Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 04:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Sikring af diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ce@qvick.dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 September 2013 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Jeg har et lille problem, som består i min diskanter "springer", da det diskanterne fra jbl ti5000 højtaler, koster de så jorden
ryster :) men har læst nogle steder at man kan sætte en PTC modstand i serie med min diskant, så ledes at jo varmere
modstanden bliver, jo mere modstand kommer der i den og mindre spænder kommer der over diskanten. Mit problem
består i hvor stor denne modstand skal være og hvorledes skal jeg finde frem til?

Alternative muligheder er jeg selvfølgelig villig til at lytte til såsom en alm. sikring men igen hvor stor skal den være for at
man kan skole på den?

Ser frem til at få en lille debat igang med jer :)

PS. jeg har flere venner der sidder med samme bekymring med deres diskanter.   
Til top Vis ce@qvick.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ce@qvick.dk
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 09 September 2013 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hvilken forstærker benytter du?
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
ce@qvick.dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 September 2013 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

En denon avr 4310
Til top Vis ce@qvick.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ce@qvick.dk
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1443
Sendt: 09 September 2013 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Inden du fortsætter med sikrings-løsningen så vil jeg vove at påstå at din forstærker enten har en defekt eller også presser du
den så meget at den forvrænger hvilket er = ødelagt diskant. Det kan også være delefiltret i højttalerne trænger til en eftersyn,
men det er ikke så sandsynligt.
Hvis du har brug for at spille meget højt vil en ordentlig bamse af en effektforstærker nok være en god ide.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 09 September 2013 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Dine diskanter springer højest sandsynligt, fordi du spiller utroligt højt. Den denon du afspiller med, er ikke skide strømstærk.
Sådan et par JBL'er vil utroligt gerne have en masse rent effekt, når der skal spilles højt. Dine diskanter brænder af, fordi din
Denon forvrænger.

Der er 2 løsninger:
Køb en effektforstærker til din Denon eller skru ned. Ganske simpelt.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 310
Sendt: 09 September 2013 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

ce@qvick.dk skrev:
En denon avr 4310


Hej ce,
Jeg har en rigtig god kollega som spiller på en 4310 og den nappede da også lige 1 diskant i hans hundedyre Paradigm signature S1...
Han spillede måske lidt vel højt, men måske er den snurrerundt maskine bare lidt hård ved højttalere i de høje frekvenser?
Bare en tanke....
Jeg tror ikke det er din højttaler den er gal med og det vil derfor ikke være der jeg ville modificere noget selv.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
ce@qvick.dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 September 2013 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hmm ok takker for kommentarene, det lader til at diskanterne skal skiftes og og så bare et generelt lavere niveau fremover :)
men jo jeg er nok lidt glad for højt musik :)

Jeg har en lille tilføjelse, jeg glemte, jeg bruger ofte computer til at afspille fra, jeg ved godt at der skal passes på med skratte
lyde derfra, men kan det have noget at gøre med at højtalerne ikke kan håndtere, den digitale lyde der (gennem HDMI)
kommer fra computeren? Burde min forstærkere ikke konventer og filtere lyden tilstrækkeligt herimellem?
Til top Vis ce@qvick.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ce@qvick.dk
 
ce@qvick.dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 September 2013 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

PS tror ikke det er delfilteret, da det er begge diskanter :) nok for høj lyd og for meget skrat :)
Til top Vis ce@qvick.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ce@qvick.dk
 
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1216
Sendt: 09 September 2013 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Når du har skiftet diskanter: Lån en større og bedre funderet effektforstærker og sæt den til liniedelen ud af din
surroundbamse. Forskellen burde ikke være til at overhøre..

Hvis du hører meget musik via computer så har du vel allerede en galvanisk adskillelse imellem den og surrounden?
Hvis ikke, kan du få sjove problemer over indgangstrinene i forstærkeren.

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted
 
ce@qvick.dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 September 2013 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hej Jens

Tak for din besked.

Hvad angår effekt dele ved jeg godt at højtalerne meget gerne ønsker sig noget mere effekt, havde tidligere en vincent :)

http://www.vincent-hifi.dk/index.php?
page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=50 &category_id=3&option=com_virtuemart&Itemid=1

Nej jeg har ikke et fysisk som galvanisk adskillelse mellem computer - forstærker - højtaler, mente at dette burde være en
inkluderet del af forstærkeren?
Til top Vis ce@qvick.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ce@qvick.dk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes