Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 20:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HD ready og "ægte" HD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Opret ny bruger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg har læst en del emner herinde og vil i den forbindelse gerne stille et par spørgsmål for at få klarhed:

Hvis et tv er HD ready med 1024*768 eller 1366*768 opløsning betyder det så at tv'et max kan vise 720p? Det vil måske kunne modtage et 1080p signal men pga. begrænsning i opløsningen vil det blive nedskaleret til 720p?  Det vil sige at alle tv der er HD ready reelt "kun" kan levere max. 720p ikke?

For at udnytte et 1080p signal fuldt ud skal man bruge et "ægte" HD TV ikke? Her vil det ikke være tilstrækkeligt med et HD ready tv med 1024*768 eller 1366*768 opløsning? Billedet vil blive nedskaleret. Man skal bruge 1920*1080 i opløsning for fuld udnyttelse?

Beklager hvis det er formuleret lidt rodet det jeg skriver.

Til top Vis Opret ny bruger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Opret ny bruger
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

du har faktisk fuldstændig fat i det..

de to rigtige HD opløsninger er:

1280X720
1920X1080

for at et tv skal være HD ready skal det bare minimum kunne vise 720 linier.

derfor er et tv med 1024X768 også HD ready.
jeg ville dog hvis jeg måtte bestemme IKKE kalde det for et gentligt HD tv. det kører IKKE en 16:9 opløsning. og det kan ikke vise den horisontale frekvens
i min bog er det absolut minimum at et tv kan køre 1280X720 for at være HD.
men det er ikke mig der bestemmer. så i teorien kan du lave et tv med opløsningen 1X720 og hvis bare det opfylder de andre krav til HD ready. så er det faktisk HD ready
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:

jeg ville dog hvis jeg måtte bestemme IKKE kalde det for et gentligt HD tv. det kører IKKE en 16:9 opløsning. og det kan ikke vise den horisontale frekvens
i min bog er det absolut minimum at et tv kan køre 1280X720 for at være HD.

Problemet er, at selv hvis tv'et havde 1280x720 pixels, så er det langtfra sikkert at det kan gengive hverken den horisontale eller den vertikale frekvens fuldt ud. Der er masser af potentielle begrænsninger, som kan gøre langt større forskel end forskellen på 1280 og 1024 pixels. Derfor giver det i praksis ikke mening at fokusere på dén forskel. Det væsentlige er ikke hvor mange pixels tv'et har, men hvor mange detaljer man ser.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

andersena skrev:

jeg ville dog hvis jeg måtte bestemme IKKE kalde det for et gentligt HD tv. det kører IKKE en 16:9 opløsning. og det kan ikke vise den horisontale frekvens
i min bog er det absolut minimum at et tv kan køre 1280X720 for at være HD.

Problemet er, at selv hvis tv'et havde 1280x720 pixels, så er det langtfra sikkert at det kan gengive hverken den horisontale eller den vertikale frekvens fuldt ud. Der er masser af potentielle begrænsninger, som kan gøre langt større forskel end forskellen på 1280 og 1024 pixels. Derfor giver det i praksis ikke mening at fokusere på dén forskel. Det væsentlige er ikke hvor mange pixels tv'et har, men hvor mange detaljer man ser.



det er helt sandt. der kan være tv der kører 1360X768, men står helt sløret pga dårlig signalbehandling. men set isoleret på opløsningen så holder jeg ved mine udmeldinger
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
Opret ny bruger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej til jer begge.

Mange tak for jeres meninger.
Rart at få nogle kloge hoveder (måske nørder?) på banen
Til top Vis Opret ny bruger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Opret ny bruger
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

jeg er 100% stolt af at blive kaldt nørd 
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:
jeg er 100% stolt af at blive kaldt nørd 

Jamen så kalder vi dig da bare NØRD`en frem over

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

I stedet for få ørerne i maskinen herinde, ser jeg frem til når nogen bliver så utilfredse med deres Tv og opløsninger, at samme henvender sig til Forbrugerstyrelsen   Eller ankenævnet indenfor forbruger elektronikken.

Jeg mener så meget   

 

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
amorte
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 328
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig forstået hvorfor fladskærmene laves med 768 linier når materialet kommer i 720. Hvad er den logiske forklaring i det?

mvh

 

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

amorte skrev:

Jeg har aldrig forstået hvorfor fladskærmene laves med 768 linier når materialet kommer i 720. Hvad er den logiske forklaring i det?

mvh

 



så vidt jeg ved er det en eller anden beslutning som panel fabrikanterne har gjort sig. lige netop hvorfor ved jeg ikke.. dog ved jeg der ER lavet tv med 1280X720 paneler. der ligger et til test her på min plads lige nu. et styk 26" hyundai, og det er skam et ganske hæderligt tv.

og i bund oh grund er jeg enig. det giver ingen mening at lave 768 paneler..
men det der endnu mere koger min gryde over er at lige nu har jeg et 37 toshiba stående midligertidigt derhjemme. det har ikke 1 til 1 pixelmapping. så jeg er i den heldig situation at mit mediecenter enten skal køre 1024X768 eller 1280X1024. hvilket begge to er 4:3 opløsninger. der blvier vist som 4:3 på tv'et

kan ikke vente med at komme af med det, så min samsung 40" kan komme op igen
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

andersena skrev:
jeg er 100% stolt af at blive kaldt nørd 

Jamen så kalder vi dig da bare NØRD`en frem over

jeg tror folkene bag hifi4all har reserveret det brugernavn til AV Precision

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes