Afspilleren kunne ikke afspille cd'er uden at skærmen var tændt, hvis jeg havde hdmi tændt på afspilleren. den gik i et loop for at forsøge at handshake med en slukket skærm... meget upraktisk, da loop afbrød musikken hvert andet sekund og lavede en klik lyd.
Jeg har vist fundet problemet og en løsning. Den har virket uden problemer i lidt over 24 timer nu, og virker stabil. Min dvd-3930 opføre sig nu ligesom min gamle dvd-1910. Jeg kan afspille dvd-film med og uden skærmen tændt, tænde slukke mens jeg afspiller cd'er uden den går i panic og afbryder lyden. Jeg har de sidste 24 timer ikke kunne få den til at fejle med noget, så jeg håber det vare ved.
Det var en kombination af min
PC's "DVI til HDMI" kabel,
Samsung skærm PS42C96HDX/XEE
og Denon DVD-3930
… der var problemet.
Min samsung plasma skærm er udstyret med 2 hdmi indgange ligesom min Denon AVR-3806 er det. Da jeg har en dvd-3930 og playstation 3 tilsluttet min AVR-3806 er der ikke plads til min PC i reciveren.
Da min PC leverer digital lyd til recieveren via et optisk kabel og ikke via HDMI, er det naturligt at jeg valgte netop denne DVI konverteret til HDMI-stik til, at sidde i skærmens HDMI port 2 og min reciever i port HDMI port 1.
Således er min DVD-3930 tilsluttet skærmen indirekte via min reciever til skærmens port 1.
Hele problemet med DVD-afspilleren var jo, at når jeg slukkede for skærmen, gik dvd-afspilleren i hdmi-panic fordi den kunne føle der var noget, men den kunne ikke kommunikere med det noget, og derfor gik i loop for at forsøge, at lave et handshake.
Det slog mig at måske var de to porte i skærmen serielt opbygget (altså den ene oven på den anden) og derfor afgav min pc en spænding i port 1 selvom PCen var tilsluttet port 2.
Jeg hev PCen ud af stikket i skærmen og slukkde skærmen, med det resultat at hdmi panic ikke længere forekom ! Jeg satte PCen til igen tændte og slukkede skærmen, med det resultat at HDMI panic forekom igen. Jeg gentog et par gange og har konstateret, at når PCen er tilsluttet kan DVD'en mærke noget og går i panic, selvom de ikke er tilsluttet direkte til hinanden.
Men nu stod jeg jo og skulle vælge imellem PC eller DVD, men så prøvede jeg at vende om på det, så min reciever gik i port 2 og min PC gik i port 1. Med denne kombination frem kommer der heller ikke HDMI panic. Hvorfor! vil jeg lade ingeniørerne fra Samsung forklare, men det har nok noget at gøre med at skærmen kun har en hdmi port, og at denne skifter imellem port 1 og 2 med et relæ. Dette relæ vælger nok en af portene når skærmen slukkes.
Det der gjorde det svært at gennemskue det hele, var at DVD-3930 er særligt sart eller følsom over for denne hvilestrøm der kom fra min PC. Ingen af min andre HDMI kilder har været overfølsome for denne hvilestrøm. Heriblandt:
Sony HD-DVD optager HDR-HX820
Sony Playstation 3. (den nye 40GB skrabet udgave)
Denon DVD-1910
Så blev jeg så klog. Og I kan give denne viden videre til den næste der klager over Denon DVD-39xx HDMI problemer…
Denon burde nok implementerer en lille firmware-fix så deres fremtidige hdmi'er, i de dyre dvd-afspillere ikke har denne hdmi-panic overfor en hvilestrøm… Jeg antger at hdmi delen i 3930 og 3910 er den samme, og det er derfor en anden person jeg ha hørt om , har haft det samme problem som jeg. Derfor er problemet jo nok det samme i alle dvd-afspillere der deler hdmi komponeneter med dvd-39xx.