Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til udregning af basport (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 10 November 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hej så er den gal igen, jeg har brug for noget hjælp.

Jeg har et par ATC kloner, hvor jeg har et kabinet med en indre volume på 66 litter, og en pasport med en diameter på 7 cm.

Bas enheden er denne model, SB75-234 SC.

Komplet specifikationer kan ses på http://www.atc.gb.net 

I menuen vælges drive units, over til venstre vælges S. B. DRIVE UNITS. og så kan alle specifikationerne down loades.

Er der nogle der kan hjælpe mig med at udregne længden på porten ?

På forhånd tak.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 10 November 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Slet ingen ?

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 November 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Mener formlerne står i en bog der hedder elektro akustik... du kan prøve at søge på bib.

Morten Ford
Technical Designer
Til top Vis Tech Show's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tech Show

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 November 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hej Jarre,

Når du nu har alle TS parametrene så mangler du jo blot lidt formler og tommelfinger regler - et eksempel på et sådant sæt finder du i Dynabels (Norge) lille højtaler manual - som du kan hente her: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//ht_bok_2 .pdf

Med lidt træning er det at læse Norsk ingen sag - der er både formelværk og eksempler.

Alternativt eller som suplement kan du downloade unibox som er en 'Excelifiseret' version af samme sæt grundformler - det findes her: http://home20.inet.tele.dk/kou/ubmodel.html

God fornøjelse

Mvh

HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 10 November 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg jo 10 tommelfingre, er der slet ingen der har et lille fikst program der lige, i et snup tag kan regne det ud ?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 November 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg prøvet at simulere dit kabinet med den S.B. enhed du omtaler, det er dog nok ikke det mest optimale liter antal, et mere realistisk liter antal for enheden vil være ca. 38 liter.

Men som sagt har jeg beregnet porten til de 66 liter kabinet, således kurven stadigvæk er pæn, portlængden bliver 8,3 cm, når du bruger det rør som du beskriver, med en diameter på 7 cm. Dette giver en port afstemning på 36 Hz.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 November 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Nu har jeg prøvet at simulere dit kabinet med den S.B. enhed du omtaler, det er dog nok ikke det mest optimale liter antal, et mere realistisk liter antal for enheden vil være ca. 38 liter.

Men som sagt har jeg beregnet porten til de 66 liter kabinet, således kurven stadigvæk er pæn, portlængden bliver 8,3 cm, når du bruger det rør som du beskriver, med en diameter på 7 cm. Dette giver en port afstemning på 36 Hz.

mvh Gorm

Det ser sku godt ud, jeg er bare lidt i tvivl.

Jeg har lige modtaget en mail fra ATC, som skriver 14.4 cm.

Det er da noget af en forskæld, er det ikke ?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 November 2004 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Jo, men jeg kunne forstå du havde 2 bas enheder i, og jeg her kun regnet med 1 bas enhed, det kunne jo være forskellen.

Det afhænger dog også af hvordan man ønsker portafstemningen, afskæring ned af, for med en længde på 14,4 cm er portfrekvensen på ca. 30Hz.

Men igen kan det være forskelligt fra program til program og fra person til person, dog syntes jeg også forskellen er lidt stor, men du må jo prøve dig frem, med længder i mellem disse to afstemninger.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes