| Forfatter |
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forumdeltagere,
Så er (et af) vinterens renoveringsprojekt(er) i hus: En Alphason Sonata med tilhørende Alcaeus strømforsyning/motorstyring. Pladespilleren er fra slutningen af 1980'erne (strømforsyningen har en inspektionsdato, der hedder 4/2/1989), og den trænger i den grad til en kærlig hånd!
En overfladisk inspektion har afsløret følgende gruopvækkende konstateringer:
1. Den ene motor støjer helt vildt.
2. Det ene motorophæng er knækket/faldet af.
3. Strømforsyningen er efter min bedste vurdering helt og aldeles afgået ved døden.
4. Drivremmen er mørnet og hænger kun sammen i ganske få atomer.
5. Støvlåget er knækket.
6. Kosmetisk er den slidt, skrammet, ramponeret og har fået tæv.
På positivsiden kan jeg konstatere, at
1. Det flydende ophæng, herunder fjedre, fjedertårne og indstillingsskruer er velfungerende og indtakte. Ophængets gummibøsninger har dog set bedre dage, men har endnu ikke nået smuldrestadiet.
2. Lejet er uden slør og slup og drejer ubesværet rundt.
Så vinteren byder på en totalrenovering af "spillen", hvor jeg i overordnede træk har tænkt mig at gøre følgende:
Plint/trædele slibes, olieres og lakeres. Den står i øjeblikket i sortbejdset eg eller ask, og det er min ambition, at de ægte trædele skal olieres, mens øvrige sortmalede flader forbliver sortmalede.
Jeg undlader sandsynligvis at renovere elektronikken i strømforsyningen, og skræller i stedet en Pro-ject Speed Box for indmad, som jeg så placerer i Alcaeus-kabinettet. Det er en billig løsning, hvor jeg får ny (og pålidelig ikke mindst!) elektronik samtidig med, at jeg bevarer det originale udseende.
Jeg skal ha' købt en ny motor og rem. Motoren er heldigvis den klassiske Philips synkronmotor, som bl.a. fås hos RS-Components til overkommelige penge (ca. 350 kr.). Nye drivremme fås på eBay (ca. 150 kr. for to). Jeg har tænkt mig at montere motorerne i gummibøsninger, frem for den eksisterende løsning, hvor de er skruet direkte på plinten. Det vil sandsynligvis give en eller anden form for afkobling/dæpning af motorvibrationer, der finder vej til plinten. Det betyder ikke nødvendigvis det store, da pladetallerken og armbase er flydende ophængt i forhold til plinten, men jeg kan lige så godt få det gjort, nu jeg er i gang.
Hvis jeg føler for det (læs har tiden til det), så renoverer jeg muligvis også det flydende ophæng med nye fjedre, bøsninger osv. Jeg har adgang til drejebænk og fræser, så det burde være en overkommelig opgave at dreje de nødvendige dele.
Hvis I har lyst, kan I følge mit renoveringsprojekt i denne tråd, og der skal også nok komme fotos undervejs, når mit kamera og min pc atter er på talefod ...
Og jeg hører selvfølgelig også gerne fra forumdeltagere, som har erfaring med Alphason Sonataen eller for den sags skyld er brændt inde med nogle løse stumper 
God lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ved nærmere inspektion konstateret, at begge lejekugler er afgået ved døden. ÆV! Nå, men det findes der en løsning på! Keramiske lejekugler, som er klasser bedre end de originale kugler, og meget tæt på kugler af (kunstig) safir. Og så er de til at betale! Det vil være en "upgrade" der helt sikkert vil være positivt hørbar!
|
| Til top |
|
| |
evox Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 399
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Husk billeder til os før du starter......
Evox
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det undrer mig hvordan en forholdsvis nyere plade spiller som denne, kan være så defekt. Jeg har haft min SL1200 siden 1975 og den har aldrig fejlet noget. Du skulle måske tænke på noget direkt drive, til din nye plint i stedet for.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
evox skrev:
|
Hej
Husk billeder til os før du starter......
Evox
|
|
|
Jeg har taget fotos af "skrotbunken" i sin mest miserable tilstand, så bare rolig! Nu mangler jeg blot at få min skrotbunke af en pc'er til atter at kommunikere med mit kamera, så jeg kan få uploaded billedfilerne.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Det undrer mig hvordan en forholdsvis nyere plade spiller som denne, kan være så defekt. Jeg har haft min SL1200 siden 1975 og den har aldrig fejlet noget. Du skulle måske tænke på noget direkt drive, til din nye plint i stedet for.
carsten
|
|
|
Jeg er desværre ikke herre over, hvordan andre behandler deres pladespillere, og det gælder også i dette tilfælde. Den tidligere ejer har måske benyttet den som opklodsningsbuk for en gammel Ford Cortina eller som sokkel for en skabsfryser? Jeg véd det ikke. Jeg kan blot konstatere, at den ihvertfald ikke har fået den opmærksomhed, som den fortjener.
Mit formål med projektet er i al sin naivitet at få renoveret og genskabt en klassisk pladespiller (med et let kultisk ry og rygte?), som sandsynligvis ellers ville være sat ud til storskrald eller brændt med haveaffaldet. Jeg har rigeligt med pladespillere i forvejen, og jeg gør mig ingen forventninger om, at Alphasonen er en bedre pladespiller, der skal erstatte, hvad jeg har i forvejen, men det ville pine mig at se den gå til, når jeg nu er overbevist om, at den kan reddes.
Kodeordet ved renoveringen er for mig "autenticitet". Det betyder, at jeg ikke vil ændre på pladespillerens grundlæggende konstruktion. En direct drive løsning kommer derfor ikke umiddelbart på tale. Jeg bygger desuden ikke en ny plint, men renoverer den gamle. Jeg er dog ikke så fanatisk, at jeg ikke kan benytte andre materialer og løsninger, hvor de nu end kan inkorporeres, og måske endda kan gøre en forskel til det bedre. Det gælder fx brugen af keramiske kugler til pladetallerkenlejet, som i hårdhed og præcision for det meste overgår, hvad man kan få i metal.
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder spændende....ærgeligt at den er så dårlig....den har nok ved en fejl været kastet ned fra et fly i Somalia fordi de troede det var en stor kiks og så endt her hos en indvandrer.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman
Den Alphason har rigtig god klang/lyd, måske lidt til den slanke side. Men det er en meget fin rillespille. Deres arme (ikke dine ) var heller ikke dårlige.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Analogueman
Den Alphason har rigtig god klang/lyd, måske lidt til den slanke side. Men det er en meget fin rillespille. Deres arme (ikke dine ) var heller ikke dårlige. 
|
|
|
Mine arme er nu ganske gode - 15 år med langdistancekaproning har haft en vis opstrammende effekt 
Men de arme til pladespillere, som jeg selv bygger, er endnu bedre 
Men det er endnu et vinterprojekt, som nok skal få sin egen selvstændige tråd, når tiden er moden hertil.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGTF skrev:
| Det lyder spændende....ærgeligt at den er så dårlig....den har nok ved en fejl været kastet ned fra et fly i Somalia fordi de troede det var en stor kiks og så endt her hos en indvandrer. |
|
|
Standen er nu ikke værre, end at jeg forventer at få den spilleklar for ca. 1.000 kr. Og det er vel ikke alverden for en pladespiller af den kvalitet?
Nå, men den skal nok vise sig at blive en fin test på hvilke håndværksmæssige evner, jeg er i besiddelse af ...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er man ikke en god håndværker, mærker man det......ens hånd værker   __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 26 September 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Er man ikke en god håndværker, mærker man det......ens hånd værker  |
|
|
He he...  Fedt projekt. Det er altid rart at puste liv i de gamle klassikere der fortjener en genoplivning. Der er lavet meget 80er knald som burde blive på diverse lossepladser. Det er sjældent man ser gode renoverings objekter til salg. Det er for det meste plastic med plastic på... Eller yderst velholdte dyre grammofoner. Ser frem til billeder.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 30 September 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej til alle, som følger min tråd.
Tålmodighed belønnes som bekendt, og I skal alle sammen nok blive belønnet med fotos af projektet ... snart ...
Jeg holder lige en pause i projektet, da jeg er ved at omorganisere/rydde op i mit kælderværksted. Og oprydning kræver som bekendt kaos ... og lige nu er der rigtig meget kaos i min kælder.
Men jeg melder mig igen, når værktøjet er kommet på plads, og jeg har skabt tilstrækkeligt med albuerum (også i forhold til resten af familien!) til atter at kaste mig over projektet.
Har iøvrigt under kælderoprydningen fundet en passende arm til Alphasonen: En Bluenote U3, som jeg ved et tilfæde faldt over og købte for en slik, da den havde en mindre defekt (som tog et sted mellem 1 og 2 minutter at reparere). Den skal I også nok få fotos af. Havde helt glemt, at jeg havde den. Af og til er det vældig godt at få ryddet lidt op ...
Det kan selvfølgelig også være, den vil pynte på min Nottingham Analogue Spacedeck ... Nå, det vil vise sig ...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du skaarl skiiine darj, for der er ved at opstå en forventnings krise her  . Ser fem til den færdige spille.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mens jeg har passet min influenzasyge dreng, har mit kælderværksted pudsigt nok ikke færdigindrettet sig selv, så den praktiske side af projektet står ganske stille (jeg skriver faktisk dette indlæg, mens min feberhede dreng sover tungt i mine efterhånden følelsesløse arme).
Nå, men hvad man ikke har i hænderne, må man jo så ha' i hovedet. Jeg har derfor besluttet at ændre Alphasonens ophæng, så den ikke længere hænger i fjedre, men istedet i o-ringe - meget inspireret af SME's pladespillere. De lydmæssige fordele må være, at sub-chassiset opnår endnu bedre afkobling fra omgivelserne og en meget lav egenfrekvens. Fjedre har desuden en kedelig tendens til at ringe. Det kan selvfølgelig i nogen grad afhjælpes ved at dæmpe fjedrene med forskellige materialer (fx silikonefugemasse, vat eller rigelige mængder Blu-Tack), men o-ringe forekommer mig ideelle til opgaven. Af øvrige fordele ved o-ringe skal nævnes, at de er billige, og nemme at udskifte, når tidens tand har gnavet i dem.
Ulempen er selvfølgelig, at jeg skal dreje helt nye bøsninger til sub-chassis og justerings-/fjedertårnene, der kan acceptere o-ringene. Jeg er heldigvis i besiddelse af et lille CAD-program, så jeg har sådan set allerede tegnet de nye bøsninger - nu skal jeg så blot se at komme i omdrejninger (eller rettere sagt, så skal min drejebænk og fræser se at komme i omdrejninger).
De nye ophæng strider selvsagt imod mit princip om størst mulig autenticitet i forbindelse med istandsættelsen af Alphasonen ... så I er meget velkomne til at betragte mig som moralsk anfægtet. Jeg mener dog heldigvis, at jeg på et tidspunkt fablede om, at "fornuftige" modifikationer var comme il faut, når blot den grundlæggende konstruktion ikke blev ændret. Og ja, Alphasonen har flydende ophæng og fortsætter med at ha' flydende ophæng, så ingen grundlæggende ændringer i det.
Så jeg fortsætter ad autenticitetsfornægterens syndfulde vej. Det skyldes så også, at jeg ved nærmere inspektion af ophænget har kunnet konstatere, at den ene af justeringsbøsningerne er flækket/ødelagt, og to af fjedrene er deforme/skæve. En ny bøsning er helt uproblematisk at dreje, men fjedrene har jeg ikke kunnet finde i de rette dimensioner. Og så kan jeg lige så godt forsøge mig med noget, som jeg betragter som en bedre løsning. Desuden er det nye ophæng ikke synligt udefra, da jeg benytter de eksisterende justeringstårne, så visuelt vil Alphasonen fremstå helt klassisk.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er mit kælderværksted sådan nogenlunde funktionsdygtigt, så mit vinterprojekt er atter oppe i omdrejninger. Ikke hurtige omdrejninger, men dog omdrejninger.
Jeg har fået slebet og spartlet plinten. Afslibningen åbenbarede en plint med en ramme i egetræsfiner (må jeg gå ud fra, da resten er MDF). Jeg har derfor besluttet at finere toppen af plinten i egetræ. I originaludgaven er den sortlakeret, men jeg tror, at en egetræsfineret top vil gøre Alphasonen endnu mere klassisk at se på. Så egetræsfineren er bestilt (sammen med finer i fugleøjeahorn til mine noget ramponerede Snell K kabinetter - men det er et helt andet vinterprojekt, der i givet fald vil få sin egen selvstændige tråd).
Keramiklejekuglerne til centerlejet er desuden ankommet og "ploppet" på plads. Længe leve "space age" materialer. Pladetallerkenen snurrer nu friktions- og lydløst. Og så var kuglerne endda ikke specielt dyre ... ind til der kom importtold, moms og toldgebyr på 
For de teknik- og specifikationsinteresserede kan jeg oplyse, at lejekuglerne til en Alphason Sonata har dimensionen 3/32" (hvilket svarer til 0,09375" eller 2,38125 mm). Jeg bestilte lejerne hos Boca Bearings i Florida, USA. De kan sikkert også fås andre steder, men Boca Bearings har et kæmpe udvalg, og det er let at bestille hos dem.
Og ja, jeg fotodokumenterer naturligvis hele processen. Jeg har besluttet at skrotte min bedagede pc'er, så når ny pc'er er i hus og oppe at køre, så skal I nok få fotos at se. I mellemtiden kan I jo dulme utålmodighedens kløe med at få lyttet til noget musik.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig til, at se Snell K i fugleøje finér.  Indtil du får Alphason færdig får vi nok travet et par gulvtæpper op.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det glæder jeg mig også til at se
carsten
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Det glæder jeg mig også til at se
carsten
|
|
|
Er ikke helt sikker på, om du glæder dig til at se Snell K i fugleøjeahorn eller se Allanowich trave gulvtæpper i stykker ... 
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha, nok mest det første, men gulvtæppe traveren vil helt sikkert være et kosteligt syn, men jeg tror nu ikke at han vil gøre det. Manden er maler og de siger altså mærkelige ting.
carsten
|
| Til top |
|
| |