Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Fået en brugt Akai Ap 307 pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2009 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg håber, der er nogle, gamle, vinyl intusiaster, der kan fortælle lidt om denne, pladespiller, jeg har fået brugt, af et familiemedlem? (God eller Dårlig pladespiller)

Akai Model AP-307, Quartzs Lock, Direct Drive 220V 50 HZ, pladespiller.

Her er et link, til et billede, af pladespilleren, fundet på nettet, tror, det også er den, tonearm, der sidder på min pladespiller, bare, der er en anden pick up.

Der er monteret en Ortofon LM 20 Pick Up på pladespilleren jeg har fået

RIA'en der bliver brugt, er modulet, man kan sætte i en NAD, S100, forforstærker

Link:

http://www.oglasi.com/photos/image004.jpg

Er meget interesseret, i, at vide, hvilken tonearm, der er monteret på billedet?

Og nu til det store spørgsmål, kan det betale, sig at ofre lidt gryn på den, hvilke eventuelle forbedringer, kunne i foreslå?

På forhånd tak for hjælpen :-)

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 December 2009 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

hmmm, det er vist en standard arm. jeg kender den ikke, men det ligner ikke noget, som det er så nemt at tweake. Prøv evt med en bedre pickup. Andet tror jeg ikke der er at gøre ved den.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 20 December 2009 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Lav en lyttetest - stil først så strobo skiven står helt i ro - altså jævn hastighed - denæst sæt en plade på med klavermusik - lyt til klaverets tone - dy må ikke vibrere på en ulden måde - hvis det er i orden har den et acceptabelt wow-flütter - og så burde den første hurdle været overstået

Dernæst - starter den rimeligt hurtigt op - og går den ikke ned i hastihed når du sænker nålen ned på pladen - så har den trækkraft nok

godt så - du kan nømpe kassen indvendig med bitumen (fåes i biltema billigst men også i t-hansen) og med akryl fuemasse - det forhindre vibrationer og resonanser at forplante sig i kassen med deraffølgende  dårlig lyd

prøv om du kan finde ud af massen på armen - enten på vinylengine elelr i en gammel manual - på den måde kan du finde i pickup der passer godt til den

Pickuppen skal moneres som udgansgspunkt så overhang passer med det der står i manualen - overhang er hvor langt nålespidsen "hænger ud over centertappens midtpunkt når du fører armen helt der ind (hvis du kan )

Lån en testplade når alt det er på plads - den bruger du til at lytte dig frem til hvornår nålen sidder rigtig og hvor din antiskating er korrekt - tommelfingerreglen med at den skal have samme værdi som nåletrykket passer ikke altid - hifi news testplade koster 599 hos high end sound og kan anbefales - me se om du ikke kan låne en et sted

jeg ville ikke ofre mere end 2000 maks på en pickup på den pladespiller - fordi den er gammel - har noget quartz teknik der kan gå istykker etc - men i det prisleje kan du sagtens få en rigtig god lyd - og den er jo flot så man kan holde ud at se på den

held og lykke

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret enig med r-l-b. Hvilken pickup der vil passe afhænger af dit øvrige setup og hvor tung armen er.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

RLB, skal have læst en artikel, om pladespillere, det er første gang, jeg skal til at lege med det.

Du skriver, man kan dæmpe kassen med bitumen og akryl fuemasse, hvordan gøres det?

Skal man bruge begge dele, og skal den fyldes helt op, kassen, går ud fra, det er der, hvor motoeren, er monteret, der driver pladetallerkenen?

Jeg er taget, hjem på juleferie, så har ikke pladespilleren, hos mig, så der kan ikke laves noget, før efter nytår.

Skal også, have fundet, ud af, hvordan jeg justerer den, så det, kan være der bliver et par spørgsmål.

Så vender, nok, tilbage, når jeg er hjemme igen.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

For resten er det en MM eller MC.

Læste et, sted, det, ikke var ligegyldigt, hvilket RCA kabel, man bruger, alt efter, om det er MM MC

Hvilket kabel kan i foreslå?

Og hvad betyder MM eller MC (Ved det står for Moving Magnet og Moving Coil) Men aner ikke, hvad det betyder?

M.v.h Jack

Min hjemmebio

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Ja, du har brug for at læse en del op på dit pladespillerstof. MM og MC er to forskellige konstruktionsprincipper, når man fremstiller pickupper. Hvilken forstærker skal den sluttes til? Det er ret afgørende i forhold til hvilken pickup du skal bruge.

Det med kablet skal du til at begynde med lade være med at rode med. Den pladespiller er sikkert ikke lavet til at man sådan bare skifter kabel på den.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Bjerager: Går ud fra, du mener, at hvis jeg skifter RCA kablet ud, ændrer lyden sig?

Eller mener du selve arbejdet, i at sætte, et chassis hun phono stik i?

Den er jo monteret, med et RCA kabel, fra fabrikken. Der er monteret direkte i pladespilleren.

Det er en NAD S100 forforstærker, hvor man i sætter et matchene, NAD RIA modul, og NAD S200 effektforstærker.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Begge dele - find lige ud af, hvilken pickup du vil have i, før du begynder at rode med det. Nogle mm-pickupper er ret følsomme over for kapacitancen i kablerne, men det er noget af en jungle, og ikke lige til at finde ud af sådan lige. Og så er der jo også et kabel inde i tonearmen, som spiller en rolle i den sammenhæng.

Data på din riaa er:

Phono Input impedance (R and C)  MM  47kOhms + 200pF
    MC (High)  100 ohms + 50pf
 Phono Input sensitivity ref. 0.5V 1KHz  MM  1.5mV
    MC (High)  1mV

Jeg ville ikke stole voldsomt meget på kvaliteten af mc-stepuppen i den forstærker, så jeg ville satse på en god mm, eller evt en high output mc pickup. Jeg tror en denon dl-160 ville passe dig helt fint. Start der, og så kan du evt begynde og tweake pladespilleren med dæmpning osv. senere.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Det er en:

Ortofon, LM 20 Pick Up

Går ud fra, det er en, ORTOFON Stylus 20 nål, der er monteret, men er ikke sikker, da jeg har fået den brugt, og personen ikke kunne fortælle noget om den. Er heller ikke sikker på, man kan montere andre nåle.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/or tofon_stylus_20_erstatningsnaal_erstatnings_naal_sort.htm

M.v.h Jack

Min hjemmebio

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Du kan også smide en stylus 30 eller 40 på i stedet, det er et pænt skridt opad i kvalitet.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan være, det kommer, med tiden, nu vil jeg først lige, prøve pladespilleren, som den er, så hvis jeg bliver, bidt af det, er det, jo, altid, rart med opgraderinger.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Tak for svarerne indtil videre :-)

Et spørgsmål, eller nærmer en ide, jeg fik?

Kom egentlig til at tænke på, kunne man egentlig ikke, måle, fra, hvor RCA kablet er monteret, til enden af RCA kablet, hvor stor modstand, der er. Og derefter, montere, et nyt kabel, inden i pladespillere, og sætte, et hun RCA chassis stik, i, og derfeter måle modstanden, og derved, finde ud af hvilket kabel, der skal til. Har set kabler hvor de angiver, hvor stor modstand, der er i deres RCA/Phono kabel. Måske kunne man derved, simpelthen måle sig frem, til det, og ved at finde, et kabel der matcher, få det hele til at fungere?

M.v.h Jack

Min hjemmebio

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 December 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

for kabler i denne sammenhæng er det nok mere kapacitansen, som tæller.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Hvad betyder, kapacitancen, er det det samme som kapacitet?

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes