Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 21:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Opløsning og skalering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 22 November 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forstå at det på projektorer er "godt" for billedkvaliteten hvis man opnår en 1:1 pixel mapping. Dvs at det bedste billede ved f.eks en 720p (1280x720) projektor, opnåes ved at benytte en kilde der kan udsende 720p via Dvi eller hdmi. Godt, det lyder jo fornuftigt.

Men hvad så med en Phillips Plasma(PF9966) skærm med 1024x1024i opløsning? Hvilken kilde skal man vælge her? Skal det være en DVD-afspiller med DVI som ikke opskalerer fordi det alligevel sker i plasma skærmen? Hvad sker der hvis PF9966 får 1280 x 720 fra kilden. Så skalerer det ned horizontalt og op vertikalt? Det lyder jo helt tosset. Hvorfor sådan en mærkelig opløsning?

Jeg har ikke helt fattet hvorfor det hedder 1024i. Jo det er interlaced, men betyder det så at det viser et field af gangen, med 512linier synligt? Nej det gør det vel ikke?

Det ser ud til at LCD skærmene benytter en opløsning der er tættere på 720p, dog ikke helt da de ofte har 768 linier. Skal vi så til at skalere igen alligevel hvis vi fodrer TV'et med 720p.

Og så er der de "dyreste" plasma-skærme med 1366x768.....hmm

Er der nogen der har nogle svar, eller kan pege i den rigtige retning.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er også pænt forvirret over det. Hvad er pointen i 1024x1024 ? Det må da alt andet lige se frygteligt ud, sådan at strække og trykke på billedet.

Og hvorfor begynder sony og andre pludselig at producere 15:9 skærme istedet for 16:9? Det er da tåbeligt.
Til top Vis akerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akerman

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 November 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke svare på alle spørgsmålene, men jeg mener at have læst, at nogle af forskellene mellem, hvordan opløsningen angives for projektorer og plasma hænger sammen med, at projektorer har kvadratiske pixels, mens de er rektangulære på et plasma.

Forhåbentlig er der nogen, der er klogere end mig, som kan forklare det mere præcist, men jeg mener noget af det har med pixelformen at gøre.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:
Jeg har ikke helt fattet hvorfor det hedder 1024i. Jo det er interlaced, men betyder det så at det viser et field af gangen, med 512linier synligt? Nej det gør det vel ikke?

Jo det er lige præcis det de gør. Det er Fujitsus panel der har den der skæve opløsning, og dem ser man i mange OEM skærme, f.eks. Philips, de ældre Sony osv. Der er 1024 vandrette elektroder, men de kan kun benytte hver anden per frame der vises. Teknologien hedder ALIS = Alternating Lightning Source - altså interlaced.

Om netop dette skriver Hifi.klubben:

ALIS teknologi
P42HHA30 har indbygget ALIS teknologi som den billigere model med standard opløsning ikke har. En indgående teknisk beskrivelse af, hvad ALIS gør rent teknisk vil kræve alt for meget plads. Kort fortalt sørger ALIS for, at hvert punkt i plasma-skærmen lyser bedre op, fordi en større del af gassen i den enkelte celle aktiveres samtidig. På almindelige plasma-skærme kan man  - hvis man går tæt på - se, at der er tynde sorte kanter omkring hver pixel. De er meget mindre med ALIS teknologien.

kilde:http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|47|47|3410|pdetail

Okay, så af det kan man konkludere:

1) Hifiklubben regner ikke med at deres kunder vil kunne forstå den lange tekniske forklaring.

2)ALIS paneler ikke har isolerede celler, men bruger sådan nogen 'stænger' med samme farve. Det er noget som Panasonic, Pioneer og NEC holdt op med for et par år siden. Argumentet er selvfølgelig at i stængerne flyder cellerne sammen og skaber et diffust billede - Og i det tilfælde er en opløsning på 1024 vandrette linier ikke nødvendigvis godt nok til HDTV som de skriver.

3)Hifi-klubben betragter ALIS som en positiv feature.  Sjovt nok skriver de et andet sted om progressive scan:

Progressive Scan...som leverer billeder i Progressive Scan format. Har du et fladskærms-TV eller en projektor med tilsvarende komponent-indgange, er det muligt at få en særdeles god billedkvalitet med DVD-770SD.

Kilde: http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|28|28|3868|pdetail

Så med ALIS paneler er det ligegyldigt om man føder dem med et progressive signal, så laver den det om til interlaced uanset hvad. (Rimeligt trist)

Så vidt jeg ved er alle de andre typer plasma og LCD paneler alle opbygget som progressive scan, og uanset om man føder dem med interlaced så bliver det konverteret til progresive scan.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Vil det sige at Philips 42PF9966, som er utroligt rost, faktisk køre interlaced. Hmm, det lyder da trist.

Nå men så får man da ingen problemer med deinterlaceren.

Er det samme forklaring ang. HDTV opløsningen 1080i? Så er den da ikke ubetinget bedre end 720p.

Vanderlay skrev:

Jeg kan ikke svare på alle spørgsmålene, men jeg mener at have læst, at nogle af forskellene mellem, hvordan opløsningen angives for projektorer og plasma hænger sammen med, at projektorer har kvadratiske pixels, mens de er rektangulære på et plasma.

Jo jeg har godt nok hørt noget lignende. Men jeg har ikke kunne finde en fornuftig uddybende forklaring. Man skulle jo tro at hvis HDTV opløsningen er 720p (1280x720) eller 1080i, at de så laver nogle skærme som kan vise dette uden at skulle skalere. Har de slet ikke tænkt sig om da de satte sig ned og definerede HDTV standarden?

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:

Er det samme forklaring ang. HDTV opløsningen 1080i? Så er den da ikke ubetinget bedre end 720p.

Så fandt jeg da svar på det:

1080i vs. 720p
True HDTV programming is typically broadcast in one of two resolutions: 1080i or 720p. Most broadcast and cable networks have opted for the 1080i format, boasting that it provides the highest possible resolution, while ABC and ESPN HD went for the smoother pictures of 720p. Fox has announced that it will use 720p when it begins HDTV broadcasts. What's the real difference between the two? While 1080i technically offers the most lines of resolution, it's delivered in the old-style interlaced format, meaning that your TV set draws each frame in two passes: once for the even horizontal lines, and a second time for the odd lines. The 720p (progressive) format has fewer lines of information than 1080i but draws each frame in a single pass, delivering pictures that look slightly smoother than an interlaced image, especially when there's a lot of movement on the screen. Most videophiles agree that 720p is the superior format, despite 1080i's resolution advantage. For average viewers, however, it's hard to tell the difference.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes