Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 18:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Nye omgivelser - ny tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

OBS. Inden du læser videre vil jeg lige sige, at jeg er flyttet et par gange siden denne tråd blev oprettet. Jeg vender tilbage med de nye omgivelser og ændringer så snart jeg får tid

Hej allesammen.

Jeg vil starte en ny tråd fordi jeg har fået nyt hjem.

Kæresten, hendes to børn og undertegnede har lejet et dejlig hus i en 4-årig periode (Dog med forkøbsret!).

Derfor har jeg fået en nyt rum til 'legetøjet', som ses på billederne.

Rummet er ca. 3,6 X 7,5 m. med ca. 2,7 m. til loftet. Gulvet er et tyndt parkét lagt oven på de gamle smukke planker (Køber vi huset bliver det gulv det første der ryger!). Umiddelbart virker det dog som om det har afstivet gulvet lidt, og det er derfor langt 'fastere' og mindre 'gyngende' end mit gamle gulv, hvilket nok skal vise sig at blive en lydmæssig fordel.

En hurtig klappetest i rummet viser også, at efterklangstiden er kortere end i det gamle, hvilket jeg glæder mig til at høre konsekvensen af - især diskanten bliver garanteret nemmere at styre. Det er som at en masse overtoner er forsvundet.

Endelig glæder jeg mig til at have over 3 m. BAG lyttepositionen, samtidig med en væg bag højttalerne (I det gamle rum stod anlægget foran en altandør). Det kan kun være yderst gunstigt for dybdeperspektivet.

Alt i alt glæder jeg mig til at få sat det hele op i løbet af næste uge. Jeg vender selvfølgelig tilbage med de første lytteindtryk hurtigst muligt

På denne endevæg skal set-uppet stå:

Og her et kig ned i den anden ende af den 7,5 m. lange stue (Fjernsynet ryger ind på knægtens værelse ):

Jeg tror det bliver den bedste opgradering af mit set-up i meget lang tid.

Spørgsmål og kommentarer er meget velkomne!

Mit gamle set-up kan ses her

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Tillykke Dolkin,

Det du har fået nu, er nok den største og bedste opgradering du kunne få. Intet slår et bedre rum.

Jeg glæder mig til at høre HVOR meget bedre dit superanlæg lyder i de nye omgivelser.

Endnu en gang tillykke.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Det bliver spændende at høre hvordan du synes det lyder i det nye rum. Nogen gange behøver man slet ikke at ændre i anlægget, man skal bare flytte så er det som at få et helt nyt anlæg

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

jamen martin, det ser herligt ud, og med noget mere plads end din gamle lejlighed

jeg kan se du også har fået lidt mere grønt at kigge på siden sidst.....

et nyt rum giver nye udfordringer, men mon ikke dit setup kan udfolde sig i større grad i det nye rum....

tillykke med det

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Tak for ordene!

Ja jeg er også meget spændt på hvordan det går. Med de ting jeg har erfaret indtil videre, så tror jeg som sagt det bliver en voldsom opgradering.

Kim: Ja 580 Kvm. have gør jo heller ikke noget.

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

det der er ekstremt fedt,,,, hold da op man!!! tror virkelig du bliver glad for det i længden, har selv alt for lidt plads så jeg kan sagtens forstå begejstringen.

Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det ny domicil!

Har du overvejet at placere anlægget ved den lange led istedet? Det giver garanteret den bedste klang!

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Dejligt lyst rum. Håber din lyd bliver meget bedre. Det ser meget harmonisk ud! Tillykke med det.

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:

Tillykke med det ny domicil!

Har du overvejet at placere anlægget ved den lange led istedet? Det giver garanteret den bedste klang!

HVis lyd betyder bare lidt, så er det vejen.....

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Tillykke med huset, Martin!!

Du må sige til når I er på plads, og du har en dag/aften fri, så må vi jo lige komme forbi, og høre hvor meget bedre det er blevet.

og jeg ser frem til billeder, når I er mere på plads end nu

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej Martin

Tillykke tillykke... Det ser dejligt ud..

glæder mig til at se det med "udstyrret" opsat

held og lykke med det,,, det hele...

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hej.

Spændende, ser frem til billeder af opsætningen

Hva med Amp. er du kommet nærmere en du vil have ??

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

thomand3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Ser meget lovende ut dette. Gleder meg til bildene kommer

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Ja det er jo ikke meget tid man får, når man sådan går og etablerer sig

Så har vi fået flyttet tingene ind fra garagen, og anlægget er kommet op, i sin første 'grundform'.

Det er meningen at der skal indkøbes en form for møbel til både anlæg og fjernsyn - der er desværre et fåtal af disse, som kan fange vores interesse her på residensen!

Jeg må sige at tanken om at spille på tværs af stuen måske er god rent klangmæssigt, men indretningsmæssigt ville det ikke kunne lade sig gøre. Det er der flere årsager til...en kæreste....et spisebord....en lille væg ud fra brændeovnen....osv.

Det første der skete ved min første lytning (Anlægget havde spilet i ca. 10 timer i træk) var, at bassen lød FORFÆRDELIGT!! Hul og rungende må være de bedste superlativer at knytte til den oplevelse

Jeg havde først stillet højttalerne på spikes - bare for at høre hvordan det lød på et 'dobbeltgulv'. Nu måtte fuksvansen i brug og en slibeklods af kork, blev straks forvandlet til 8 små højttalerfødder...det var da lidt bedre. Lidt mere ro i lydbilledet, en lille smule kontrol over de dybe toner, men langt fra hvad man kunne ønske sig.

Dernæst måtte jeg ty til mine gode gamle fødder af afkoblingsgummi fra køleindustrien. Disse 'arbejder' sammen med korkfødderne. LANGT bedre ro i lydbilledet, flere detaljer og også lidt mere kontrol i bunden - dog stadig ikke nok.

Jeg har dette latterlige 'plasticparket' mistænkt for at være, om ikke dårligt lagt, så i hvert fald yderst ugunstigt for gengivelse af bas i min stue - måske fordi det er lagt på de gamle planker!?

Lige nu står højttalerne placeret ca. 93 cm. fra bagvæggen og ca. 60 cm. fra sidevægge. Denne placering skal der selvfølgelig også leges med, og det bliver nok også fortsættelsen på denne historie.....

Tak for alle jeres indlæg, lykønskninger og råd - keep'em coming!

Og lige til Bjørn B: Jeg ved måske godt hvad jeg gerne ville afprøve, men alle ressourcer går til hjemmet i øjeblikket. HOLFI'en må gøre arbejdet lidt endnu.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej Dolkin

Først tillykke med dit nye hjem, hvilket giver mange udfordringer.

Plastik eller Perkogulv som det hedder er et lak/helt blank gulv hvilket gør at lyden runger væsentlig mere end på et tæppebelagt gulv. Prøv og stå i den ene ende og klap hårdt i hænderne, er der ekko? så har du et udgangspunkt i at få ekkoet væk (håber at dette giver mening)

Nu er det et lejet hus derfor er anbefalingen et stort løst tæppe foran ht. så tror jeg du vil opleve det du søger.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

måske fordi du plejede at have gardiner i din lejlighed? det ser ret bart ud bag ved dine va..

har du prøvet med planter bagved? eller en masse stof eller lignende? evt starte med en bunke tøj, først foran lyttepositionen, og derefter bag hver højttaler. måske du skulle stoppe basporten med sokker?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Problemet kan også ganske enkelt være fordi at du spiller på langs med sofaen placeret i rummet - bassen "drukner" simpelthen i dybden.....

Jeg har selv alt for mange dårlige erfaringer på den konto - som det står kan du sagtens vende det - det får jo ingen betydning for spisebordet osv.

Træls når det ikke er en succes i første ombæring....

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig planen at der skal ligge et gulvtæppe foran højttalerne.

Hvad dæmpning bag højttalerne angår, må jeg jo kaste mig ud i de hårde forhandlinger med husets dronning

Det er også meningen at vi vil bygge en hjørnesofa, med udgangspunkt i hvor den nuværende er placeret, og så op langs væggen mod venstre højttaler. Jeg har overvejelser om den skal gå helt ned til gulvet med en slags 'forplade', eller om man skal lade den stå på ben (ligesom der er på den stående sofa, hvilket jo åbenbart ikke er den store succes ), så bassen kan 'slippe igennem' - nogle forslag?

Jeg vil så i sidste ende få målt rummet igennem, og se hvad der mangler for at få det hele til at spille.

Alt i alt en spændende ny rejse, som jeg forventer en masse nye oplevelser af.

Tak for jeres input. Stuen er selvfølgelig åben for besøg, når det hele er lidt mere på plads.

blueyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Ja og her er det så lige man må tage en tænkepause inden man farer ud og gør en hel masse; køber tæppe, gummifødder, andre forstærkere, kabler o.s.v.

Når du siger bassen er helt slem o.s.v. er det jo fordi du har en ældre reference fra dit tidligere sted i baghovedet. Du kan ikke regne med at genskabe den. Det er nok punkt et at forholde sig til det.

Punkt to kan være at sige at rummet ikke decideret fejler noget. Det kan bare ikke pt leve op til dine ambitioner. Du kan jo også ændre på dine lyttemæssige ambitioner! Og give de ny omgivelser en mulighed for at vise dig hvad de kan, ud over du tænker på hvad de ikke kan.

Jeg ville i dit sted tænke i pæne absorbanter, såfremt du ikke kan se bort fra den ny type bas du hører. Se andre tråde her, de kan se helt pæne ud!

Hvis du vender det om og spiller på den korte led får du en helt anden bas, kortere og fastere, men så er der også mindre lyd at lege med. Sofaen står da helt rigtigt nu og et tæppe foran HT hjælper ikke en dyt på bassen, det er kun diskanten der kan mærke dæmpningen. Prøv at vinkle dem mere ind mod centrum, sæt en 10 mm tynd skumplade/bold i basrefleksen og sæt dem tættere på væggen. Du skal vel ikke have musikerne med over i sofaen?

Til top Vis blueyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blueyes

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Problemet kan også ganske enkelt være fordi at du spiller på langs med sofaen placeret i rummet - bassen "drukner" simpelthen i dybden.....

Jeg har selv alt for mange dårlige erfaringer på den konto - som det står kan du sagtens vende det - det får jo ingen betydning for spisebordet osv.

Træls når det ikke er en succes i første ombæring....

Asbjørn advarede omkring netop det....

Stoppes basporten til har dynamikken det med at ryge, men hvis lyden er uudholdelig er det jo pest eller kolera

Rummet er den vigtigste komponent, det udgør vel mindst 50% af totalen....

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes