HIFI4ALL.DK | ||
Test af Classic 6.8 - en lillebror med punch ! Ricky Petersen [22.01.2004] | ||
| ||
Papir, krudt, kompasset, silke, det er blot nogle af de ting kineserne at opfundet i landets lange historie. Men Kina er ikke just et land man vil forbinde med produktion af hi-fi udstyr. Ikke desto mindre har kineserne faktisk i årtier gået og syslet med Hifi-udstyr i den tunge ene af barometeret. En af dem, der netop er blevet introduceret i Danmark, er mærket Classic. Efter at Redaktørens møde med Classic 6.6, kunne vi ikke nære os for også at tage et kig på lillebroderen, Classic 6.8. At Classic 6.8 er en integreret forstærker er ikke til at tage fejl af. Dens finish og rå fremtoning kan ikke andet en give en forstilling om en rigtig kraftkarl. En tyk aluminiumplade, hvor der ikke er brugt meget tid på forarbejdningen, udgør frontpladen. Selvom fronten virker lidt grovkornet stemmer aluminiumsfarven meget godt overens med tidens silverfinish. Da jeg skruede toppladen af chassiset for at kigge i "motorrummet", faldt det mig i øjnene at de bagerste skruer var for lange til at kunne nå ind og spænde toppladen fast. Til at løse det problem havde man givet hver skrue en spændeskive og en fjederskive. Selvom det måske er i småtingsafdelingen, så virker det en anelse ufærdigt, og jeg frygtede lidt hvad der gemte sig under toppladen. Her blev min frygt gjort til skamme, for elektronikken var overskuelig og nydeligt arrangeret - rent guf for en radiomekaniker. Classic 6.8 er en ren klasse AB forstærker. En klasse B forstærker har to transistorer til at tage sig af spændingskurven. Den ene behandler den positive bue, den anden den negative bue. På den måde belaster man kun transistorne i den halve tid, der giver forstærkeren mulighed for at arbejde med større belastning. Men medaljen har en bagside. Classic 6.8 er en ægte dual mono forstærker, så hver kanal har deres egen kraftige transformator, der er skruet fast mellem køleribberne. Foruden transformerne til at trække udgangene, har man tilføjet en tredje mindre transformator til at varetage forsyningen af de digitale kredsløb. Hver kanals forstærkertrin er placeret symmetrisk på hver side af kølepladerne. Hver strømforsyning har hver en elektrolytbank på 30000 uF placeret helt oppe på forstærkermodulerne. Idéen er, at man så kan føre strømmen direkte ned i udgangsforstærkeren og dermed sikre tilstrækkelig forsyning i en fart.. Musikken Forstærkeren skulle lige havde lov at strække benene, før den viste, hvad den duede til. Til at starte med var det bestemt ikke særlig godt, det som kom ud af højtalerne. Efter ca. 40 timers tilspilning begyndte forstærkeren at springe ud, og så skal jeg love for at der kom liv i musikken. Det, der imponeret mig mest, var den stemning musikken blev gengivet med. Med det mener jeg ikke at lyden farves af forstærkeren, men mellemtonen gengives med en utrolig varme og intensitet. Det gav det gamle 80' hit " If you leave me now" med Peter Cetera et solidt bevis på. Nummeret er ikke specielt kompliceret i sig selv, men forstærkeren formåede at gengive det med en dyb intimitet, så det næsten dryppede fra væggene. Classic 6.8 spiller yderst detaljeret, og det gør det utrolig let at skelne de enkelte instrumenter fra hinanden. Kontrollen bevares over hele frekvensområdet, men især stemmene er fremragende. Netop derfor er Classic 6.8 gengivelse af stemningsfyldt musik i en klasse for sig. Musikstilarter som Erik Clapton, Phil Collins og Craig David blev alle fremført med en næsten arrogant ro og intensitet. Jeg tror, at jeg har været igennem hele min CD samling, og jeg har ikke fundet musik, som ikke bliver gengivet neutralt, kontrolleret og bund ærligt. En ting, jeg godt kunne savne (selv om hifi-purister vil ryste på hovedet), er en tonekontrol. Der er meget forskel på indspilningerne, derfor kan være rart, at man har mulighed for at give lidt mere i bas eller diskanten, hvis det er det, der skal til, før den sidder i øjet. Jeg kan godt lide at bruge filmmusik til at teste med. Musik lavet til film er designet specielt til at fremelske en eller anden stemning og det gøres for det meste med utrolig dynamisk orkestermusik. Så jeg udsatte den bl.a. for "The Sinking" fra soundtracket til "Titanic", som starter efter at kaptajnen på det synkende skib, har lukket sig inde i sit styrehus, og vandet stiger udenfor vinduerne. Her fik jeg yderliggere en demonstration af, at de kraftige kondensatorer ikke kun er der for et syn skyld. Med sit overskud blev hele scenen, hvor det store skib går til bunds, trukket op foran een og genskabt med stort dynamisk lydbillede. Der var på intet tidspunkt tendens til at den mistede kontrollen over højtalerne. Nu er mine højtalere nemme at trække (følsomhed 94 dB), men jeg er overbevist om at Classic 6.8 sagtens ville kunne tumle mere strømkrævende højtalere på samme kontrollerede måde. En ting, der kan være generende, er, at Classic 6.8 har en meget lav følsomhed. Med det kraftige signal fra CD-afspilleren skal man ikke rykke ret meget ved volumeknappen, før lydstyrken ændres markant. Det kan gøre det vanskeligt at finde et passende lytteniveau. Et kig ind i Classic 6.8. med det ene forstærkertrin forrest og de to kraftige transformator i midten. Den eneste gang, hvor jeg vente tommelfingeren lidt nedad, var ved Heavy Metal. Både Metallica og Iron Maiden røg ud af højttalerne med rå og spontan energi, men ikke helt på samme overbevisende måde som ellers. Metallica's gamle klassiker "One", blev formidlet med en fin kontrol og dybde. Men da det begyndt at gå rigtig hurtigt, blev det en anelse skarpt og hele scenen gled lidt fra hinanden. Film Når nu der var hele fire linieindgange, kunne det jo være fristende at bruge den som effektforstærker for at få lidt ekstra power i fronthøjtalerne. Det kunne jeg da hellere ikke nære mig for at afprøve. Bundlinien Selvom der på nogle punkter mangler den sidste finish, så overdøver det meget positive indtryk. Classic 6.8 tilbyder fremragende stereolyd til under 10.000,-kr. Jeg kan ikke lade være med at være en smule imponeret over Classic 6.8, som er en regulær stereomaskine, man ikke komme uden om at tage et kig på, hvis man er på jagt efter en integreret forstærker i prisklassen. Den vil uden tvivl få mange af de etablerede producenter af stereogrej til at vende blikket mod Beijing. Den får i hvertfald de bedste anbefalinger herfra. Normalpris: 8000,- kr Tekniske specifikationer:
Yderligere information: Ardency Audio | ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |