| Forfatter |
|
Doppler Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i længere tid funderet over hvad der er "bedst" når vi snakker surround receivere
Har besluttet mig for at købe en receiver hvor forstærkeren (ICEpower) kører 190 watt på 7 kanaler i 6 ohm...
Mit spørgsmål går på hvad forskellen er, hvis jeg købte en tilsvarende receiver der havde samme watt effekt, men i 8 ohm?? Giver det bedre lyd? Har det indflydelse på hvor store højtalere den kan trække???
Ja der er sikkert nogel der vil trække lidt på smilebåndende over jeg ikke ved hvad forskellen er, men så må i sgu lige forklare det for en Rookie 
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej .. lige inden du køber noget . så vil jeg da lige fortælle dig lidt om lyd
lyden fra en forstærker har intet med dens data at gøre .. om den har 2000watt har ingen betyden for om den spiller godt ,, det kommer meget mere an på hvordan den er opbygget..-- hvad er det du vil bruge den til ud over at lytte til .. om lyden er go har også stor betydning på hvilke højtaler du har ... efter min mening har højtalerne meget større betydning en forstærkeren .. men igen så skal det hele passe sammen.
i stedet for at købe en stor forstærker, vil jeg meget heller anbefale at købe en mindre og .. forsyne den med en effektforstærker ...
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja alle de tal kan du ikke bruge til meget, det kræver en langt mere grundig analyse rent teknisk for overhovedet at kunne sige noget om den. Lyt til den i stedet, vil du have noget der er kraftigt er en god tommelfingerregel at tage den tungeste.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
uden at vide det, så gætter jeg på det er en pioneer LX-81? I så fald tror jeg ikke du behøver bekymre dig specielt meget om hvor meget effekt den kan levere. De fleste topmodel receivere leverer ikke det der er specificeret (i alle kanaler samtidigt), men alligevel er det som regel tilstrækkeligt for "normale" højttalere. Der er andre parametre i den klasse der spiller væsentligt større roller.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 05:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart svar: NEJ!
Effektopgivelser er ikke betydningsløse, men de tillægges ofte mere, end godt er.
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Effekt kan opgives meget forskelligt. En af de gammeldags metoder man kan stole på er f.eks.
100W RMS, 8 Ohm, 0,1 % forvrængning alle kanaler samtidigt.
Den samme forstærker kunne også være opgivet til
130W RMS, 6 Ohm, 0,1 % forvrængning alle kanaler samtidigt 130W RMS, 8 Ohm, 10 % forvrængning alle kanaler samtidigt. 120W RMS, 8 Ohm, 0,1 % forvrængning stereo.
Hvis ikke der opgives i W RMS vil tallene være meget større og slet ikke til at stole på.
Forskellen i watt fra 6 til 8 Ohm varierer meget fra forstærker til forstærker.
Det maksimale lydtryk varierer også meget efter om det er 4 eller 8 Ohms højtalere og højtalerens følsomhed.
Jo færre Ohm jo højere lydtryk, jo større følsomhed jo større lydtryk.
Alle forstærkere fungere med højtallere ned til 3-4 Ohm og opefter.
Højtalere tager kun skade, hvis membranen har for stor vandring, eller hvis man spiller meget højt på en svag forstærker og den deraf forvrænger meget.
|
| Til top |
|
| |
Doppler Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres hurtige svar!
Jeg er godt klar over, at vejen frem er at lytte til recieveren, for at bedømme om lyden er noget man kan lide... Det har jeg bestemt også tænkt mig før jeg smider 15.000 efter den 
Men jeg er stadig i tvivl om hvad det gør for lydbilledet, når forstærkerdelen smider lyd ud i 6 Ohm istedet for 8, hvis man kører med samme HT setup??? Kan man få dybere bas ved 8 Ohm?
Ja det er den her reciever jeg snakker om, Brasch :) http://whathifi.com/Review/Pioneer-SC-LX81/
Jeg er helt enig i, at jeg vil opnå langt bedre lyd hvis jeg kobler en effektforstærker til, men da jeg ikke har vundet i lotto (endnu....)
så er jeg nødt til at prioritere lidt. Og jeg mener at denne reciever ville fungere godt som "hjertet" i mit system og jeg vil også tilføje flere enheder senere hen... Rent teknisk er den vist rimelig fremme i skoene og jeg burde kunne have den en del år før den blive outdated?
|
| Til top |
|
| |
Doppler Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Forskellen i watt fra 6 til 8 Ohm varierer meget fra forstærker til forstærker.
Det maksimale lydtryk varierer også meget efter om det er 4 eller 8 Ohms højtalere og højtalerens følsomhed.
Jo færre Ohm jo højere lydtryk, jo større følsomhed jo større lydtryk.
Alle forstærkere fungere med højtallere ned til 3-4 Ohm og opefter."
-Tak for det Niels_Arl, der blev jeg lidt klogere
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jo færre Ohm jo højere lydtryk."
Dette gælder kun for højtaleren. Grunden er, at den samme forstærker vil kunne afgive flere watt ved lav modstand forhold til høj modstand.
En forstærker opgivet til 100W målt ved 8 Ohm. Kan måske levere 170 Watt, hvis den kun skal drive 4 Ohms højtalere.
Modsat kan den samme forstærker opgivet til 170W målt ved 4 Ohm kun levere 100 Watt, hvis den skal drive 8 Ohms højtalere.
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Effektopgivelser er ikke betydningsløse, men de tillægges ofte mere, end godt er.
|
|
|
Dette er nok endda en underdrivelse .
Hvis folk vil have højt lydtryk i dB, så er den primære parameter, de skal kigge på højtalerens følsomheden (målt i dB). Her levere CW varen...
Et par Cervin Wega med en kraftig 80 Watts forstærker kan overdøve de fleste højtalere med en 200 Watts forstærker.
Men der er jo også andre parametre end lydtryk.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er en helt ok receiver - jeg tror din eneste overvejelse i den forbindelse bør dens betjenings- og lydmæssige egenskaber. Du bør nok også kigge lidt på yamaha, rent lydmæssigt synes jeg de to minder meget om hinanden
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
syntes lige du skal se på denne her ..ved godt det ikke er ice power... prisen er kun 9999kr...
Harman Kardon AVR 745
|
|
|
|
|
| Producent |
: |
Harman/Kardon
|
Model |
AVR 745 |
Type |
7.2 kanals A/V receiver |
Effekt |
7 x 85 watt |
Dekodere |
Dolby Digital EX, Logic 7, Pro Logic IIx og DTS |
Digitale indgange |
3x coaxiale, 3x optiske, 2x HDMI, 1x USB |
Analoge indgange |
5x A/V, 7.1 lydindgang, 5x S-Video, 2x komponent |
Digitale udgange |
1x coaxiale, 1x optiske, 1x HDMI |
Analoge udgange |
4 x phono, 1x komponent |
Dimensioner |
440 mm x 435 mm x 165 mm (23,6 kg) |
Farve |
Sort/sølv
| |
|
| Til top |
|
| |
Doppler Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay- så jeg kan altså med fordel koble et par 6 eller 4 ohms højtalere til en forstærker der producerer lyden ved 6 ohm... Men ikke den anden vej rundt, altså højtalere med højere ohm modstand end forstærkeren ? Got it!
Brasch, hvad er det for lydmæssige egenskaber du mener? (har pt stadig ikke hørt recieveren spille endnu, har ikke kunne finde en forhandler med demo opsætning)
Jeg havde faktisk også startet med at kigge på Yamaha, da jeg syntes man umiddelbart fik meget for pengene. Men så faldt jeg over Pioneer'n og den virker teknisk en smule overlegen sat op mod http://whathifi.com/Review/Yamaha-RX-V3900/ + at den i mine øjne har et flottere design...
lille_smed jeg har kigget på den HK AVR 745 og den virker solid (23 kg!) og rimelig billig ikke mindst... Men den mangler alligevel lidt synes jeg bl.a har den kun 1 HDMI udgang og jeg skal altså bruge 2, heller ikke noget multizone eller internet indgang? Og det virker ikke som om den kan klare ligeså mange formater, som Pioneer'n kan?
Men fedt at du gider smide et alternativ op alligevel, det kunne jo være man var blevet fristet af de 5000 kroners besparelse
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
.. hvad vil du med alle de udgange ...har selv harman .. har aldrig brugt det ... og men hensyn til hdmi .. har de fleste nye tv da en del indgange.
lige en ting med pioneer.. jeg syntes ikke de er særlige kraftig de skriver at de giver meget strøm .. men de holder hvis ikke helt når de kommer i test .... er det en bestemt pionner du har kigget på
|
| Til top |
|
| |
Doppler Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad jeg vil med alle de indgange? 2x HDMI= 1 til fjernsynet og en til projektor.... Ethernet = internet radion uden jeg behøver tænde computeren :-) Og mht multizone udgangene, er det ikke skidt at have mulighed for musik i andre rum f.eks køkkenet eller soveværelset uden at skulle have gang i flere afspillere og forstærkere
http://whathifi.com/Review/Pioneer-SC-LX81/ - det er den jeg har kigget på.
Interessant det du nævner med lyden... Det vil jeg helt sikkert huske, når jeg får en demo af receiveren
|
| Til top |
|
| |
kampko Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 12 April 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu skrev han altså udgange og ikke indgange  __________________ jbl ti10k
crown studio ref 2
xindak xa3250
pc med AUDIOTRAK Prodigy HD2
|
| Til top |
|
| |
Doppler Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe... Ja det er jeg klar over... Der er også 2xHDMI og flere multizone udgange og som jeg nævnte, men Ethernet er rigtignok en indgang!  my bad
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
men hensyn til der lx 81 -. er jeg meget sikker på at du ikke bliver tilfreds da den ikke kan det den siger -- dens data hænger slet ikke sammen .. selv om den skulle være ice pover .. kan den ikke give den strøm som der er blevet oplyst .. 190watt .. det er meget rigtigt meget en da .. men men en bette strøm forsyning på 330 watt .. kan det bare ikke hænge sammen .. utput Power per Channel
190W
-
Impedance at Output Level
6Ω
-
Number of Channels
7
-
Signal / Noise Ratio
92 dB / 65 dB
-
Input Connections
4
x HDMI (1080p transferring), 1 x USB (Type A), 1 x Ethernet, 1 x iPod
Digital, 3 x Digital Coaxial, 5 x Digital Optical, 3 x Audio, 7 x
S-Video, 3 x Component, 7 x Composite, Analogue Mult-channel (7.1ch), 1
x phono (MM)
-
Output Connections
2 x HDMI, 2 x Digital Optical, 1 x Audio, 2 x Composite, 2 x S-Video, Preamp (7.1 ch)
-
Tuner Pre-set Stations
30
-
DLNA Certified
Yes
-
THX Certified
Yes, THX Ultra2Plus
-
AIR Studio Sound Tuning
Yes
-
HD Digital Film Direct 24
Ja
-
MCACC (+)
Advanced (9-band)
< ="text/" src="http://www.pioneer-rus.ru//openPopup.js">
MCACC stands for Multi-Channel Acoustic Calibration System.
It's an automatic sound field adjustment system that enables you to
precision-tune your system to your living room, just like a sound
professional, but with minimum effort.
A microphone monitors the sound environment and an equaliser
(either 5 or 9-band, depending on which model of amplifier you have)
optimally adjusts the sound parameters.
The result sounds like a professional recording engineer has fine-tuned your amplifier or home cinema system.
MCACC was created as a joint effort between ourselves and professional
sound engineers at AIR Studios; it's unique to Pioneer, so you won't
find it on any other products.
Se hvordan MCACC virker
-
HD Audio Formats
Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, DTS-HD High Resolution
-
KURO LINK
Ja
-
Deep Colour
Ja
-
Remote Control
LCD Learning
-
Power Consumption (in use / standby)
330 W / 0.5 W
-
Weight
18,5 kg
-
Dimensions (W x H x D)
420 x 200 x 459,5 mm
|
| Til top |
|
| |
Vilstrup Forum Bruger

Bang & Olufsen sælger
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 307
|
| Sendt: 12 April 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men du skal så lige vide en ting, at RMS er ingen norm for effektmålning, men udtrykker vekselstrøms effektivværdi overfor jævnstrøm. Således skriver man ofte RMS bagved en opgivelse for at understrege den seriøse opgivelse.
Jeg ved at Harman Kardon bruger en bestemt måle metode for at finde den korrekte opgivelse af udgangs effekten, nemlig FTC normen, (Federal Trade Commitee), som er ved vedvarende effekt målt i begge kanaler mellem 20 Hz og 20 Khz. og mindre end 0.1% forvrængning. Som normalt er opgivet ved 8 ohm. Dette er en af de korrekte måder at måle udgangen effekten på.
Hvad der angår Pionner lx 81, ja den har ICE Power forstræker teknologi, som betyder at det er en digital forstærker som er Bang & Olufsens teknologi, som betyder at forstærker delen ikke skal bruge ret meget størm for at kunne levere en høj effekt. f. eks. ved en Digital forstærker er der kun 5-10% tab af den mængde strøm som der går ind i reciveren, det vil sige i dette tilfælge er der kun et tab på 33 watt som skal trækkes fra de 330 watt som tager ud af stikkontakten, det betyder så at vi er nede på 297 watt. De 33 watt går desværre lige i køleblokken. så de 330 watt som den bruger, hænger sammen med de data som der er.
Men hvor imod en analog forstærker har et tab på 40-60% af den mængde strøm som kommer ind i forstærker og dette er en class: A/B forstærker og ved en Class: A forstærker er vi oppe på helt 80-90 % tab. __________________ Mvh.
Vilstrup
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
men hensyn til der lx 81 -. er jeg meget sikker på at du ikke bliver tilfreds da den ikke kan det den siger -- dens data hænger slet ikke sammen .. selv om den skulle være ice pover .. kan den ikke give den strøm som der er blevet oplyst .. 190watt .. det er meget rigtigt meget en da .. men men en bette strøm forsyning på 330 watt .. kan det bare ikke hænge sammen ..
-
utput Power per Channel 190W
-
Impedance at Output Level 6Ω
-
Number of Channels 7
-
Signal / Noise Ratio 92 dB / 65 dB
-
Input Connections 4 x HDMI (1080p transferring), 1 x USB (Type A), 1 x Ethernet, 1 x iPod Digital, 3 x Digital Coaxial, 5 x Digital Optical, 3 x Audio, 7 x S-Video, 3 x Component, 7 x Composite, Analogue Mult-channel (7.1ch), 1 x phono (MM)
-
Output Connections 2 x HDMI, 2 x Digital Optical, 1 x Audio, 2 x Composite, 2 x S-Video, Preamp (7.1 ch)
-
Tuner Pre-set Stations 30
-
DLNA Certified Yes
-
THX Certified Yes, THX Ultra2Plus
-
AIR Studio Sound Tuning Yes
-
HD Digital Film Direct 24 Ja
-
MCACC (+) Advanced (9-band)
< ="text/" src="http://www.pioneer-rus.ru//openPopup.js">
MCACC stands for Multi-Channel Acoustic Calibration System.
It's an automatic sound field adjustment system that enables you to precision-tune your system to your living room, just like a sound professional, but with minimum effort.
A microphone monitors the sound environment and an equaliser (either 5 or 9-band, depending on which model of amplifier you have) optimally adjusts the sound parameters.
The result sounds like a professional recording engineer has fine-tuned your amplifier or home cinema system.
MCACC was created as a joint effort between ourselves and professional sound engineers at AIR Studios; it's unique to Pioneer, so you won't find it on any other products.
Se hvordan MCACC virker
-
HD Audio Formats Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, DTS-HD High Resolution
-
KURO LINK Ja
-
Deep Colour Ja
-
Remote Control LCD Learning
-
Power Consumption (in use / standby) 330 W / 0.5 W
-
Weight 18,5 kg
-
Dimensions (W x H x D) 420 x 200 x 459,5 mm
|
|
|
det kan du ikke sige ud fra det. 330w er et gns. forbrug, det siger intet om hvad strømforsyningen kan levere. Den kan sandsynligvis levere 190w i 6 ohm i alle kanaler, bare ikke samtidigt. Det vil jeg så også påstå at man aldrig nogensinde vil få brug for i en gns. hjemmebio. Jeg mener iøvrigt den noget mindre LX-60 blev målt til omkring 100w/8 ohm ved 5 kanaler i drift og 165watt/ 8 ohm i stereo. Jeg kan dog ikke lige huske hvor det var jeg fandt det. Hvad bruger de fleste ved alm. filmkigning - 100watt i alt? At receiveren ikke kan levere knap 200watt pr. kanal når alle kanalerne er i drift betyder ikke at man ikke kan være tilfreds med den. Jeg tror han vil blive noget gladere for pioneer'en end den H/K du nævner. Det er muligt den har mere power, men deres firmware er der håbløst mange fejl i og generelt er den ikke super god til at gengive surround. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |