| Forfatter |
|
KennethRytter Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, Overskriften er ikke ment som en provokation - jeg har derimod brug for en undskyldning for at anskaffe mig en pladespiller  Selvom jeg bruger streaming, og er glad for det, så synes jeg simpelthen der er for lidt testosteron i det(hermed en undskyldning til eventuelle kvindelige medlemmer her i forummet)! Jeg savner simpelthen det tekniske, og ikke mindst det fysiske medie. Jeg er af den overbevisning at CDere indenfor en kort årrække ikke vil kunne følge med lydkvaliteten ved streaming, og har derfor ikke lyst til at gå den vej, men lad nu det ligge  Jeg går og overvejer at anskaffe mig en kvalitets pladespiller(pris 3-6.000), men hvad skal jeg spille på den ? Nyere musik der er behandlet digitalt i alle led, virker det lidt omsonst at købe på vinyl, eller tager jeg fejl dér ? Jeg er ikke Jazz interesseret, men hører da lidt klassisk musik. Min favorit musik er fx Mike Oldfield, Jean Michel Jarre, Pink Floyd, Meat Loaf... Er der LPer der bare må ejes, på samme måde som nogle DVD'er(/Blu-Ray) der virkelig viser hvad mediet kan ? Hilsen Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Markedet bugner med brugte plader, så det er bare at gå i krig! De favoritter, som du nævner, kan du nok finde i enhver brugtpladeforretning med
respekt for sig selv, men andre gode kilder er fx DBA og brugtplademesser.
Jeg har selv lige købt en stak klassiske lp'er for en slik (det er 2,5 meter plader, hvis de stables, hvad jeg dog ikke har gjort).
Og ikke al ny musik er indspillet og mastered digitalt.
Og så lyder den samme indspilning altså forskelligt, om den er udgivet på CD eller LP. Hvad der så lyder bedst afhænger af mange forhold.
Hvad venter du på
|
| Til top |
|
| |
mellemklang Lukket konto

Hvem er du?
Bruger siden: 07 September 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Løp og kjøb, som de siger i Norge
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en hobby, og du skal ikke gøre det for lydkvaliteten i forbindelse med dit musikvalg, du er oppe i digital alderen, og den nyder ikke godt af at komme på vinyl.
Men som du er indepå så er det et betydeligt mere maskulint medie, så man føler man kan distancere sig lidt fra de fimsefyre der sidder på cafe og drikker cafe latte, mens de streamer musik på deres tlf..
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ganske mange eksempler på at vinyludgaven af nye udgivelser har et meget større dynamikområde end CD/Download-
udgaven....
Så selvom du kan have ret i at det kan virke omsonst med LP-versioner af 100% digitalt indspillet musik så er virkeligheden
desværre at LP-versionen er mindst voldtaget.
__________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |
mellemklang Lukket konto

Hvem er du?
Bruger siden: 07 September 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ux226 skrev:
Der er ganske mange eksempler på at vinyludgaven af nye udgivelser har et meget større
dynamikområde end CD/Download-
udgaven....
Så selvom du kan have ret i at det kan virke omsonst med LP-versioner af 100% digitalt indspillet musik så er
virkeligheden
desværre at LP-versionen er mindst voldtaget. |
|
|
Senest har der andetsteds været diskuteret DR-værdien (Dynamic Range) på diverse indspilninger. Her blev det vist
dokumenteret at LP-udgaven af Daft Punk's seneste udspil (RAM) er væsentlig bedre end CD-udgaven, som er noget
komprimeret i det.
Men jeg har også hørt LP-udgaver af ny musik der lyder forfærdeligt, så LP kan faktisk godt lyde lige så elendigt som
CD
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var barn/ung i cd'ens guldalder (85-95) og har derfor ikke noget større nostalgisk forhold til LP'er, men jeg synes de har
noget over sig, det store cover, ejerglæden og så er mange af de bedre pladespiller jo nærmest en slags kunstværker. Derfor
har jeg også en mindre pladesamling fortrinsvis med musik fra 70'erne og 80'erne i originale udgaver ikke noget med
remasterede genoptryk, og jeg gider sjældent købe nyt musik på vinyl.
Den største ulempe ved plader er at for hver gang du sætter en på ødelægges den en lille smule, set i det lys er der ikke noget
at sige til at cd'en i den grad overtog markedet.
|
| Til top |
|
| |
zylo Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kigger også på LP løsningen og er enig med de fleste årsager nævnt ovenover. Derudover, så syntes jeg at en LP giver et meget bevist valg om
den musik man sætter på. At man er "tvunget" til at vende lp'en relativt hurtigt er et plus i mine øjne. Hvorimod streaming giver mulighed for at
høre musik i døgndrift uden at man behøver at tage stilling til det...det kører jo bare;-) Dermed ikke sagt at man ikke kan være bevist om sit valg af
streaming :-)
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører også streaming (Slim Devices Transporter) og er godt tilfreds.
Men udover lydkvaliteten er det også en helt anden måde at lytte musik på når man spiller LP. I hvert fald for mit
vedkommende...
Med streaming har jeg svært ved at lade være med at sidde og tænke på om playlisten lige skal ændres lidt. Er der et nummer
der skal ind i køen? Er playlisten ved at være tom (ÅH NEJ!  ) eller er næste nummer lidt kedeligt og skulle man pille det
ud?
Når jeg spiller LP lader jeg den bare spille og tager imod musikken som den kommer. Det kan man naturligvis også med
streaming, men ofte tager jeg mig selv i at bruge mindst lige så meget energi på hvad der skal spilles bagefter som på at nyde
det der spiller. Fjollet, ja... Men sandt, og jeg ved da at mange af mine hifi-venner har det på samme måde. __________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gør dig selv den tjeneste at tænke en billig pladevasker med ind i dit budget. Jeg har 6500+ lp'er og de fleste er meget meget
gamle. Mange er købt på loppemarked og er fremragende efter de er blevet vasket og nej, jeg tænker ikke på at de er blevet
tørret af og antistatisk børstet. Jeg tænker vådvask, det fås for omkring 500 kr og så blander du selv din væske.
Nå, men hvorfor LP'er..... ?
Tja jeg har rigtig meget musik som må forventes indspillet digitalt og jeg har også gamle lp'er fra helt ned til 74 hvor der blev
brugt 14 bit teknologi af Denon, de lyder også fint. Det som gøres forkert er mere et tidsfænomen end et teknologifænomen,
der sjuskes !!! Og det faldt så tidsmæssigt sammen med "Das Digitale Wunder" hvor teknikerne troede at bare fordi noget var
digitalt behøvede man ikke "passe på" signalet. Iøvrigt nogle af de gamle Telarc digitale er indspillet med DSD teknologi og
igen konverteret til analog med samme udstyr, altså ikke på noget tidspunkt konverteret til andre digitale formater i
processen. De lyder spektakulært.
En af de sjove ting med musik på plade er at man får nye genrer som bliver interessante. Tænk på at man kan "shoppe" for
en flad 5'er på loppen og hvis det ikke lige var noget ja sælger man det bare igen. En ting jeg har lagt mærke til er at musik
via lp er meget nemmere at lytte til. Musikken kommer så at sige ud og henter din opmærksomhed og taler til dig, hvor min
svinedyre cd leverer en mere passiv musikformidling som jeg selv skal "lytte" efter meningen med. Derfor lyder de meget
spektakulære cd'er sikkert også bedst og de mere diskrete er sværere at holde af.
Det må være noget i hjernen med at man har lettere ved at slappe af men lp'en og derfor er mere modtagelig for det
musikalske og emotionelle element i musikken (min egen lille lommefilosofiske betragtning).
Men så synes jeg også jeg lige vil drysse lidt malurt i bægeret.
En pladespiller skal ikke lyde "romantisk" med knitren i rillen , blød bas og diset diskant.
En moderne pladespiller lyder meget mere dynamisk end cd, med langt mere ruminformation intakt, med langt bedre bas og
generelt mere som en autentisk akustisk "lige nu og her" begivenhed.
Men det kræver altså at pickupen er justeret korrekt og det kan og vil drive dig til vanvid !!!
En moderne uaffjedret pladespiller lyder utrolig forskelligt alt efter hvad den placeres på, du kan på ingen måde læse, spørge
eller tænke/filosofere dig til det som lyder bedst, men må og skal eksperimentere. Det kan så være ganske sjovt at se hvor
meget man kan lokke ud af rillerne med ganske få midler. Jeg har i høj grad brugt silvan og bauhaus's fliser, træplader,
skumfiduser SD-fødder, sandkasser i forskellige kombinationer.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
KennethRytter Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 12 September 2013 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Tak for alle de gode inputs, inklusive Mercurys malurt
Det var lige det sidste der manglede for at overbevise mig om at jeg ikke er helt tosset når jeg har lyst til at gå vinyl vejen igen...
Jeg har da også taget skridtet og bestilt nogle LPer. Limited edition af 4 Mike Oldfield Lper i farvet 180 grams vinyl  Dem har jeg set på et stykke tid, og turde ikke vente længere med at købe dem(laves kun i begrænset antal). Nu må jeg så bare lige finde guldet til en pladespiller
Som er kuriosum vil jeg da nævne at da jeg i sin tid købte min første Cd afspiller(en batteridrevet Phillips til 4000), var det første jeg købte - gæt selv - 4 Mike Oldfield CDere
Hilsen Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger


Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er meget enig med Mercury.
Har selv haft en budget pladespiller fra Thorens model TD160. Jeg endte på at bruge mere tid på at skrue på den
end jeg faktisk brugte på at lytte musik- Og så røg den altså videre!
Jeg vil råde dig til at finde en der som det mindste er fuldt funktionsdygtig og ikke kræver så meget vedligehold.
Når det så er sagt kunne jeg da godt finde på at købe en på et andet tidspunkt, for det er da sjovt og
fascinerende at rode med en pladespiller og kunne få så forskellig lyd ud af den.
Jeg er mere end glad for streaming- (netradio, radio paradise og rippet CD'er) - Lytter til meget mere nuanceret
musik end jeg nogensinde vil komme til på LP.
Jeg er dog ikke helt enig i at det er så let at finde spændende musik på LP. Jeg synes der er pænt stor rift om LP
på loppemarkeder og lignende, så når man først har fået musik med de vanlige kunstnere, så skal man være
tidligt ude. Det er i hvert fald ikke ta' selv bord
Nej, så foretrækker jeg at gå på amazon.co.uk og shoppe CD'er - Der er mangfoldig og prisen er helt i bund.
Lydkvalitet har efterhånden været diskuteret om og om igen. Jeg synes at LP kan lyde fantastisk, men det kan CD
altså også! Skal man ha et LP som spiller godt kommer man hurtigt af med 4.000-7.000 kr, hvis man skal have
pladespiller, PU, Riaa og pladevasker. Og der kan man altså få meget digitalt for de penge
mvh
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god start pladespiller kunne være en Rega P3
http://hifistore.dk/rega-92/rega-rp3-453.html
Den er ukompliceret og lige til at gå til og leverer en rigtig god lyd i udgangspunktet med en RB 301 arm og en Rega Bias
pickup
Når du så hen af vejen har fået samlet dig en lidt større samling lpplader, kan du starte med at opgraduere pickuppen på din
pladespiller til noget bedre feks Ortofon,Goldring,Dynavector,etc
Så er du startet på en ny passion og finder ret hurtigt ud af at der kan hentes ufattelig god lyd af en pladespiller i forhold til
cder og streamning, efterhånden som du opgraduerer dit analoge setup med nye og bedre pladespillere,pickupper og riaaer
Men som Mercury også er inde på vil du også opleve skuffelser og irritationer hen af vejen både fra afspillesystemet og fra
de dyrt indkøbte lpplader og div loppefund som lyder af l**t, men også stjernestunder, hvor man knapt kan fatte det man
hører og spørger sig selv hvad det er for noget makværk de tillader sig at udsende nu på cd og streamning
Hvad er dit udgangspunkt på forstærkersiden, jeg tænker her specifikt på hvilken riaa(grammfonindgang) du har til
rådighed?
Den har også en afgørende betydning for den opnåelige lyd i udgangspunktet
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
KennethRytter Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for rådene. Jeg har selv overvejet en Rega, og den eneste grund til at jeg føler mig usikker på valget, er at jeg gerne ville have auto-stop på min pladespiller(dovenskaben længe leve :-) ). Jeg har af den grund overvejet Thorens (Fx 320), men har også lagt mærke til at der er MANGE indlæg der handler om opsætning, tuning og trimning af bl.a. Thorens, så måske er det ikke det bedste valg som ens første rigtige pladespiller. Ang. mit setup, så har jeg netop anskaffet en Yamaha RX-1020A, og selvom det måske ikke ligefrem er high-end, så er det pt mit stærkeste led i anlægget  Jeg skal have nogle bedre højttalere(senere), og har overvejet Dynaudio Focus 160 eller lignende. PT har jeg nogle ret små Heybrook højttalere. Endnu senere skal jeg måske have dedikeret DAC, high-end effektforstærker, som jeg ville sætte på min pre-out og alt det andet man kan bruge sine sparsomme skillinger på :-) Hilsen Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kenneth,
Måske du skulle lave nogle aftaler med pladespiller-brugere i København for at høre hvordan de forskellige kan lyde og se
hvilke justeringsproblematiker man må påregne.
Du er velkommen her til et lyt.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
jørnø Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kenneth
Ønsker du en god pladespiller, der også fungerer automatisk, kunne en ældre Luxmann være et bud. Der er en del til salg på dba til en fornuftig pris.
Men der er også andre gode pladespillere på markedet.
Ud over selve pladespilleren skal du også investere i en god pickup, en riaa og ikke mindst en pladerenser, som kan rengøre pladerne ved hjælp af et vacuum - sug: f.eks. en KAB-Ev-1. Den er effektiv og koster ikke specielt meget. Du kan på nettet Google en video med den. I øvrigt er der på nettet mange gode råd om brug af pladespillere.
Jeg har selv en Luxmann 282 og en ikke særlig kendt Genuin - pladespiller.
Desuden har jeg to riaaer: en pro-ject og en Aqvox, der begge er rigtig gode. Begge riaaer kan du finde på nettet. Pro-ject fås i forskellige prisklasser, så man altid kan starte, uden at det koster for meget.
Personligt synes jeg, at afspilning af LP - plader er en fornøjelse. LP pladerne er også billige, hvis de købes brugt.
Med venlig hilsen
Jørn
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er også velkommen her i hytten. Så kan du lytte til min Hyperspace og se min Keith Monks RCM i aktion.
Hvis jeg får nogle af mine andre pladespillerprojekter til at køre, så kan du også lytte til Alphason Sonata, Pink Triangle og SOTA Star Sapphire, men
det skal du nok ikke regne med ... til gengæld har jeg to tonearme på Hyperspacen med forskellige p.u.'er på, så lidt sammenligning kan det da blive
til.
Jeg er stået af hifiræset for ca. 6 mdr. siden og har fået kureret min audiophilia nervosa, så nu bruger jeg primært tid og energi på at lytte til musik i
stedet for at ligge søvnløs om natten og spekulere på korrekt kabeldirektivitet og forhindringerne i elektronernes vandring i kernen af kobberledere vs.
ditto i sølvledere
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger


Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ux226 skrev:
Med streaming har jeg svært ved at lade være med at sidde og tænke på om playlisten lige skal ændres lidt. Er der et nummer der skal ind i køen? Er playlisten ved at være tom (ÅH NEJ! ) eller er næste nummer lidt kedeligt og skulle man pille det ud?
Når jeg spiller LP lader jeg den bare spille og tager imod musikken som den kommer. Det kan man naturligvis også med streaming, men ofte tager jeg mig selv i at bruge mindst lige så meget energi på hvad der skal spilles bagefter som på at nyde det der spiller. Fjollet, ja... Men sandt, og jeg ved da at mange af mine hifi-venner har det på samme måde. |
|
|
Så skal du da bruge "dynamiske spillelister". Så har du også den fantastiske glæde IKKE at vide, hvad den finder på næste gang....... Det skærper faktisk lyttesanserne :) __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
KennethRytter Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for tilbuddene Analogueman og Mercury, men er jeres setup ikke udenfor rækkevidden af en normal investering ? Med 'normal' mener jeg at den er NOGET mindre end en mellemstor personbil  Hilsen Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 13 September 2013 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
KennethRytter skrev:
Mange tak for tilbuddene Analogueman og Mercury, men er jeres setup ikke udenfor rækkevidden af
en normal investering ? Med 'normal' mener jeg at den er NOGET mindre end en mellemstor personbil Hilsen Kenneth
|
|
|
Jo det forstår jeg godt, men det er jo også altid sjovt at høre hvad forskellige løsninger kan give
Men hvis du har lyst er du velkommen.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |