HIFI4ALL.DK | ||
dCS præsentation hos Artsound Mikkel Gige [27.03.2011] | ||
| ||
Artsound ligger som sagt i det midtjyske, helt præcist i Viborg. Og selv om det var en lang tur frem og tilbage, så var dette en oplevelse som jeg ikke ønskede at gå glip af. Når en forhandler stiller op med det meste af sortimentet fra den ypperste leverandør af digitale afspillere, så smider man hvad man har i hænderne, og sætter kursen mod en stor oplevelse. dCS har været i gang siden slut firserne, og langt de fleste entusiaster kender deres tidligere produkter, som lå i prisklasse med en stor familiebil. Men uden at gå på kompromis, har dCS de sidste år lanceret flere produkter, som kommer ned i et prisleje, hvor flere kan være med. De startede oprindeligt som producent af udstyr til professionelle studier, men fandt at der også var mulighed for at give gode oplevelser til den almindelige bruger lige så. Det er nu lidt over 20 år siden, men resultatet af udviklingen gennem alle årene kunne opleves samlet ved dette arrangement. Der er fire produktserier, og alle dele kan købes individuelt, eller som et samlet setup:
Puccini, som er en integreret afspiller, der indeholder drev, DAC og upsampler. I Puccini findes også en separat clock, som samtidig er en USB til S/P-DIF konverter. Denne clock overtager clock-funktionen fra den integrerede afspiller, og sender USB input fra en PC videre til den indbyggede DAC i Puccini afspilleren. Puccini afspilleren laves ligeledes som separate komponenter, i Paganini serien. De indvendige komponenter er stort set de samme, men nu i egne dæmpede kabinetter med egen strømforsyning. Selve drevet indeni er dog helt nyt på Paganini drevet.
Ring DAC består af 40(!) chips, som ikke i sig selv er DAC Chips. De gør blot hvad, den indbyggede software instruerer dem til. I øvrigt er ”bundkort” og DAC kredsløb ens i alle dCS produkter. Det er altså ting som kabinet og strømforsyninger, der gør forskellen. Og det bekræfter i den grad hvor vigtig disse ting er for den samlede oplevelse! Finishen er i topklasse, og der kan ikke sættes en finger på valget af komponenter. Ved denne demonstration havde repræsentanten medbragt et systemboard og et komplet DAC-kredsløb, så man med egne øjne kunne se kvaliteten... og den var høj! Alt produceres som sagt inhouse, og det gælder også kabinetterne. Godt nok er der en underleverandør på, men kvalitetskontrollen sker fra dCS. Underleverandøren er også engelsk som dCS, og man kunne da sagtens få det lavet i Kina eller lignende, men så ville der ikke være samme mulighed for kvalitetskontrol. dCS siger selv, at de ligger i samme segment inden for hi-fi, som Rolls Royce gør inden for biler, så alt skal være perfekt, når kunden modtager sit dCS produkt i sit hjem.
Først blev der afspillet via Debussy, hvor der blev hørt en masse forskellig musik, hvor af et nummer blev udvalgt af de fremmødte til, at demonstrere forskellene op til de dyrere produkter. Resten af setup’et bestod af forforstærker fra Aesthetix, effekttrin fra AirTight, samt højtalere fra Avantgarde Acoustic.
Efter en masse musik via Debussy gik turen videre til Puccini afspilleren med USB konverter/ekstern clock. Det kunne tydeligt høres, at produkterne var steget en grad i kvalitet, og at ting som kabinet og strømforsyninger har stor indflydelse på det samlede lytteindtryk. Væk var den ”digitalitis” som Debussy var plaget af i mild grad. Men den samlede lyd var stadig udpræget neutral og ”up front”. Man var altså stadig fuldt fokuseret på, at der var tale om digital afspilning. Der var som sådan ikke flere detaljer i lyden, men de var blevet en anelse tydeligere, fordi øret ikke længere skulle kæmpe med ”hårdhed” i de øvre frekvenser. Lydbilledet var stort og åbnet med tydeligere placeringer af de udøvende, og en god portion luft i mellem de udøvende. Videre gik det til Scarlatti DAC og upsampler, men denne gang uden ekstern clock! Så rent teknisk var det et altså gået et skridt tilbage, i forhold til Puccini med sin egen separate clock. Men det kunne på ingen måde høres! Scarlatti yder suverænt den bedste afspilning af digital musik, jeg nogensinde har hørt fra et konventionelt digitalt setup. Det eneste det kan sammenlignes med, er et suverænt godt vinylsetup, men uden støj og knas fra afspilningen.
Under den ene lyttesession blev der afspillet et nummer af U2, som er en mildest talt elendig indspilning, der lød forfærdeligt via afspilning fra Debussy. Men via Scarlatti blev det som et trylleslag acceptabelt at høre på, uden tab af information. Det er simpelthen suverænt, at det kan lade sig gøre. For når det kommer til stykket, så er det vel de færreste, der er tilfredse med et anlæg, som kun kan spille de gode indspilninger, når man nu også er glad for musikken på de mindre gode indspilninger? Og det kan Scarlatti! Vi prøvede endda yderligere med et filter på Scarlatti’en, som godt nok fjernede lidt af informationen i nummeret, men som gjorde det endnu mere ”lytbart”. Jeg er blevet hovedkulds forelsket i Scarlatti, men jeg ved også, at det er kærlighed som aldrig vil blive gengældt. Men så er det jo rart at vide, at Paganini DAC’en er baseret på næsten samme platform som Scarlatti’en, og det til en mere spiselig pris... den må jeg prøve!
Der skal fra undertegnede lyde en stor tak til Hans fra Artsound, for muligheden for at kunne deltage i dette arrangement. Og til Raveen Bawa for en fantastisk præsentation, som har givet en god indsigt i hvad der forgår bag murene hos verdens suverænt bedste producent af digitale afspillere.
| ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |