Du må udskylde, men jeg er lidt af en rookie på det digitale kabelområde. Kan mit M-audio lydkort ikke sende et optisk signal ud via s/pdif?
Joh. Signalet kører ud via den elektriske spdif udgang og kan herefter (med en omformer) laves om til et toslink (optisk) signal. Signalet på den elektriske udgang er ideelt set +0,5V (højt) eller 0V (lavt). Dette kan så laves om til en lysdiode der enten lyser eller ikke lyser.
Hvis ikke, hvor køber man så en omformer (til billige penge ;-))?
av-connection har en, men jeg vil ikke kalde den billig, når man ser på hvad man kan få et lydkort til.
|
15-013: Digital Audio Koaxial -> Toslink konverter inkl. strømforsyning, 1 stk |
|
329 DKK |
Hvad er og hvordan balancere man forbindelsen?
Ideen med at balancere er "annullere" støjen der bliver tilført i kablet. Fandt en illustration ved til google søgning. 
Den øverste sinus er +signalet. Stregen i midten er stel. -Signalet er det nederste og er det omvendte signal af +signalet. De små sinusser på begge signaler illustere støj. Læg mærke til at støjen ikke er omvendt (ses bedst ved at følge den gule lodrette linje)
Ved alm. kabel føring har man stel linjen som udgangs punkt og +signalet, støjen bliver ved med at være der.
Forestiller vi at 2 kabler før tilført samme støj, kan den annuleres ved at have det omvendte signal, altså +støj + -støj = 0. Ved at have et +signal og et -signal vil forskellen mellem dem være 2x signal. (signal+støj) - (-signal+støj) =2 x signal og 0 x støj. Hvis du ser på grafens afstanden fra -signalet til +signalet vil den altid være 2x afstanden fra stel til +signal, uden støjen.
Det er selvfølgeligt kun ideelt set at støjen er helt den samme i begge kabler.
Ved at kører med højere spændinger end 0.5V før støjen mindre betydning.
Av-connection.dk har et, hvad jeg umiddelbart kan se, fornuftigt 10 meters koxial kabel til kr. 469,-, men er det dumt at lave så langt kabeltræk med koxial?
Jeg tror du bør starte med at prøve 10m rg59 som micma18 siger. Det kan godt fåes billigt. Må indrømme at jeg selv bruger et enkelt 9 meter netværkskabel fra dengang man brugte bnc og Rg58 (ja, forkert impedance ) |