Forfatter |
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
på opfordring starter jeg en tråd om dette, i stedet for at fortsætte i widebaffel tråden.
Det som jeg undre mig over er jo at tråden har jo ingen eftergivenlighed hvis den er stram, og eftergivenligheden entrer sig jo også efter hvor meget enheden skal bevæge sig(det gør den jo selfølgelig også med almindelig spider).
Hvis ikke tråden er bare lidt stram kan den da ikke styre svingspolen særlig godt.
Det kunne fks være godt hvis man kunne se en måling før og efter indgrebet, og måske nogen detaljerede billeder af eks vis en fuldt modificeret enhed, så man bedre kan se hvorledes dette er udført. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.lyd-interior.no/traadoppheng.php
Norsk site med billeder og fremgangsmåde.
Jeg har det ligesom dig: Hvorfor vises der aldig data før / efter indgrebet, så man har en chance for at vide hvad der sker? Og, hvordan ændrer lyden sig? Dengang jeg læste om det første gang (HF for 15-20 år siden), var der også det alternativ, at man kunne skære 1/3 - 1/2 af spideren væk med en skalpel.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
Jeg har det ligesom dig: Hvorfor vises der aldig data før / efter indgrebet, så man har en chance for at vide hvad der sker? Og, hvordan ændrer lyden sig? Dengang jeg læste om det første gang (HF for 15-20 år siden), var der også det alternativ, at man kunne skære 1/3 - 1/2 af spideren væk med en skalpel.
|
|
|
Trådophæng er beskrevet i High Fidelity helt tilbage i 1974/75/76 i forbindelse med Duelunds artikler om Cement- og Egoisthornet. Trådophæng som sådan er dog langt ældre.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
på opfordring starter jeg en tråd om dette, i stedet for at fortsætte i widebaffel tråden.
Det som jeg undre mig over er jo at tråden har jo ingen eftergivenlighed hvis den er stram, og eftergivenligheden entrer sig jo også efter hvor meget enheden skal bevæge sig(det gør den jo selfølgelig også med almindelig spider).
Det er et spørgsmål om at vælge en passende elasticitet/tilspænding
Hvis ikke tråden er bare lidt stram kan den da ikke styre svingspolen særlig godt.
Se oven for
Det kunne fks være godt hvis man kunne se en måling før og efter indgrebet, og måske nogen detaljerede billeder af eks vis en fuldt modificeret enhed, så man bedre kan se hvorledes dette er udført. |
|
|
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er hvad der (også) sker når nogen forsømmer sig mod Hr.Møller's motto, men side 2 er også langt væk - eller ?
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
|
|
|
selve fre.res. er jo så godt som uændret. jeg vil tro forskelen næsten er inde for produktions tol. 
er det den modificerede eller original der har den høje 3 harmonisk forv. ? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
finn52 skrev:
|
|
|
selve fre.res. er jo så godt som uændret. jeg vil tro forskelen næsten er inde for produktions tol. 
er det den modificerede eller original der har den høje 3 harmonisk forv. ?
|
|
|
På tross av dette er den harmoniske forvrengningen lavere på originalen.
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se det er jo sjovt det her.Dem der på forhånd har besluttet sig for trådophæng ikke duer, læser som forventeligt dokumentet som fanden læser biblen .Enheden er målt i fri luft, hvilket dokumentet tydeligt viser det ikke duer til Og så vil jeg lige tilføje at ophænget kan udføres mere elegant end fra nordmandens hånd.
MVH
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
dav,
jeg har ikke besluttet mig for noget som helst 
men en af forudsætninger som jeg har forstået synkonfiltret er at enheden skal være bredbåndet. den Seas er da ikke blevet ret meget mere bredbåndet af et tråd ophæng, elegant eller ej.
hvis det er den modifiserede der har fået alt det 3 harmoniske, under jeg mig blot. jeg har aldrig hørt om nogen der satte pris på 3 harmonisk forv.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skriver igen som fanden læser biblen.Det den umodificeret der har højst 3harmonisk .Nu tror jeg aldrig Duelund nåede at benytte den viste enhed i hans konstruktioner, Så hvorfor bringer du synkronfilteret ind her ?.Så hårdnakket som du er skulle men næsten tro, at du har arbejdet for vifa eller scanspeak .Men hvorfor prøver du ikke bare at lave en enhed, så er det nemmere at beslutte sig.Ps vi har begge ret . den er højest ved 10 hz lavest ved 20 hz
MVH
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
så må den da næsten være usælgelig den umodificerede 
jeg bringer synkon filtret ind fordi en af argumenterne for at det virker er at enheden er meget bredbåndet, men det bliver den seas da ikke af trådophænget. jeg ved ikke hvad tråden ellers skulle handle om, hvis det ikke var for at afklare hvorfor nogen laver tråd ophæng på deres enheder
...jeg har aldrig arbejdet for Vifa eller Scan-Speak men hvad har det med at gøre, at prøve at forstå trådophænget 
hvem arbejder du for, DCA 
ja det kunne da være man skulle flække sig en sammen ! hvilken driver er det bedst at prøve på?
Nu er mit norske ikke så godt, men er du sikker op hvilken der er hvad på side 7?
For å vise hvordan klirr slår ut på høyere harmonisk forvrengning har jeg målt med 8 volt inn.
graf
Målingen til venstre viser ”frekvensresponsen” for 3. til 6. harmoniske. Målingen til høyre er samme måling, men plottet på tradisjonell måte (forvrengning relativ til grunnharmoniske). Trådopphengt enhet over.
graf
Tilsvarende måling for standard elementet. NB. Disse målingene kan ikke sammenliknes med andre forvrengningsmålinger. Elementet er montert i friluft og målt i nærfelt.
men fedt hvis den 3 forsvinder med tråde ophænget __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rimmeligt sikker på jeg har læst rigtigt,Men man skal huske på at målingerne er lavet i friluft.Det svare vel lidt til at måle en lowtherenhed sådan og konkludere at den ikke duer.Mon ikke du har en enhed i rode kassen du kan prøve på.Nu ved jeg ikke, om jeg må skrive hvilken tråd der er bedst at bruge eller om det er en fabrikshemlighed.
MVH
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
men en af forudsætninger som jeg har forstået synkonfiltret er at enheden skal være bredbåndet. den Seas er da ikke blevet ret meget mere bredbåndet af et tråd ophæng, elegant eller ej.
|
|
|
Fs faldt fra 29 til 21 hz samtidig med at vægten blev lavere.
Fordelen ved trådophæng er vel først og fremmest at det bliver luftens eftergivenhed i det lukkede kabinet der styrer enheden ? og ikke spideren som vel ofte ikke er lige så lineæer. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
|
|
|
Tråden skal kun "strække" sig minimalt, derfor kan den stadig styre membranen rimeligt godt samtidig med at der er høj eftergivenhed.
f.eks. hvis tråden er 12cm og membranvandringen skal være +-1cm, skal tråden ca. være i stand til at strække sig med: kvadratrod( 12^2 + 1^2 ) - 12 = 0,42mm. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Så vidt jeg har forstået det, er det svingspolen der begrænser den øvre båndbredde, ikke de mekaniske dele. Eller tager jeg fejl?
Jeg syntes ideen om at lave sit eget er rigtig fedt, og kunne sikkert være sjovt at lave en weekend hvor folk kunne prøve det. Jeg går også lidt med en halv drøm om at lave min egen enhed..... . Mangler bare den anden halvdel. 
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det var jo dejligt at se nogen billeder af sådan en enhed, samtidig med målinger af standard og moddet!
Jeg kan se på målingerne at x max ikk er et problem tværtimod, forlader svingspolen magnetgabet i flere målinger, der står da også at denne moderne enhed ik er velegnet pga det afrundede chassis.
Nu er det så også gået op for mig at der bliver brugt elastik i systemet.
De to første målinger af frekvens forløb i 28 liters lukket kammer, viser umidelbart mig at der ik er den store forskel ud over følsomheden, hvilket også er en god ting.
Lgrau Jeg går ud fra at det er radius fra svingspolen du nævner med de 12 cm, hvilket vil være en temmelig stor spider for tråden er vel befæstiget på svingspolen, eller hvad?
Ellers kunne jeg godt forestille mig at det kunne give nogen tillægslyde!
Kunne man måske få nogen billeder, og målinger fra dansk hånd? __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Lgrau Jeg går ud fra at det er radius fra svingspolen du nævner med de 12 cm, hvilket vil være en temmelig stor spider for tråden er vel befæstiget på svingspolen, eller hvad?
|
|
|
Jo tråden er befæstiget på svingspolen. Men tråden kan i princippet laves så lang som man ønsker det. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
dav,
jeg har ikke besluttet mig for noget som helst 
hvis det er den modifiserede der har fået alt det 3 harmoniske, under jeg mig blot. jeg har aldrig hørt om nogen der satte pris på 3 harmonisk forv.
|
|
|
Og fluks hænger du dig i noget makværk fra en Norsk hjemmebrænder !
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
3DX skrev:
|
|
|
Fs faldt fra 29 til 21 hz samtidig med at vægten blev lavere.
Fordelen ved trådophæng er vel først og fremmest at det bliver luftens eftergivenhed i det lukkede kabinet der styrer enheden ? og ikke spideren som vel ofte ikke er lige så lineæer.
|
|
|
tak
|
Til top |
|
|