Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 21:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Pioneer SA-800. Rep. Hjælp. Update. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Har nu endnu engang haft min SA 800 skilt ad.

Og tror jeg har fundet fejlen. Har haft renste alt igen. Ladet den stå og kører i en dags tid.

Og har mistet lyden i den ene side gentagne gange, men fået den tilbage igen.

Nu lægger jeg en lille billede serie ind.
Billede et er et overall look af forstærkeren set ovenfra. Jeg går så tættere på problemet med billede to.
Billede 3 viser et gennesigtig firkantet plastic cover med "OMRON type MY2"

Når jeg banker let på diverse dele i forstærkeren er det den der får det til at knase, og signalet til at forsvinde i den ene side.

Så langt så godt. Hvad gør jeg???
Lidt et irritations moment hvis jeg skulle hen og rode i forstærkeren i tide og utide.

Her følger billeder:

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

"at jeg igennem mono får samme signal ud gennem begge høre telefoner. " -

hvis jeg forstår dette korrekt, så er det vel også meningen?

Kunne du prøve at stille om til stereo - og høre om du hører det i stereo.  Prøv atr teste dette med en gammel Beatles-sang indspillet i stereo- el. lign - der kan man i hvert fald høre, om det er stereo eller mono.

Jeg går ud fra, at du har fuldstændig styr på, hvodan du lytter og bruger omskifteren med mono/stereo osv?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg godt se det var lidt kringlet skrevet.

Det jeg mener er at jeg når jeg drejer knapper til stereo er der 2 muligheder. Normal og stereo REV. Ved valg af en af disse får jeg A/Normal: lyd ud af højre side B/REV:lyd ud af venstre side. Men det er den samme lyd. Ved valg af mono left får jeg et lavt signal ud af begge sider. Ved valg af mono right får jeg samme signal ud af begge sider men ved normal volumen, det samme gør sig gældene ved at vælge mono left+right.

Det er lidt sært og for mig, som ikke skal gøre mig klog på det, at den ene udgang er stået af på en eller anden måde. Da det eneste signal der kommer ud er det samme. Feks. Deep Purple Demons eye. Der kan jeg ganske enkelt ikke få lyden fra orglet med. Ej heller guitar 2.

Håber det kastede lidt lys over hvad jeg mente.

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

det er simpelthen signalet fra venstre side der er meget lavt i forforstærker delen af forstærkeren...
jeg ved du har renset den godt igennem, så jeg må gå ud fra, at problemet ligger et eller andet sted på signalvejen for venstre kanal i forforstærkerdelen af maskinen...

her står mine fejlfindingskompetence så også af, hvad præcis der kan være tale om, ved jeg simpelthen ikke, men mon ikke der er andre der gør det?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Dette må jeg nok også støtte - der er talrige fejlmuligheder, men det hele ligger i V. signalvej - og her er der eddermame mange muligheder (det er der for så vidt også i den højre, men den er jo fin, såhh..Big smile..)

Dårlige lodninger - dårlig forbindelse (ir) - dårlig(e) kondensator(er)- dårlige transistorer - dårlige modstande...osv - der må nok en systematisk gennemgang af denne kanal til - fx v. hjælp af et scop, så man kan "trace" fejlen fra input indtil man mister det - til et bestemt sted og så gå til angreb!! Det er ikke så nemt at vejlede omkring på afstand - så jeg vil anbefale, at du overgiver den til et godt værksted, som ved, at man skal passe godt på en sådan dejlig ting.

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

For øvrigt!

"Demon's eye" er sgu et fedt nummer - jeg har spillet det i en del år i det bluesband, som jeg hygger mig med - og den var altid sjov - og lidt "anderledes" at spille!

Vh

Freddy

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Dette m� jeg nok ogs� st�tte - der er talrige fejlmuligheder, men det hele ligger i V. signalvej - og her er der eddermame mange muligheder (det er der for s� vidt ogs� i den h�jre, men den er jo fin, s�hh..Big smile..)

D�rlige lodninger - d�rlig forbindelse (ir) - d�rlig(e) kondensator(er)- d�rlige transistorer - d�rlige modstande...osv - der m� nok en systematisk gennemgang af denne kanal til - fx v. hj�lp af et scop, s� man kan "trace" fejlen fra input indtil man mister det - til et bestemt sted og s� g� til angreb!! Det er ikke s� nemt at vejlede omkring p� afstand - s� jeg vil anbefale, at du overgiver den til et godt v�rksted, som ved, at man skal passe godt p� en s�dan dejlig ting.

Vh

Freddy

Er der en i Odense området der kan reparere vintage udstyr? Går ikke udfra jeg får noget ud af at gå til de gængse forretninger i odense. Feks. Kt radio olgn.

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne bede dig om at få den prøvet med højtalere på, inden du sender den til et værksted...
det kan jo være problemet ikke ligger i venstre kanal af forforstærkeren, men kun venstre del af head amp'en?

mvh.
Søren

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 13 August 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Update 

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Sådan et relæ der ikke er forseglet kan akkumulere en masse snavs over årene.
Dette gør at kontakten internt i relæet kan blive dårlig.
Det kan sagtens være årsagen til det du oplever. Prøv at skifte relæet, eventuelt til en forseglet type.

Hvis Vi-To radio stadig eksisterer i Odense, vil jeg tro at han sagtens kan skifte det.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 13 August 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
Sådan et relæ der ikke er forseglet kan akkumulere en masse snavs over årene.
Dette gør at kontakten internt i relæet kan blive dårlig.
Det kan sagtens være årsagen til det du oplever. Prøv at skifte relæet, eventuelt til en forseglet type.

Hvis Vi-To radio stadig eksisterer i Odense, vil jeg tro at han sagtens kan skifte det.

mvh

Præsten

Har læst lidt og iflg. en marantz ejer andetsteds på nettet med samme problem, skriver at det højtaler beskyttelse relæ. Det giver jo mening.
Men du skriver jeg skal skifte det til at lukket. Men hvor finder jeg et sådant??
Den eneste officielle radio reperatør der er til bage i odense er i KT radio.

Og så har jeg ikke noget imod at betale for at få det lavet. Syntes bare de ca 500/i timen er vildt.
Og så ville jeg helst skifte det selv, og derved blive lidt klogere

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

At rense et relæ er ikke svært.

Tag plastichætten forsigtigt af - lokalisér kontakterne - de sidder i den ene ende af relæet.

Alt efter hvor "hærgede" de er, så kan man bruge forskellige metoder til denne rensning.

Den fine: Træk et stykke rent a-4 papir igennem kontakterne nogle gange, så skidtet kommer af og det virker igen.

Den grove (hvis det er meget hærget): Brug et meget fint stykke slibepapir og træk dedet igenenm kontakterne og rens dem.

Jeg plejer at skille det lidt ad og rense med a-4 papiret først og dereftr polere kontaktflderne med noget brasso-agtigt og derefter tørre dem forsigtigt af med en vatpind. Samle igen og afprøve.

Pas på de meget fine kobberledinnger, som er i relæet.

Vh

Freddy

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 13 August 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

At rense et relæ er ikke svært.

Tag plastichætten forsigtigt af - lokalisér kontakterne - de sidder i den ene ende af relæet.

Alt efter hvor "hærgede" de er, så kan man bruge forskellige metoder til denne rensning.

Den fine: Træk et stykke rent a-4 papir igennem kontakterne nogle gange, så skidtet kommer af og det virker igen.

Den grove (hvis det er meget hærget): Brug et meget fint stykke slibepapir og træk dedet igenenm kontakterne og rens dem.

Jeg plejer at skille det lidt ad og rense med a-4 papiret først og dereftr polere kontaktflderne med noget brasso-agtigt og derefter tørre dem forsigtigt af med en vatpind. Samle igen og afprøve.

Pas på de meget fine kobberledinnger, som er i relæet.

Vh

Freddy

Hej Freddy.

Fik lige nøjagtig samme råd af min gamle far.
Men mit umiddelbare problem er at få plasthætten af. Den er ikke det mindste fleksibel. Og da relæet er loddet på har jeg minimalt plads til pølsefingrene. Er der nogen små tapper jeg skal trykke ind?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at det ér muligt at tage hætten af, men du skal nok "lirke" lidt mere- hvis der er de små tapper, som griber fast, så prøv at "rykke" lidt i dem. Måske skal du bruge et lille egnet værktøj, som kan komme ind under plastickappen - og så forsigttigt løfte kanten lidt ud og opad.

Et relæ samler vel, som så meget andet, altid lidt snavs/støv op igennem årene- men det er ikke det, som er problemet med svigtende relæer - det er den karbonbelægning som kommer til at sidde på kontakterne. Der kommer ved at når kontakterne slår til, så kan der komme en gaaanske lille gnist lige før sammenkoblingen - og den gnistdannelse afsætter en lille smule sodagtigt materiale. Det vil komme uanset om relæet er kapslet ind eller ej.  

Hvis det stadig er svært, så kan du evt. lodde relæet ud, så du nemmere kan komme til. (husk at tage et billede af, hvordan det sad, før udlodning.

Vh

Freddy

konaflet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 August 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

hej lencofyn

angående dine problemer med din sa 800 så har jeg selv haft det samme problem med min , egen sa 800 det viste sig at sikringen som sidder i en lille boks boks bagpå som du kan skrue ud ,havde løsnet sig en smule så den ikke havde ordentlig kontakt prøv at tjekke om den er strammet ordentlig det kan være problemet.

Til top Vis konaflet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af konaflet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes