| Forfatter |
|
ce@qvick.dk Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum
Jeg har et lille problem, som består i min diskanter "springer", da det diskanterne fra jbl ti5000 højtaler, koster de så jorden
ryster :) men har læst nogle steder at man kan sætte en PTC modstand i serie med min diskant, så ledes at jo varmere
modstanden bliver, jo mere modstand kommer der i den og mindre spænder kommer der over diskanten. Mit problem
består i hvor stor denne modstand skal være og hvorledes skal jeg finde frem til?
Alternative muligheder er jeg selvfølgelig villig til at lytte til såsom en alm. sikring men igen hvor stor skal den være for at
man kan skole på den?
Ser frem til at få en lille debat igang med jer :)
PS. jeg har flere venner der sidder med samme bekymring med deres diskanter.
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger


Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken forstærker benytter du?
|
| Til top |
|
| |
ce@qvick.dk Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
En denon avr 4310
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du fortsætter med sikrings-løsningen så vil jeg vove at påstå at din forstærker enten har en defekt eller også presser du
den så meget at den forvrænger hvilket er = ødelagt diskant. Det kan også være delefiltret i højttalerne trænger til en eftersyn,
men det er ikke så sandsynligt.
Hvis du har brug for at spille meget højt vil en ordentlig bamse af en effektforstærker nok være en god ide.
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger


Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine diskanter springer højest sandsynligt, fordi du spiller utroligt højt. Den denon du afspiller med, er ikke skide strømstærk.
Sådan et par JBL'er vil utroligt gerne have en masse rent effekt, når der skal spilles højt. Dine diskanter brænder af, fordi din
Denon forvrænger.
Der er 2 løsninger:
Køb en effektforstærker til din Denon eller skru ned. Ganske simpelt.
|
| Til top |
|
| |
Lobo Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ce,
Jeg har en rigtig god kollega som spiller på en 4310 og den nappede da også lige 1 diskant i hans hundedyre Paradigm signature S1...
Han spillede måske lidt vel højt, men måske er den snurrerundt maskine bare lidt hård ved højttalere i de høje frekvenser?
Bare en tanke....
Jeg tror ikke det er din højttaler den er gal med og det vil derfor ikke være der jeg ville modificere noget selv. __________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
| Til top |
|
| |
ce@qvick.dk Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ok takker for kommentarene, det lader til at diskanterne skal skiftes og og så bare et generelt lavere niveau fremover :)
men jo jeg er nok lidt glad for højt musik :)
Jeg har en lille tilføjelse, jeg glemte, jeg bruger ofte computer til at afspille fra, jeg ved godt at der skal passes på med skratte
lyde derfra, men kan det have noget at gøre med at højtalerne ikke kan håndtere, den digitale lyde der (gennem HDMI)
kommer fra computeren? Burde min forstærkere ikke konventer og filtere lyden tilstrækkeligt herimellem?
|
| Til top |
|
| |
ce@qvick.dk Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS tror ikke det er delfilteret, da det er begge diskanter :) nok for høj lyd og for meget skrat :)
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger


Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du har skiftet diskanter: Lån en større og bedre funderet effektforstærker og sæt den til liniedelen ud af din
surroundbamse. Forskellen burde ikke være til at overhøre..
Hvis du hører meget musik via computer så har du vel allerede en galvanisk adskillelse imellem den og surrounden?
Hvis ikke, kan du få sjove problemer over indgangstrinene i forstærkeren.
Mvh. Jens/Modifix
|
| Til top |
|
| |
ce@qvick.dk Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens
Tak for din besked.
Hvad angår effekt dele ved jeg godt at højtalerne meget gerne ønsker sig noget mere effekt, havde tidligere en vincent :)
http://www.vincent-hifi.dk/index.php?
page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=50 &category_id=3&option=com_virtuemart&Itemid=1
Nej jeg har ikke et fysisk som galvanisk adskillelse mellem computer - forstærker - højtaler, mente at dette burde være en
inkluderet del af forstærkeren?
|
| Til top |
|
| |