Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD- kontra DVD-afspiller (lyd) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Nogen her der har hørt Panasonic DVD-S97 ?????

I seneste nummer af det svenske HiFi og musik skamroser de lyden, og mener den kan spille lige op med langt dyrere CD-afspillere.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

jeg er også en af fortalerne for "ren" cdafspiller.

jeg har aldrig hørt en DVD som spillede op med en CD i samme pris klasse. der er ganske enkelt flere ting at bruge pengene til i en DVD afspiller og dermed bliver de dele som der sidder i jo af en dårligere kvalitet end i en ren cd afspiller. som et godt eksempel på noget jeg har hørt og hvor jeg faktisk troede lidt på dvd maskinen. det var en denon DVD 2900 op med en Denon DCD 1650AR og en Denon DCD s10mk2.. begge cdafspillere var DVD 2900 langt overlegen på alle punkter, dog skal det siges at DVD 2900 spiller rigtig godt, især af en DVD maskine.

de 3 maskiner jeg testede blev teste på 3 forskellige setups,

sæt nr 1:Denon AVR 3803, dali 850 og taralabs kabler hele vejen rundt.

Sæt nr 2: Onkyn Integre series forstærker og Inifinity kappa 9,2 højttalere.

Sæt nr 3: marantz 8500(mener jeg den hedder) surroundforstærker samt en marantz mk17 samt et sæt dls 55...

på alle systemerne var Denon DCD s10mk2 vinder med 1650'eren lige i hælene. DVD 2900 som sidste mand, dog med et godt resultat...

Nicolai

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Kan da komme med mine erfaringer..

af cd spillere jeg selv har ejet og haft hjemme..

Rega Planet ny version

Gryphon tabu

audio research cd1

opera audio consonance

dette er cd spillere der med undtagelse af rega er meget dyre.. (købte regaen for at kunne spille dårlige optagelser)

dvd afspillere

Harman Kardon dvd30

en sony og denver jeg ik kender model navnene på

og United 5064M (det skal være denne model)

united er mere neutral end nogen af de overstående !! den har en lille tendens til ik at få det optimale ud af hård rock (om det er optagelserne eller united skal jeg lade være usagt)

men ellers er den de ovenstående cd og især dvd afspillerne overlegne på lydsiden. elendigt billede, men bliver den nu heller ik brugt til..

at der findes cd spillere der er bedre er der ingen tvivl om, men så er de sku gode, for united 5064 gør ik noget forkert.

hvorfor kan den så (i mit setup) baske cd spillere til 130 gange prisen ? der er ik brugt gode komponenter, eller modificeret på nogen måde (endnu) men hvor de fleste producenter går efter at kunne blive genkendt på lyden og ramme den størst mulige målgruppe er united pænt ligeglade, bare det kan spille er det godt nok..

så tror en blanding af held og dovenskab har ramt en heldig sammensætning.. til 250 kr jeg betalte for en spritny burde alle prøve den, jeg har hørt 4 cd spillere der er bedre, og det er ik meget de er bedre. den billigste der er bedre var en denon s10 der var på besøg i går.. men igen det var de helt små pilfinger marginaler..

og nej mener ik dvd afspillere er bedre end cd spillere.. kun lige denne model jeg har oplevet det med. alene netkabler har jeg for 36 x flere penge end den afspiller

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Glady
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Live21: De udtagelser kommer du kun med fordi du ikke har nærlyttet nok til Denver eller resten af dit anlæg bliver "underdog" min ven lol...

Jeg er nok personligt ikke helt så kræsen, og også p.g.a. plads hensyn vil jeg kun have en afspiller. Ved dog endnu ikke om det bliver Denon 3910 eller Pioneer 868, men Marantz kunne også blive et alternativ

Skal lige siges at jeg forløbig bruger en gammel Sony 725D og ja det er ikke kvalitets HiFi, men overstående må jo være et skridt opad uanset hvad...

Til top Vis Glady's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glady

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Kan vi ikke få nogle mere detailjerede facts omkring den United.

De DVD'er jeg har set indvendig ligner alle nogle der kommer fra samme fabrik og bliver branded efterfølgende (front, navn, fjernbetjening):

Centerplaceret drev

Blåt display til venstre

SMPS forsyning til venstre

Hovedprint til højre

Udgange med Wolfson DACS og op-amps lige efter applicationsnotes

Til Finn:

Ja, der er sku´stor forskel på 2 kanal og 5.1 lyden! Tak for det fif...

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Er nogen interesseret i selv at prøve United 5064M, kan jeg oplyse, at nogle Føtex / Bilka / A-Z er leveringsdygtige i dette "verdens ottende vidunder" udi musikgengivelse. Pris: en "plov". Angiveligt 200kr. under "normalprisen".

Så det............. 

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Nikoceci
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Ja, der er mange forskellige holdninger omkring dette emne. Jeg går selv og overvejer, om jeg skal købe en ny cd-afspiller eller blot holde mig til DVD. Forvirringen blev komplet efter at have spurgt både i Tape Connection og Hifi-klubben. Hos TC fik jeg beskeden, at enhver cd-afspiller til ca. 3k vil banke alle DVD-afspillere i prisklassen op til 10k, når det gælder stereo lyd. Dette fik mig næsten overbevist om at investere i en ny cd-afspiller. I Hifi-klubben fik jeg dog det modsatte svar, da jeg her fik at vide, at lyden i DVD-afspillere er bedre - lidt underligt eftersom Hifi-klubben indtil for ca. 1-1½ siden havde samme holding som TC. Holdningsskiftet kan naturligvis skyldes, at DVD-afspillerne er blevet bedre, men det kan også skyldes, at efterspørgslen efter rene cd-afspillere efterhånden er så lav, at Hifi-klubben 100% satser på DVD-afspillere, uanset hvad der egentlig lyder bedst. Så kan man altid diskutere, om det er seriøs rådgivning ?

Jeg har i hvert fald ikke fået det lettere i mine overvejelser - er desværre snarere blevet mere forvirret

Til top Vis Nikoceci's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nikoceci

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

En Min CD i bilen æden næsten alt, kan en skive ikke spilles her er den MEGET slem. Det tyder på low-fi drev spiller alt? Omvendt ved jeg en urenset laseroptik ikke bare stopper, den degraderes langsomt og kan tilføre underligt støj til signalet og til sidst hakke slemt. Det tyder på at de bedste track egenskaber giver bedst lyd....confused?

Det kan nu også være omvendt.  Jeg har en 3-400 Kr. lumatron DVD, samt en ældre NAD CD afspiller som begge har problemer med afspilning af nogle af mine helt gamle/brændte CDér men min nye Pioneer 868 afspiller dem alle upåklageligt.

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Nikoceci skrev:

Ja, der er mange forskellige holdninger omkring dette emne. Jeg går selv og overvejer, om jeg skal købe en ny cd-afspiller eller blot holde mig til DVD. Forvirringen blev komplet efter at have spurgt både i Tape Connection og Hifi-klubben. Hos TC fik jeg beskeden, at enhver cd-afspiller til ca. 3k vil banke alle DVD-afspillere i prisklassen op til 10k, når det gælder stereo lyd. Dette fik mig næsten overbevist om at investere i en ny cd-afspiller. I Hifi-klubben fik jeg dog det modsatte svar, da jeg her fik at vide, at lyden i DVD-afspillere er bedre - lidt underligt eftersom Hifi-klubben indtil for ca. 1-1½ siden havde samme holding som TC. Holdningsskiftet kan naturligvis skyldes, at DVD-afspillerne er blevet bedre, men det kan også skyldes, at efterspørgslen efter rene cd-afspillere efterhånden er så lav, at Hifi-klubben 100% satser på DVD-afspillere, uanset hvad der egentlig lyder bedst. Så kan man altid diskutere, om det er seriøs rådgivning ?

Jeg har i hvert fald ikke fået det lettere i mine overvejelser - er desværre snarere blevet mere forvirret

Det kan jo osse skyldes, at Denon ikke laver CD-afspillere i den tunge ende mere og kun DVD-maskiner i denne kategori. Så er det jo dejligt bekvemt at anbefale dig DVD-maskinen fremfor CD-afspilleren   

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Forklaringen er vist nærmere at ikke "gider" importere Denons high end cd afspillere for Denon laver dem stadigvæk:
http://denon.jp/products/cdplayer.html

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Forklaringen er vist nærmere at ikke "gider" importere Denons high end cd afspillere for Denon laver dem stadigvæk:

De afspillere ser sgu flotte ud! Noget bedre bygget end dem som HiFiklubben tager hjem.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Nikoceci
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan naturligvis være noget af forklaringen, men nu forhandler Hifi-klubben jo også andre mærker end Denon. F.eks. forhandler de også Cambridge Audio, hvor deres topmodel inden for cd-afspillere (Azur 640C) har høstet mange roser i flere reviews, hvor den endda testes imod noget dyere mærker/modeller. På trods af dette blev jeg nærmest frarådet at købe denne afspiller, da den ifølge sælgeren præsterer engelsk lyd, som igen skulle forstås som en tynd kop the. Dels lyder det underligt i forhold til de lovende tests, men hvis den spiller så "dårligt", hvorfor for f... handler Hifi-klubben så med den

Til top Vis Nikoceci's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nikoceci

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Ja de burde lige kunne tage nogle af dem hjem!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 Marts 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Jesper Juul skrev:

Ja de burde lige kunne tage nogle af dem hjem!

Det hænger nok en del sammen med om der overhovedet er salg i dem, og det har Hifi Klubben nok vurderet at det er der ikke.

Der er jo ingen pointe i at tage dem hjem bare for at folk kan komme og kigge på dem....

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Nikoceci: Mjaa, lige meget hvor gode Cambridge nu er, så vil jeg nok påstå at de ikke kommer i nærheden af eks. Denons 20-30K rene cd afspillere. En ting er at de ikke har dem hjemme, men at de slet ikke nævner at Denon rent faktisk har nogle fornuftige high end cd afspillere er en anden ting.

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Jeg skrev:

"Groove skrev:

"Spørgsmålet er hvad årsagen til forskellene er?

Drev? Analoge udgange? Andet?"

Det vil jeg også gerne vide......

Det må da være nogen herinde med den nødvendige ekspertise, som kan forklare det til os mindre kompetente brugere......."

Jeg savner stadigvæk en tilbundsgående forklaring på forskelle,og årsager til forskelle mellem en CD og en DVD afspiller. Gider de kompetente bruger af forrummet at komme med en saglig forklaring på emnet?????

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Nikoceci skrev:

Ja, det kan naturligvis være noget af forklaringen, men nu forhandler Hifi-klubben jo også andre mærker end Denon. F.eks. forhandler de også Cambridge Audio, hvor deres topmodel inden for cd-afspillere (Azur 640C) har høstet mange roser i flere reviews, hvor den endda testes imod noget dyere mærker/modeller. På trods af dette blev jeg nærmest frarådet at købe denne afspiller, da den ifølge sælgeren præsterer engelsk lyd, som igen skulle forstås som en tynd kop the. Dels lyder det underligt i forhold til de lovende tests, men hvis den spiller så "dårligt", hvorfor for f... handler Hifi-klubben så med den

Der er stor forskel på meninger fra sælger til sælger. En enkelt sælger repræsenterer sjældent en hel kædes holdning.
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Jeg skrev:

"Groove skrev:

"Spørgsmålet er hvad årsagen til forskellene er?

Drev? Analoge udgange? Andet?"

Det vil jeg også gerne vide......

Det må da være nogen herinde med den nødvendige ekspertise, som kan forklare det til os mindre kompetente brugere......."

Jeg savner stadigvæk en tilbundsgående forklaring på forskelle,og årsager til forskelle mellem en CD og en DVD afspiller. Gider de kompetente bruger af forrummet at komme med en saglig forklaring på emnet?????

Det har et eller andet at gøre med den clockfrekvens medierne, hhv. CD og DVD, aftastes med. En CD-spilles clock skal kun håndtere 1 frekvens og er derfor mere nøjagtigt end hvis den som i en DVD-maskine skulle kunne håndtere flere frekvenser, det er sådan jeg har forstået den primære forskel på de 2 . Derudover kan videokredsløbende, hvis disse ikke kan slåes fra, have en negativ indvirkning på lydkvaliteten  

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige læst i forum-ordbogen hvad en clockfrekvens betyder. "Hastigheden hvormed en bus er i stand til at behandle data"

Men jeg forstår stadigvæk ikke clockfrekvensens indflydelse på lyden.

Hvordan kan videokredsløbende have en negativ indvirkning på lydkvaliteten, hvis disse ikke kan slåes fra??

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

SteenS
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Der er mange fordomme og lumre interesser i denne sag , derfor er det ekstra befriende når en billig United basker "ægte" CD-afspillere

Så kan man snakker herfra og til verdens ende, resultaterne viser vejen. Der vil stadig være en del "storytelling" i bedste Linn stil, men på sigt holder det ikke og antallet af "gammel komunister" vil dø hastigt ud

Hvorfor ikke bare glæde sig over GOD LYD TIL FOLKET!

Til top Vis SteenS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SteenS

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes