| Forfatter |
|
vaeggemose Forum Bruger


Bruger siden: 04 September 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 05:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det med vinyl er lidt nyt for mig. De mørke aftener nærmer sig og loddekolben skal findes frem:
Jeg skal bruge en pick up til min SME 3012 tonearm. Det udstyr jeg i for vejen har allerede er en Holfi Mathilda, en Gryphon MC step up og en Thorhauge MM RIAA med rør. Alt sammen noget der er scoret på brugtmarkedet det sidste års tid.
Hvad vil i anbefale af MC/MM pickupper ? Vil det være en fordel at vælge en MM med et stift ophæng og så springe Gryphonen over. Jeg overvejer en Denon DL-103R MC, men ved ikke om den passer med det øvrige udstyr. Lad mig høre jeres mening.
Venlig hilsen
__________________ Michael Kristensen
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en DL-103R er ikke en særlig god pickup. Den kan ikke være med de moderne design's.
Jeg ville gå efter en god MC.
Selv havde jeg en Heed Zeene for et stykke tid siden, den spiller med en fænomenal spilleglæde og ikke så gumpetungt som
Denon pickupen.
Din Gryphon er ikke dit begrændsende led her.
|
| Til top |
|
| |
lcd12 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes faktisk at DL 103 (R) er en glimrende pick up til prisen (særligt hvis du køber den på EBAY, hvor du kan finde
103R nye til lige under 2000,-). Det kommer an på hvilken lyd du ønsker.. 103'erne har en konisk / rundet nåleslibning,
så de er ikke helt hysteriske med finjustering, hvilket kan være en fordel, hvis man ikke er helt skarp til den disciplin..
Det er dog langt fra sikkert at den passer godt til den step up du har. Jeg har selv en gammel Gryphon Step - up og den
er klart til meget lavimpedante MC'ere - fx. Ortofon og vil typisk lyder ringe med en 103'er.
venlig hilsen Lars
|
| Til top |
|
| |
mugge Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vist mange, der mener, at SME 3012 er som skabt til Ortofons SPU-serie. Jeg har ikke selv lyttet til det. For 10-15 år siden var der meget hype især i bladet Hi-Fi-World om at en Garrard 401 eller 301 med en SME 3012 og en SPU var guds gave til vinylfolket.
|
| Til top |
|
| |
mugge Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan også henvise til lcd12's indlæg og pege på at din Gryphon så vil passe fint til en SPU, der er en lavimpedant pu. Her er jeg så lidt farvet af, at jeg er vild med Gryphon.
|
| Til top |
|
| |
vaeggemose Forum Bruger


Bruger siden: 04 September 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene.
Tror jeg køber mig en SPU - så er det jo også dansk, lissom resten af vinyl-apparaturet.
Venlig hilsen
__________________ Michael Kristensen
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men, kan en SPU stå sig i dag i forhold til f.eks. Rondo-serien? Hvad er det en SPU kan særligt? Iøvrigt er jeg også blevet ejer af en 3012, og sætter en Rondo Red eller Blue på.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har selv flere Spu'er og har lyttet til rød og blå rondo.De kommer ikke i nærheden af Spu'en,hvad musikalitet angår.Der skal du minimum op i cadenza gruppen for at få kvaliteten af en spu
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes i skal købe en masse SPU. Jeg arbejder et sted hvor vi laver en stor del af mekanikken til blandt andre SPU.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto


Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller denne..?
http://hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?iAd=1 8469
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
har haft forskellige SPU på min SME 3012 - En "gold" jubilæumsmodel og nogle almindelige men den der lød best på 3012eren
tror jeg næsten var en SPU med indbygget trafo GTE tror jeg den hed
Jeg spiller med en helt anmindelig DL 103 i dag og er meget tilfreds - navnlig til Jazz musik er den fantastisk, mens den godt
kan tabe pusten på store klassiske opsætninger - der var SPU klart bedre
Kan man lide designet på 3012eren er der intet som klæder den så godt som en SPU -
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Komponenterne i signaturen for r-l-b er et anlæg med trafoer, rør og horn, og hvis lyden af en SPU er i den retning, drejer jeg 180gr den anden vej, da jeg søger neutralitet og opløsning. Det får jeg ikke til nær samme grad fra min pladespiller som min digitale kilder, men der er ingen grund til yderligere farvning.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
fodnote:det er en skrøne at spu pu'er er farvet i lyden.jeg synes der er pick-upperder er langt værre.(koetsu f.eks) ja selv ortofon
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Debatten viser, at selv om mange forsøger at advokere herfor, så eksisterer der altså ingen absolutismer i hifi ... og det er en kendsgerning
Hvordan lyder en farvet Stradivarius? Og en ditto Guarnieri? Eller et Bösendorfer, Steinway eller Yamaha? Jeg vil tro, at lyden fra en neutral elguitar
er p***ekedelig. Ethvert instruments lyd farves af det rum, som instrumentet spiller i. Et symfoniorkester lyder også forskelligt, om man sidder på 10.
række midtfor eller på øverste balkon allerbagerst. Så at tale om neutralitet (i denne sammenhæng!) har aldrig rigtig givet nogen mening for mig.
Mit råd er: Lyt! Og køb så, hvad du selv foretrækker
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare kort: instrumenter er lavet til at give en given lyd, som musikeren kan påvirke i sin PRODUKTION af musikken. Derfor kan en koncertsals farvning godt være god eller dårlig. Men hjemme vil jeg bare have det RE-produceret, og det øger ønsket om minimum farvning.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hihiigen - de EAR549 er nu ret kontant og ikke særligt rør agtige. - ellers ville de vel ikke blive brugt til at drive
skærehovederne når der laves matricer til vinylplader. Duelundhorn er selvfølgelig farvede men det er mine Lockwood
monitorers som jeg elles spiller på nu ikke. SPU er en ganske neutral pickup efter min mening - men ok jeg har ikke hørt de
+30.000 pickupper som ortofon har lavet de senere år.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Koetsu er lige nævnt, men denne kunne da være noget og så evt Kiseki eller Audio Note IO. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hatten af for den nybegynder der vil lægge 10k og opefter for en nål.  __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |