Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 21:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Sub og Surround ødelægger filmoplevelsen! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Dette er ikke en krigserklæring, men bare en stereofils reflektioner om surround.

Jeg søger at forstå hvorfor at så mange synes det er fantastisk med en ordentligt brag i subben og højt spillende baghøjtaler. Det lader til at de fleste sætter en ære i at man under filmen ikke skal være i tvivl om at man har et surround system og med en heftig subwoofer der buldrer derudaf. Min holdning til surround og sub kan kort og godt læses nedenunder, quotet fra en anden tråd.

Thue K skrev:

Jeg går ud fra at formålet med surround er at få en mere realistisk lyd end ved stereo. Derfor mener jeg ikke at det er fedt under en film at blive 'mindet' om at kuglen forsvinder forbi en og over i venstre baghøjtaler under filmen. Jeg foretrækker at bagkanalen er tilpas lav til at man ikke kan skille den ud, men hvis man slukker på bagkanalen vil man tydelig kunne høre en mangel i lydbilledet. Dette gælder både baghøjtaler og sub. Det er den fine grænse som jeg ser som surroundopsætningens Nirvana.

Er det mig som er gal på den eller er der flere som irreteres over at blive hevet væk fra det egentlige sweet-spot, nemlig filmen? 

Vh. Thue

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig, mange folk virker somom at de er så fasineret af at de har fem højtalere at hver og en skal høres. Mit fokus er helt klart, som du også giver udtryk for, at surround skal understøtte filmen og ikke dominere den, lydbilledet skal "hænge sammen" så det hæver helhedsindtrykket.
Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Tjaa, der er vel forskel på, hvordan folk tweaker deres setup.

Personlig vil jeg generelt sige, at man ikke skal tænke over at der er baghøjtalere, men at det lyder 'forkert' hvis man slår dem fra. Så langt hen ad vejen kan jeg fint følge dig. Men når effekten diktere at man hører at kuglen flyver hen over eller forbi en og ud af en baghøjtaler, ja, så skal man også kunne høre, at den gør det.

Nu har jeg ikke selv en sub for tiden, men subben skal jo heller ikke buldre der ud af.. den har man for at gengive de helt dybe effekter. Effekter her er en faktor for hele oplevelsen.. ikke noget med at buldre, men den skal have kræfter nok til at kunne gengive et ordenligt brag når et sådant melder sig i lydsporet.

Surround er jo skabt for at skabe en øjeblikkelig indlevelse i filmen.. og jeg må sige, at min kæreste ikke længere snakker efter vi er passeret menuen på DVDen... det var et stort problem før og ikke bare fra kærestens side, men fra alle hunkønsvæsner der skulle se en film.

Hvis du stiller højttalerne op i en cirkel rundt om dig, ja, så vil der være et sweetspot, men denne opstilling er jo også kun at anbefale, hvis man hører dvd-audio. Hvis man derimod bruger anlægget til film, så skulle der helst ikke være et sweetspot. Der vil dog i de fleste hjem, pga begrænsinger i rummet osv, altid være en vis form for sweet spot....

Hjemme hos mig kan vi dog fint sidde 3 på række og det kunne ikke røre mig mindre om jeg sidder i den ene eller den anden side, eller i midten... og mit udstyr er langt fra top-of-the-line.

Edit: pointen for baghøjtalere kan kort beskrives som, at de skal skabe et diffust lydbillede, så man får en følelse af, at være med i filmen. Derfor skal det ikke være muligt at retningsbestemme alle lydende... men det skal jo være muligt at høre hvor den kugle flyver hen, hvor flyet kommer fra, at den Alien i 3eren løber over hovedet på dig osv., når dette signal er i lydsporet.... Denne form for indlevelse vil man aldrig få med stereo.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ik få det til at passe sammen.. Hvad skulle der være ufedt ved at høre kuglen forsvinde over venstre skulder.

Der er da ikke noget federe end at se en god film og pludselig sidder hjertet oppe i halsen fordi man er "blevet skudt i ryggen" eller stå på et skib med mænd der der råber alle stedet fra mens kanonerne brager så højt at det kan mækes i mellemgulvet.

Alle har ret til en meningen... Min meningen er at din mening er forkert

Øhh.. Eller nej.. Men jeg er i hvert fald ikke enig, en film bør være en akustisk såvel som visuel oplevelse, det er min mening. Og det kan godt være at det måske flytter fokus lidt fra det visuelle at lyden (også) er go, men i sidste ende er det handlingen der er centrum og den bliver da kun bedre af at man ved hvor man bliver skudt fra :)

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hvis det er meningen at et skud skal høres forsvinde ud i bagkanalerne så skal man da også kunne høre det, det skal ikke være sådan at man under hele filmen bliver gjordt opmærksom på at der sker noget rundt om en.

Jeg har været ved at se lidt af Bad Boys 2 på et anlæg bestående af 4 Eltax gulv + center og sub, Panasonic amp & dvd og vist nok også Philips 32"Widescreen fjernsyn til en samlet på pris på 10k (mener jeg det var).

Her var surround ht'erene (som altså var alm 2 vejs gulv ht) alt for dominerende hjalp ikke engang helt nok at skrue 6dB ned, der var ligesom ingen sammenhæng mellem surround lyd feltet og front lydfeltet og man sad og skulle nærmest koncentere sig om man ville høre hvad der skete det ene eller andet sted.

Hjemme ligger jeg sjældent mærke til om der nu er noget lyd i surround højtalerne medmindre der er nogle effekter som gør opmærksom på dem. Nogle gange kommer man lidt i tvivl om man skulle skrue lidt op for dem for det lyder da ikke til der kommer noget lyd fra dem overhovedet. Men jeg tror man ville mærke til de manglede hvis man pillede dem fra.

Det er vel ikke meningen at det skal lyde mere naturligt, men at give bedre indlevelse, ligesom eksplosionerne på skærmen/lærredet, de er jo også stærkt overdrevne. Men der er en grænse, f.eks. når man kan mærke samtlige slag Blade udeler gennem en hel kampscene (ikke engang slutscenen) får følgeskab af kraftigt punch fra højtalerne. Vil dog heller ikke undvære lyden fra de 2 sceismic charges fra StarWars episode 2

Tror helt klart at THX har fat i noget af det rigtige har de siger at surround HT skal være dipole, ved ikke om det samme gør sig gældende mht. surround indspillet musik og computer spil. Kan godt forestille mig lyden her helst skal være præcis.

Som alternativt til dipoler kunne man måske også bruge flere sæt ht til surround kanalerne, som i biografen.

Overdrevent surround og sub, skyldes nok holdningen fra bl.a. førstegangs købere: "Nu har vi været ude og bruge penge på det der sens surround, så skal det fandme også høres" jeg har hørt det samme gjorde sig gældende da farve fjersyn gjorde indtog, og der blev skruet helt op for farverne så folk var røde i hovederne

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

Er det mig som er gal på den eller er der flere som irreteres over at blive hevet væk fra det egentlige sweet-spot, nemlig filmen

Vh. Thue

Hej Thue - interessant provokation . Men du giver jo netop selv svaret: filmen. Ikke billedet, men filmen. Og netop filmen består jo af både lyd og billede. Som andre har nævnt er det jo målet at "være med" i handlingen, at forøge oplevelsen. Det er vel også derfor du har en projektor og ikke et 14" fjernsyn

Men jeg kan på den ande side godt følge dig (lidt) i kritikken: det er jo ikke meningen at det er subben man skal høre. Det er effekten man skal høre og den skal afstemmes med billedet. Ligesom subben helst skal opdages ved at man slukker for den. sådan er det også med baghøjtalerne - medmindre der er en specifik effekt der lige netop skal spores til den retning (eller dybde for subben's vedkemmende).

Jeg bruger selv væghængte, små højtalerere til at sprede lyden, så den wrappes rundt om lyttepositionerne og man placeres inde i filmen.

Når det angår film og biograflignende forhold er målet jo suspensioin of disbelief, altså at man narrer sig selv til at tro på det man ser (og hører) og dermed opnår en slags "realisme". Dette inkluderer jo også lyd der omslutter lytteren/seeren og et billede der er så stort at det "lukker omgivelserne ude".

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jeres fine respons kræver vist svar på tiltale.

octo->
Citér:
lydbilledet skal "hænge sammen" så det hæver helhedsindtrykket.
 Præcis, og det er netop her at vores subjektive præferencer afgør hvad der er rigtig lyd, hvilket tydeligt afspejles i de seriøse indlæg i denne tråd.   

Morten Nielsen->
Citér:
når effekten diktere at man hører at kuglen flyver hen over eller forbi en og ud af en baghøjtaler, ja, så skal man også kunne høre, at den gør det.

Hvordan kan man være uenig i det... Men mener stadig at det optimale er når jeg ikke bliver bevidst om kuglens retning, men i filmens handling 'fornemmer' at helten var tæt på at blive ramt.   

Citér:

Surround er jo skabt for at skabe en øjeblikkelig indlevelse i filmen.. og jeg må sige, at min kæreste ikke længere snakker efter vi er passeret menuen på DVDen... det var et stort problem før og ikke bare fra kærestens side, men fra alle hunkønsvæsner der skulle se en film.

Dette fænomen har jeg overhovedt ikke tænkt på, men hvor har du ret. God observation.

Seeker-> 
Citér:

Der er da ikke noget federe end at se en god film og pludselig sidder hjertet oppe i halsen fordi man er "blevet skudt i ryggen" eller stå på et skib med mænd der der råber alle stedet fra mens kanonerne brager så højt at det kan mækes i mellemgulvet.

Her er vi helt enige så længe jeg ikke hives væk fra filmen og tænker 'godt arbejde fra subben'.

Citér:

Alle har ret til en mening... Min mening er at din mening er forkert 

Omegasteffy->
Citér:

Det er vel ikke meningen at det skal lyde mere naturligt, men at give bedre indlevelse, ligesom eksplosionerne på skærmen/lærredet, de er jo også stærkt overdrevne. Men der er en grænse, f.eks. når man kan mærke samtlige slag Blade udeler gennem en hel kampscene (ikke engang slutscenen) får følgeskab af kraftigt punch fra højtalerne. Vil dog heller ikke undvære lyden fra de 2 sceismic charges fra StarWars episode 2 

Endnu et guldkorn.

Citér:

Overdrevent surround og sub, skyldes nok holdningen fra bl.a. førstegangs købere: "Nu har vi været ude og bruge penge på det der sens surround, så skal det fandme også høres" jeg har hørt det samme gjorde sig gældende da farve fjersyn gjorde indtog, og der blev skruet helt op for farverne så folk var røde i hovederne

Det tror jeg bestemt også. En analogi kunne være første gangs bilkøbere der køber en gammel brugt Golf GTI der kan rykke fra Farmands Mondeo. De kører lidt stærkt, fordi de pludselig KAN. (Behøves jeg at sige at jeg mere er stationcar typen)  

CHTT->
Citér:

Når det angår film og biograflignende forhold er målet jo suspensioin of disbelief, altså at man narrer sig selv til at tro på det man ser (og hører) og dermed opnår en slags "realisme". Dette inkluderer jo også lyd der omslutter lytteren/seeren og et billede der er så stort at det "lukker omgivelserne ude".

Suspension of disbelief sad jeg og ledte efter i hjernebarken da jeg skrev dette indlæg, men kunne ikke huske den rigtige formulering, men det sætter hovedet på sømmet i min pointe. Problemet med mig er at jeg hives væk fra SOD hvis mine sanser skal reflektere om retningen på kuglen fremfor fornemmelsen af at være tæt på at blive ramt.

Mange tak for jeres indlæg. Meget inspirerende og opklarende.

Thue

therock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

hej therock her, jeg har også det med at når jeg ser en film f.e.k. krigsfilm så skal det være sådan at når man hører en helikopter der kommer snigende fra højre baghøjtalere og ind over midten frem til centeren og ud i højre fronthøjtaler så er billedet perfekt det er det man søger og ikke et stereobillede der passer til filmen! VENLIG HILSEN THEROCK

Til top Vis therock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af therock

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

Her er vi helt enige så længe jeg ikke hives væk fra filmen og tænker 'godt arbejde fra subben'.

Indrømmet.. Jeg er første gangskøber... MEN

Hvis du sidder og tænker 'godt arbejde fra subben' midt i en film, så vil jeg mene at det er enten dig eller filmen der har problemet. Jeg går hunderede procent ind for at tingene skal passe sammen og jeg er faktisk også typen der ikke bryder mig skrue for højt op for en film (tror det er nabo komplexser) og min sub står da også kun på halv styrke, det sker da jeg skruer den op på 3/4 når jeg "leger" men den ryger altid tilbage, da jeg ellers syntes den bliver irriterende. 

Faktisk så irritere dit indlæg mig lidt  det er en åbenlys provokation og i sidste ende er jeg (og de fleste andre) jo enige alligevel. Ting skal passe sammen.

Men jeg vil stadig mene at overdimentionerede bag ht og sub er bedre end stereo. Og jeg tror ik der er for udfordringens skyld at man lave film med 8 seperate lyd spor, det er sq fordi at man skal høre kuglen flyve forbi og mærke bomben sprænge, for i sidste ende er det jo mest realistik. At man måske taber fokus for hvad der sker er et koncentations problem og meget af det ligger måske i en brændende interesse for Hi-Fi og at man derfor ubevist "analysere lyden" i stedet for bare at se filmen og glæde sig over den er god.

En lille ting kunne jo også være at i de scener hvor lydsiden er i højsæde sjældent at kritisk for plottet og yderst sjældent kræver seerens ubetingede opmærksomhed for hvad der sker i scenen. Jeg har i hvertfald aldrig set et plot-kritisk dialog blive "spoleret" af sub eller baghøjtalere

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Hvis du sidder og tænker 'godt arbejde fra subben' midt i en film, så vil jeg mene at det er enten dig eller filmen der har problemet.

Det er nok mest mig der har et analytisk problem af en eller anden slags. Gad godt at jeg bare kunne læne mig tilbage uden at rynke på næsen hvis der er noget som skiller sig ud fra mængden.

Citér:

En lille ting kunne jo også være at i de scener hvor lydsiden er i højsæde sjældent at kritisk for plottet og yderst sjældent kræver seerens ubetingede opmærksomhed for hvad der sker i scenen. Jeg har i hvertfald aldrig set et plot-kritisk dialog blive "spoleret" af sub eller baghøjtalere

Interessant observation  

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Surround lyd er en naturlig del af filmen!!  Ville da være kedeligt at gå i Imperial og kun lytte til 2 højtalere......

God surroundlyd kræver selvfølgelig at dit anlæg er sat korrekt op.  Jeg har hørt alt for mange anlæg, hvor bagkanalerne er skruet fuldt op for "at gi den gas".  Det lyder ikke godt!

En anden ting er udstyret!  Der var et kvantespring af dimensioner, da jeg skiftede fra denon 3802 til avc-a1sr.  Hele lydbilledet hang meget bedre sammen.  Det var næsten som om, der lige var indsat ekstra højtalere hele vejen rundt!  Effekterne "sprang" ikke længere rundt fra højtaler til højtaler, men i stedet "gled" de i en lækker flydende bevægelse!  Se DET er god bio-lyd

og Thue...se nu at få anskaffet dig en center-højtaler og noget ordentligt surround-grej....så kan du først rigtigt snakke med

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig skal man da have surround der er da også klart flere detaljer i lydbilledet, som gør at det bliver mere intenst at se en god film, og prøv at hør et godt soundtrack i filmen komponeret af James Horner eller Allan silvestri  det er da kræs

Til top Vis hifreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifreak

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

DOOH!!

Meget appropos så har min nabo lige været inde og banke på  syntes ikke engang jeg spillede højt og havde ikke pillet ved subben ? 

Jeg lod mig jo desværre (for naboerne) inspirere af omegasteffy's udtalelse om "sceismic charges" og lånte straks Starwars II af en ven og jeg takker for oplevelsen, det var stort, jeg glæder mig til i morgen hvor jeg tager den igen for fuld skrue (stadig med subben på halv ).

Da jeg så først kom i gang kunne jeg ikke rigtig stoppe (f**ker, der er noget lækker lyd i den film). Det gik pludselig op for mig at jeg faktisk ikke har spillet nogen "rigtig" film på mit relativt nye setup. Har desværre ingen DVD afspiller, men min PS2 med optisk og RGB er vel også udemærket?

Ud over at surround oplevelsen og de extra højtalere alene, får stereo opsæt jeg havde for en måned siden til at lyde som et minianlæg fra bilka, så er min sub jo nok min lille baby (fik et kanont tilbud på en 100W Atomic) da resten af mit opsæt nok bære lidt præ af at være et førstegangskøb.

Når.. Bottomline question:

Giv mig nogen film titler  Jeg har ikke lige råd til det store indkøbs trip, men jeg skal HELT sikkert en tur i f**kbuster (skrev jeg det?? UPS) meget snart. Så hvad er din favorit film? (hehe. Tror sq jeg opretter en tråd på dette emne i morgen, den var faktisk ret interessant).

Af frygt for at blive buuet ud af Thue, må jeg jo nok indrømme at mit sweetspot pt er min lyd, men det er der vel egentlig ikke noget mærkeligt i. Jeg bliver jo nok voksen en dag, men indtil nu nyder jeg at være et legebarn. Så min film interesse er pt god surround effekt eller gode bas effekter (enten enkelte scener eller i filmen generelt)

Min liste

• StarWars II (og I?) (næsten synd at nævne en scene, da filmen generelt har kanon lyd)
  • Ringenes herre (naturligvis... scenen fra II - Entish-council er overraskende god med de dybe "træstemmer")
  • Har også hør at der skulle være et godt tordenskrald i Moulin Rouge men har ik set den

Andre ideer?

CoZmatic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil Audio4ever

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Det som gør Surround(3D) fet, er jo at der kommer lyd fra alle sider. Dette gør at man lever sig mere ind i filmen, og det gir en langt større oplevelse end hvis du sidder med almindelige stereo, og alt lyden kommer et enkelt sted fra. Det er jo ligesom hvis du går ud på gaden, der kommer lyden jo også fra alle vinkler.
Til top Vis CoZmatic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CoZmatic

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 03:40 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
? (hehe. Tror sq jeg opretter en tråd på dette emne i morgen, den var faktisk ret interessant).

Der var en lignende tråd for en/et par uge/r siden.. hed vist noget i retning af 5 favorit film eller sådan.

Men vil klart anbefale U571. Dels hvis du vil mærke din sub, men også for et meget fængende lydbillede i ørvrigt, da 98% af filmen foregår i en ubåd der bliver angrebet/angriber.

Så er der jo klassikere som jurassic park(filmene) og er selv specielt glad for ice age.

Alle store disney film kan også anbefales. Især hvis du har yngre familiemedlemmer, som du så kan glæde ved samme lejlighed

Da jeg for snart mange år siden fik mit første tv med super-duber 2 speaker system havde jeg da mange-en-snak med venner om hvor meget det betød for film at der var god lyd. Især forsvandt hele (85%) indholdet jo fra alt der var i gyser genren hvis man slukker lyden... havde samme 'problem' stilling da man så fik koblet anlægget til.. dog stadig i stereo.. og så igen med surround og igen efterhånden som man udbygger.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 04:00 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:

Giv mig nogen film titler  Jeg har ikke lige råd til det store indkøbs trip, men jeg skal HELT sikkert en tur i f**kbuster (skrev jeg det?? UPS) meget snart. Så hvad er din favorit film? (hehe. Tror sq jeg opretter en tråd på dette emne i morgen, den var faktisk ret interessant).

Af frygt for at blive buuet ud af Thue, må jeg jo nok indrømme at mit sweetspot pt er min lyd, men det er der vel egentlig ikke noget mærkeligt i. Jeg bliver jo nok voksen en dag, men indtil nu nyder jeg at være et legebarn. Så min film interesse er pt god surround effekt eller gode bas effekter (enten enkelte scener eller i filmen generelt)

Min liste

• StarWars II (og I?) (næsten synd at nævne en scene, da filmen generelt har kanon lyd)
  • Ringenes herre (naturligvis... scenen fra II - Entish-council er overraskende god med de dybe "træstemmer")
  • Har også hør at der skulle være et godt tordenskrald i Moulin Rouge men har ik set den

Andre ideer?

For noget tid siden var der tråden Imponerende Lydspor ,og den er jo ikke forsvundet http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2774

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

En film ER jo mere end bare billedet og det er bl.a. derfor jeg synes at film også skal HØRES!

Det er selvfølgelig ikke fedt, når det er en eller andet klaphat, der lige har købt nyt (eller lign.) og skruet max. op. Næ du, det skal ordentligt op. Hvorfor mon det anbefales, at subwooferen indstilles, så den lige netop "ikke kan høres" når den spiller sammen med resten af systemet?

Og så er det, synes jeg, bare lidt sjovere når man kan "mærke" lyden, det gælder dog mest for subs der kan klare de helt dybe frekvenser. Har endnu ikke haft muligheden for det herhjemme (har en lille Pioneer på 110 DIN(?) Watt og 8,5" enhed, men skulle i få lyst til at sponsorere en B&W ASW675 er jeg frisk...).

Seeker, her har du din liste med "sub" film http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|a|364|||

Og hvis du har noget imod HiFiKlubben, så  bare rolig, det er B&W der har lavet den :)

Ringenes Herre I er i mine øjne en af de bedre sub film. Scenen med balroggen nede i Moria, lige fra man hører den brøle til den har trukket Gandalf med i dybet er total nice :)

Et par andre "sjove" scener, er de helt ekstreme subwoofer effekter der er blevet brugt ved ringen, hvor 1: Frodo ligger den på træstubben til forsamlingen i Kløverdal. 2: Hvor Bilbo lader ringen falde til gulvet, før han tager afsted til Kløverdal. Det er 2 scener som jeg kan grine over igen og igen, det er SÅ fedt lavet! Det er altså en tung ring vi har med at gøre her :D

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Film:

U-571, Event Horisont, Star wars, Lord of the rings, Terminator I+II+III, Jurassic Park, Independence Day, Top gun.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
meget af det ligger måske i en brændende interesse for Hi-Fi og at man derfor ubevist "analysere lyden" i stedet for bare at se filmen og glæde sig over den er god.

BINGO! Jeg tror bestemt at svaret ligger i ovenstående. Når bassen buldrer løs under f.eks. en action-scene, sidder jeg og får gåsehud og fniser og kigger på de andres reaktioner. Men de reagerer bare ikke, fordi de ikke "analyserer" lyden ligeså meget som ejeren af systemet gør det. Det er kun de første par gange at folk registrerer "den fede lyd". Efter det kommer det naturligt for dem. Men dermed ikke sagt at de er ligeglade med om lyden er fed. Men anyways. Film-scener med masser af bas, eksplosioner og retningsbestemte lyde kræver sjældent total koncentration. Hvis filmen kræver absolut fokus er det som regel i en dialog scene, og der bulder bassen sjældent derudaf.

Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

pulse83net skrev:

Seeker skrev:
meget af det ligger måske i en brændende interesse for Hi-Fi og at man derfor ubevist "analysere lyden" i stedet for bare at se filmen og glæde sig over den er god.

BINGO! Jeg tror bestemt at svaret ligger i ovenstående. Når bassen buldrer løs under f.eks. en action-scene, sidder jeg og får gåsehud og fniser og kigger på de andres reaktioner. Men de reagerer bare ikke, fordi de ikke "analyserer" lyden ligeså meget som ejeren af systemet gør det. Det er kun de første par gange at folk registrerer "den fede lyd". Efter det kommer det naturligt for dem. Men dermed ikke sagt at de er ligeglade med om lyden er fed. Men anyways. Film-scener med masser af bas, eksplosioner og retningsbestemte lyde kræver sjældent total koncentration. Hvis filmen kræver absolut fokus er det som regel i en dialog scene, og der bulder bassen sjældent derudaf.

Men det jo ikke kun ved surround, mange kan heller ikke høre musik, de lytter til Hifi anlæg i stedet!

Jeg tror problemet er udtalt ved surround pga. af dårlige anlæg der ikke er korrekt indstillet, det kræver mange forsøg for at finde den rigtige opsætning og indstilling. jeg tror mange opstiller grejet ud fra æstetiske årsager(WAF) mere end udfra lyttetest.

en god stereo opsætning kræver ofte at højtalerne står frit fra alle vægge, det samme gælder faktisk også ved samme højtalere i en surround opsætning, men hvor tit ser man det?

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes