Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 00:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 3D billede... Fremtiden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Jeg sad lige og bladrede det nyeste nummer af T3 igennem, da mit øje faldt på en lille notits om en ny LCD monitor fra Sharp. Modellen med det fine navn LL-151-3D har med sine ringe ringe dimensioner på blot 15" og en opløningshastighed på hele 25 ms en egenskab der kan berigtige dens prisskilt på 10.000 kr.! Den kan vise 3D!!! Og det uden enten tunge LCD briller med shutter glas eller de traditionelle papbriller med rødt og grønt transperant glas for øjnene.

Mit spørgsmål er så om der er nogen der har set sådan en skærm i aktion? Den er tilsyneladende i første omgang været intruduceret i en Laptop.

I øvrigt vil jeg også gerne dele tanken med jer, at det kunne da være en spændende teknologi at se i størrer skærme eller endog projektorer! Er der nogen der af de kloge hoveder der vil anse dette for en mulighed?

Tænk jer at sidde i mørket af sin egen hjemmebio og se Starwars, Ringenes Herre, Matrix, spille PS2 osv. med alt actionen blæst ud i rummet. 

Skærmen er tilsyneladende allerede blevet tilgængelig for nordmændene. I kan læse en lille test af den her: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=1905 . Efter T3 skulle den først komme på markedet herhjemme i 2005

Til dem der magter det og interesserer sig for teknologien bag det, findes der informationer her http://sharp-world.com/products/device/about/technology/inde x.html.

Det var mine 5 cent.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke om det har noget med den her skærm at gøre.

Men på fremtids messen i Århus for en måneds tid siden var der en 3D skærm til computerspil. Det var faktisk lidt fedt at spille battlefield i 3D uden briller eller noget. Men når man fokuserede på fjenderne så var der pludselig 2 sigtekorn , lidt forvirrende. men prøvede kun ganske kort.

Men man skulle sidde med sit hoved i en helt bestemt position for ikke at ødelægge effekten.

Men ellers var det ikke noget med at sidde og gøre sig skeløjet eller noget. Kan sagtens foresstille mig effekten i en film ville være fed. Men betragtningsvinklen skal kraftigt forbedres før det reelt er noget værd. Og det kræver nok noget heavy gear at indspille i en film i 3D hehe.

Men som sagt ved jeg ikke hvilken skærm det var jeg så på messen

Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Film skal være lavet til 3d hvis man skal have den rigtige virkning. Og dem er der mig bekendt ikke nogen af på markedet pt. 

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

SandSand skrev:

Nu ved jeg ikke om det har noget med den her skærm at gøre.

Men på fremtids messen i Århus for en måneds tid siden var der en 3D skærm til computerspil. Det var faktisk lidt fedt at spille battlefield i 3D uden briller eller noget. Men når man fokuserede på fjenderne så var der pludselig 2 sigtekorn , lidt forvirrende. men prøvede kun ganske kort.

Men man skulle sidde med sit hoved i en helt bestemt position for ikke at ødelægge effekten.

Men ellers var det ikke noget med at sidde og gøre sig skeløjet eller noget. Kan sagtens foresstille mig effekten i en film ville være fed. Men betragtningsvinklen skal kraftigt forbedres før det reelt er noget værd. Og det kræver nok noget heavy gear at indspille i en film i 3D hehe.

Men som sagt ved jeg ikke hvilken skærm det var jeg så på messen

Hø.... Den messe gik jeg glip af og jeg er ellers bosiddende i Århus Hvorfor reklamere de ikke bedre for det!

Ved du om battlefield var lavet til 3D visning eller ville skærmens 3D egenskab komme til udtryk ved alt grafik? Det kunne da være spændende om man havde gjort for billedet, hvad man havde gjort for lyden. Nu tænker jeg på Dolby Pro Logic systemerne der laver et 3D lydebillede ud af et 2-kanals lydspor.

Frede1977 skrev:

Film skal være lavet til 3d hvis man skal have den rigtige virkning. Og dem er der mig bekendt ikke nogen af på markedet pt. 

Jeg erindre fra min barndom, at DR engang viste lang række ældre amerikanske 3D film flere følgende fredage eller lørdage. Så sad hele familen Danmark samlet omkring husaltret påført papbriller indkøbt ved den lokale døgner eller tankstation og så film som "Monstret fra den Sorte Lagune" og lignende. 

Men det er rigtigt, at der heller ikke mig bekendt, er lavet 3D film af nyere dato udover dem til brug i IMAX biografer, Disney Land og lignende steder. 

Det spændende ville dog være, hvis man som jeg i det ovenstående har nævnt, havde lavet et system hvorved man kunne udvinde et 3D billede af et almindeligt 2D signal.  

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme, at jeg er blevet lidt hooked på at kunne se 3D... Ikke midst hvis det i en snarlig fremtid kunne lade sig gøre på mit ca. 100" projektorbillede

I denne anledning har jeg surfet lidt for at kunne finde oplysninger om emnet.

Vedrørende sharpskærmen har jeg fundet dette danske link -> http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID =24666. Her fremgår det, at sharp tilsyneladende arbejder på software der vil kunne udlede en 3D oplevelse af en 2D film.

Der er herudover tilsyneladende også andre der er kommet langt med forsøg på at gøre vores "flade" filmoplevelser 3D - http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?Avis=IG&Dato=200 20909&Kategori=IT&Lopenr=109130007&Ref=AR#links  og her http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/search?type=&krit=ColorC ode+3-D&x=16&y=3 Det enda uden brug af særlig LDC skærm!

Sharp er tilsyneladende heller ikke de eneste heller ikke de første til at se mulighederne i 3D ldc displays - http://www.seereal.com/default.en.htm

Håber der er nogle kloge hoveder, evt. branchemedlemmer, der vil være interesseret i at kommenterer denne udvikling hér. Håber også, at der er nogen der vil være mig behjælpelig i at få realiseret mit 3D projekt.

På forhånd tak 

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jeg tror da helt klart det er fremtiden. Har ikke hørt så meget om netop den her Sharp. Men der er lavet 3D "film" før, faktisk i lang tid, bare med Laser lys. Ser faktisk ret fedt ud. 3D billeder midt ude i luften... så blandt andet en fugl komme flyvende hen over hovedet...

Der er også lavet projection screens specielt til 3D mener jeg, til at hænge ude i luften, en slags glas plade nærmest, den vejer vist bare ikke så meget, minder lidt om sådan et net.

Men har ikke hørt noget om det inden for projektor, selvom det da helt klart er fremtiden. Måske det også er fremtiden at man har Omnimax format derhjemme, ligesom i Planetariet i KBH.

Morten Ford
Technical Designer
Til top Vis Tech Show's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tech Show

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Til zerocool

Jeg ved ikke om det var et spil skrevet specielt til 3D. Men jeg kan næsten ikke forestille mig andet.

Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Tech Show skrev:

Jeg tror da helt klart det er fremtiden. Har ikke hørt så meget om netop den her Sharp. Men der er lavet 3D "film" før, faktisk i lang tid, bare med Laser lys. Ser faktisk ret fedt ud. 3D billeder midt ude i luften... så blandt andet en fugl komme flyvende hen over hovedet...

Der er også lavet projection screens specielt til 3D mener jeg, til at hænge ude i luften, en slags glas plade nærmest, den vejer vist bare ikke så meget, minder lidt om sådan et net.

Men har ikke hørt noget om det inden for projektor, selvom det da helt klart er fremtiden. Måske det også er fremtiden at man har Omnimax format derhjemme, ligesom i Planetariet i KBH.

Jeg tror det du snakker om her er hologrammer, der nok er 3D men ikke 3D i den traditionelle forstand man oplever fra en decideret videofremviser.

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Zerocool: Det er muligt det er noget hologram noget, noget af det.

Men det med Laser, sker fordi laseren eller flere lasere kaster lys ud, og så når stregerne/punkterne rammer hinanden så bliver det mere fremtrædene og markante end de andre, og på den måde kan man jo skabe et billed. Men jeg tror ikke der er blevet lavet nogen film på den her måde, det er mere noget som bliver brugt til messer og displays og lign. Man vil jo altid have stregerne som er i luften for at danne billedet, det er så lidt irriterende...

Morten Ford
Technical Designer

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Så har jeg lige været inde på Ebay og kigge lidt. De plejer jo og ha' alt mellem himmel og jord og så tænkte jeg mig, at der måske var noget her der kunne hjælpe mig i at opnå 3D herhjemme.

Jeg har fundet følgende:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=6 17&item=6333508752&rd=1

og

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=6 17&item=6333599222&rd=1

*Update*

Har fundet ud af at det tilsyneladende også kan købes i Tyskland, således at man undgår strømkompitabilitetsproblemet og moms, told osv.

http://www.razor3donline.de/3d-systeme.asp#131

*Update*

Her bliver det hævdet at der med den medfølgende box kan konvertere et almindeligt 2D signal til "futuristic heart pumping 3D!"

Kan der værer noget om det? Vil det virkelig fungere?

Yderligere er der problemet om jeg kan få det til at fungere på min DLP projektor når de skriver - "The 3D Video Lab requires a CRT based television. The glasses supplied with the 3D Video Lab do not work with plasma or LCD flat panel displays. If you have a newer HDTV television with progressive scan, you will need to be able to force it into "interlaced" mode."???

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg så nogle 3D-skærme på Cebit messen i år. Det er da en sjov ting, men teknologien mangler altså lige en del år på bagen, før det bliver brugbart - farverne står ikke klart på det, prøv at lave det samme billede på to transparenter, læg dem oven på hinanden, og forskyd så den ene 2 mm - så har du cirka hvordan det ser ud. Derudover så var der kun 3D-effekt fra en bestemt vinkel, så snart man bevægede hovedet, så ændredes effekten, eller forsvandt helt.
Til top Vis akerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akerman

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Det er det som er lidt irriterende ved at se 3D på et 2D lærred... der er sådan lidt perspektiv, isometrisk tegning over det...

Morten Ford
Technical Designer

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Tech Show skrev:
Det er det som er lidt irriterende ved at se 3D på et 2D lærred... der er sådan lidt perspektiv, isometrisk tegning over det...

Det kan jeg ikke være mere uenig med dig. Jeg har selv oplevet 3D forestillinger i Euro Disney Land's biograf og i flere IMAX biografer.

Fælles for dem alle var dog at filmene var meget tynde, men det blev let opvejet af effekten hvor gendstande og personer blev trukket ud fra lærredet og handlingen kom til at udspille sig omkring hovedet på en!

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Tech Show skrev:

Det kan jeg ikke være mere uenig med dig. Jeg har selv oplevet 3D forestillinger i Euro Disney Land's biograf og i flere IMAX biografer.

Fælles for dem alle var dog at filmene var meget tynde, men det blev let opvejet af effekten hvor gendstande og personer blev trukket ud fra lærredet og handlingen kom til at udspille sig omkring hovedet på en!

Jeg skynder mig lige at omformulere mig.

Det jeg mente var når man i 2D forsøgte at skabe dybde i et billed ved at benytte sig af 30/60 grader principperne (læs isometrisk afbildning). Det er selvfølgelig noget helt andet med IMAX film og lign. Har desværre kun set 3D Mania i Planetariet, men det er fandme iorden

Morten Ford
Technical Designer

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Tech Show skrev:
zerocool skrev:

Tech Show skrev:

Jeg skynder mig lige at omformulere mig.

Det jeg mente var når man i 2D forsøgte at skabe dybde i et billed ved at benytte sig af 30/60 grader principperne (læs isometrisk afbildning). Det er selvfølgelig noget helt andet med IMAX film og lign. Har desværre kun set 3D Mania i Planetariet, men det er fandme iorden

Ok, så forstår jeg dig bedre. Den omtalte ovenfor omtalte box fra Razor3D, der kan konvertere et 2D signal til 3D, har dog fået flere roser med på vejen. Se evt her:

http://www.stereo3d.com/discus/messages/24/2075.html?1094908 533

http://www.stereophotoworld.com/fxtest.asp

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Så oprindte dagen, hvor jeg fik set 3D med min projektor på et over 100" stort billede

Takket være en bonus DVD med Shrek, kaldet Shrek 3D, blev dette muligt. 3D filmen er en ca. 16 minutter lang produktion, som foregår mellem 1'eren og 2'eren.

Omend filmens handling er lige vel tynd og at den er produceret med det gamle anaglyphic metode, så det er nødvendigt at iføre sig det klassiske rød/blå brilller, må jeg sige, at det er en oplevelse der stærkt kan anbefales!

Jeg kan endvidere nævne, at jeg har erhvervet mig en præsentations DVD fra, det ovenfor omtalte danske firma, Colorcode 3D og må sige at her var jeg MEGET imponeret. Teknologien må siges at være lysår foran det forældede anaglyphic system.

Farverne er langt mere naturlige og 3D effekten er flere klasser bedre og tåler næsten ingen sammenligning!

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Zerocool,

Hvad er det for et system de bruger i Planetariet til 3D mania, ved du det?

Morten Ford
Technical Designer

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 November 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hej. 3DMania kan også købes til hjemmebiografen, den er ganske flot. Jeg har haft en hel del forskellige 3d film til hjemmebiografen, men har solgt det meste, da jeg ikke kan lide at sidde med de papbriller på der følger med, man kan dog købe forskellige elektroniske 3d briller som bliver styret af en lille boks man sætter til sit udstyr, de skulle være noget behageligere at bruge. Der er masser af 3d udstyr at få til hjemmebiografen, men desværre endnu kun i udlandet. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Tech Show skrev:

Zerocool,

Hvad er det for et system de bruger i Planetariet til 3D mania, ved du det?

Det er netop Colorcode3D. Se evt. her, http://www.dr.dk/Videnskab/Harddisken/Programmer/2000/12/3D+ Mania-film+i+Planetariet.htm.

Med colorcode er det netop muligt, at vise 3D film med kun én projektor.

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Fedest.... vidste jeg ikke...

Morten Ford
Technical Designer