Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 12:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital lyd fra Lydkort til Reciver. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er den lykkelige ejer af en netop indkøbt H/K AVR 430. I min PC sidder et M-Audio Revolution 7.1 Lydkort (med s/pdif).

Nu vil jeg gerne ha' tilsluttet Pc'en/lydkortet til min reciver, men kan s/pdif kun sende et signal via et koaxial kabel? Jeg har nemli' rådført mig og erfaret, at når man som mig skal sende et digitalt signal med et kabel træk på 10 m, vil et optisk kabel være at foretrække. 

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hvor langt snakker vi? Du kan få diverse omformere til fra spdif til optisk. En anden mulighed kunne være at balancere forbindelsen. Det er nok ikke så nemt bare at finde færdig boxe til rimelig penge der kan, men det ville sikkert kunne hjælpe på kabel prisen.
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:
Hvor langt snakker vi? Du kan få diverse omformere til fra spdif til optisk. En anden mulighed kunne være at balancere forbindelsen. Det er nok ikke så nemt bare at finde færdig boxe til rimelig penge der kan, men det ville sikkert kunne hjælpe på kabel prisen.

Du må udskylde, men jeg er lidt af en rookie på det digitale kabelområde. Kan mit M-audio lydkort ikke sende et optisk signal ud via s/pdif?

Hvis ikke, hvor køber man så en omformer (til billige penge ;-))?

Hvad er og hvordan balancere man forbindelsen?

Av-connection.dk har et, hvad jeg umiddelbart kan se, fornuftigt 10 meters koxial kabel til kr. 469,-, men er det dumt at lave så langt kabeltræk med koxial? 

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Tror hvis du arbejder med 10M. toslink (optisk), så er du oppe ved, hvad de kalder maks længde! Desuden så skal du nok ha et lidt dyrere optisk kabel for at få et ordentlig signal igennem... har selv oplevet på et kabel på kun 30cm. med plastik leder, at lyset var synligt aftaget i kun de 30cm. som kablet bestod af

Et lille hint ;-) Så kan du selv lave noget meget godt digital coax kabel ud af f.eks. et RG59, RG179 e.lign. 75ohms kabel, hvis du finder noget i en god kvalitet! Og det kan helt sikkert gøres billigere end de 469kr. ved avconnection, og hvad jeg kender til deres produkter, så er det vist lakrids kabler de køre med...

f.eks. kabel fra Elfa.se vare nr. 55-924-08 og et par stik

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Du må udskylde, men jeg er lidt af en rookie på det digitale kabelområde. Kan mit M-audio lydkort ikke sende et optisk signal ud via s/pdif?

Joh. Signalet kører ud via den elektriske spdif udgang og kan herefter (med en omformer) laves om til et toslink (optisk) signal. Signalet på den elektriske udgang er ideelt set +0,5V (højt) eller 0V (lavt). Dette kan så laves om til en lysdiode der enten lyser eller ikke lyser.

Hvis ikke, hvor køber man så en omformer (til billige penge ;-))?

av-connection har en, men jeg vil ikke kalde den billig, når man ser på hvad man kan få et lydkort til.
15-013: Digital Audio Koaxial -> Toslink konverter inkl. strømforsyning, 1 stk

329 DKK

Hvad er og hvordan balancere man forbindelsen?

Ideen med at balancere er "annullere" støjen der bliver tilført i kablet. Fandt en illustration ved til google søgning.

Den øverste sinus er +signalet. Stregen i midten er stel. -Signalet er det nederste og er det omvendte signal af +signalet. De små sinusser på begge signaler illustere støj. Læg mærke til at støjen ikke er omvendt (ses bedst ved at følge den gule lodrette linje)

Ved alm. kabel føring har man stel linjen som udgangs punkt og +signalet, støjen bliver ved med at være der.

Forestiller vi at 2 kabler før tilført samme støj, kan den annuleres ved at have det omvendte signal, altså +støj + -støj = 0. Ved at have et +signal og et -signal vil forskellen mellem dem være 2x signal. (signal+støj) - (-signal+støj) =2 x signal og 0 x støj. Hvis du ser på grafens afstanden fra -signalet til +signalet vil den altid være 2x afstanden fra stel til +signal, uden støjen.

Det er selvfølgeligt kun ideelt set at støjen er helt den samme i begge kabler.

Ved at kører med højere spændinger end 0.5V før støjen mindre betydning.

Av-connection.dk har et, hvad jeg umiddelbart kan se, fornuftigt 10 meters koxial kabel til kr. 469,-, men er det dumt at lave så langt kabeltræk med koxial? 

Jeg tror du bør starte med at prøve 10m rg59 som micma18 siger. Det kan godt fåes billigt. Må indrømme at jeg selv bruger et enkelt 9 meter netværkskabel fra dengang man brugte bnc og Rg58 (ja, forkert impedance)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes