Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 17:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Pianolak - hvad koster det at få lavet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 28 November 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Nogen der har en ide om hvad det koster at få lavet et par højttalere om så de får pianolak.?Højttalerne er af træ og sorte og ca. 50*25*25 cm (højde, længde, bredde) ?

__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 28 November 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Nogen der har en ide om hvad det koster at få lavet et par højttalere om så de får pianolak.?Højttalerne er af træ og sorte og ca. 50*25*25 cm (højde, længde, bredde) ?


Nøjagtig pris tør jeg ikke at gætte på, men hvis dine højttalere har lige flader vil det være billigere end hvis de er buede som fx. Dali Euphonia.


__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 29 November 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:
Olsen skrev:
Nogen der har en ide om hvad det koster at få lavet et par højttalere om så de får pianolak.?Højttalerne er af træ og sorte og ca. 50*25*25 cm (højde, længde, bredde) ?


Nøjagtig pris tør jeg ikke at gætte på, men hvis dine højttalere har lige flader vil det være billigere end hvis de er buede som fx. Dali Euphonia.

Yep der er tale om lige flader.

Højttalerne er sorte. Ville det kunne lade sig gøre at få dem lavet om til hvid pianolak?



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 29 November 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Audi A3 skrev:
Olsen skrev:
Nogen der har en ide om hvad det koster at få lavet et par højttalere om så de får pianolak.?Højttalerne er af træ og sorte og ca. 50*25*25 cm (højde, længde, bredde) ?


Nøjagtig pris tør jeg ikke at gætte på, men hvis dine højttalere har lige flader vil det være billigere end hvis de er buede som fx. Dali Euphonia.

Yep der er tale om lige flader.

Højttalerne er sorte. Ville det kunne lade sig gøre at få dem lavet om til hvid pianolak?



Det vil sagtens kunne lade sig gøre at få dem lavet i hvid pianolak. Du har ca. de samme muligheder som hvis du skal have malet bilen om .



__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 29 November 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Det lyder sgu godt! :-)

Overvejer også at få subwooferen lavet om fra alm. sort til hvid pianolak. Den er ret stor og måler: højde, bredde, dybde: 53, 46, 56 cm. og vejer 35 Kg., så den er ikke så nem at behandle.

 

 Mon det bliver pænt i hvid piano eller bør en sub pr. definition altid være i sort piano eller andre mørke nuancer? (Ja, smag er jo forskellig... men alligevel... hvis nu de andre højttalere også er hvide?)



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 29 November 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

jeg forespurgte en autolakerer om pris på en 'rå' højttaler. opgav mål ca som dine, og fik at vide at det ville koste omkring 1000kr for dem begge. Men det var kun en ca pris, da han ikke kunne love noget uden at have set dem først.

prøv at finde en autolakerer i dit område..
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 29 November 2006 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Det handler vel bare om at finde en der vil gøre det sort.
Og hvis man samtidigt kan fange en maler med den rigtige farve i pistolen kan det gøres endnu billigere.

Hvis du har læst lidt bilmagasiner på det seneste, så kan du se at hvid er den nye farve til biler lige nu. Så der må da være nogen der omlakerer deres biler til hvide.

Så det er bare om at komme afsted!


/Hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3132
Sendt: 29 November 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
Det handler vel bare om at finde en der vil gøre det sort.
/Hansson

men nu skal de jo være hvide

 



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 29 November 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

hansson skrev:
Det handler vel bare om at finde en der vil gøre det sort.
/Hansson

men nu skal de jo være hvide

 

 

 

Grå skulle også være fantastisk (hvid/sort)

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 29 November 2006 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Jeg betalte 1500 for mine hos en autalarker så det er til at komme over

__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 29 November 2006 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

jeg tror det er en god ide at få slibet runde kanter på kabinetterne, ellers får du ikke den der fede fornemmelse af lak som f.eks. Henrik300's selvbyg har eller mine egne for såvidt. Resultatet af Henrik300's autolakering kan du finde i en anden tråd - og det ser rasende godt ud

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 29 November 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

så runde kanter giver det fedeste look. Jeg ved blot ikke om der kan laves runde kanter på min. Altså subwooferen som det drejer sig om, har "kantede/skrå" kanter. Jeg ser lige om jeg kan finde et billede af den.



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 29 November 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Her er et billede af den

__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 29 November 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Lige et mere :)



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 29 November 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Hvad siger I til det. Kan de skrå kanter laves runde? Skal de det? Og bliver det flot?

__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 29 November 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er så om i forveksler en blank-sort med rigtig piano-lak?? Piano-lak er rasende dyrt, og det skyldes at der bliver skiftevis lakeret og vandslebet og så lakeret igen med den sorte. Derefter bliver der skiftevis lakeret og vandslebet klarlak helt op til 10-12 gange for at give den rigtige dybde i lakken. For at slutte af, skal der maskin-poleres så overfladen bliver helt glat. Hvis der er små grater og ujævnheder, vandsliber man svagt inden polering. Dette er en process der tager MEGET lang tid, og det kan ikke gøres for så små penge.

Jeg har selv været ved en lakerer der bl.a. lavede sådan nogle opgaver, og den er MEGET tidskrævende hvis det skal gøres rigtgt.

Men en pæn blank sort kan skam også sagtens gøre det - de fleste ting derude som angiveligt skulle være Piano-lak, er alm. blank sort. Det er bare betegnelsen "Piano-lak" der er så herlig i marketingsøjemed.

Olsen - skal du have lavet kanterne runde, skal der arbejdes noget med den. Alene prismæssigt, vil det blive for dyrt.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 29 November 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har det sådan, at hvis der skal laves noget ved dyret, så skal det være lavet rigtigt - altså rigtig pianolak hele vejen igennem.

Er det ikke muligt at lave det med de skrå kanter? Skal det være runde?



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Spørgsmålet er så om i forveksler en blank-sort med rigtig piano-lak?? Piano-lak er rasende dyrt, og det skyldes at der bliver skiftevis lakeret og vandslebet og så lakeret igen med den sorte. Derefter bliver der skiftevis lakeret og vandslebet klarlak helt op til 10-12 gange for at give den rigtige dybde i lakken. For at slutte af, skal der maskin-poleres så overfladen bliver helt glat. Hvis der er små grater og ujævnheder, vandsliber man svagt inden polering. Dette er en process der tager MEGET lang tid, og det kan ikke gøres for så små penge.

Jeg har selv været ved en lakerer der bl.a. lavede sådan nogle opgaver, og den er MEGET tidskrævende hvis det skal gøres rigtgt.

Men en pæn blank sort kan skam også sagtens gøre det - de fleste ting derude som angiveligt skulle være Piano-lak, er alm. blank sort. Det er bare betegnelsen "Piano-lak" der er så herlig i marketingsøjemed.

Olsen - skal du have lavet kanterne runde, skal der arbejdes noget med den. Alene prismæssigt, vil det blive for dyrt.

Som Ronin har jeg også på fornemmelsen af at der er forvirring om hvad der er rigtig sort pianolak.

For at få en fornemmelse af hvor meget arbejde der skal lægges i en sort pianolakering - klik på mit link og se billeder/beskrivelse af rep. af sub fod på side 11/12

Antal lak lag i alt kan sagten komme helt på på 40 - 50, men det var overkill på en fod.

 



__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Godt at I kan belyse sagen lidt ekstra, det har jeg brug for.

Kan auto-lakererne lave rigtig pianolak? Det nytter jo ikke noget, at jeg spørger dem, hvis de svarer ja til noget de ikke ved hvad er.

og så til 10.000 $ spørgsmålet: Hvad mon rigtig pianolak koster at få lavet hos en prof?



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Godt at I kan belyse sagen lidt ekstra, det har jeg brug for.

Kan auto-lakererne lave rigtig pianolak? Det nytter jo ikke noget, at jeg spørger dem, hvis de svarer ja til noget de ikke ved hvad er.

og så til 10.000 $ spørgsmålet: Hvad mon rigtig pianolak koster at få lavet hos en prof?

Mit gæt er at de fleste autolakerer ikke har kendskab til hvor mange lag lak og mellemslibninger en rigtig sort pianolak kræver - det er du nødt til at forklare dem. De vil sandsynligvis tro at det er blanksort med et par lag klar lak og i bedste fald en mellemslibning samt lidt polering til sidst.

Prisen har meget med størrelse, udformning og antal lak at gøre.

Jeg vil gætte på en pris på mellem 3K og 10K. Den billigste pris hvis du kan nøjes med 5 - 10 gange klar lak og at højttalerens sider er flade.

10K vil så være det modsatte hvor der gives 30 - 50 lag lak med mellemslibninger og hvor højttaleren har runde flader. Runde flader er sværere at give lak og mellemslibe. Den mindste upræsished vil vise sig i form af en urolig overflade.



__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes