| Forfatter |
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Folks!
Jeg har købt en brugt Rega Planar 3 uden tonearm og jeg har en SME Serie III liggende som jeg ønsker at montere. Men jeg har selvfølgelig ikke gemt de gamle monteringsvejledninger og er derfor lidt på numsen.
Da Rega RB- 300/1 armen er fjernet er der et stort hul hvor den har siddet. Er det ikke rimeligt at antage at dets centrum er centrum for armens omdrejnings punkt og at det må være det samme for SME’en som det var for RB’en?
I så fald skal jeg jo bare have boret et par ca 25-30 mm huller så SME’en kan komme ned og have fræset lidt af bunden så der er plads til ledningerne, men det er ikke det store problem.
Men min teori falder lidt til jorden, hvis ikke længderne på tonearmene er ens. Er der en der vil være så venlig at måle sin RB-300/1 fra pickup spids til omdrejnings punkt ? På forhånd tak!
Og nu jeg er i gang, er der noget jeg bør udskifte på Rega’en? Hvor køber jeg (fornuftigst) en ny gummi rem? (Bor i København)
Det var vist det hele ellers vender jeg tilbage!
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kan du finde monterings vejledning , vil jeg tro  http://www.vinylengine.com/ Du skal oprette dig som bruger og se i library
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og velkommen til da
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for velkomsten og tak for det supergode link!
Rega armen er en smule længere, men det er kun 7 mm, det kan jeg nok korrigere for. Men jeg kunne godt bruge monteringsskabelonen i real size! Fotokopi/scan eller andet. Har set at jeg kan købe den fra SMEtonearms.com for 15$
Og i øvrigt, Pick uppen, Ortofon LM20 har ligget stille de sidste 10 år, skal jeg skifte andet end nålen ?
/Ningbo
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
for god orden skyld skal du lige huske på at en sme III arm kun fungerer med højkompliante pickupper hvilket afskærer dig fra at bruge de fleste MC pickupper
Din ortofon kan have det fint men den kan også være stiv i gummiet men det vil du kunne høre - måske du vil få mere ud af at få fat i en rega rb300 arm brugt til ca. 1000 kr. fremfor at bygynde at skære i din rega
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for forslaget, men jeg har købt løbeværket for at få brugt min SME arm, så der bliver ikke tale om at købe en ny arm, selvom det ville være den nemmeste løsning.
Jeg har tidligere brugt SME armen på en Technics SL1900 DD afspiller, hvor jeg satte en træklods i armbasehullet og monterede SME armen. Denne konstruktion er desværre gået op i limningerne og det er derfor jeg søger et nyt løbeværk, og Rega er jo mærket. Går alt galt skifter jeg plinten!!

OK Jeg spiller Ortofon’en på nogle gamle kasserede plader og ser om der kommer liv i den, ellers er det vel bare en ny nål jeg skal have?
/Ningbo
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan ihvertfald nemt lade sig gøre, ved det fordi jeg har gjort det! 
Spillen er dog solgt. __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan få monteringsskabeloner og alle reservedele hos SME. Servicen er helt i top.
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
|
Det kan ihvertfald nemt lade sig gøre, ved det fordi jeg har gjort det! 
Spillen er dog solgt.
|
|
|
Selvfølgelig kan det lade sig gøre, det er blot et spørgsmål om armen bliver placeret optimalt eller et par millimeter fra det optimale.
/Ningbo
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Folks
Kald mig bare hurtig - not! - men nu har jeg fået monteret SME Series III armen!
Projektet blev sat lidt på hylden, men nu er der altså sket noget. Det var forholdsvis nemt at bore/save to 33 mmØ huller (havde ikke nogen 28 mmØ sav til boremaskinen) og fjerne det mellemliggende med stiksaven.

Næste spørgsmål er så højdejusteringen af armen og den afhænger jo af plademåtten.
Da jeg købte pladespilleren fulgte der er tynd filtmåtte med. Den er ikke præcisions rund, og ligner noget der sætter sig fast på den første LP jeg afspiller.
I stedet har jeg fundet min gamle plademåtte frem. Den er ca. 5 mm tyk og ganske tung. Skal den være på eller er glastallerknen god uden plademåtte ?
Problemet er at armen skal hæves 5 mm ekstra og så bliver der problemer med pladelåget! Nogen der ved om man kan bore et 10 mm hul i det? Det er jo kun acryl, men revner det ?
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb en kork dækkeserviet og skær den til, læg evt. et lag af det skridunderlag man kan købe til tæpper under og du har en tynd og bedre lydende måtte end din gummimåtte. __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK Du mener altså at der skal en plademåtte på?
Så skal jeg nok have boret et 10 mm hul i låget da der er en lille skrue der stikker op og den kommer i vejen, hvis armen skal hæves et par mm mere.
Jeg regner ikke med at spille med låget lukket, men den rammer låget når det er lukket.

Med rød dimsen (hvor antiskating loddet fastgøres) der rager for højt op.
Hilsen Michael Sørensen
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 05:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
På det sidste billede ser det ud som om du stadig har filtmåtten under gummimåtten  det vil jo give et par millimeter lavere hvis du fjerner denne. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sæt fire selvklæbende gummifiduser på plinten, en i hvert hjørne. Så hæver du låget og armen kan være der uden at du ødelægger noget. Virker fint her hos mig der har samme kombi.
Filtmåtten klæber kun til dine plader hvis der er meget statiske, så det er mere lyden du skal vælge ud fra. Altså om gumme lyder bedre end filt, men at køre direkte på glasset er ikke nogen vellydende løsning, om ikke andet fordi etikette er det eneste der kar kontakt til pladetallerkenen. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ningbo skrev:
OK Du mener altså at der skal en plademåtte på?
Så skal jeg nok have boret et 10 mm hul i låget da der er en lille skrue der stikker op og den kommer i vejen, hvis armen skal hæves et par mm mere.
Jeg regner ikke med at spille med låget lukket, men den rammer låget når det er lukket.

Med rød dimsen (hvor antiskating loddet fastgøres) der rager for højt op.
Hilsen Michael Sørensen |
|
|
Jeg er ikke sikker på at den arm er monteret korrekt. På en SME sidder armens monteringsflange aldrig parallelt med pladespillerens sider. Tjek selv Nettet for billeder af monterede SME-arme. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan få en original monteringsskabelon hos SME for få £
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er masser af eksempler på at SME arme monteres som på billederne, for eksempel ERA.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Ningbo Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
På det sidste billede ser det ud som om du stadig har filtmåtten under gummimåtten det vil jo give et par millimeter lavere hvis du fjerner denne. |
|
|
Det har du helt ret i og jeg vil da heller ikke bruge begge. Godt set!
/Michael
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
|
Sæt fire selvklæbende gummifiduser på plinten, en i hvert hjørne. Så hæver du låget og armen kan være der uden at du ødelægger noget. Virker fint her hos mig der har samme kombi.
Filtmåtten klæber kun til dine plader hvis der er meget statiske, så det er mere lyden du skal vælge ud fra. Altså om gumme lyder bedre end filt, men at køre direkte på glasset er ikke nogen vellydende løsning, om ikke andet fordi etikette er det eneste der kar kontakt til pladetallerkenen.
|
|
|
Det var et svar jeg kunne bruge! Mange tak. Jeg tænker også sætte et par små skruer under hængslet bag på så hængslet ikke kommer helt ned i sin holder. Men gummi dupperne er løsningen, og så filtmåtten, den er tyndest.
/Michael
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Jeg er ikke sikker på at den arm er monteret korrekt. På en SME sidder armens monteringsflange aldrig parallelt med pladespillerens sider. Tjek selv Nettet for billeder af monterede SME-arme.
Mvh. Niels
|
|
|
Nilau og Jazzman
Der er en regel der siger at armen ikke må dreje mere en 70 grader ud fra monteringsflages 'lige ud', og det overholder jeg og så synes jeg den sidder pænt sådan der! Jeg har dog glemt at male hullet indvendigt.
Jeg har købt en monteringsvejledning/skabelon for 15$ + 10$ i forsendelse, det er bl.a. derfor projektet blev forsinket.
Og min arm sidder perfekt i forhold til skabelonen, dog er hullerne under monteringsflagen 33 mm og ikke 28,5 mm.
Tak for interesse og råd.
/Michael
|
| Til top |
|
| |