| Forfatter |
|
aikon Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
jeg har fundet ud af at ASUS laver dette kort som understøtter 2 vga udgange på en gang. Det skulle så løse problemet med at vise det samme skærmbillede på 2 skærme samtidigt.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=127786
Spec. siger:
Fleksible output muligheder (DVI, Dual VGA, DVI+VGA, DVI+TV-out)
Dvs. dual vga skulle være 2 vga skærme samtidigt eller fx. DVI + VGA samtidig.
Det er jo helt fantastisk. Jeg har ledt lang tid efter et sådan kort og har læst jeres andres bestræbelser på at finde en sådan løsning. Nu er det så lykkedes (håber jeg - fik en sælgers ord )men jeg har ikke prøvet det af endnu. Får det i næste uge. Jeg skal lade jer vide om det lykkedes at få 2 skærme til at køre i klon mode med fx. MCE 2005 på hver sin skærm i næste uge.
Det fede ved det her er at det er ny teknologi fra Nvidia samt at man får SplenDID Video med i ASUS driverne således at dette kort måske er perfekt til HTPC da afspilning af film skulle blive af en kvalitet vi htpc ejere kun får på et Sigma Xcard pt. Desuden skulle der være kontrol af blæser hastighed på kortet og larmer det for meget, må man jo prøve en passiv kølerløsning til et par hundrede kroner. Men jeg tror ikke det larmer særlig meget.
Hilsen Jan
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
aikon: Det er ikke anderledes end alle andre grafikkort.
Den sælger du har snakket med er en klovn - alternativt har du stillet dit spørgsmål forkert.
Klon kan alle kortene køre, men det kræver at begge skærme kører samme opløsning - alternativt at den der er størst kører pan and scan (dvs. du scroller i skærmbilledet).
Jeg går ud fra at det er den problemstilling du hentyder til (2 skærme, forskellig opløsning).
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
| Til top |
|
| |
aikon Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej - jeg viste ikke at man kunne køre DVI + VGA ud samtidig på et grafikkort.
Kunne forstå på tidligere indlæg at dette ikke er muligt pt.
Hvis man kan det så vil jeg stærkt gå ud fra at man selvfølgelig kan vælge 2 forskellige opløsninger. fx. 1280x768 til LCD i stuen og 1024x768 til vga skærm i soveværelse. Det er det jeg har brug for.
JEg har da aldrig set DUAL VGA før på andre grafikkort - har du det ? Og det hentyder IKKE til SLI/nvidia.
Hilsen Jan
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
aikon: Et DVI stik kan via. en adapter laves til et VGA stik, og så har du Dual VGA.
De fleste grafikkort laves med én DVI, og én VGA port - hvor den ene DVI så kan laves til en VGA så du har 2 VGA.
Så er der nogle lidt dyrere modeller der fåes med 2 DVI stik.
Men det ændrer ikke på at du ikke kan køre 2 forskellige opløsninger - du kan IKKE køre 1280x768 til den ene, og 1024x768 til den anden - hvis du sætter den til at køre 1280x768 vil du skulle scrolle på 1024x768 skærmen.
De kan selvfølgelig begge køre 1024x768, men det giver ikke mening, da du så ikke har dit widescreen billede.
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
aikon skrev:
|
Nej - jeg viste ikke at man kunne køre DVI + VGA ud samtidig på et grafikkort.
|
|
|
Jo, det kan man og det samme gælder for 2x VGA (ved brug af DVI til VGA adapter). Dette er gældende for næsten alle grafikkort der bliver spyttet ud på marked nu.
Citér:
|
Kunne forstå på tidligere indlæg at dette ikke er muligt pt.
|
|
|
Hvilke indlæg er det?
Citér:
|
Hvis man kan det så vil jeg stærkt gå ud fra at man selvfølgelig kan vælge 2 forskellige opløsninger. fx. 1280x768 til LCD i stuen og 1024x768 til vga skærm i soveværelse. Det er det jeg har brug for.
|
|
|
De nævnte opløsninger kan du muligvis godt køre på forskellige skærme samtidig i klone mode. Problemet her er dog at det sekundære display bliver en interpoleret version af det primære, hvilket ikke just er befordrende for billedkvaliteten. Endvidere får du, hvis du har behov for 2 opløsninger der divergere meget (ex. 1280x768 og 800x600), det nævnte problem med pan/scan. Se evt. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25281&K W=zerocool og http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24443&K W=zerocool.
Citér:
|
JEg har da aldrig set DUAL VGA før på andre grafikkort - har du det ? Og det hentyder IKKE til SLI/nvidia.
|
|
|
Jeg har set flere. Det mest normale er dog, at lave en VGA- og en DVI-udgang. Hvis man så har brug for 2 VGA udgange kan man bare bruge en DVI til VGA adapter (følger normalt med kortet).
Tror du desværre har ladet dig besnakke af sælger
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, så lige at de nævnte AR ikke var det samme. Det kan derfor ikke lade sig gøre med de nævnte opløsninger
Jeg tror desværre disse tråde bliver ved med at poppe op med jævne mellemrum, indtil producenterne får fingeren ud op opfylder det tilsyneladende ikke ubetydelige behov der er på markedet.
|
| Til top |
|
| |
aikon Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay allesammen :-) MAnge tak for jeres svar. Jeg tror jeg har været lidt for hurtig. Nu vil jeg lige tænke lidt mere over det.
Ufatteligt at man ikke standard kan få et normalt grafikkort med 2 udgange med 2 forskellige oplysninger.
Det er da fuldstændig xpgy3£#€/&DFGhgf til at blive ærgelig over. Vi lever i 2005 og man kan ikke engang bygge en normal HTPC der kan klare 2 skærme i sit hjem.
Taget i betragtning af det er sådan et normalt krav idag af mange brugere så ....f**k man.
God weekend.
Aikon
|
| Til top |
|
| |
aikon Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ER der slet ikke nogen herinde som har løsning pt. på hvordan man køre sin HTPC ud på et LCD (16:9 1280x768) i stuen og så det samme billede ud på fx. en 4:3 vga skærm i soveværelset i anden oplysning. Og jeg ønsker det skal køre fuldt tilfredsstillende.
Det giver mening at bruge DVI i stuen og så VGA-stikket til vga-skærmen.
Men det kan man åbentbart ikke vel?
Hilsen Aikon
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aikon,
His du kan "nøjes" med s-video så kan det snildt lade sig gøre. Sådan bruger jeg et 16:9 tv i stuen og et 4:3 i soveværelset og det virker fint.
Jeppe
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
aikon skrev:
|
ER der slet ikke nogen herinde som har løsning pt. på hvordan man køre sin HTPC ud på et LCD (16:9 1280x767) i stuen og så det samme billede ud på fx. en 4:3 vga skærm i soveværelset i anden oplysning. Og jeg ønsker det skal køre fuldt tilfredsstillende.
|
|
|
Har du prøvet at læse de nævnte tråde?
Binnerup skrev:
|
pagi: Well - du kører stadig samme opløsning ud til de to...
Derudover er S-Video ca. ubrugeligt til et LCD tv (og efter min mening generelt i forhold til en HTPC, da TV out er dårlig kvalitet).
Mvh
Brian
|
|
|
Helt enig... S-Vhs er ikke holdbar i nogen sammenhæng og du har stadig pan/scan problemet ved for stor oplønsingsdivergens.
|
| Til top |
|
| |
danniman2002 Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke fulgt så meget med i snakken, men er det heller ikke muligt, hvis man har to grafikkort i sin pc?
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
danniman2002 skrev:
| Jeg har ikke fulgt så meget med i snakken, men er det heller ikke muligt, hvis man har to grafikkort i sin pc? |
|
|
Desværre nej.
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget bedre er DVI i forhold til VGA?? Skal have et LCD tv på et tidspunkt og er lidt usikker på hvor meget der reelt hentes ved at gå på DVI i forhold til VGA.
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu ingen problem med at indstille mine 2 skærme til forskellige opløsninger uden at skulle "scrolle", det kan kortet sagtens selv finde ud af - Og har haft 3 forskellige kort i den tid jeg har haft dualscreen. __________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cyber-Frog skrev:
|
Jeg har nu ingen problem med at indstille mine 2 skærme til forskellige opløsninger uden at skulle "scrolle", det kan kortet sagtens selv finde ud af - Og har haft 3 forskellige kort i den tid jeg har haft dualscreen.
|
|
|
Det er, som allerede nævnt, fordi du ikke kører med særlig stor opløsningsdivergens på de forskellige skærme. Derudover har du problemet med, at kun dit primære display viser den af dig angivne opløsning. Det sekundære bliver interpoleret, såfremt det kører i anden opløsning.
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
|
Cyber-Frog: Hvilke 2 forskellige opløsninger?
Mvh
Brian
|
|
|
Fra 800x600 til 1280x1024. __________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |