HIFI4ALL.DK | ||
High-end fra Middelfart – Peak Consult Anders Fournais - tekst, Morten Witzel - foto [10.12.2006] | ||
| ||
Det blev til en hyggelig og lærerig aften, hvor vi fik demonstreret, hvordan Peak Comsult konstruerer sine højttalere, og hvordan de adskiller sig fra andre danske højttalerproducenter. Vi fik også et svar på, hvorfor et pæredansk firma kun afsætter ganske få procent af sin produktion i Danmark. Udover Per Kristoffersen, der er Managing Director og ejer af virksomheden Peak Consult, var Frederik Carøe til stede, der driver Duelund Coherent Audio (DCA). Han bidrog med en udførlig gennemgang af principperne bag de meget kostbare delefilterkomponenter DCA fremstiller, som bl.a. Peak Consult gør brug af. Den første højttaler var standerhøjttaleren In Cognito, som var samlet og klar til brug i 1996. I 1999 var Peak Consult på CES i Las Vegas for første gang. Her det gik op for Per, at det var muligt at fremstille og afsætte rigtig mange højttalere til det amerikanske marked. I 2001 eksploderede salget i USA, og dermed blev der rigtig sat skub i eksporten. ”Vi kunne pludselig sælge mange højttalere til folk uden for den audiofile kreds. I USA var det muligt,” siger Per Kristoffersen. Kvalitet frem for kvantitet Peak Consult er altså en ganske lille virksomhed, hvilket er en velovervejet del af strategien: ”Vi skal ikke være ret meget større målt på antallet af ansatte. Vi lever ikke af mængden – vi lever af kvaliteten. Produktionen af Diablo til en salgspris på 400.000 kr. (flagskibet fra Peak Consult) kan beskæftige os alle i flere uger. Vi har 5-6 ugers leveringstid og bygger kun på request, og er dermed helt anderledes end de mere gængse højttalerproducenter i Danmark. Leverer den mere gængse højttalerproducent et sæt højttalere til få tusinde kroner stykket med ridser i fineren, sender man uden problemer et nyt sæt dagen efter. Når du skal levere et sæt højttalere som Diablo, er det utilgiveligt, at der f.eks. er en fejl i finishen. Det er bare meget forskelligt fra konsumvareleverancer,” fortæller Per Kristoffersen. Det vidner den specielle mappe, der følger med alle Peak Consults højttalere også om. I den kan man følge hele processen i produktionen af netop denne specifikke højttaler, man har erhvervet – altså hvem der har lavet delefiltre, pakninger osv. – og alt er signeret personligt af de enkelte medarbejdere. Man vil på en hvilken som helst Peak Consult højttaler verden over kunne gå ind i mappen, og se hvem der har lavet hvad og hvornår. Med mappen følger olie til at servicere højttaleren, der er et 2.400,- kroners jumpersæt med fra Stereovox, en nøglering og det helt nye: Et sæt hvide handsker med teksten Peak Consult. Sidst, men ikke mindst, kan man online eller via sneglepost registrere sine højttalere. Fra det øjeblik træder garantien i kraft, ”og man bliver en del af familien,” med Pers ord. Det helt store peak kom i 2005, hvor Per Kristoffersens firma som den første og eneste højttalerproducent i Danmark kunne modtage en ganske særlig pris, nemlig Product of The Year 2005 i det velrenommerede amerikanske blad Stereophile. Prisen blev givet til Empress, den mest sælgende Peak Consult højttaler til dato, der i USA koster ikke mindre end 25.000 USD. Til højre ses den flotte udmærkelse, som Per tydeligvis er meget stolt af. ”Tænk at vores lille skodfirma kan opnå det!” siger han med et glimt i øjet. USA er sammen med Asien de helt store markeder, og paradoksalt nok bliver der ikke solgt ret mange Peak Consult højttalere hverken i Danmark eller i hele Europa. Peak Consult har ikke brugt en krone på markedsføring i hele Europa, og så sælger man ikke ret mange styk – og slet ikke så dyre højttalere, som dem de producerer. Til sammenligning har en forhandler i New York solgt 15 sæt Diablo til 70.000 USD sættet, så egentlig er det forståeligt nok, at Per har valgt at prioritere som han har! ”I Danmark er det vel ret beset kun B&O, der kan få helt almindelige mennesker til at ofre 200.000 kr. for et højttalersystem. Jeg har stor respekt for det de laver i Struer og er som dansker hammerstolt af at gå ind på State of The Art Museum i New York, og så står der et B&O anlæg,” siger Per. Men han er også godt klar over, at Peak Consult (sandsynligvis) aldrig vil kunne ramme det publikum i Danmark uden at lave ændringer. Højttalerne fra Middelfart er bygget med hjertet, men allermest med ørerne. De er skabt til audiofile, og det er der ikke meget hardcore business i. Derfor er det også ganske særligt, at Peak Consult i den grad kan trænge igennem på et så hårdt marked som det amerikanske, hvor man jo er oppe imod alle de store spillere i den internationale hifi-branche. Højttalerne Kort sagt opbygger Peak Consult sine konstruktioner med MDF og laminerer MDF-pladerne til fronten og bagsiden til det de kalder HDF, Hard density fiberboard. Konstruktionerne bliver derefter beklædt med hårdt træ og læder. Så har de et kabinet og mangler enheder og delefilter. Enhederne får de fra AudioTechnology, og delefiltrene laver de selv bl.a. med komponenter fra DCA. Vi gennemgår i artiklen højttalerkonstruktionerne i denne rækkefølge og starter dermed med det træ Peak Consult bruger. Træet
Forskellen på at bruge finer og massive plader af hårdt træ er, at finer altid er ens, hvorimod hårdt træ sjældent er ens hele vejen igennem stammen. Derfor er det vigtigt at sikre, at råvaren fra Afrika er i orden, og dernæst at træet bliver skåret op efter Peak Consults rekvisition og tørret ned til 9% fugtighed, så det indgår efter de rigtige specifikationer. Fordelen ved at bruge massivt træ er, at det ser godt ud, og at det er med til at nedbringe kabinettets totale resonansfrekvens. Peak Consult bruger også meget valnød. ”Valnød er yderst irriterende, fordi valnød er et mindre træ. Jo større træet er, jo nemmere er det at parre træet sammen, så man ender op med en massiv plade, der har samme karakteristika hele vejen igennem. Derudover koster valnødden ca. en milliard mere end bøg eller andre mere almindelige træsorter,” forklarer Per Kristoffersen. Derudover bruger Peak Consult også asketræ, rosentræ, bøg og eg, men kan på bestilling levere andre eksotiske sorter.
Som det fremgår på billedet, bliver blokvarerne skåret op og plankerne bliver pløjet på limsiderne. Pløjningen er til for at limfladen bliver fordoblet for at opnå brydninger i træet, hvilket hjælper på den akustiske afkobling. Selve limen er et kapitel for sig, og det vil vi ikke komme nærmere ind på. Dog knytter der sig en lille anekdote til den lim Peak Consult i dag bruger til at lime MDF-plader sammen med: ”MDF suger rent ud sagt lim, så det halve kunne være nok, så når du skal lime MDF forsvinder alt tørstoffet i limen fra det sted, hvor det skal gøre gavn. I 1997 fik jeg på et tidspunkt opsnappet en opskrift på en lim fra JBL, som har et tørstofindhold på over 60 % i stedet for de normale 15 %, og som samtidig er en vibrationsdæmpende lim. Det er en ganske normal standardvare i dag, men i 1997 var det virkelig wow!” siger Per Kristoffersen. Baflerne For det første er fronten tiltet for at få den rigtige time alignment, dvs. at enhederne tidsmæssigt spiller sammen, således at lyden fra henholdsvis diskant, mellemtone og bas rammer lytteren i sweetspot på samme tidspunkt. Nogle gør det, at de i stedet for at tilte fronten for at få tiden til at passe, forrykker enhederne vertikalt i forhold til hinanden, dvs. flytter en enhed vertikalt fremad uden tilsvarende at flytte den anden. Det er en mulig løsning på problemet, men skaber til gengæld alvorlige faseproblemer. Laver man et ganske almindeligt, simpelt firkantet kabinet når enhederne ikke hinanden tidsmæssigt, og det må man så korrigere for i delefilteret. Det er problematisk simpelthen fordi, man kan høre det! Derfor skal man sørge for at have udgangspunktet i orden, hvor enhederne rammer hinanden tidsmæssigt ens, og det er svaret på, hvorfor Peak Consult tilter deres bafler. ”Enhederne skal sige det samme på et givent tidspunkt. Hvis ikke de gør det, må man sørge for at de gør det i filteret, og det giver et mindre godt produkt,” siger Per. For det andet er HDF-pladerne på fronten affaset. De er så at sige skåret skævt af fra enhederne og ud til kabinetsiden. Det er ifølge Per Kristoffersen også nødvendigt for at opnå den rigtige præcision i lydbilledet. Al den energi en højttaler udsender, skal gerne komme fra enhederne, og ikke kabinettet. Hvis du har en flad front kommer udstrålingen ikke bare fra enhederne, men fra hele fronten. Ved at skære baflen som Peak Consult gør det, opnår de ifølge Per, at kun lydenergien fra enhederne rammer lytteren. Lydenergien fra kabinettets front bliver spredt mere ud i rummet, og det er princippet i wide dispersion, som efter sigende skulle give en mindre forvrænget, mere uforstærket og dermed mindre farvet lyd: ”Baflens overflade har ikke nogen forstærkning på denne måde, og derfor vil du i praksis føle, at du skal skrue mere op på forstærkeren. Jo større forplade, desto mindre dispersion og jo ringere imaging. Det kan godt lyde arrogant, men du kan ikke lave en firkantet højttaler. Du kan reelt ikke lave en forplade som er lige, der gengiver pladens 3D-informationer rigtigt, og som får højttaleren til at forsvinde,” lyder det overbevisende fra Per. Kabinettet indvendigt
Skind Massivt træ Billedet til højre, viser en mere eller mindre færdig højttaler, der blot mangler at få monteret enheder og delefilter. Delefilter For at finde svaret på det spørgsmål, skal man antage branchen fra oven og stille spørgsmålet: Hvad sælger højttalere i dag? God lyd, selvfølgelig, men i lige så høj grad flot design og innovativ markedsføring. Flot finish, slanke kabinetter og fantastiske beretninger om super diskanter der spiller overtoner, som får fuglene til at synge på den anden side af jorden. Det er noget, der duer! Hos Peak Consult er det ikke opskriften på at sælge dyre højttalere: Per Kristoffersen ligger ikke skjul på, at markedsføring ikke finder sted nogen steder i verden. Pengene er brugt der, hvor de efter hans mening gør mest gavn: I højttaleren. Derfor er det lyden, der skal sælge Peak Consults højttalere. Som bekendt går al den lyd, man hører igennem højttalerens delefilter. Hvorfor så gøre som mange andre gør, nemlig spare her? Svaret er jo indlysende, hvis man vil sælge mange højttalere: Man ser ikke delefilteret, når man anskuer en højttaler udefra, så derfor er det naturligvis svært at lave overbevisende markedsføring på et godt delefilter. Derfor kan man lige så godt købe billige delefilterkomponenter og være tilfreds med den lyd, det nu engang giver. Bare ikke ifølge Per Kristoffersen, der siger følgende om delefilteret: ”Det er her det sker! Det her er hjertet af en højttaler. Et delefilter er selvfølgelig ikke en forstærker, men en formidler af lyd på samme måde, som en forstærker er det, og er dermed en lige så vital del af den samlede kæde.”
Det er Pers påstand, at er man i tvivl om, hvor vigtig delefilteret egentlig er, kan man kigge på hvilke kabler der er på markedet i dag. Hifi entusiaster bruger gladeligt tusindvis af kroner på eksempelvis 2 x 3 meter højttalerkabler, mens der inde i højttalerens delefilter sidder en spole, som måske har hvad der svarer til 50 meter kabel i sig, for ikke at tale om den interne kabling, der forbinder terminalerne til delefiltrets input og efter filtreringen fra output og op til enhederne. Hvis man er villig til at bruge bare 100 kr. meteren på højttalerkabler eksternt, hvorfor så ikke investere tilsvarende i delefiltret og den interne kabling, hvis målet er god lyd? Dette skal ikke ses som en kritik af dyre kabler som sådan, men mere en konstatering af, at der alt for ofte spares på kvaliteten i delefilteret.
Filtrets opbygning Peak Consult gør det meget unikke, at de i alle deres højttalere kører med separate delefiltre til hver enhed. Det gøres for at skille frekvenserne ad og kort sagt lave den bedst mulige filtrering. I hvert af disse delefiltre bruges som sagt modstande og kondensatorer fra Duelund Coherent Audio. DCA fremstiller også spoler, men leverer endnu ikke disse til Peak Consult. Per Kristoffersen og Frederik Carøe arbejder dog med, hvordan de bedst kan implementeres i højttalerne – lydmæssigt såvel som produktionsmæssigt. Separat filtrering er en meget lidt brugt løsning, og tre filtre frem for ét gør naturligvis højttaleren dyrere. Når så de enkelte delefilterkomponenter også er spitzenklasse, ja, så er det klart, at prisen må stige det mere. Modstanden
Modstanden er som sagt en særlig problematisk komponent, som ganske vist er nødvendig, fordi den skal lave, det den skal, men den må samtidig ikke "lave for meget" og dermed farve lyden! Den bruges til dæmpning af diskanter og mellemtoner i et 3-vejs system. De mest kendte modstande er keramikmodstande, der ikke er non-induktive, og altså har en hvis spolevirkning, og en dæmpning - "ja, og så er vi tilbage til det med tre meter kabel til 10.000 kr. og så sender vi det igennem "cement" bagefter," tilføjer Frederik Carøe for sætte tingene lidt i perspektiv! Det problematiske ved modstanden skal ses i sammenhæng med, den måde enheder fungerer på i praksis. Enhedens svingspole bliver ved strømtilførsel gradvist varmere og stiger derved i modstand. Dette gør, at den bliver sværere at drive, og vil derfor have den højeste modstand akkurat, når der er allermest brug for, at forstærkeren har så let ved at drive højttaleren som muligt, f.eks. ved store dynamiske udladninger. Det giver selvsagt en udynamisk højttaler. "De typiske "cement"-modstande lyder for det første ringe, og stiger for det andet i modstand i takt med, at modstanden bliver varmet op. Dette giver, sammen med den pågældende enhed, et system, der totalt set bliver sværere og sværere at drive," siger Frederik Carøe. Det specielle ved DCA’s modstand er, at den virker modsat - den burde kaldes "en oplukker". Det er ikke fordi, man kan åbne grønne Tuborg med den, men fordi den har en negativ temperaturkoefficient. Den sidder i serie med svingspolen, og i takt med at denne stiger i temperatur og dermed modstand falder "modstanden" i modstanden, og har dermed potentialet til at udligne svingspolens stigende modstand. Det løser ifølge Frederik Carøe det grundlæggende problem ved modstanden og muliggør en mere fordelagtig dæmpning med status quo på den samlede modstand i takt med at der spilles musik. Det er det teoretiske grundlag. I demorummet var det påfaldende så ubesværet og fri lyden var - både mikro- og makrodynamikken var helt i top, men det må være op til HIFI4ALL.DK's læsere at gøre sig sine egne erfaringer på dette punkt. Kondensatoren Afrunding Man kan ikke gøre andet end at respektere og glæde sig over Peak Consults succes i udlandet, men bagsiden af medaljen er, at der aldrig vil blive solgt så dyre højttalere i stor målestok i Danmark uden en bredere marketingsprofil. Jeg er ikke i tvivl om, at langt de fleste mennesker ville kunne overbevises om den daglige glæde ved et godt lydende stereoanlæg. Julesalget skal nok slå rekord igen i år, og når man tænker på, hvad folk generelt poster penge i, er det vel ikke helt urealistisk at sælge højttalere i hundredetusindekroners klassen i Danmark. Det er muligvis et ræsonnement fra en ung hifi entusiast, der ikke har meget hold i virkelighedens verden, men det er en skam, at der ikke er flere danske købere til så fine danske produkter! Der skal lyde en stor tak til Peak Consult fra HIFI4ALL.DK’s redaktion for det hyggelige besøg og muligheden for at skrive denne artikel. Peak Consult | ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |