Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 20:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Dynaco Stereo 70 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Nå så blev det min tur til at eje sådan en sag. Den er hjembragt fra de svenske skove og er i let anløben stand. Er der noget jeg skal gøre inden der sættes power til. Jeg har ingen vario eller avanceret måleudstyr- kun et alm. Volt/ohm meter. Alle rør på nær et er orginale rør. Jeg kan se på det ene rør, at det er datostemblet i 1962 og forstærkeren er en 110 volts udgave. Spørgsmålet er så om det rustanløbne kan poleres op og væk og med hvad? Hvad skal jeg ellers se efter?. Jeg er ikke elektronikmekaniker, men kan godt spotte mekaniske skader på elektronik. Er der nogen der har erfaringer med mods eller andet. Jeg kan se at der ligger en del mods sæt på nettet. Spøgsmålet er om det er noget der virker. Stereo/mono knappen skal skiftes da den er defekt.

Jesper

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Den ser da nogenlunde pæn ud. Efter så mange år kunne den sagtens se meget værre ud.

Du spørger om der er noget du skal gøre. Til det kan der jo være mange holdninger. Men det vil nok være en god ide at tage alle rørene op af deres sokler, og rense både rørenes ben og soklernes kontakter. Da der er synlig korrosion på diverse metaldele, kan der også sagtens være det på de førnævnte steder. Du bør også tjekke at de 2 potentiometre i midten stadig har deres normale funktion, mål deres totalmodstand og marker hvor de står rent fysisk. Derefter giv dem noget "motion" ved at dreje dem frem og tilbage nogle gange, sæt dem så tilbage hvor de stod. Når forstærkeren først engang kommer op at køre skal du alligevel justere den, så hvis ikke potmetrene rammer helt den samme modstand som de oprindelig havde betyder det ikke så meget. Kontroller, hvis du kan, at kondensatorerne stadig dur. Du er nød til at måle på dem, hvis dit multimeter kan måle kapacitet. For at gøre det bliver du nødt til at afmontere mindst det ene ben på kondensatorerne, da modstandene ellers vil ødelægge målingen.

Du skriver at det er en 110 Volt model. Kan den kobles om ? Ellers får du brug for en transformator der kan sætte spændingen ned til 110V, men det har du vel styr på

mvh

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej. ja jeg har en stor autotransformer på 2000 watt så det skulle vel kunne gøre det. Der er ingen ir på rørene så det er ok. Jeg har set lidt på nettet, at man kan skifte board til en hæderlig penge. Men på den anden side bliver den jo uorginal. Jeg må se at få fat i et multimeter der kan måle de der kondensatorer.

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

du SKAL starte den op med en vario, gerne over nogle timer, lån en ( du kan låne en af mig, bor midt i den store by)
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

De ting jeg nævner nu er vigtige for udgangs-rørenes over-levelse og er alm. kendte problemer (jeg har lavet en del af dem).

De der sorte katte kan du nok rolig smide ud...Det er støbte papir kondensatorer og har ikke høj pålidelighed. De grønlige elektrolytter nederst tv i bunden er til bias-kredsløbet...skal skiftes. I midten mellem de 2 pots sidder der en lille selen diode (bias)...bør skiftes med en 4007 diode. Den store hoved-lyt bør skiftes.  Skal self. startes på vario.

Tillykke med den

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Du skal nok checke nogle kondensatorer, men du kan ikke "måle" dem med et multimeter. De "Black Cat" kondensatorer er nogle gange dårlige. Hvis den originale selenensretter ikke er skiftet, så skift den (til en UF4007).

Du kan teste de sorte katte ved at måle om der slipper DC igennem. Det er nok nemmest at gøre ved at pille bias-ensretteren fra, og så checke om der er 0V på ben 5 af EL34'erne. Det skal du selvfølgelig gøre uden EL34'erne installeret!

Hvis forstærkeren ikke har kørt længe, så sæt en 1M modstand ind mellem GZ34'eren og første sektion af lytten. Så kan lytten blive "tilvænnet" langsomt. Strømmen gennem 1M modstanden burde så falde til næsten 0 (uden rør), når lytten er klar igen. Hvis lytten har det dårligt, kan du købe en ny med samme mål i Tyskland (fra F&T).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
du SKAL starte den op med en vario, gerne over nogle timer, lån en ( du kan låne en af mig, bor midt i den store by)

En vario er værdiløs her. Du skal have spænding på ensretteren før der kommer strøm igennem. En modstand i serie med lytten burde kunne klare det.

[edit]Du kan selvfølgelig tilslutte 5V fra en ekstern strømforsyning til ensretteren, og så bruge en vario[/edit]

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Ok

Jeg tror jeg skifter de sorte monstre og de grønne ditto. Samtidigt ryger hovedlytten. Hvor køber man alle disse herlige stumper?? Er det ikke nemmere at skifte hele hovedboardet- kan fåes for en plov i US.

Venligst

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Jeg tror jeg skifter de sorte monstre og de grønne ditto. Samtidigt ryger hovedlytten. Hvor køber man alle disse herlige stumper??

De grønne er almidelige aksiale lytter - dem kan du få alle steder. De sorte skal bare skiftes til filmkondensatorer. Men der er ikke så mange der har aksiale filmkondensatorer på lager... De kan fåes ved f.eks. RS og Farnell (hvis du kan købe gennem et firma), men ellers har jeg og sikkert andre her dem liggende. Selenensretteren skifter du bare til en UF4007 diode - den skulle ikke være svær at finde. Hovedlytten bliver lavet to steder - af CE Manufacturing i USA og af Fischer & Tausche i Tyskland. De amerikanske kan du bestille ved Antique Electronic Supply, og de tyske ved Jan Wüsten. Du kan også nemt erstatte den med 4 separate lytter, og bare koble den gamle fra.

Citér:
Er det ikke nemmere at skifte hele hovedboardet- kan fåes for en plov i US.

Nogle vil mene de gamle kulmodstande lyder bedre - jeg har ikke lavet sammenligningen. Men det er da ikke svært at skifte 6 kondensatorer - resten af delene er sikkert OK.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der ikke noget at hente ved at bruge bedre lytter, Tænker her på Auricabs eller lign?

Samtidigt er jeg ikke lige sikker på hvilken diode i taler om???

Og hvad laver de2 Legoklosagtige tingelster på printet?

Venlist

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Er der ikke noget at hente ved at bruge bedre lytter, Tænker her på Auricabs eller lign?

Er Auricaps ikke alm. kondensatorer? Men jo, du kan måske vinde noget med bedre kondensatorer. Jeg tror umiddelbart de lytter F&T laver er meget bedre end den originale Mallory - og den nye passer jo i hullet fra den gamle.

De nye filmkondensatorer er sikkert mindre eller samme størrelse som de sorte katte, så de skulle passe på printet uden problemer. De Ero og Electel typer jeg har liggende i skufferne passer i hvert fald.

Citér:
Samtidigt er jeg ikke lige sikker på hvilken diode i taler om???

Den sølvfarvede dims mellem potmetrene.

Citér:
Og hvad laver de2 Legoklosagtige tingelster på printet?

Det er sølv/mica kondensatorer. De er af glimrende kvalitet (også lydmæssigt), så dem behøver du ikke pille ved.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Nå nu har jeg skrevet til Jan Wüsten for et konplet kondensator/diode kit med evt anbefalinger.

Venter spændt.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Svedigt! Tillykke med Dynaen!  
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hvor stor forskel er der på din røramp.og dynaen. Tænker på printlayout osv

Venligst

BoPtiljudrop skrev:
Svedigt! Tillykke med Dynaen!  

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Stor, alt er printmonteret på den kinesiske Dynavox, rørsokler og det hele. Gør det lidt sværere at lave mere interessante ændringer og forbedringer.

Edit: Jeg smider lige et billede til sammenligning:

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Håber det skrider planmæssigt frem

Den lille trafo nederst til højre, hvad funktion har den? Er det en drossel?
Er det iøvrigt planmæssig normal kabelføring for sådan en model?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg blander mig....ja det er en drossel som sidder lige efter ensretter-røret og ja igen...det er en meget normal kabel-føring...har set nogle stykker af dem.

mvh

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Undskyld jeg blander mig....ja det er en drossel som sidder lige efter ensretter-røret og ja igen...det er en meget normal kabel-føring...har set nogle stykker af dem.

mvh

Hej tube m

Ja det var jo lige det jeg havde spottet, og i forbindelse med den store cap.

Tak for info. Det er vist i lige så høj grad mig der blander mig utidigt. Men det er første gang jeg ser "the real thing", så jeg er naturligvis meget nysgerrig på dens opbygning og begejstret for de flotte billeder. Jeg tror jeg må ud og finde et diagram til sammenligning med Dynavoxen.

Edit: Den var her: http://www.curcioaudio.com/st7_mnl.pdf

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Det er lige her; http://www.angelfire.com/ma2/AdamVon/dynaresto.html

mvh

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det er lige her; http://www.angelfire.com/ma2/AdamVon/dynaresto.html

mvh

Hahaha, lige på stregen, tror jeg kom først Blblblbl!

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes