HIFI4ALL.DK | ||
Yamaha RX-V1500 surroundreceiver Ricky Petersen - fotos: Yamaha [02.02.2005] | ||
| ||
Historien har det med at gentage sig - også i hifibranchen. I november lancerede Yamaha deres nye mellemklasse surroundreceivere – RX-V1500, med en række forbedringer i forhold til den gamle model - RXV1400RDS. Deriblandt en opgraderet version af Yamahas automatiske kalibrering, som Yamaha kalder; Yamaha Parametric Room Acoustic Optimizer eller blot; YPAO. Design og tilslutninger De, der har set Yamaha’s tidligere modeller, vil let kunne genkende designet på Yamahas nye surroundreceiver. Receiveren er præget af Yamaha’s karakteristiske fordybning på den øverste tredjedel af fronten, der er forsynet med tre drejehjul. Receiveren har en stort frontdisplay, der er vældig godt udnyttet. Receiverens bagside er overraskende overskuelig, selvom der er fyldt godt op med tilslutningsmuligheder, der kan tilgodese stort alle behov. Der er således 7 analoge stereoindgange, fire optiske, digitale indgang, tre coaxiale, digitale indgang, en lang række videoindgange, mens udgangssiden består af stereo, 7.1, to optiske, linieudgange fra zone 2 og 3 og fem videoudgange, hvoraf component er kompatibel med HDTV. Endelig er der et RS232 stik og tilslutning for de omtalte ”presence” højttalere. I terminalerne for surround back højttalerne, kan man i stedet tilslutte et sæt ”Presence” højttalere. Med receiveren følger naturligvis en fjernbetjening. Udformningen er lang og smal. Knappernes placering er ret akavet. Det er svært at nå knapperne og i det hele taget sidder knapperne temmelig forvirret. Dertil kommer, at der kun er ofret lys i det lille display midt på fjernbetjeningen, der indikerer hvilke apparat man kontrollerer. Jeg nåede aldrig at blive gode venner med den fjernbetjening og at betegne den som håbløs, ville ikke være skudt helt ved siden af. En af de største fordele ved automatisk kalibrering er brugervenligheden. Her er Yamahas YPAO system ingen undtagelse. Det er virkelig nemt at bruge. På receiverens forside tilsluttes den medfølgende målemikrofon, som placeres ved lyttepositionen. På Tv’et kan man via receiverens skærmmenu sætte det hele i gang med fjernbetjeningen. Højttalerstørrelse, fase, volumen og forsinkelse fastsættes samtidig med, at rummets akustisk justeres ved 10 forskellige frekvenser eller det, man kalder en 10-bånds equalizer.På den måde kan man integrere højttalerne med rummet og med hinanden. Det kan være en god hjælp, hvis man f.eks. har højttalere, der klangmæssigt ikke matcher hinanden eller har et meget ”levende” lytterum. Til testen havde jeg et sæt Xavian XN125 standerhøjttalere, Scena CN centerhøjttaler og et sæt Diaposon Adamantes III standerhøjttalere til rådighed. Derudover havde jeg Castle Richmond 3i sub/sat-system. Film Første film i ilden var ”Master and Commander”, der har et af de bedste soundtracks siden Spielbergs lavede ”Saving Privat Ryan”. ”Master and Commander” vandt hele fire priser, deriblandt fik lyddesigneren Richard King en Oscar for bedste lydredigering. To priser gik til filmens lydmixerer Paul Messay og Doug Hemphill, der har stået bag mixet af soundtracket til film som ”The Day After Tomorrow”, Ice Age og I Robot. Begge er glade for at bruge bagkanalerne og laver ofte et ret aggressivt og storslået lydmix, som passer særdeles godt til filmgenrer som ”Master and Commander”. Yamaha er blevet skældt ud for, at deres surroundreceiverer ikke kan leverer de opgivede watt. Det kan jeg faktisk godt nikke lidt genkendende til med RX-V1500. De 7 x 120 W, som surroundreceiveren er opgivet til synes ikke at være tilstrækkelige. Den store lydkulisse faldt sammen og blev til tider noget anstrengt. I ”Jurassic Park 3” er en scene, hvor en raptor har fanget menneskene i en blindgyde bestående af nogle metalbure. I den scene er de gryntelyde fra raptoren holdt helt ude af centerhøjttaleren, når den ikke vises på skærmen. Det betegnes som en off-screen effekt. Receiveren gjorde sit arbejde virkelig godt med at holde alle lydeffekter væk fra musikken og dialogen og derved skildre historiens detaljer på fremragende vis. Det gør det utrolig nemt at følge med i de detaljer, som lyddesigneren har kreeret i soundtracket. Uden for skærmens billede er lyden det eneste redskab instruktøren har, til at lede publikums opmærksomhed i den ønskede retning. Derfor er en god separation mellem kanalerne af meget stor betydning for oplevelsen af soundtracket. Med de mange forskellige højttalermærker til rådighed, var det en kærkommen lejelighed til at udfordre receiverens evne til at integrere højttalere med forskellig klang og følsomhed. Så jeg satte Diaponson standerhøjttalere sammen med Scena XN centerhøjttaler og Paradigm baghøjttaler. Det lyder måske som en uheldig sammenblanding, men Yamaha’s automatiske kalibreringssystem viste sig at være i stand til at integrere dem med et imponerende resultat. Selvfølgelig vil et sådan system ikke kunne måle sig med fem ens højttalere, men alligevel var det en yderst sammenhængende og åben surroundlyd, der kom ud af det. At justere sig frem til et akustisk grundlag for, at tre forskellige højttalere skal kunne arbejde sammen, er ingen nem opgave. Både med hensyn til frekvens og volumen skal der både lægges til og trækkes fra. Yamahas YPAO-system noget af det bedste af sin art, jeg endnu har haft fornøjelsen af. Ikke før har jeg oplevet at et automatisk kalibreringssystem, der på den måde udnytter hver enkelt højttalers potentiale. I prisklassen er det ganske enkelt imponerende. Musik Af en surroundreceiver er RX-V1500 en rigtig god musikformidler. I to kanaler har receiveren en ”pure direct mode”, der leder signalet den direkte vej gennem receiveren. Videodele og display slukkes. Her havde receiveren et større kraftoverskud til at fastholde det store lydbillede, som jeg savnede ved filmlyden. Metallicas live dvd ”Stunning Something” røg ud af de små Xavian højttalere med en intensitet, der er enhver heavy-elsker værdig.. Hele scenen omkring lydbilledet var rå og energisk, samtidig med at hvert enkelt instrument bevarede deres engagement. Både kvindelige og mandlige vokaler blev virkelig godt gengivet. Især de kvindelige vokaler i musikken fra ”Phatom Of The Opera” blev gengivet meget åbne og nærværende med hjælp fra receiverens kølige klangfarve. Receiveren har et fyldigt stereobilledet, som gengiver de enkelte instrumenter detaljeret. Effektmæssigt er receiveren lidt svag og det bør tages i betragtning ved valg af højttalere. Det bør imidlertid ikke overskygge receiverens mange andre kvaliteter, som en hurtig processer og et automatiske kalibreringssystem i superklasse. Yamaha RX-V1500 surroundreceiver bevæger sig i en prisklasse, hvor der er mange gode alternativer. Generelt lever receiverens fuldt og helt op til konkurrencen og med hensyn til automatisk kalibrering, sætter denne receiver nye standarder et stykke over sin prisklasse. Specifikationer Effekt: DIN Standard (4 ohms, 1 kHz, 0.7% THD) : 7x180 W Pris: 8.800,- kr Yderligere info: Yamaha international | ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |