Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 00:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pickup til SME 3012? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 12 September 2013 kl. 05:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Det med vinyl er lidt nyt for mig. De mørke aftener nærmer sig og loddekolben skal findes frem:

Jeg skal bruge en pick up til min SME 3012 tonearm.
Det udstyr jeg i for vejen har allerede er en Holfi Mathilda, en Gryphon MC step up og en Thorhauge MM RIAA med rør. Alt sammen noget der er scoret på brugtmarkedet det sidste års tid.

Hvad vil i anbefale af MC/MM pickupper ? Vil det være en fordel at vælge en MM med et stift ophæng og så springe Gryphonen over. Jeg overvejer en Denon DL-103R MC, men ved ikke om den passer med det øvrige udstyr. Lad mig høre jeres mening.

Venlig hilsen


__________________
Michael Kristensen
Til top Vis vaeggemose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vaeggemose
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 12 September 2013 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Sådan en DL-103R er ikke en særlig god pickup. Den kan ikke være med de moderne design's.

Jeg ville gå efter en god MC.

Selv havde jeg en Heed Zeene for et stykke tid siden, den spiller med en fænomenal spilleglæde og ikke så gumpetungt som
Denon pickupen.

Din Gryphon er ikke dit begrændsende led her.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
lcd12
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 12 September 2013 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes faktisk at DL 103 (R) er en glimrende pick up til prisen (særligt hvis du køber den på EBAY, hvor du kan finde
103R nye til lige under 2000,-). Det kommer an på hvilken lyd du ønsker.. 103'erne har en konisk / rundet nåleslibning,
så de er ikke helt hysteriske med finjustering, hvilket kan være en fordel, hvis man ikke er helt skarp til den disciplin..
Det er dog langt fra sikkert at den passer godt til den step up du har. Jeg har selv en gammel Gryphon Step - up og den
er klart til meget lavimpedante MC'ere - fx. Ortofon og vil typisk lyder ringe med en 103'er.

venlig hilsen Lars
Til top Vis lcd12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lcd12
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 12 September 2013 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Der er vist mange, der mener, at SME 3012 er som skabt til Ortofons SPU-serie. Jeg har ikke selv lyttet til det. For 10-15 år siden var der meget hype især i bladet Hi-Fi-World om at en Garrard 401 eller 301 med en SME 3012 og en SPU var guds gave til vinylfolket.
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 12 September 2013 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også henvise til lcd12's indlæg og pege på at din Gryphon så vil passe fint til en SPU, der er en lavimpedant pu. Her er jeg så lidt farvet af, at jeg er vild med Gryphon.
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 13 September 2013 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Tror jeg køber mig en SPU - så er det jo også dansk, lissom resten af vinyl-apparaturet.

Venlig hilsen


__________________
Michael Kristensen
Til top Vis vaeggemose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vaeggemose
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1033
Sendt: 13 September 2013 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Men, kan en SPU stå sig i dag i forhold til f.eks. Rondo-serien? Hvad er det en SPU kan særligt? Iøvrigt er jeg også blevet ejer af en 3012, og sætter en Rondo Red eller Blue på. 

__________________
Er blevet ret passiv læser.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1321
Sendt: 13 September 2013 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

jeg har selv flere Spu'er og har lyttet til rød og blå rondo.De kommer ikke i nærheden af Spu'en,hvad musikalitet angår.Der skal du minimum op i cadenza gruppen for at få kvaliteten af en spu

__________________
-etwas Kultur muß sein   
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 13 September 2013 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jeg synes i skal købe en masse SPU. Jeg arbejder et sted hvor vi laver en stor del af mekanikken til blandt andre SPU.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 13 September 2013 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

eller denne..?

http://hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?iAd=1 8469




__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 13 September 2013 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

har haft forskellige SPU på min SME 3012 - En "gold" jubilæumsmodel og nogle almindelige men den der lød best på 3012eren
tror jeg næsten var en SPU med indbygget trafo GTE tror jeg den hed

Jeg spiller med en helt anmindelig DL 103 i dag og er meget tilfreds - navnlig til Jazz musik er den fantastisk, mens den godt
kan tabe pusten på store klassiske opsætninger - der var SPU klart bedre

Kan man lide designet på 3012eren er der intet som klæder den så godt som en SPU -

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1033
Sendt: 13 September 2013 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Komponenterne i signaturen for r-l-b er et anlæg med trafoer, rør og horn, og hvis lyden af en SPU er i den retning, drejer jeg 180gr den anden vej, da jeg søger neutralitet og opløsning. Det får jeg ikke til nær samme grad fra min pladespiller som min digitale kilder, men der er ingen grund til yderligere farvning.


__________________
Er blevet ret passiv læser.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1321
Sendt: 13 September 2013 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

fodnote:det er en skrøne at spu pu'er er farvet i lyden.jeg synes der er pick-upperder er langt værre.(koetsu f.eks) ja selv ortofon


__________________
-etwas Kultur muß sein   
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 13 September 2013 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Debatten viser, at selv om mange forsøger at advokere herfor, så eksisterer der altså ingen absolutismer i hifi ... og det er en kendsgerning

Hvordan lyder en farvet Stradivarius? Og en ditto Guarnieri? Eller et Bösendorfer, Steinway eller Yamaha? Jeg vil tro, at lyden fra en neutral elguitar
er p***ekedelig. Ethvert instruments lyd farves af det rum, som instrumentet spiller i. Et symfoniorkester lyder også forskelligt, om man sidder på 10.
række midtfor eller på øverste balkon allerbagerst. Så at tale om neutralitet (i denne sammenhæng!) har aldrig rigtig givet nogen mening for mig.

Mit råd er: Lyt! Og køb så, hvad du selv foretrækker
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1033
Sendt: 13 September 2013 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Bare kort: instrumenter er lavet til at give en given lyd, som musikeren kan påvirke i sin PRODUKTION af musikken. Derfor kan en koncertsals farvning godt være god eller dårlig. Men hjemme vil jeg bare have det RE-produceret, og det øger ønsket om minimum farvning.

__________________
Er blevet ret passiv læser.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 13 September 2013 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

hihiigen - de EAR549 er nu ret kontant og ikke særligt rør agtige. - ellers ville de vel ikke blive brugt til at drive
skærehovederne når der laves matricer til vinylplader. Duelundhorn er selvfølgelig farvede men det er mine Lockwood
monitorers som jeg elles spiller på nu ikke. SPU er en ganske neutral pickup efter min mening - men ok jeg har ikke hørt de
+30.000 pickupper som ortofon har lavet de senere år.

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 13 September 2013 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Koetsu er lige nævnt, men denne kunne da være noget og så evt Kiseki eller Audio Note IO.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1321
Sendt: 13 September 2013 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hatten af for den nybegynder der vil lægge 10k og opefter for en nål. Approve

__________________
-etwas Kultur muß sein   
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes