Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Van den Hul kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 41
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 08 August 2005 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
soka skrev:
Kurt von Kubik skrev:
soka skrev:

Hr. Kubik

Kan de der ikke-Z-plugs rumme dobbelt CW og måske endda 3-dobbelt i forstærker enden?

Måske gik jeg lidt vel hårdt til Riojaen i aftes, jeg forstår ihvertfald ikke helt det du skriver om gennemføring af lederen i bananen Hvor meget skal stikke udenfor og hvorfor?  Den med kun at lade 4-5 mm stå tilbage uden tøj på, vil heller ikke rigtig sive ind... Mener du det er bedre med en mindre kontaktflade, end bananen ellers giver mulighed for??

Jeg tror du kan få 3stk på plads, men ikke langt frem i stikket, så bliver det hele for massivt, og rørbananen mister fjederevnen.
2 er nok max vil jeg tro.
Idéen er ikke at få max kontaktareal, men nogenlinde samme effektive overførselsareal, som kablerne i sig selv har. Tænk på at signalet skal FREMAD mod højttaleren, ikke til siden eller andre sjove steder hen - ligeud og fremad - rene linier - nul dikkedarer - you get?
Njae, sådan rent teoretisk da.. Men hvor langt et stykke leder skal stikke ud af bananrøret? Skal det bare ligge løst inde i hunbananen (har det lidt svært med det ord..) og danne en mere eller mindre tvivlsom kontakt?
Eller har jeg ganske enkelt misforstået noget her?

Detr skal frem i spidsen af hanbananen og loddes der - gerne under hårdt pres med f.eks. en pind, der maser lederne mod rørbananen.
Alt det der stritter ud frem af bananen, skal bare klippes af, eller skræres med en dremmel måske. Sørg for at lodningerne forsegler helt. 
Så er jeg med
Men for at følge din fremgangsmåde helt til dørs, må det optimale vel være en hunpart af nogenlunde samme kaliber som hanparten. Et rør hvor lederen føres frem indtil der står 4-5mm tilbage, som så kan danne overgangen fra bananrøret.
Er fjedervirkningen i bananrørene mon stor nok, til at de kan skubbes ind i hinanden? I givet fald, skulle det være en overkommelig opgave, at fremstille en form for bøsning i træ, nonfric eller andet til at holde det hele på plads. Jeg vil bestille nogle stik og kigge lidt på det, nu hvor det interne kabel alligevel skal skiftes til CW.
Tak for inspirationen  
Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

henrikb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2005 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

hej !

jeg bor i kbh,og idag er det lørdag,jeg SKAL have noget d-501 hybrid,sme stik og clearwater, hvor/hvem sælger det - på en lørdag ?

mvh

henrik

Til top Vis henrikb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikb

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 September 2005 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

COMIX sælger det - telefon 40464045 og mail er: mail@ulysses.dk

De bor på Christianshavn, Oven Gaden, neden Vandet 49 B

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hvad med det nye kabel fra VDH The Orchid se linket her:

http://www.vandenhul.com/cable/orchid.htm

Nogen der har købt det og afprøvet det. 

High Fidelity har kort omtalt det og ville vende tilbage med en mere uddybende beskrivelse.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 21 November 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Hvad med det nye kabel fra VDH The Orchid se linket her:

http://www.vandenhul.com/cable/orchid.htm

Nogen der har købt det og afprøvet det. 

High Fidelity har kort omtalt det og ville vende tilbage med en mere uddybende beskrivelse.

Er der så nogen, der har gjort nogle erfaringer med The Orchid??

VdH har også lige lanceret et nyt top-Ht´-kabel - The Supernova:

http://www.vandenhul.com/cable/supernova.htm

Nogen der har hørt dette kabel?

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 November 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg skal prøve at "lege" med et D300S (ikke hybrid) signalkabel, som jeg har byttet mig til...
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 30 November 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

soka skrev:

Er fjedervirkningen i bananrørene mon stor nok, til at de kan skubbes ind i hinanden?   

Ja, man kan sagtens klemme dem indeni hinanden

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 30 November 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Jeg skal prøve at "lege" med et D300S (ikke hybrid) signalkabel, som jeg har byttet mig til...

Aha!
Det er det moonstertykke coax med brun PVC kappe han lavede engang.
Jeg tror det hedder 310 i dag og er vist heller ikke hybrid.
300S kan bruges til bådehøjttaler og signalkabel.
Det er ret skægt et. Til højttalerbrug får man da bunden at mærke.
Kabum kan det sige, så man husker det. Der er noget dæmpningsfaktor i det, og det høres tydeligt.
Nu er det godt nok mange år siden jeg havde det, men det var bestemt et af tidens mest underholdende.
I dag er jeg mere begejstret for mine 501 signalkabler, dem er jeg godt nok glade for. De har virkeligt evnen til at glide i baggrunden og bare ekspedere sagerne videre.
Så dem eksperimenterer jeg ikke det vilde med for tiden.
Måske der snart skalholdes oprydningssalg en dag, jeg har trods alt en del sjove sager liggende efterhånden.
Mht. HT kabler, ja da mener jeg man i lang tid kan køre med dobbelt CW uden at tænke nævneværdigt over det. De kører for det meste bare uden de store dikkedarer.
Lige for tiden sætter jeg dog ind imellem mine SCS6ére på.
På én eller anden måde synes jeg de er ved at vise sig fra deres gode side.
Lige nu sidder de der faktisk.
Det positive ved dem er, at dæmpningsfaktoren øges betragteligt. Så skulle man tro det påvirkede bassen, men så er det ej kun. De får fat i alle enheder på en måde, så der opstår stilhed omkring dem- ikke stilhed på den måde, at der så pludselig intet er omkring instrumenter, men i stedet stilhed til at lytte til, hvad der så rent faktisk befinder sig lige der.
Det blivermed andre ord særdeles nemt at overskue selv kanonstore ensembler. Der er faktisk også lidt hifilyd, som forsvinder, men det vil klart være til stor ærgrelse for nogle.
Og så er der lige dynamikken - damn de tykke kabler trækker søm ud.

Min anke imod dette SCS kabel har dog altid være, at det virkede lidt for fedt og bredt nedefter, men det syner som om der efterhånden også  er styr på den ting. Det kan nemlig sagtens have været resultatet af et bestemt netkabel el.lign. Jeg kunne f.eks. ikke ret godt bruge det med mine Namitér da jeg prøvede.

Men helt sikkert er det, at underholdning er der bestemt i det,ligesom nørdfaktoren er pænt høj. De vejer nemlig helt usandsynlig meget i forhold til hvad de syner.
Tænk f.eks. på MIT´s store tykke vandslanger, der ikke rigtigt vejer noget. Dem her vejer flere kilo for et biwire sæt - doink.
Allerbedst tester mandem på en lille 2 vejs a´la Dali Grand Coupé. Man vil tabe det hele på gulvet når man hører hvad sådan en lille speaker kan bringes til. Det er bare imponerende og helt og aldeles naturstridigt. Kabum bom smak og trut og så den dybe booommelummm.

Lige nu har lidt svært ved at pille dem af igen
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Til 4700,- pr. meter skal der gerne være lidt godt at byde på med SCS6 ift. CW til 1/94 af prisen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 November 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Til 4700,- pr. meter skal der gerne være lidt godt at byde på med SCS6 ift. CW til 1/94 af prisen

Jeg mener nu ikke det koster over 85 Euro i løbende meter.
Det giver for mit sæt 24X85Europenge - ups det er vist kr, 15K + terninering.
Det er dog kun ca. 1/6 af et sæt Valhalla - hæ hæ.
Men ikke desto mindre er det alligevel noget voldsomt for de par meter kabel.
Men folk har vel accepteret niveauet. Prisen er selvfølgelig et udtryk for, at omsætningshastigheden er relativt lav for den slags.
Prisen for Valhalla derimod er udtryk for vanvid i alle led af kæden.
Det koster på den behagelige side af et par tusser at færdiggøre sådan et sæt, og det endda kun hvis momsen er slået igennem i den pågældende egn.
80K = Hjernen skal bortskaffes først, hvis den ellers var der engang.
Kan man suge sådan en ud gennem næsen
Don´t blow your horn to hard
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 December 2005 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Har kørt med SCS6 en tid nu.
Jeg ved helt sikkert, at når jeg skifter tilbage til mine CW, så er der ting de gør på en lidt mere glidende facon.
Det er i sandhed svært at træffe et endeligt valg mellem disse 2 kabler ud fra et lydmæssigt synspunkt. Prismæssigt går det nemmere. CW rocks at the price.
Dette her er såmænd ikke på denmåde mere værd, men når man kigger på det og mærker efter hvor store mængder kobber der er brugt, så må  det koste ét eller andet.
Basgengivelsen via dette kabel vil jeg vove pelsen at påstå, er i helt sin egen klasse.
Hold da helt kaje, hvor den dog bare rykker. Man kan tyre en stortromme der er optaget på nærmeste hold, ved nærmest helt umulige niveauer og så bare på en 2 vejs HT, så det siger SMAK.
Men det er altså ikke kun den nederste afdeling, der virkeligt blomstrer, også længere oppe igrundtoneområdet får man ægthed og "body".
Jeg ved desværre, at det overhovedet ikke er ligemeget hvilken amp der bruges. Det her kabel går tæt på den, på en lidt anden måde end tilvant, og jeg er ikke sikker på andet end, at de punkter jeg har ført kritik mod SCS6 i virkeligheden er utilstrækkeligheder i andre led.
En sjov ting er, at det "hifi skær", som man er vant til hænger lidt over specielt diskantgengivelsen på hifi udstyr, fuldstændigt fordufter. Vupti så er der ikke mere kunstigt skær over lyden.
Man oplever egentlig lidt det samme ved VdH´s kulkabler, mende har ikke den samme udstrakthed og præcission som disse. F.eks.er det noget særligt at zappe mellem numrene og stoppe op midt i noget, der bliver simpelthen stille med et lille knald, som frembringes af at enhederne lynhurtigt bringes fra én eller anden stillling til 0 - deres naturlige udgangspunkt.
Faktisk burde lydmuren da gennembrydes, det sker dog ikke, men det sker med et helt tydeligt "dik". Det oplever man normalt ikke, for de meste er den slags uden dramatik, men med dem her på, så sker det bare hurtigt. Det giver også meget fine muligheder for at studere early decay i rummet. Man kan finde sit room boom eller sin room note noget nemmere.
Klangballancen på det her kabel er også markant anderledes end andre jeg har prøvet.
Først så får man tydeligvis nærvær for alle pengene, men i stedet for at gøre det på den "lyse" måde, så sker det på den måde, at den øvre ende simpelthen bringes til tavshed, så det bliver muligt at høre hvad høje frekvenser gør for hele lydbilledet. Altså en slags "antihighlight", alligevel fremstår tingene noget klarere end tilvant. Sikkert fordi der ikke er noget mellemdiskant -misk-mask til at sløre den egentlige højfrekvens.
Grundtoneområdet opløses fremragende med disseher, den øvre bas og den dybe ende, mener jeg er svære at gøre bedre overhovedet, men her bliver det svært.
Jeg er sikker på, at sætter man det her halløj på en amp med bare en mikroskopisk tendens til at mangle lidt dynamik i grundtoneområdet eller den absolut nedre mellemtone, så kommer det til at lyde for bredt i bassen, og bliver derved dømt fedladent og for mørkt.
Så brugen af det her bør virkelig testes godt igennem før man sætter sig på sådan et sæt.
En anden faktor kan være højttalerens behov for elektrisk dæmpning. Visse HTér skal absolut iikke haveanden dæmpning end lidt bremsning af basenheden. Jeg tror næppe de vil fremstå neutrale med et sådant kabel på, simpelthen fordi de ikke længere kan resonere frit, og derfor kommer til at virke lidt overdæmpede. I så fald er det nok bedre at finde på noget andet.
Dynamisk set er jeg sikker på, at alt og alle får sig en overraskelse - damn, der er bare forskel på 4-6kvmm og så 13 af slagsen pr. leder, specielt ved lave spændinger og store strømme.
(Jeg var lige ved at hente dem frem forleden, fordi min bils batteri var gået koldt. Fruens Lupo 3L har et voldsomt spændstigt batteri, men alligevel kunne jeg ikke få øsen igang.
Så kom der en flink mand fra Dansk autohjælp med nogle langt tykkere startkabler og vupti var der liv i fars bimse igen - nyt batteri (2 år er for hurtihgt) og vi flyver igenner.
Så det er ikke helt ligemeget folks.
Man ligger som regel og roder rundt med små spændinger og høje strømme i HT kabler.
Men jeg advarer alligevel, det er ikke altid så skidegodt med tykke kabler.
Jeg fornøjer mig bare heftigt med dem lige for tiden.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jeg mener nu ikke det koster over 85 Euro i løbende meter.

http://www.vandenhul.nl/adv-retail-pricelist.htm nå ja. Jeg fik kigget lidt forkert...

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Nu er de landet her i hytten og ja, det er nogle ordentlige krabater. Har dog ikke fået prøvet at lytte til dem endnu...

Kurt von Kubik skrev:
I dag er jeg mere begejstret for mine 501 signalkabler, dem er jeg godt nok glade for.

Hvilke stik har du på dem?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Nu er de landet her i hytten og ja, det er nogle ordentlige krabater. Har dog ikke fået prøvet at lytte til dem endnu...

Kurt von Kubik skrev:
I dag er jeg mere begejstret for mine 501 signalkabler, dem er jeg godt nok glade for.

Hvilke stik har du på dem?

SME stik.
Det er verdens bedste RCA stik.
Topmonstertotalnice, men jeg har faktsik ikke engang et billede af dem.
Jo kig bag på min Dali Detal, der er et billede i min tråd, det er SME der sidder der.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hvordan håndterer man de kabler, der hedder noget med "hybrid"? Jeg tænker specifikt på, at erhverve mig omkring en meters penge af "D-501 Silver Hybrid" og montere dette med Eichmanns "Silver Bullet Plugs". Formålet er at få et tiptopsignalkabel, der er effektivt skærmet.

Desværre er jeg begavet med 4-6 tommelfingre. Dertil skal lægges en meget ringe udstyret værktøjskasse.

1) Så spørgsmålet går på om det overhovedet er muligt at lave et DIY-kabel med udgangspunkt i bemeldte kabel - kan man lodde på kulfiber? Kan jeg? Ak, de eksistentielle spørgsmål hober sig op

Dernæst husker jeg at have læst i et af de forgående indlæg, at Hr. Kubik mener at D-501 skal bruges som koaksial. Hvad menes der præcist med dette - skal man bruge begge inderledere som EN leder og så benytte skærmen til stel?

Eller flyder skærmen i modtagerenden, således at den ene inderleder er signal og den anden retur?

Og hvad er det med de SME-RCA-stik - hvor købes de, hvor kan man se billeder, hvad koster de, hvorfor er de lydmæssigt at foretrække?

Til top Vis Simon R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Man skal ikke fastgøre carbonfiberskærmen. Den er blot til afskærmning.
SME stikkene er lowmas typer, hvor man kan lodde inderlederen helt fremme i spidsen af stikket, ligesom med Bullet plugs. Skærmen slutter tæt hele vejen rundt, altså ikke one point ground.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hmm, at kulfiberskærmen ikke skal fastgøres, gør unægtelig det hele lettere

Men hvordan så med lederne? På dette billede: http://www.vandenhul.com/cable/d-501-s-hL.jpg ser man jo to rene sølvinderledere. Derforuden en forsølvet kobberskærm.

Termineringen af dette kabel ville jeg normalt gøre på følgende måde:

Afsenderende:

Rød leder til centerpin.

Hvid leder til RCA-kappe.

Skærm til RCA-kappe.

Modtagerapparat:

Rød leder til centerpin.

Hvid leder til RCA-kappe.

Skærmen tilsluttes ikke.

Er dette ikke det, der kaldes pseudo-balanceret? Og er det noget andet end koaksial?

Ved koaksial forstår jeg at skærmen forbindes i begge ender og er signalbærende. Men ... I could be wrong

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Yoo Simon...

Disse kabler skulle spille bedst med følgende koaksiale forbindelse:
Begge inderledere samles (i begge ender) og loddes til RCA centerpind (i begge ender). Skærm forbindes i begge ender med RCA kappe.

Dog kender jeg ikke D501 Silver Hybrid. Kun D501 Hybrid, er ikke selv til ren sølv.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Tak for forklaringen Milu - selvom det selvfølgelig pludselig forhøjer produktionsomkostningerne væsentligt

Hvordan er kablet at arbejde med. Hvilker RCA-stik har du brugt - har du måske ligefrem et (nær)billede af dit kabel?

Er det en idé at trække en smule krympeflex over stik og kabel - bare for at stabilisere det? Eller er det ren kosmetik? Ikke at det kosmetiske intet betyder

Mht. sølv har jeg ingen præferencer - jeg har hørt gode sølvkabler og dårlige sølvkabler. Og jeg har hørt gode kobberkabler og dårlige kobberkabler. Men jeg synes aldrig rigtigt, at jeg har været i stand til entydigt at pege på metallet som udslagsgivende faktor.

Så nu hvor jeg har noget sølv i min signalvej er det egentlig et spørgsmål om dogmatik. Jeg har ikke råd til at eksperimentere, men fraværet af dårlige erfaringer, der entydigt kan henføres til sølv, samt min viden om sølvs (marginalt) bedre ledningsevne gør, at jeg vil have Silverudgaven.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hej Simon R,

Der er to ledere i D501, så du skal blot samle disse to, i stedet for at bruge samlevejledningen på VdH's web side.

Jow, det er en særdeles god idé at trække noget krympeflex henover stik og kabel, da det virker vibrationsdæmpende. Hvis man sammenligner to identiske kabler, et med og et uden, så er der hørbar forskel = flere detaljer og bedre perspektiv samt en smule mere dynamik. Krympeflex med lim giver efter min mening det bedste resultat.

Hvis du vil have nogle ret gode og betalbare RCA stik, så er Eichmann's kobberudgaver en god ting.

Med torsdagshilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

<< Forrige Side af 41 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes