Her er du: Indsigtsartikler - Få styr på formatforvirringen ........ ! 29. marts 2024 | 15:56   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Få styr på formatforvirringen ........ !
Af: Ricky Petersen  [13.02.2004] Print artikel
Er du helt klar over forskellen mellem Dolby Pro Logic 2 og Pro Logic 2x ? Eller hvad er DTS Neo:6 i forhold til DTS ES ?? HIFI4ALL.DK's surroundekspert guider dig sikkert igennem !

Dolby Surround

Formatet er bedstefaren i blandt surroundformater, der blev udviklet først i 70’erne til biograferne (Hvor det hed: Dolby Stereo). I Dolby surround er fire kanaler samlet i et stereosignal, der kan ligge på et VHS-bånd eller en laserdisk. Afspilles det over to højttalere, vil man få et almindelig stereogengivelse. Men føres det kodet stereosignal igennem en Dolby dekoder, f.eks. på en receiver, bliver alle fire kanaler genkendt i stereosignalet og derefter gengivet. Næsten alle VHS-film, plus mange TV-stationer har Dolby surround på deres stereosignal.

Pro Logic

De fleste er mere bekendt med Pro Logic begrebet, der bare er en opgraderet version af Dolby surround. Pro Logic er stadig en kodningsprocess med fire kanaler (venstre, center, højre og surround) men har en dissideret signal til centerkanalen, bedre separation mellem kanalerne og bedre gengivelse af on-screen lyd. Ofte dækker begrebet Dolby surround over både Dolby surround og Pro Logic kodet kilder. Da Pro Logic efterhånden har skubbet Dolby surround i baggrunden.

Ved mange receivere og processorer kan man benytte sin subwoofer ved afspilningen, men signalet er ikke et egentligt lavfrekvens signal som i de digitale surroundformater (LFE). Subwooferen er lagt ind i fronthøjttalernes signal som et monosignal. Så når receiveren registrerer et monosignal under 100 Hz i signalet til fronthøjttalerne bliver det pillet ud og sendt til subwooferudgangen. 

Da surroundsignalet er i mono, giver det nogle begrænsninger. Det er ikke muligt at styre lyden så den kun kommer fra venstre bag eller højre surroundhøjttalere, da begge surroundhøjttalere modtager det samme signal. Surroundlyden vil derfor oftest blive opfattet midt mellem dem – altså midt i rummet. En anden ulempe ved Pro Logic er den manglende separation mellem kanalerne. Det sker at signalet fra fronthøjttalerne også smutter ud i surroundhøjttalerne. For at overkomme problemet forsinkes det signal, der trækker surroundhøjttalerne i forhold til fronthøjttalerne. Forsinkelsen af surroundsignalet giver en bedre separation af for- og bagkanaler på grund af et psykoakustisk fænomen kaldet Haas effekten, der i store træk virker på denne måde:
Når øret udsættes for to lige store påvirkninger (lyd) fra forskellige retninger, vil hjernen ignorere lyden fra den retning, der når øret sidst. Så ved at forsinke surroundlyden vil de blive ignoreret, hvis der skulle slippe noget ud fra fronthøjalerne. 
En anden måde hvorpå man løser problemet med dårlig separationer er ved at skære surroundkanalens båndbredde. Pro Logic dekoderen skærer alle frekvenser over 7 kHz og under 100 Hz i surroundsignalet. Ved at skære i de høje frekvenser ungår man de hvislelyde (s og ch lyd)der kan opstå under dialogen.

Pro Logic II / IIx

I 2001 kom en mere sofistikeret version af Pro Logic dekoderen – Pro Logic II.
Ideen med Pro logic II er at efterligne den oplevelse, man kan få ved digital femkanals surroundgengivelse, hvor hver kanal får sit eget signal. Her gør man det bare udfra et stereosignal.
Pro Logic II er på flere punkter blevet forbedret. Der er kommet fuld båndbredde i surroundkanalerne, der har fået deres ”eget” signal. Pro Logic II dekoderen er blevet bedre til at separere de enkelte kanaler, så der ikke er så meget, der uønsket smutter ud de forkerte steder.
I Pro Logic mode har man mulighed for at finjustere lydbilledet med tre features: Center Width spreder centerkanalen ud i højre og venstre kanal for at give en bedre gengivelse imellem de tre højttalere i front. Panorama flytter noget af signalet fra højre og venstre kanal over i højre og venstre bagkanal. Den teknik kaldes ofte ”wrap-around” effekt. Den sidste er Dimension, hvor man kan justere den totale for – bag balance.
Nogle receivere og surround processorer med Pro Logic II har også en Matrix indstilling, som laver surroundlyd udfra et monosignal.
Endnu en opgraderet version har set dagens lys – nemlig Pro Logic IIx. Her tilføjes to ekstra baghøjttalere, så man nu fra et stereo signal kan opleve surroundlyd i syv kanaler.

Dolby Digital 5.1

Det hele blev digitalt med Dolby Digital der debuteret til hjemmebiografen i 1997. Teknikken er kendt som AC-3, der er det system, man bruger til at kode og afkode Dolby Digital signalet.
Dolby Digital tilbyder seks separate kanaler. (højre – center – venstre – højre bag – venstre bag - subwoofer)
Da kanalerne er separerede, er der intet signal, der uønsket smutter over i en kanal, hvor den ikke høre den hjemme. Da der samtidig er fuld båndbredde i alle kanaler, dvs. fra dyb bas (20 Hz) til de højeste toner vi kan høre ( 20 kHz), får man en bedre surroundoplevelse og en større mulighed for at styre lyden rundt om tilskueren. Det mest brugte format med Dolby Digital er 5.1, som er  standard surroundformat på DVD-film. Selvom det er mest almindeligt med 5.1 kan andre formater forekomme alt efter medietype. 1- tallet i Dolby Digital 5.1 fortæller at formatet har et separat signal  – Low Frequence Effect eller blot LFE – signal. LFE – signalet er et særligt signal, der indeholder de allerlaveste frekvenser ( 20 – 120 Hz) fra filmens lydspor. LFE signalet bliver oftest gengivet af en subwooferen. Dolby Digital 5.1 er blevet udpeget som standard surround format, hvilket betyder, at alle film som minimum har et Dolby Digital lydspor. Dolby Digital kan godt havde mindre en seks kanaler lagt på. Mange underholdnings DVD’er har således  Dolby Digital men i 2.0 – altså stereo.

Dolby Digital operer med en hastighed på mellem 198 og 448 kbps afhængig af format og hvilket medie der anvendes. Mest brugt hastighed på DVD-film er 448 kbps.    

Dolby Digital EX

I 1999 gik Dolby Lab. og THX Lucasfilm sammen om at skabe en udvidet version af Dolby Digital 5.1. som fik betegnelsen Dolby Digital surround EX eller Dolby Digital EX. Det nye format tilføjede en ekstra kanal, som oftest kaldes centerbag (surround-back) til formatet. Den ekstra kanal bliver til ved, at de to eksisterende surroundkanaler, på samme måde som centerhøjttaleren, bliver skabt af frontkanalerne i Dolby Surround. Dolby Digital EX giver, med en ekstra surroundkanal til bag ved tilskueren, en bedre mulighed for at styre lyden mere præcist rundt om publikum. Dolby Digital EX bliver ofte kaldt for et 7.1 format, da man anbefaler et man bruger to højttalere til bagcenter kanalen. Dolby EX kan ligge i et almindeligt 5.1 lydspor, fordi den tredje surroundkanal er mixet ind i højre og venstre surround kanal. Den tredje kanal bliver af kodet, når den løber igennem en Dolby Digital EX dekoder. Derfor mister man heller ikke nogen informationer, hvis man f.eks. afspiller en DVD-film med Dolby Digital EX på et 5.1 surroundanlæg.
Før midten af 2002 skulle receivere og processorer have THX surround EX mærket på sig for at havde Dolby Digital EX. I november 2001 tog Dolby licensen fra THX og lancerede de første produkter med Dolby’s eget logo – Dolby Digital EX.

DTS 5.1

DTS blev udviklet i 1993, men kom først ud til forbrugerne i 1996. DTS er et anden decodningsteknik, men stadig et rent digitalt surroundformat. DTS er ikke så komprimeret som Dolby Digital, men gør også brug et bit-reduktionssystem for at få begrænset pladsmængden uden at det går ud over lydkvaliteten. DTS er designet til to hastigheder 700 kbps og 1.5 mbps. Med en tre gange så høj bithastighed eller opløsning - er DTS på mange måder et overlegent format, hvad lydkvalitet angår. Selvom Dolby Digital er standard surroundformat, skal du lede meget grundigt for at finde en DVD-afspiller eller en surroundforstærkere uden den også har DTS.
På DVD-filmene sker det også oftere end tidligere, at de leveres med DTS lydspor. DTS- lyd kan fås til en bred vifte af medieformer såsom: Hjemmebiografen, bilstereo, konsolspil (Playstation 2), 5.1 musik etc.

DTS–ES Discrete/Matrix

Blev introduceret i 1997 og er DTS’s svar på Dolby’s EX format.
DTS- ES Discrete/Matrix er et "ægte" 6.1 format. Man har nu seks adskilte kanaler, så man benytter tre surroundhøjttalere – i stedet for to. For at kunne høre DTS-ES, skal dit udstyr kunne afkode et DTS-ES signal. Det kræver, at du har en receiver med DTS-ES logo'et på. Samtidig skal softwaren havde lagt formatet på. Formatet er kompatibelt med DTS 5.1 - her bliver det ekstra signal splittet op og gengivet sammen med de to eksisterende surroundhøjttalere.
Benævnelsen "Discrete"(adskilt) eller "Matrix"(flyde sammen) hentyder til teknikken, hvor bagcenteren enten er et separat signal (discrete) eller er simulerede fra de to eksisterende surroundkanaler (Matrix) som ved Dolby Digital EX. Hvilken teknik, der bruges, er afhængig af pladsmængden på DVD-skiven og af hvilket format producenten vælger at bruge.

DTS neo:6

Kan forvandle en stereo kilde til surroundlyd. DTS neo:6 er et modtræk mod Dolby’s Pro Logic II. Med DTS neo:6 kan man det ligeledes muligt at få en surround effekt ud af en analog som digital  
stereosignal fra f.eks. TV, video, konsolspil, satellitboks osv.

DTS 24/96

En almindelig stereo Cd er et 16-bit medie der er optaget med en frekvens på 44.1 kHz. 
I dag er både 20- og 24- bit medium ikke nogen sjældenhed, og der er stigende interesse for en højere samplingfrekvens både på optagelserne og de medier, der bruges i hjemmene. Flere bits giver større dynamik, og højere samplingfrekvens tillader større båndbredde.
Med DVD - videoens udbredelse blev det muligt at få 24 –bit, 94 kHz indspilninger hjem i stuen, men kun i stereo.  DVD-audio gjorde det muligt at få 24/96 indspilninger i seks kanaler, men man skal bruge en afspiller med analoge udgange og det er kun igennem dem, at aflytningen kan finde sted, da bit-strømmen, på grund af frygten for pirat-kopi, skal passere afspillerens D/A konverter og analoge enheder. På nuværende tidspunkt findes der er ikke mere end et par håndfulde disks der leveres med DTS 24/96


THX / Ultra 2

THX fik navnet efter George Lucas´s første film - THX 1138. THX er en teknisk standard, der blev udviklet af Lucasfilms tekniske direktør Tomlinson Holman, der blev inspireret af instruktøren bag "Starwars filmene" George Lucas. Filminstruktøren har tit en ide om, hvordan en scene skal virke og opleves af tilskueren, når scenen optages. Men i biografsalen er det ikke sikkert at bliver opfyldt, alt efter hvilken biograf der er tale om. Det irriterede George Lucas, så derfor blev THX udviklet i 1982 og har indtil i dag været en meget anerkendt og benyttet standard for både biografer og udstyr til hjemmebrug.
THX er hverken et format eller et dekodnings-teknik. Det er dels et sæt minimumsregler til udstyr beregnet til surroundlyd og dels nogle ekstra features der giver en bedre gengivelse af Dolby 5.1. THX-højttalere, THX-forstærkere og THX-DVD-afspillere kan altså grundlæggende ikke noget som "almindelige" produkter ikke også kan. THX-mærket skal betragtes som et kvalitetsmærke.

Der stilles mange krav, hvis en biograf skal erhverve sig et THX- certifikat. Ikke alene stilles der specielle krav til selve lydudstyret, men også til selve biografen, såsom lærredet, lyddæmpning af biografsalen, støjdæmpning fra de andre biografer, vinklen på sidevæggene osv.
Det hele er til for at sikre at tilskuerne får den oplevelse, som instruktøren havde i sine tanker.
Til hjemmebiografen skelnes der mellem udstyr til rum under 20 m2 (THX Select) og udstyr til rum over (THX Ultra). THX Ultra udstyret er til den ultimative lydoplevelser med voksent og relativt dyrt udstyr.
THX Select skal kunne levere den samme klar, nuancerede og detaljeret lyd som THX Ultra, men udstyret er mindre så det er nemmere at placere i en mindre stue. Dette gør at THX Select - udstyret generelt er billigere.
I 2002 kom THX Ultra2 som var et sæt retningslinier for surround sound med flere end to surroundhøjttalere. Udstyret der kunne håndtere 7.1 formatet skulle igennem i række kontrol for at sikre at de kunne levere den optimale surround lyd.
I dag er THX en del af Creative labs., der bl.a. laver højttalere til PC’er, hvilke har udvandet THX begrebet en del.

 

Andre artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Nye Besøgsartikler
SoundSociety 2024
03.03.2024
På besøg hos Dantax/Raidho
18.04.2023
På besøg hos Nordsø Records
07.03.2022
CPH HighEnd 2019
27.10.2019
På besøg hos Michell Engineering
26.09.2019
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes