Forfatter |
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Edit: Tråden har taget en drejning, og ny overskrift er derfor nødvendig. Emnet er frit for alle, og alle opfordres til at give deres besyv med. Jeg håber vi kan få en masse input f.eks. kalibreringsfiler, forståelse af måleprogrammer, måleparametre og læsning af grafer mv.
Formålet med tråden er at vi amatører på en billig og alligevel rimelig præcis måde, kan komme tættere på målet.
Jeg har nu hevet et lille projekt frem fra gemmerne og fik loddet lidt i aftes.
Mikrofon og mikrofonforstærker

Mikrofon tæt på MCE2000 (61 kr)
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_I D=90315

Mikrofonforforstærker fra Smart Kit 52 kr.

Jeg kan ikke huske hvorfor jeg valgte denne mikrofonkapsel, så hvis der er bedre på markedet i samme prisleje så sig gerne til.
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fået afprøvet det?
|
Til top |
|
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det helt præcist du vil måle?
Hvis det er frekvens gang skal du da have et eller andet mere på... __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har bare en eller anden skummel ide om at det ikke bliver præcist/liniært.
kan ikke finde nogle spec's på mikrofonen eller den forstærker du bruger, men så vidt jeg kan gætte mig til så er det en kondensator mikrofon, og den skal jo have tiført en spænding, men som sagt kan jeg ikke finde nogle spec, kunne være sjovt at se signal-støjforhold og THD på forstærkeren du bruger... det er jo ret små ting du skal måle...
Men ellers en rigtigt god ide , kunne faktisk være man selv skulle anskaffe sig sådan noget. vil bare gerne have spec's på tingene, (en arbejdsskade )
EDIT
Fandt lige data på forstærkeren og den har et signal støjforhold på 0,5% = 46dB, hvor hifi forstærker ligger på 60-70dB normalt, desuden skal selvfølgelig medregnes støj fra dit lydkort, så vil skyde på du vil have et på omkring 30-40dB, hvilket ikke er godt, men som sådan godt nok til hjemmebrug __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har et godt lydkort, er der sikkert en god mic preamp med phantom power. Microfonkapslen anvendes også af Behringer i deres målemikrofoner, jeg mener det er en panasonic.
Mikrofonen behøver ikke være lineær. Kender man karakteristikken kan man i programmerne korrigere for ulineariteten
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen
Det er en rigtig god ide at lave måleudstyret selv, da der er en del penge at spare. Man skal bare bruge de rigtige konstruktioner og komponenter.
Som målekapsel har jeg brugt en Panasonic WM-61A, da denne er meget liniær og også er brugt af andre som målekapsel i målemikrofoner. http://www.panasonic.com/industrial/components/pdf/em06_wm61 _a_b_dne.pdf
Jeg har lavet 3 målemikrofoner med denne kapsel, og de 2 lange mikrofoner måler ligeså presist som min ref.mikrofon. Det er dem der er herunder.

Jeg har herunder lavet en måling for at sammenligne min ref.mikrofon med en DIY mikrofon, men for at der kunne ses forskel på kurverne, så har jeg her brugt den korte model vist oven over, da det er den der afviger mest, på grund af den lidt store front. De 2 lange DIY modeller måler så godt som 100% ens med ref.mikrofonen, her er der kun lidt niveau(dB) i forskel, og dette tastes bare ind som korektion.

Jeg har også lavet en mikrofon forstærker som er liniær i området 10Hz - 30kHz, den er opbygget med bateri forsyning for støj undertrykkelse.

Herunder er den åbnet, selve opbygningen er omkring en LM353N Op-Amp.

Det er ligeledes vigtigt at have en fornuftig måleforstærker, der har lidt kræfter og er rimeligt liniær, der har jeg bygget en omkring en LM3875T kreds fra National Semiconductor. http://www.national.com/mpf/LM/LM3875.html

Det er vigtigt der er nok med kræfter i forstærkeren, så den ikke forvrænger eller kobler fra under måling.

Håber ikke du har noget imod jeg sådan oploader og blander mig i din tråd.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 06:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Greekstar Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
når du har fået lavet din mic færdig vil jeg gerne tilbyde at kalibrere den for dig, så du ved het præcist hvordan din måler..
__________________ Mvh.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greekstar skrev:
når du har fået lavet din mic færdig vil jeg gerne tilbyde at kalibrere den for dig, så du ved het præcist hvordan din måler.. |
|
|
Tak for tilbuddet. Jeg har ikke så mange fridage pga. min 4 mdr gamle søn. Men så snart jeg igen får et par timer skal der loddes færdigt.
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor har du købt denne kapsel?
Hilsen
Thomas
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Hvor har du købt denne kapsel?
Hilsen
Thomas
|
|
|
Forlydende siger at e MCE2500 fra monacor er den samme som Panasonic WM61. Husk at Monacor ikke producerer noget. De sætter bare deres eget navn på andres produkter. Dog kan det være OEM produkter efter Monacors specifikationer.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monacor har ikke en MCE2500 på programmet mere, om MCE2500 matcher WM61A ved jeg ikke, men da MCE2500 fåes ikke mere, tror jeg ikke de er ens, da man stadigvæk kan få WM61A.
Tager man f.eks. MCE-4000 fra monacor, så har denne et kraftigt hæv fra omkring 10kHz og opefter. Denne MCE-4000 egner sig ikke som målemikrofon, jeg har prøvet. Dataerne ser gode ud 20-20000Hz og S/N > 558dB, men lineaiteten er desværre umulig.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Monacor har ikke en MCE2500 på programmet mere, om MCE2500 matcher WM61A ved jeg ikke, men da MCE2500 fåes ikke mere, tror jeg ikke de er ens, da man stadigvæk kan få WM61A.
|
|
|
Det betyder vel blot at Monacor ikke længere vil have den i sortiment. Men man kan jo ligesågodt købe en Panasonic, men hvor? Ja, jeg har jo, men til andre interesserede kunne det være en god oplysning.
|
Til top |
|
|
Greekstar Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
sådan: www.ts-audio.biz
__________________ Mvh.
|
Til top |
|
|
Lassebasse Branchemedlem

Monacor Danmark A/S
Bruger siden: 28 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ECM-2500 er blevet erstattet af ECM-4500, som dog ikke er en Panasonickapsel.
Der findes dog stadig kapsler fra Panasonic i vores program, MCE-2020U og MCE-2002.
Vil lige fortælle, at vi selvfølgelig også selv får produceret mange stumper og apparater kun til Monacor. Men med en del produkter, er der meget få producenter. Disse laver så OEM til os og rigtig mange andre firmaer, blandt dem også de "store" og kendte navne. Det er den eneste måde at få de rigtige produkter til den rigtige pris.
Bare det at få lavet en ny tooling til en front koster op mellem $5000 og $10000. Så der skal meget store styk antal til, før det kan svare sig!
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
EDIT
Fandt lige data på forstærkeren og den har et signal støjforhold på 0,5% = 46dB, hvor hifi forstærker ligger på 60-70dB normalt, desuden skal selvfølgelig medregnes støj fra dit lydkort, så vil skyde på du vil have et på omkring 30-40dB, hvilket ikke er godt, men som sådan godt nok til hjemmebrug
|
|
|
Der findes ingen linære mikrofoner, man bruger altid en korrektionskurve til den pågældende mikrofon så den virker linær.
et signal støjforhold på 46dB er mere end rigelig fint til opgaven! Der ønskes at måle frekvens gang på en højttaller, dvs. i din måling vil de bliver på virket af støj der er 46 dB lavere, den opløsning er der ikke nogen måle programmer der kan køre med alligevel, det er så lidt. prøv at regne ud hvad afvigelserne ville være hvis du målte på et ht der spyttede 90dB ud. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
Greekstar Forum Bruger

|
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
Der findes ingen linære mikrofoner, man bruger altid en korrektionskurve til den pågældende mikrofon så den virker linær.
|
|
|
Jeg har da en håndfuld mikrofoner liggende der er linære fra 20-20kHz.. Hvis +/- 0,1 dB anses for værende linært.. __________________ Mvh.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. ja jeg ser lige med .. set virker meget spændene .. og venter på mere .. da jeg selv skal i gang med det samme..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har valgt at gå videre med SPeaker Workshop da det er freeware og ikke har begrænsninger som det der er nævnt i et af mine tidligere links.
Der er en rigtig god forklaring af det komplicerede set-up af Speaker Workshop.
http://www.claudionegro.com/swsetup/swsetup.html
|
Til top |
|
|