| Forfatter |
|
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg kan ligeså godt være ærlig og sige at jeg ikke ved meget om konstruktionen af en forforstærker. Så skulle det være på plads. Jeg går og mangler en forforstærker til min at sætte imellem min dac og min effektforstærker. Jeg skal kun bruge denne ene kanal, og forestiller mig derfor at det eneste jeg reelt har brug for er at køre signalet fra dac igennem et potmeter, til at styre volumen? Er dette korrekt, eller er jeg helt galt i byen? Det må vel alt andet end lige være den billigste og mest korrekte måde eller hvordan? Nogen der evt kan linke til en meget kompakt og god forforstærker DIY? Håber nogen vil hjælpe en tvivlende nybegynder.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.. Ok, Jeg var for hurtig, og har fundet nogen info her på siden ved at søge på preamp istedet for forforstærker:-)
Kan umiddelbart forstå at min ide ikke er helt dum. Jeg skal tilslutte preamp'en til en gammel Quad 303. Vil det umiddelbart være nogen problemer omkring dette? (Bortset fra 303'erens lidt specielle 4 pols din stik, men det skulle nu være nemt nok.) Vil nogen anbefale et bestemt potmeter? Har noget søvltrød liggende som jeg umiddelbart ville bruge som leder. ( i såvel internt i preamp, og fra pre til amp) Når jeg læser indlægene her på siden virker det da helt uforståeligt at folk bruger så mange penge på preamps? Er der nogen haler omkring DIY passiv preamp som jeg har overset?
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis indgangsimpedansen på din effekt ikke er lav er det ok med pot. løsning men hvorfor kun en kanal? Er det mono?
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej diamagnetic. Nej ikke en kanal på den måde:-) Mener bare jeg ikke har brug for en omskifter. Skal lytte fra en enkelt "kilde" .. ikke kanal:-) Hvordan finder jeg ud af om indgangsimpedansen er for lav eller ej? Hvor lavt er for lavt?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du måler fra indgang til stel med ohmmeter. Det skal nok ikke være under 22k0hm ellers kommer der til at mangle dynamik og præcision i de dybe oktaver da potmeter har høj udgangsimpedans. Vælg et på 10k.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 04:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Vil måle min quad så snart jeg kommer hjem. ( er pt på rejse) Tak for hjælpen! trafoer til 1500 pund er desværre helt udelukket. Tanken om at bygge en preamp selv var at jeg ville have noget rigtig godt og til mindst mulige penge..  Så vil helst undvære 1500 pund komponenter. Er ideen helt gal eller ligefrem dum løsning? Synes selv det lyder vildt spændende hvis man kunne lave en kvalitetspreamp i eget design, og ovenikøbet for en billig penge. Hvilket potmetre og evt omskiftere ville i vælge? (max pris 1000 i alt..)
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, men TVC trafoer koster 150 pund 
Promitheus er billig da det er et komplet kit og siges at være rigtig god
Den lille preamp fra TwistedPears kan nemt vise at være billigere end et kvalitets potmeter
Hvis du vil afprøve den passive løsning køber du bare et billigt kulbane pot fra ALPS - det koster omkring 20kr
Den passive kan i få specielle tilfælde vise sig god, men det afhænger af forstærker og højtalere, og musiksmag
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad skal "visse tilfælde" betyde?  Hvis kilde og effekt og højtalere er i orden, er den bedste løsning da ikke en passiv? Har ikke selv eksperimenteret med det så er lidt skråsikker. Men burde den bedste forforstærker ikke være den mest neutrale? Og der er vel ikke meget der kan være mere neutralt en blot et godt potmeter? Hvordan vil du karakterisere lyden af en given passiv i forhold til en given passiv? (Ved godt det er fjollet spørgsmål, kommer selvfølgelig an på hvilken og hvordan etc.. ) Kan du opstille fordele og ulemper med henholsvis passive og aktive? Plejer alligevel aldrig at bruge bas/treble funtionerne på mine forforstærkere..
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan sagtens følge dig bojsenbord - hvis ens setup er meget simpelt burde en passiv preamp være løsningen. Det bliver først noget rigtigt rod når der kommer pladespillere og båndoptagere mm. ind i billedet.
Hvis jeg forstår dig ret leder du efter en konstruktion der består af en indgangsvælger og en volumen-kontrol.
Har desværre ikke selv erfarninger med at bygge sådan nogle, men jeg har dog hørt opstillinger med passive forforstærkere der har lydt ganske fortrinligt.
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Risikoen ved passiv er afrullet top og svag bas/mellemtone
I specielle tilfælde hvor evt. højtalere har lidt rigeligt i disse områder kan en passsiv pre virke
Fordelen ved passiv pre er fraværet af støj, hvilket er en fordel du også får med en TVC trafo, foruden de samme fordele som der er ved activ pre, mere kraftfuld lyd
Men som jeg sagde, køb et billigt ALPS kulbanepot til 20kr., og monter et par signalkabler - så kan du afgøre om det dur for dig
Noget andet er indgangs følsomhed på din Quad 303, om den dengang tilhørende pre Quad 33 måske havde noget exstra gain ???
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilslutter mig Musicus synspunkt og kan ikke forstå snak om omskifter lige pludselig da det blev pointeret at der kun blev brugt 1 kilde.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke anvendt forforstærker de sidste 30 år.
En omskifter og potentiometer fungerer fint, og det påvirker ikke lyden (hvis ellers impedansen "passer").
Det er utroligt, at man kan sælge forforstærkere, og nogle gange til helt vanvittige priser.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken DAC bruges og hvilke data er der på den? (Evt. link til flere oplysninger)
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne prøve at se på www.thel.de de har nogle moduler færdiglavet så er det at montere kabler o.lign.
Så er det det med kabinet og om du har et buget som du skal overholde.Hvilke krav til kvalitet stiller du gode forforstærkere er ikke bare en selvfølge vil jeg mene.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 02:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Du måler fra indgang til stel med ohmmeter. |
|
|
Sådan kan du ikke måle indgangsimpedans - det er ikke det samme som DC
modstand. Mange forstærkere er også AC-koblede, så det du måler er den
modstand der i nogle tilfælde er fra indgangen til stel.
Du kan måle det med en tonegenerator, et voltmeter og en variabel modstand.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 05:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ved jeg udmærket men i de fleste tilfælde fungerer min metode udmærket og tror ikke trådopretteren hverken er i besiddelse af tonegenerator eller istand til at bruge den. Under alle omstændigheder så mener jeg det bliver bedre hvis man bruger en GOD forforstærker.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en masse svar. Dejligt. Har ikke kunnet måle impedansen endnu, men har læst mig til, på audioasylum, at quad 303 har en høj indgangsimpedans, og en mand derinde anbefalede da også at bruge en passiv preamp. Jeg har for øjeblikket "kun" en Trends UD-10 dac, som jeg faktisk synes klarer det rigtig godt! http://www.trendsaudio.com/EN/Product/USB_Audio_feature.htm Specs på PCM2704 chippen kan ses herTil JRGW, her er vel mest tale om aktive preamps? Så længe det "kun" er de passive, er der vel ikke så meget grund til ikke at bygge selv.. Men tak for linket alligevel! kan jo være det passive slet ikke duer.. diamagnetic, du har ganske ret i at jeg ikke har adgang til en tonegenerator, men skulle da nu nok kunne finde ud af bruge den. Med en "GOD forforstærker", der mener du altså en aktiv eller hvordan? Tænker stadig at hvis kilde og effekt passer sammen, så MÅ en passiv, eller for den sags skyld ikke eksisterende preamp være det bedste... Men selvfølgelig.. En ting er teori  Har i øvrigt bestilt et billigt 10k potmeter og nogle hun stik, så nu får vi se... :-)
|
| Til top |
|
| |
trapez Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Slowon
Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er minimalist,kan potmeteret bygges ind i trendæsken og kobles mellem stel og eksisterende udgangsbøsninger..KISS
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et ordenligt attunator fra f.eks. LC vil nok være bedre end et potmeter.....men prøv med potmeteret. Det kan jo være fantastisk. Jeg har forsøgt mig en del gange med passive preamps. Forforstærkere bidrager jo ikke positivt, men altid negativt. Til gengæld syns jeg at impedansproblemerne blev store når jeg har har forsøgt mig passive løsninger. Masser af hul igennem, men det kommer ikke rigtig ordenligt uden i højttalerne og specielt bunden hænger ikke sammen med resten. Jeg er endt med at bruge en forforstærker som jeg synes er et rimligt kompromis....altså uden moster filter, men alligevel istand til at have et rimligt interface med effekttrinet.
Lad vide hvordan det bliver?
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |