Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 20:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladerenser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 14 September 2013 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en rigtig pladerenserI stedet for klud og knofedt men hvad skal man købe. Jeg har kigget på følgende:

Gnosti, fra thomann.de Billig, Men er den god?
KAB EV-1, der er vist flere der roser den herinde?!
Okki Nokki, Den er nok lidt uden for mit budget men er vel også ganske ok?

Folk må mægtig gerne kommentere på overstående, specielt hvis de har prøvet dem Og gerne med fordele/ulemper.

Jeg har ikke tænkt i retningen af dyrere maskiner VPI Etc. da jeg ikke har råd til en sådan.
Men er der andre modeller der kunne kigges på?

På forhånd tak!



Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 14 September 2013 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Har okki nokki den er bare super...
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 14 September 2013 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler ikke, Jeg prøver også lige at se om der ikke kan blive råd. Man kan bare få en del gode plader for de 3000 sådan en koster
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 14 September 2013 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt at se den på den måde at de 3227kr jeg gav for min leveret ved min dør kan jeg få vasket 320 plader for og det er uden fragt/transport... Men endnu bedre man kan vaske dem med det samme og så er man klar til at spille en frisk vasket plade som tilmed kvittere med bedre dynamik...
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1321
Sendt: 14 September 2013 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

lige nu køre jeg med en clearaudio til 16k,men før den havde jeg 2 knosti maskiner,som jeg kan anbefale.Især til prisen.

Den ene brugte jeg vask og den anden til afskylning med destilleret vand


__________________
-etwas Kultur muß sein   
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 15 September 2013 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Både Okki Nokki og Gnosti er fine, men Gnosti kræver godt nok megen tålmodighed.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1321
Sendt: 15 September 2013 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

tålmodighed er hellere ikke det værste at være i besiddeles af



__________________
-etwas Kultur muß sein   
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 September 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Der er også Moths - den fås både som færdigbygget maskine og som kit.

http://www.britishaudiostore.com/moth-record-cleaning-machin e-mk2-kit/

Har ingen erfaring med den, men nævner den som en mulighed i prisklassen.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 15 September 2013 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er nok lidt lun På KAB én da den prismæssig ligger godt i svinget. (ingen told 7-9-13) Men 2 gnosti virker også overskueligt, man tørrer dem vel bare af efter vask?
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1321
Sendt: 15 September 2013 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

nej der følger et stativ med,hvorpå de skal tørre



__________________
-etwas Kultur muß sein   
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 September 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, du vil synes, Gnostien er for langsommelig at betjene - og så har jeg altså i udgangspunktet ikke den store tiltro til en pladevask, hvor
pladen efterfølgende enten skal dryptørre eller aftørres med et eller andet, der er fnugfrit, stærkt sugende uden at blive sjaskvådt og når helt ned i
pladerillen. Hvad er det
nu lige, det skulle være? (Ja, jeg har selv et par forslag, men det er ment som en mild provokation ...)

Jeg ville spare lidt mere sammen og så vælge en maskine med (indbygget) sug/vakuum. Blot min ydmyge holdning, men Your Mileage May Vary
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1321
Sendt: 15 September 2013 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

pladerne bliver knastørre med knosti,men det er ikke den hurtigste løsning

__________________
-etwas Kultur muß sein   
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 
andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 15 September 2013 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Okki Nokki er de også spille klare med det samme...
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 September 2013 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
pladerne bliver knastørre med knosti,men det er ikke den hurtigste løsning


Min pointe var ikke, at pladerne ikke bliver tørre, men at når noget dryptørrer, så efterlader det for det meste residualer på overfladen. Tænk bare på,
at hvis du vasker et glas op og lader det stå og dryptørre, så vil der være tydelige striber og aflejringer på overfladen. Det minimerer man ved at
benytte sug.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1321
Sendt: 15 September 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

ikke hvis du bruge destilleret vand

__________________
-etwas Kultur muß sein   
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 September 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok at gå til ekstremer at bruge destilleret vand - det er vel 3-4 gange så dyrt at bruge som demineraliseret vand. Men så er det til
gengæld både rent og sterilt. Hvilket så også er absolut nødvendigt, hvis man ikke benytter sug ...

Det er jo ikke kun vandet, men også de øvrige komponenter, der indgår i rensevæsken (hvad enten den er hjemmeblandet eller kommerciel), der
efterlader residualer.

Nå, men man kan jo have mere eller mindre religiøse betragtninger omkring pladerens. Da jeg ofte renser 30-40 lp'er ad gangen (min Keith Monks
RCM kan klare 15-17 lp'er i timen), vil jeg under alle omstændigheder synes, det er besværligt at have 30-40 lp'er stående til dryptørring. Jeg
foretrækker at kunne rense og pakke i een effektiv arbejdsgang.

Men det kan jeg jo sagtens sige, når jeg nu har en Keith Monks

Tilbage til kælderen - jeg mangler 10 lp'er for at nå aftenens rensekvote
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
jørnø
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hej Winther.

Jeg har en KAB EV-1, som er effektiv til at rense pladerne. Samtidig er den billig i anskaffelse og nem at bruge.

Du kan på YOU Tube se en video med den - brug Google og skriv KAB EV-1, så dukker videoen op.

Jeg bruger demineraliseret vand (7kr. for 1 liter), og blander således: 3/4 vand, 1/4 sprit og lidt eddike og lidt afspændingsmiddel til opvaskemaskine.

Proces: pladen børstes af med en stor blød malepensel, pladen lægges på en pladespillertallerken og der dryppes væske på pladen, pladen drejes rundt samtidig med, at væsken fordeles med den medfølgende "børste". Dernæst placeres pladen på pladerenseren, støvsugeren tændes, pladen drejes manuelt rund og pladen renses ved hjælp af vacuum.

Det er nemt og hurtigt - og pladerne bliver rene.

Jeg er meget glad for min pladerenser. Jeg skulle have anskaffet den for flere år siden.

Med venlig hilsen

Jørn       
Til top Vis jørnø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørnø
 
ux226
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Hvor har du købt din KAB EV1 og hvad kostede den?

__________________
Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
Til top Vis ux226's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ux226
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Jeg fatter stadigvæk ikke, at nogen har lyst til at rense plader i opløsningsmidler - det er sundhedsskadeligt som ind i helvede!

Så bare hvad Borup Kemi fx skriver om deres husholdningssprit (denatureret sprit)

http://www.borup.info/en/Download/Sikkerhedsblade/Kemi%20Fly dende/Sprit%2093.aspx

Jeg har på et tidspunkt drøftet diverse af de i dette forum foreslåede hjemmeblandinger - der bl.a. indeholder isopropylalkohol - med en klinisk
farmakolog, og han understregede, at der er en ikke uvæsentlig sundhedsrisiko forbundet med at lade sig eksponere fra dampene fra disse
blandinger. Meget afhænger selvfølgelig af mængde og tid, men sundt er det ikke.

Well, you have been warned

Og hvis sådanne blandinger alligevel benyttes, så husk at bortskaffe dem som kemisk affald - ikke noget med at hælde dem i kloaken, vel
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
ux226
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig skal man være forsigtig med opløsningsmidler...

Jeg er også forsigtig når jeg skænker et glas whisky, men jeg tør godt dufte til det og endda drikke det. Også selvom op mod
60% af indholdet er et organisk opløsningsmiddel

__________________
Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
Til top Vis ux226's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ux226
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes