Forfatter |
|
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg overvejer at købe en Xbox360 og bruge den som MCE extender og senere med et HD-DVD drev. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber, at i kan besvare.
1) Hvilke typer af mediafiler kan Xbox360 afspille? Den skulle helst kunne afspille .ts streams, Xvid & Divx (eventuelt også H.264). Mindst i 720p.
2) Er det Xbox360 som gør alt det tunge arbejde i forbindelse med afspilningen, eller er det Media Centeret? Grunden til dette spørgsmål er, at jeg har en "lille" bærbar (1,7GHz Celeron med 1GB RAM) som media server. Den virker perfekt med min Snazio 1350 HD netværksafspiller, da det er den, som klare alt det tunge arbejde.
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa 1) Xvid + Divx virker IKKE uden thirdparty transcoding software. 2) Der streames via netværk og med mindre du laver ovennævnte transcoding osv, er det xbox360'eren der laver arbejdet. mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være at hvis man fortæller om teknikken, så forstår man bedre hvem der gør hvad.
Når du bruger en extender, så logger den ind på host maskinen via. terminal service, og det er så det den viser.
Når du afspiller video kører det som en TCP stream uden for terminal service session'en.
Du kan _ikke_ putte en DVD i Xbox'en (eller HD DVD) og afspille den inden fra extender session'en - så skal du ud af extender delen og benytte maskinen selv.
Du kan også kun afspille WMV, MPEG og MPEG2 - TS filer er MPEG2, så de kan faktisk godt afspilles - men igennem extender sessionen kan du glemme alt om DivX, Xvid, VIDEO_TS foldere osv. - med mindre du "transcoder" disse over i WMV, dvs. host maskinen laver video strømmen om til WMV, MPEG eller MPEG2 real time, hvilket taget meget kraft...
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, mange tak for forklaringen.
Hvor stor CPU skal der til for transcoding? Det afhænger jo nok selvfølgeligt at bitraten på den enkelte fil, codec'et og hvilken kvalitet man ønsker transcoded til. Det lyder i hvertfald som om, at min 1.7GHz Celeron Mobile vil få gevaldige problemer. Gennemsnits bitraten på det meste af Xvid/DivX materialet er ca 1,1Mbit/s dog med undtagelse af enkelte på ca. det dobbelte.
En anden mulighed er selvfølgeligt, at konvertere alle filerne til WMV, men det vil tage noget tid med ca. 3,5TB materiale.
Man kan jo også håbe på at M$ bløder op overfor andre formater, hvilket dog ikke er ret sandsynligt. Man kan jo også håbe på et hack der fikser det.
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha nej det kan jeg godt se. Jeg fandt lige, at TVersity f.eks. skal bruge en P4 2.8GHz for at klare WMV 720x480 1.5Mbps. Så får min P4 4GHz da problemer med at klare 720p.
Det ser ud til, at købe en ekstra Snazio 1350 HD bliver langt den billigst løsning, når jeg ellers bliver nød til at kraftigt opgradere min Media Server. Så får jeg dog ikke muligheden for at spille Xbox360 .
Er det nødvendigt, at transkode til den opløsning som TV'et kører (720p), eller kan man nøjes med lavere opløsning og lade Xbox360 klare scaleringen? Det vil jo hjælpe på det, hvis det er muligt.
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

|
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, nu har jeg lånt en Xbox360, så jeg kan lege lidt med den som extender.
Jeg startede med at installere MCE på min Media Server. Det er en gammel bærbar (Acer Travelmate 230), som jeg fik meget billigt da skærmen er defekt. Spec. er 1,7GHz Celeron Mobile, 1GB RAM og 60GB 7200rpm harddisk. Derudover har jeg et eksternt USB2.0 kabinet med 4 stk. harddiske i til lagerplads.
Så installerede jeg HDTV pump, så jeg kunne se .TS transport stream filer. Det ser rigtigt godt ud. Kvaliteten er endda en lille smule bedre end med Snazio 1350. Desuden kan Xbox360'eren klare højere bitrate end Snazio'en. Jeg har en test fil (Samsung - The Beauty of Nature) hvor bitrate en 38 Mbit/s i gennemsnit med peaks på omkring 60 Mbit/s, som Snazio'en hakker sig igennem. Den kørte stort set perfekt på Xbox360'eren.
For at kunne se Xvid, DivX mm. installerede jeg Transcode360 (T360) og ffdshow. Det virker rigtigt godt. Media serveren kan transcode en Xvid fil (960x544) med en gennemsnits bitrate på 4 Mbit/s og peak bitrate på 6 Mbit/s. Dette selvom den har 2 stk. download managers og en FTP server kørende i baggrunden. Jeg har sammenlignet kvaliteten af den oprindelige Xvid fil og den transcodede fil på min PC og jeg kan ikke se forskel på dem.
Så alt i alt er jeg meget tilfreds med denne løsning. Jeg skal helt klart have købt en Xbox360 til mit 50" Sony TV i stuen. Så kan Snazio'en blive stående i soveværelset sammen med min Infocus X1 projektor.
|
Til top |
|
|
Stay_Bamboocha Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 97
|
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
Nå, nu har jeg lånt en Xbox360, så jeg kan lege lidt med den som extender.
Jeg startede med at installere MCE på min Media Server. Det er en gammel bærbar (Acer Travelmate 230), som jeg fik meget billigt da skærmen er defekt. Spec. er 1,7GHz Celeron Mobile, 1GB RAM og 60GB 7200rpm harddisk. Derudover har jeg et eksternt USB2.0 kabinet med 4 stk. harddiske i til lagerplads.
Så installerede jeg HDTV pump, så jeg kunne se .TS transport stream filer. Det ser rigtigt godt ud. Kvaliteten er endda en lille smule bedre end med Snazio 1350. Desuden kan Xbox360'eren klare højere bitrate end Snazio'en. Jeg har en test fil (Samsung - The Beauty of Nature) hvor bitrate en 38 Mbit/s i gennemsnit med peaks på omkring 60 Mbit/s, som Snazio'en hakker sig igennem. Den kørte stort set perfekt på Xbox360'eren.
For at kunne se Xvid, DivX mm. installerede jeg Transcode360 (T360) og ffdshow. Det virker rigtigt godt. Media serveren kan transcode en Xvid fil (960x544) med en gennemsnits bitrate på 4 Mbit/s og peak bitrate på 6 Mbit/s. Dette selvom den har 2 stk. download managers og en FTP server kørende i baggrunden. Jeg har sammenlignet kvaliteten af den oprindelige Xvid fil og den transcodede fil på min PC og jeg kan ikke se forskel på dem.
Så alt i alt er jeg meget tilfreds med denne løsning. Jeg skal helt klart have købt en Xbox360 til mit 50" Sony TV i stuen. Så kan Snazio'en blive stående i soveværelset sammen med min Infocus X1 projektor.
|
|
|
jeg er MEGET nysgerrig etfer hvordan jeg som dig, Streamer mine .TS/.Vob filer fra min Computer m Media Center 2005 gennem min 360'er som EXTENDER! hvad præcis er det der HDTV Pump...
hvad med undertekster, hvordan kommer det med over ens Extender?
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
den skal jeg lige ha' skåret lidt ud i pap...... mit problem ER, at få afspillet min .vob-filer fra min PC'er igennem min 360 extneder - den understøtter jo DESVÆRRE ikk afspilning af .vob (fatter ikk hvorfor de vil begrænse det, jo mere alsidig jo større publikum må den da henvende sig til, og på selve ens Media Center Pc KAN man jo afspille dem så hvoirfor dog ikk også på sin 360???)
så hvordan lige i praksis???
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke hvordan du får .vob til at virke. Jeg har ikke sådanne filer. Jeg bruger kun divX/Xvid og .ts.
Jeg mener dog at have læst, at My Movies skulle virke med 360 som extender, så der igennem må du kunne afspille .vob filer.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
Jeg ved ikke hvordan du får .vob til at virke. Jeg har ikke sådanne filer. Jeg bruger kun divX/Xvid og .ts.
Jeg mener dog at have læst, at My Movies skulle virke med 360 som extender, så der igennem må du kunne afspille .vob filer.
|
|
|
Eeyore.....hvad pokker er .TS???? er det ikk bare den mappe som bl.a .vob-filerne ligger i??
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
.TS-filer er MPEG2 Transport Streams og optræder oftes som optagelser af HD-kanaler fra USA: film, serier m.m.
|
Til top |
|
|
ThomasArdal Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ripper en dvd til en enkelt VOB fil (igennem f.eks. DVD Shrink), kan du omdøbe VOB-filen til MPG og herefter streame den fra MCE til XBox360. Jeg har læst, at der skulle være nogle problemer med dette, men jeg har forsøgt det og det virker fint hos mig.
Denne løsning har dog en ulempe, nemlig manglende undertekster. Hvis der er nogen der kender til en måde at få underteksterne med på VOB filen, vil jeg meget gerne høre om det. Jeg ved godt at underteksterne allerede er tilgængelige på et DVD-rip, men da rip'et omdøbes til MPG, har jeg ikke nogen mulighed for at vælge undertekster.
Ellers er der jo mulighed for at rippe DVD til SVCD med f.eks. DVDx, og dette virker perfekt (også med undertekster).
__________________ MCE setup: Monster kontor pc med to Linksys DMA2100 extendere.
Website: http://www.myrating.dk
Blog: blog.myrating.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomasArdal skrev:
Hvis du ripper en dvd til en enkelt VOB fil (igennem f.eks. DVD Shrink), kan du omdøbe VOB-filen til MPG og herefter streame den fra MCE til XBox360. Jeg har læst, at der skulle være nogle problemer med dette, men jeg har forsøgt det og det virker fint hos mig.
Denne løsning har dog en ulempe, nemlig manglende undertekster. Hvis der er nogen der kender til en måde at få underteksterne med på VOB filen, vil jeg meget gerne høre om det. Jeg ved godt at underteksterne allerede er tilgængelige på et DVD-rip, men da rip'et omdøbes til MPG, har jeg ikke nogen mulighed for at vælge undertekster.
Ellers er der jo mulighed for at rippe DVD til SVCD med f.eks. DVDx, og dette virker perfekt (også med undertekster).
|
|
|
Nå okay.....havde bare aldrig hørt om .TS-filer. 
Det med at omdøbe en .Vob fil til MPG virker desværre ikk hos mig, men jeg bruger det program som hedder WinAvi til at konvertere til WMV og der FÅR man undertekster med. Kan 360'eren som Extender godt afspille SVCD, og hvad med hvalitetten - bliver en comprimeret meget og dermed dårligt billed, det skal nemlig ses på et Panasonic 37PV60??
|
Til top |
|
|
ThomasArdal Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
XBox360 kan godt afspille SVCD. I specifikationerne, kan den afspille MPG og WMV og da SVCD er MPG, kører det fint. Kvaliteten er som SVCD nu engang er (du bestemmer jo stort set selv størrelsen af filen), men ikke noget at råbe hurra for. Jeg har ihvertfald valgt IKKE at konvertere min filmsamling til VCD eller SVCD i håb om at der kommer et bedre alternativ. Jeg vil da helt klart se på WinAvi. Har nemlig forsøgt mig med Microsofts WMV encoder, der fungerer ganske udemærket, men vist ikke giver mulighed for undertekster.
__________________ MCE setup: Monster kontor pc med to Linksys DMA2100 extendere.
|
Til top |
|
|
Angle Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 63
|
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ThomasArdal Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hint'et. Det vil jeg se på ved lejlighed. Som jeg kan se det på de screenshots, der findes på tversity's hjemmeside, så kører skidtet som en del af XBox'ens brugergrænseflade og ikke i Media Center extender delen. Betyder dette ikke, at det ikke fungerer på andre extendere end XBox360?
|
Til top |
|
|
Angle Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 63
|
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det skulle den gøre.. Ved dog ikke hvike... Men der er en lang list man kan vælge i programmet..
|
Til top |
|
|