Forfatter |
|
holfi Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der må være en masse herinde som selv har fremstillet deres kabler,
jeg ville blive glad hvis nogen af jer ville dele ud af jeres erfaringer,
komme med lidt hjælp til os nybegynder?
__________________ Husk musikken !
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Holfi
Jeg har selv lavet mine signalkabler. Det er ikke noget særligt, men de spiller rigtig godt. Jeg havde et sæt nordost black knight før, og jeg synes selv af mine kabler spiller langt bedre. Der er en meget bedre "opløsning", diskanten træder især meget flot frem. Selvom det er sølvkabler, synes jeg ikke der er tildens til hvislen eller sss-lyde.
Jeg har købt noget fladvalset sølv hos www.anku.dk , og noget rundstrikkket bomuld hos den lokale stofforretning. Herpå har jeg monteret bulletplugs. Dem har den lokale hifibutik hjulpet med at skaffe. Ellers kan du købe dem hos www.medlyd.dk . I starten havde jeg monteret nogle billige stik, og det lød også nogenlunde, men jeg synes at efter jeg har fået bulletplugs på, så er lyden blevet helt god..
Håber du kan bruge dette til noget.
Mvh
|
Til top |
|
|
birdman Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kostede disse hjemmelavede sølvkabler?
Hvilken type sølv skal man købe - der er mange forskellige hos www.anku.dk
Mvh
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er mange forskellige slags.. Jeg fik fladvalset noget 0,8mm sølvtråd. Jeg fik 4 meter, og med forsendelse løb det op i, hold nu fast.., 100Kr. Og mine stik, de koster jo ca 300Kr for et sæt med 4 stik. Bomuldssnoren kostede 10Kr pr. meter, og jeg har brugt 4 meter. Alt i alt en pris på hele eller sølle 440Kr. Det synes jeg er billigt. Det kan selvfølgeligt gøres meget billigere, alt afhængig af stiktype og ledertykkelse.
mvh
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bestilt et par meter af dette kabel, som skal monteres med Bulletplugs.
Det er meningen at det skal agere digitalkabel, men det skal da også testes som analogkabel.
Ud over det har jeg anskaffet noget ret tykt kobber (2.76 mm pr. leder) som jeg har pakket ind i en Teflon slange (i en atmosfære af Argon), men jeg har problemer med at finde stik som kan tage dette ret tykke kabel.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
Det er meningen at det skal agere digitalkabel, men det skal da også testes som analogkabel.
Ud over det har jeg anskaffet noget ret tykt kobber (2.76 mm pr. leder) som jeg har pakket ind i en Teflon slange er det til højttaler kabel signalkabel ? til signalkabel er det ikke godt med denne tykkelse (i en atmosfære af Argon), men jeg har problemer med at finde stik som kan tage dette ret tykke kabel. |
|
|
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
Det er meningen at det skal agere digitalkabel, men det skal da også testes som analogkabel. |
|
|
jeg tror ikke at det er specielt godt til analog kabel.
Du burde prøve lidt andre stik end bullet også, det er lidt andre ting der er vigtig til sp/dif end til analog signal.
Edit: rettet lidt til for at præcisere lidt.
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-) skrev:
Erik D skrev:
Ud over det har jeg anskaffet noget ret tykt kobber (2.76 mm pr. leder) som jeg har pakket ind i en Teflon slange er det til højttaler kabel signalkabel ? til signalkabel er det ikke godt med denne tykkelse (i en atmosfære af Argon), men jeg har problemer med at finde stik som kan tage dette ret tykke kabel.
|
|
|
|
|
|
Det er til signalkabel. Kan lederne godt blive for tykke ?
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Erik D skrev:
Det er meningen at det skal agere digitalkabel, men det skal da også testes som analogkabel. |
|
|
Duer ikke til analog kabel (50 Ohm).
Du burde prøve lidt andre stik end bullet også, det er lidt andre ting der er vigtig til sp/dif end til analog signal.
|
|
|
Hvorfor skulle det ikke du' til analog overførsel ?? Så vidt jeg ved er der stor set ikke nogle krav til analogkabler - jeg har ihvertfald aldrig hørt om at 50 Ohm skulle være standard.
Jeg har også lidt betænkeligheder ved at bruge Bulletplugs til triax kabel (digital) - har du nogle forslag til stik, der er bedre egnede ?
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende at der bliver prøvet noget nyt.Jeg har også lavet kabler selv dog lettere at gå til jeg har brugt Van Den Hul M75 Videolink til en ca. pris på 100kr meteren her er lederen også sølvbelagt,det er et skærmet kabel.
Så er det jo bare at lodde stik på gerne med sølvloddetin,man kunne evt. sætte en WBT klon på til ca.50kr stykket så har man et rigtig godt kabel til pengene. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Prøv at bruge rent sølv og ikke sølv og kobber, de to metaller lyder best hver for sig i signalkabler, brug tråd tykelse på 0,60mm ( enkelt tråd lyder bedre der opstår ikke fnider ) og glæm alt om tykke skærmekabler, de to tråde skal snos så er den hjemme jeg bruger det uden brum problemer.
Kablerne skal bare være under en meter når man laver det med tråde, går man udover 1m må man godt nok bruge kabler der er skærmet.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
Erik D skrev:
Ud over det har jeg anskaffet noget ret tykt kobber (2.76 mm pr. leder) som jeg har pakket ind i en Teflon slange er det til højttaler kabel signalkabel ? til signalkabel er det ikke godt med denne tykkelse (i en atmosfære af Argon), men jeg har problemer med at finde stik som kan tage dette ret tykke kabel.
|
|
|
|
|
|
Det er til signalkabel. Kan lederne godt blive for tykke ? Ja, det er jo kun små strøm signaler vi taler om, over 0,7 op ståt der noget der heder skinefekt, jo støre tråd jo slaper dynamik det bliver fladt at høre på, håber du forstår vad jeg mener. |
|
|
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
Erik D skrev:
|
|
|
|
|
|
Det er til signalkabel. Kan lederne godt blive for tykke ? Ja, det er jo kun små strøm signaler vi taler om, over 0,7 op ståt der noget der heder skinefekt, jo støre tråd jo slaper dynamik det bliver fladt at høre på, håber du forstår vad jeg mener.
|
|
|
|
|
|
Skineffekt - kan du ikke uddybe hvad det indebærer ?
|
Til top |
|
|
thomasl Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke vare nummer hos ANKU bestilte du? Jeg antager det er Finsølv du har brugt (det reneste sølv så vidt jeg forstår?)
Thomas
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jeg vil nu give kablet et lyt alligevel, men nu har jeg da et bud på en forklaring, hvis det ikke lyder som forventet  (nogle forslag til hvad man ellers kan bruge 4x1 meter kobber, i den tykkelse til ?)
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Spændende at der bliver prøvet noget nyt.Jeg har også lavet kabler selv dog lettere at gå til jeg har brugt Van Den Hul M75 Videolink til en ca. pris på 100kr meteren her er lederen også sølvbelagt,det er et skærmet kabel.
Så er det jo bare at lodde stik på gerne med sølvloddetin,man kunne evt. sætte en WBT klon på til ca.50kr stykket så har man et rigtig godt kabel til pengene.
|
|
|
Hvor køber du WBT kloner? Hvad koster de?
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. de WBT kloner så prøv:http://www.p-og-c.dk og prisen er vel ca.50kr stk som jeg skrev.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man lave kabler af sølv, er det vel bedst med sølv stik som f.eks. bullet eller andet med sølvledere..
Eller har jeg taget helt fejl her 
|
Til top |
|
|
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kyhn skrev:
"Ved lave frekvenser og ren DC, vil strømmen løbe gennem hele kablets tværsnit. Men så snart frekvensen stiger, vil strømmen søge ud mod kablets yderside, og kun løbe på overfladen."
-Mig bekendt, har du ret, hvis altså du med høje frekvenser mener i MHz området. Det område der er hørbart vil løbe gennem hele kablets tykkelse, og derfor er et tykt kabel at foretrække....
-Det er i al fald min erfaring.
Som eksempel kan jeg nævne at jeg har lavet et lign. kabel (blot i kobber), i 1,5 og 2,5 kv men ens stik (bullitplugs) og det tykke af dem er KLART bedst!!!! -På alle punkter....
|
Til top |
|
|