Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 40se / Dali 40 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
audia6turbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 September 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hej. er der nogen som sider med viden om hvad forskellen er på den alm dali 40 og se modellen. der skulle efter sigende værre en mesing plade bag på se modellen men hvordan kan man ellers se forskel. man kunne jo blive snydt
Til top Vis audia6turbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audia6turbo

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 September 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

På mellemtone og diskant.

På tilslutningerne (På den oprindelige er der mulighed for at ændre niveau på mellemtone og diskant)

Den alm Dali 40 har samme mellemtoner og diskant som Dali 18 MKII

Diskanten på en Dali 40SE er en Scanspeak D2905/9000 og mellemtonerne er en Audax MDA108A
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 September 2008 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt en anden diskant og modifikationer i filteret.
Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 September 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Den mest tydelige måde at se forskel på..! der er boret 3 huller nede i soklen for at køle delefiltret, er ikke 100% men jeg mener også at toppladen sidder fast på SE modellen ”men kan ikke helt huske det” desuden er der en Scan-speak diskant i SE modellen.

Man kan ret beset ikke rigtig sammenligne de 2 modeller..! der blev lavet meget om på SE modellen, bland andet andre basenheder, diskant og en nyere model mellemtone; og sidst men ikke mindst blev der lavet et helt nyt delefilter, hvor især den store spole der sad i serie med bassen blev ændret til en meget kraftigere luftspole ”denne spole har altid været en af Dali 40 problemer”

SE modellen er om ikke super kontrolleret; så noget mere kontrolleret i basen, og ”lidt” mere forstærker venlig.

Peter

audia6turbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

er lidt forviret. har lige læst at en dali 40 se godt kan have et metal skilt bag på og en glas plade på toppen. trode at på en se model var der ikke glas plade på men en træ plade med indgravering i hvor der står Dali. var meningen at jeg skulle hente et par i trelleborg i sverige og han siger at det er en se model , den har godt nok et metal skilt bag på hvor der står serie nr 0350 men der er glas plade på toppen og de står i nærmest mørk marhoni farve med sorte hjørner. har det fra nogle billeder han sendte.. er det en se model eller en almindelig Dali 40 .helt ærligt. masser af meninger om hvad der er hvad. danmarks hifi klub ved det heller ikke..dvs at man ikke kan få noget ordetlig besked

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 September 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Der er ikke så meget at være forvirret over hvis du læser CPH-R's indlæg. Der står hvad forskellen er. Og han har ret i det han skriver.

Der er glas på toppen af alle Dali 40, de er alle med sorte hjørner og de fleste, hvis ikke alle SE er i mørkt træ.

Som det er skrevet er det ret nemt, bare du følger indlæggenes ordlyd.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

audia6turbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

okay, men en metal plade bag på havde de ikke alle sammen ved jeg ,for min bror har et par helt sorte dali 40 og der er ingen metal plade bag på hvor der står serie nummer på.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Så er det nok fordi det ikke er en SE din bror har, men en tidligere model. Kig den nærmere efter for nogen af de kendetegn du har fået oplyst, så kan det være du kommer nærmere om det er en SE der står i Trelleborg.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 September 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Nu er både Sund og undertegnet jo ved at være et par ældre herre ”og nogle gange lidt støvet”..!? de helt gamle Dali 40 havde også en metal plade dog ikke så stor som den til SE men på Dali 40 lå den ved siden af sammen med manualen, som man så selv skulle klistre på. ”se det kunne jeg huske Sund…

Ellers kan du se om der er indstillinger for mellemtone/diskant i form af ekstra terminaler ”som også skrevet tidligere i tråden”

Et par ting du kan gøre hvis du vil være 100 % sikker i din sag..! kik under bunden og se om der har været 4 selv skærende skruer ”disse blev brugt til den totalt sindssyge emballage, hvor der var en spånplade i top og bund og derefter pap rundt.

Du kan også lige skrue diskanten ud og er det eks. en Audax HD-100 så er det der gamle.

Til sidst kan du sætte en bastone på…!? Og fløjter det ud med luft i alle aluminiums samlingerne ”jeg plejer at sige, den højttaler er lavet til country musik..!! højttaleren laver prustelyde som en hest”

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 September 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

... hvor især den store spole der sad i serie med bassen blev ændret til en meget kraftigere luftspole ”denne spole har altid været en af Dali 40 problemer”

SE modellen er om ikke super kontrolleret; så noget mere kontrolleret i basen, og ”lidt” mere forstærker venlig.

Peter

Hej Peter,

Kan du ikke fortælle lidt mere om det med bassen? Der ser ud som om du citerer fra noget?

Har du erfaringer med forbedringer og konkrete tips ville det være super...

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

audia6turbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

DVS at på se modellen og kun den , kan man indstille på mellemtone og diskant bag på. er det sådan det er er det sådan set nemt nok at se forskel

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke sådan det er.

Læs nu teksten i indlæggene fra begyndelsen af og ned, så vil du få et fornuftigt og pænt samlet indtryk af hvad det er der kendetegner en SE og hvad der kendetegner en der ikke er SE.

Eller kan CPH-R måske opsummere.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 September 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:
CPH-R skrev:

... hvor især den store spole der sad i serie med bassen blev ændret til en meget kraftigere luftspole ”denne spole har altid været en af Dali 40 problemer”

Peter

Hej Peter,

Kan du ikke fortælle lidt mere om det med bassen? Der ser ud som om du citerer fra noget?

Den oprindelige Dali 40 benyttede nogle Peerless basser, der sad i serie parralell og i delefiltret sad en temmelig stor spole ”denne var med kærne” af flere grunde 1. man kunne lave færre vindinger på den benyttede 1.8mm tråd, for at den ikke skulle blive for varm, og dens DC modstand ikke var for høj, desværre havde den det med stadig at gå i mætning, og blive meget varm, alt sammen noget der gjorde, at den reaktion der kom retur fra filtret ind i forstærkeren var lidt grim.

Til den senere SE model blev der benyttet Vifa enheder ikke fordi disse var bedre, men fordi Peerless ikke havde den oprindelige længere, men disse basser havde lidt højre BL ”motor kraft” med der positive resultat at den ikke var helt så gumpe tung i bassen ”naturligvis i kombination med en ændret indtuning af mellemtone diskant” samtidig blev den store serie spole i bassen, skiftet ud med en 3mm luft spole, man havde stadig et varme problem, dette løste man ved at bore huller nede ved filtret, å der kom lidt luft til.

Som det måske skinner lidt igennem; har Dali 40 aldrig tiltalt mig..! så jeg har ikke rigtigt leget med at forbedre den, eller lave nogle former for modifikationer.

Jeg har altid syntes det var en højttaler der var TUNG i orderets bogstaveligste forstand; tunge membraner og et høj-Q bassystem der bare stod og brummede. Med det sagt kan jeg godt forstå dem der kunne lide den, for det lød jo stort og charmerende når den spillede lavt.

NB.! En modifikation jeg kan nævne… giv den silikone i top og bund omkring de samlinger hvor aluminiums skinnen går ind i træet, den er nemlig hammer utæt.

Peter

audia6turbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

NÅ. Men det som er mit probler er at de højtallere jeg skal se på står i trelleborg i skåne , sverige og jeg bor i nordjylland og skal over og se dem eller hente dem hvis det er en se model.problemet er også at jeg selvfølgelig har talt med ham men han kan næsten ikke forstå dansk og vi har så mailet en del til hinnanden, man bliver bare lidt forviret over hvad folk skriver for næsten alle har forskellige meninger om hvad der er en dali 40 se eller ikke . har dog mailet til ham svenskeren at han skal pille en dikant ud og en mellem tone og mail mig hvad de heder. scanspeak 2905 9000 og Audax mda 108a. ville værre noget nemmere hvis man barre kunne køre over til ham og tjekke dem men det gør man altså ikke bare lige. lidt langt for et tjek.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Utæthederne i kabinettet var løst da SE blev produceret.

Jeg kan godt lide Dali 40 og dens måde at spille på, og den bedste måde at modificere en Dali 40 på er at sikre sig at ens forstærker kan trække den. Der skal en virkelig stabil og stor effektdel til, men så spiller den også rigtig godt.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 September 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Tror faktisk ikke rigtig der blev sendt nogle SE modeller til Sverige den gang..!? for de fleste blev solgt her i Danmark, så du kunne jo høre ham om hvornår og hvor han har købt dem. ”mener at SE kom i 1994”

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 September 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Skorpio skrev:
CPH-R skrev:

Peter

Hej Peter,

Den oprindelige Dali 40 benyttede nogle Peerless basser, der sad i serie parralell og i delefiltret sad en temmelig stor spole ”denne var med kærne” af flere grunde 1. man kunne lave færre vindinger på den benyttede 1.8mm tråd, for at den ikke skulle blive for varm, og dens DC modstand ikke var for høj, desværre havde den det med stadig at gå i mætning, og blive meget varm, alt sammen noget der gjorde, at den reaktion der kom retur fra filtret ind i forstærkeren var lidt grim.

Til den senere SE model blev der benyttet Vifa enheder ikke fordi disse var bedre, men fordi Peerless ikke havde den oprindelige længere, men disse basser havde lidt højre BL ”motor kraft” med der positive resultat at den ikke var helt så gumpe tung i bassen ”naturligvis i kombination med en ændret indtuning af mellemtone diskant” samtidig blev den store serie spole i bassen, skiftet ud med en 3mm luft spole, man havde stadig et varme problem, dette løste man ved at bore huller nede ved filtret, å der kom lidt luft til.

Som det måske skinner lidt igennem; har Dali 40 aldrig tiltalt mig..! så jeg har ikke rigtigt leget med at forbedre den, eller lave nogle former for modifikationer.

Jeg har altid syntes det var en højttaler der var TUNG i orderets bogstaveligste forstand; tunge membraner og et høj-Q bassystem der bare stod og brummede. Med det sagt kan jeg godt forstå dem der kunne lide den, for det lød jo stort og charmerende når den spillede lavt.

NB.! En modifikation jeg kan nævne… giv den silikone i top og bund omkring de samlinger hvor aluminiums skinnen går ind i træet, den er nemlig hammer utæt.

Peter

Tak for den fine og informative beskrivelse

Nu har jeg et sæt DALI 18-2 og jeg tænkte på om der kunne laves tilsvarende forbedringer der. Der sidder to Peerless basser i en slags 3,5 vejs system. Der er to serie spoler til bassystemet....disse kunne jeg godt tænke mig at se lidt på....

Ud fra størrelsen vil jeg anslå den samlede seriemodstand i disse til over 1 Ohm.....så der kunne måske vindes noget her?

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 September 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:
CPH-R skrev:
Skorpio skrev:
CPH-R skrev:

Peter

Hej Peter,

Peter

Tak for den fine og informative beskrivelse

Nu har jeg et sæt DALI 18-2 og jeg tænkte på om der kunne laves tilsvarende forbedringer der. Der sidder to Peerless basser i en slags 3,5 vejs system. Der er to serie spoler til bassystemet....disse kunne jeg godt tænke mig at se lidt på....

Ud fra størrelsen vil jeg anslå den samlede seriemodstand i disse til over 1 Ohm.....så der kunne måske vindes noget her?

Det en MEGET god ide`at kikke nærmere på de 2 spoler i Dali 18èrn..!? for det var også ens af den svagheder…!? Så kom du bare i gang med at skifte dem ud.

Sagen var at på Dali fabrikken havde man en maskine, der ikke tillod at vikle spoler over 1,8mm tråd.

Dog ville jeg beholde kærne, men prøv dig lidt frem.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Her http://www.dali.dk/admin/previousm/DALI_40_SPECIAL_EDITION.p df findes al den tilgængelige information fra Dali om Dali 40 SE.

Der burde du kunne finde information nok til at kunne finde ud af om det er et sæt SE der står i Trelleborg.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes