| Forfatter |
|
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 19 August 2016 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kom lige til at tænke på om der er nogle herinde der bruger diverse aggregater til at indstille azimuth med mere. eksempelvis Fozgometer eller Feickert´s Adjust +? Og eventuelt har nogle kommentarer til slige sager.
|
| Til top |
|
| |
mesteren Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 19 August 2016 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med den gode gamle metode med spejlet?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 19 August 2016 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter et Fozgometer og det fungerer i praksis rigtig fint. Her er det meget nemt at se, når begge kanaler har samme output. Det betyder, at nålen står helt korrekt i rillen.
...endnu bedre er et par rigtige gode højtalere, med perfekt "kanalbalance", som fortæller en, når azimuth ikke er optimalt justeret...!? 
|
| Til top |
|
| |
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 19 August 2016 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spejlet hat jeg selvf. benyttet mig af før. Jeg kan bare virkelig godt lide at have en dims der måler om alting klapper. Stoler mere på mine øre når jeg ved at det "måletekniske" er på plads. Men jeg overvejer nok lidt at anskaffe mig en af de to nævnte. Nu kan jeg så bare se at adjust + som der egentlig var favoritten er oppe at koste omkring 2200 + at jeg ville skulle have et externt lydkort til min bærbare. Det gør indtil videre nok at fozgometeret fører lidt.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3054
|
| Sendt: 19 August 2016 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du k an også bruge multimeter.
Det gøres således:
Vend f asen i ene pu-k an al.
Sæt amp i mono
Juster til l aveste lyd, men lige l av i begge.
(er nok en meget omstændig måde at gøre det på, og l aveste lyd bliver aldrig så l av, at der ingen lyd kommer)
Men et spejl eller en legoklods til at justere i lodret,
Prøv derefter et p ar punkter på hver side af lodret.
Hvis ikke du hører forskel, er det måske spild af tid med at fortsætte?
PS.
Hvis du stoler mere på dine ører, når det "måletekniske" er på pl ads,
stoler du jo ikke på dine ører.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 20 August 2016 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så så V all a.
Alle mænd vil h ave godt værktøj u anset prisen.
Og som vi alle ved, k an m an jo ikke stole 100% på sin hørelse.
Det er jo en biologisk org an med alle de genetiske sk av anker fr a "kl amphugger-forældrene". (ikke som et Brüel&Kjær målemikrofon)
Det er jo altid dejligt at m an k an få et værktøj, som k an bekræfte at m an v ar ikke h avde skudt helt ved siden af målet.
God weekend __________________ Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3054
|
| Sendt: 20 August 2016 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
J a, j a det jo rigtig nok
m an k an ikke få for meget legetøj
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 20 August 2016 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 20 August 2016 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit Fozgometer var kalibreret ved ankomsten, og er det stadig...
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 20 August 2016 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det er jo rigtig fint med den slags blandede erfaringer. Det betyder om ikke andet, at kalibreringen af Fozgometeret kan være et opmærksomhedspunkt.
Producenten har under alle omstændigheder været opmærksom på problemet i og med, at de har lagt de nødvendige lydfiler til kalibrering ud til download.
|
| Til top |
|
| |
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 22 August 2016 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 22 August 2016 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter Hifi-News' testplade. Du skal bare have en testplade, hvor du kan afspille output separat for højre og venstre kanal.
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 22 August 2016 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
Så så Valla.
Alle mænd vil have godt værktøj uanset prisen.
Og som vi alle ved, kan man jo ikke stole 100% på sin hørelse.
|
|
|
Se det er jo sjovt. Jeg troede ikke at hifi nørder stolede på andet end sine ører... h a-h a
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 22 August 2016 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Du kan også bruge multimeter.
Det gøres således:
Vend fasen i ene pu-kanal.
Sæt amp i mono
Juster til laveste lyd, men lige lav i begge.
(er nok en meget omstændig måde at gøre det på, og laveste lyd bliver aldrig så lav, at der ingen lyd kommer)
Men et spejl eller en legoklods til at justere i lodret,
Prøv derefter et par punkter på hver side af lodret.
Hvis ikke du hører forskel, er det måske spild af tid med at fortsætte?
PS.
Hvis du stoler mere på dine ører, når det "måletekniske" er på plads,
stoler du jo ikke på dine ører.  |
|
|
Metoden, som V all a beskriver, er fin, men de d age er jo (desværre?) forbi, hvor alle forstærkere h avde en monokn ap. Som altern ativ k an m an afspille en mono-lp.
Og et multimeter er ikke altid nødvendigt. M an justerer g anske enkelt til l aveste output (lydnive au) i begge k an aler. Det k an m an for det meste godt lytte sig frem til.
Opg aven gøres lidt lettere, hvis mono-lp'en indeholder musik med sp arsom instrumentering eller fx solos ang. Jeg h ar en del kl assiske opt agelser i origin alpres fr a 1950erne, der egner sig fortrinligt til formålet.
Denne metode er ret enkel, d a den ikke kræver andet end en mono-lp.
Men den k an selvfølgelig ikke erst atte glæden ved at h ave brugt penge på spændende legetøj som fx et Fozgometer
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3054
|
| Sendt: 22 August 2016 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at sætte i mono er, at slå de to k an aler s ammen.
Med ene side af pu ude af f ase,
udlignes den anden.
Jo mere præcis nålen står midt imellem de to moduleringer,
des mindre lyd kommer ud.
Men hurdlen er,
der altid vil være noget lyd u anset hvor godt nålen står,
Hvis m an forstiller sig, azimuth indstilles med prøvelytning efter hvert lille ændrende ryk på pu,
kommer m an uvægerligt til situ ationen, hvor m an ikke mere oplever den store forskel, på to efterhin anden kommende justeringer.
Og hvilke af de to høres l avest?
Og det er ikke gjort med kun, at justere den ene k an al l avest muligt,
nej begge k an aler sk al høre lige l avt, ellers er m an ligevidt.
Så det k an godt t age nogen tid.
Jeg vil st adig mene, et spejlbilled af selve nålen giver bedste og hurtigste result at.
Result atet m an finder frem til, k an lige efterprøves med en enkelt justering til hver side,
og her må "reglen" så være den, m an justerer videre så længe forbedring høres.
Helt enig med A-m asnd,
med alderen får m an en vis rutine og nogle pl ader m an fortrækker at fort age disse justeringer på,
uden så m ange dikked arer.
|
| Til top |
|
| |
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 02 September 2016 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der egentlig andre end Artsound der fører Fozgometeret her i DK?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 02 September 2016 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg endte med, at måtte købe mit Fozgometer i United Bluff... ArtSound reagerede ikke på mine henvendelser!!!
Goddag told, goddag moms og goddag ekspeditionsgebyr...
|
| Til top |
|
| |
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 02 September 2016 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg prøvede også at kontakte dem i mandags uden held. Nu prøver jeg lige deres kontakt formular og hvis ikke der er svar indenfor en overskuelig fremtid må jeg jo bruge mine penge et andet sted.
|
| Til top |
|
| |
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 02 September 2016 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt kan man godt blive pænt træt af told + moms nå man bestiller forholdsvis undselige ting. Men sådan er det jo.... Hvorimod deres ekspeditionsgebyr kan de stikke hen hvor solen aldrig skinner!
|
| Til top |
|
| |
Jan Post Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 344
|
| Sendt: 02 September 2016 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
| Jeg endte med, at måtte købe mit Fozgometer i United Bluff... ArtSound reagerede ikke på mine henvendelser!!!
Goddag told, goddag moms og goddag ekspeditionsgebyr...  |
|
|
Jeg h ar fundet den på den eb ay og den bliver sendt fr a Wiesb aden, så sp arer m an d a tolden. Den står til 349 EURO + 20 Euro i porto. Er det billigere som den du købte i United Bluff..... ?
|
| Til top |
|
| |