| Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 02 Januar 2014 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
| Spændende tråd. Jeg vil lige spørge til hvilke SB-basser du har kig på, har selv 12" swr fra SB, men jeg har svært ved at finde erfaringer med især 12"eren. Så hvis du har erfaringer med 10" så kunne 2x10" måske være bedre end 1x12"? |
|
|
De erfaringer jeg har, er fra at have lyttet på SB 10" nogle gange hos Jan Nielsen. Hans system har 2 stk. 10" i hver side. Og jeg synes, at de gør det fænomenalt godt. De er særdeles impulsvillige og samtidig meget nuancerede. Jan bruger dem helt op til 200 Hz, hvilket er helt problemfrit.
Det er udgaverne med papirmembraner, jeg synes er interessante, og SB laver to forskellige i 10". Tror ikke, at der er stor forskel på lyden i dem - det er nok mere parametrene, man skal vælge ud fra ift den konstruktion, man vil lave __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 02 Januar 2014 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er SB29SWNRX-S75-6 jeg anvender. De udmærker sig ved lav Qt og lav Fs. De er ikke beregnet til basrefleks, men nærmest designet til lukkede kabinetter. Su kan simulere kabinetternemed speakerbuilder pro her: LINKJeg anvender som Aksa nævner det to stk. 10" i et kabinet på ca. 70 liter. Hvis du regner med 10% kabinetforøgelse grundet intern dæmpning med akustilux/uld, svarer det til ca. 77 liter. Simuleringe med 2 enheder i kabinettet giver en Fb på 34 Hz og Qb på 0,51. Med fornuftig placering og roomgain har du bas hele vejen ned! Det virker absolut også i praksis.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2014 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er dog en ting, man skal være opmærksom på, hvis man vil køre med to af disse basenheder sammen - nemlig at de kun er på nominelt 6 ohm. Sætter man to sammen, når man ned på 3 ohm nominelt. Det betyder, at impedansen nemt kan dykke til 2,5 ohm reelt, når enhederne kommer i kabinet.
Det er bestemt ikke alle forstærkere, der bryder sig om så lave impedanser ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
| Sendt: 03 Januar 2014 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende med de basenheder.
Jeg vil dog ikke have plads til 10" versionen i mit kabinet (de er ikke brede nok). Hvad med 8" udgaven? Nogen erfaring med denne...? __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 03 Januar 2014 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2014 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas f skrev:
Spændende med de basenheder.
Jeg vil dog ikke have plads til 10" versionen i mit kabinet (de er ikke brede nok). Hvad med 8" udgaven? Nogen erfaring med denne...? |
|
|
Hej Thomas,
Yderdiameteren på 10" enhederne er 290 mm. Mine forplader er 300 mm brede, så de kan lige klemmes ind.
Det skal dog siges, at jeg er nødt til at gå noget op i tykkelse på forpladerne, både for at få styrke nok og fordi enhederne har en godstykkelse på 10 mm. Jeg regner med at gå op i minimum 25 mm godstykkelse, og så vil jeg nok tilføje nogle ekstra skruer indvendig til at holde forpladerne på plads. Heldigvis er det jo sådan, at på mine højttalere sidder de synlige forplader, som er "løse", fastskruet på en fast forplade inde bag ved
En bekendt er i gang med at bygge et system med en SB 8" enhed i hver side som mellembas. En 8" fylder naturligvis mindre i diameteren, men godstykkelsen er stadig 10 mm, hvilket nok i sig selv vil give et problem i en eksisterende forplade.
Jeg har ikke hørt 8" enhederne, men de er opbygget på nøjagtigt samme måde som 10" enhederne, og ser totalt seriøse ud, når man har dem i hænderne
Men uanset hvordan vi vender og drejer det, så vil en overgang til SB basenheder betyde nye forplader, sådan som jeg ser det ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 03 Januar 2014 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger også to SB29SWNRX-S75-6 til subwoofer tjans i hvert sit 20 liter lukket kabinet. Enheden er ikke specielt effektiv, men det er jo det kompromis man må leve med, hvis man vil have bas fra et lille kabinet.
Enheden er velkonstrueret og bassen fejler bestemt ikke noget. Jeg driver den med en 200 watts forstærker og med lidt EQ så skal du nok komme i mål. PT anvender jeg 4 baskanaler hvor SB'eren fungerer ved at udglatte 'room modes', altså egenresonanser. Samme princip som Earl Geddes bruger til at opnå lineær bas.
Hvis man vil have en enhed som skal spille langt op i mellemtonen, ville jeg se andre steder hen... Le er ret højt så vidt jeg husker.
mvh Kris
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2014 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
Jeg bruger også to SB29SWNRX-S75-6 til subwoofer tjans i hvert sit 20 liter lukket kabinet. Enheden er ikke specielt effektiv, men det er jo det kompromis man må leve med, hvis man vil have bas fra et lille kabinet.Enheden er velkonstrueret og bassen fejler bestemt ikke noget. Jeg driver den med en 200 watts forstærker og med lidt EQ så skal du nok komme i mål.PT anvender jeg 4 baskanaler hvor SB'eren fungerer ved at udglatte 'room modes', altså egenresonanser. Samme princip som Earl Geddes bruger til at opnå lineær bas.Hvis man vil have en enhed som skal spille langt op i mellemtonen, ville jeg se andre steder hen... Le er ret højt så vidt jeg husker.mvhKris
|
|
|
Du har ret i, at enhederne ikke er vildt effektive. Men giver man dem lidt havre, så virker de nu ret spille-villige
Egentlig er disse enheder nok tænkt som subwoofer-enheder, men når man kigger på frekvensgangen, så ser den faktisk rimelig ud op til omkring 1 kHz, så med en deling ved omkring 200 Hz er det næppe helt skidt. I hvert fald spiller det godt i Jans system.
Alternativt kunne man kigge på SB29NRX75-6, som er noget mere effektive, men til gengæld kræver et noget større kabinet (det kunne man så equalise sig ud af - især med 4 stk. i hver side skulle det gå helt fint). Her er Le også nede på 1,8 mH mod 3 mH for SB29SWNRX-S75-6. __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 10 Januar 2014 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i set på Scanspeak 26W/4559T00 ?
Den har alu membran (burde være bedre match til accuton enheden), lavere Mms og væsentligt lavere Le (burde gøre at
enheden kan bruges længere op i frekvens). Magnetsystemet ser også mere moderne ud med alu ring for lavere distortion.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2014 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
dk2000 skrev:
Har i set på Scanspeak 26W/4559T00 ?
Den har alu membran (burde være bedre match til accuton enheden), lavere Mms og væsentligt lavere Le (burde gøre at
enheden kan bruges længere op i frekvens). Magnetsystemet ser også mere moderne ud med alu ring for lavere distortion.
|
|
|
Næh, har faktisk ikke kigget nærmere på Revelator serien fra ScanSpeak. Ikke fordi jeg ikke tror, at enhederne derfra ikke vil fungere fint, men ganske enkelt fordi de koster mere end det dobbelte af SB Acoustics enhederne
Og når man skal bruge 8 stk. og ikke er født med en guldske i munden, så betyder det faktisk noget ...
Jeg forstår ikke helt, hvorfor du siger, at en enhed med aluminiumsmembran vil matche Accuton'en bedre?
Hvis jeg skulle vælge noget fra Revelator serien, ville jeg absolut gå efter 10" enheden med papmembran (26W/8861T00), som har sammenlignelige data. Generelt har pap/papirmembraner en bedre egendæmpning end aluminiumsmembraner, hvilket vil have betydning, når man deler ved 200-250 Hz, hvilket er tilfældet i mit system.
Lige nu hælder jeg meget til SB enhederne. Uanset teorier og andet, så fungerer de jo rent faktisk fremragende i Jans system
Men - opgraderingen af basenhederne er kun på tegnebrædtstadiet, så meget kan nå at ske, inden jeg når frem til en gennemførelse af denne idé. Måske dukker der nogle nye, spændende basenheder op, som bare må prøves __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2014 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den omtalte enhed er nu fra scan speaks Discovery serie, så prisen er stort set den samme. Det ligner i den grad basserne der sidder i den skamroste
magico s5 der i øvrigt også benytter en scanspeak beryllium enhed
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2014 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
dk2000 skrev:
Den omtalte enhed er nu fra scan speaks Discovery serie, så prisen er stort set den samme. Det ligner i den grad basserne der sidder i den skamroste
magico s5 der i øvrigt også benytter en scanspeak beryllium enhed  |
|
|
Hmmm - syntes ikke rigtigt jeg kan finde en enhed med det nummer, du nævner, hos Scan-Speak ....
Men det ændrer nu ikke på min holdning omkring aluminiumsenheder - heller ikke selv om Magico bruger noget, der ligner. De bruger så også en anden mellemtoneenhed og deler formodentlig længere nede, hvilket gør, at en sammenligning er svær at lave, da det ændrer på forudsætningerne. Hvis enheden eksisterede i en pap/papirudgave, kunne det måske være interessant
Men lige nu kan jeg kun se denne enhed i ScanSpeaks Discovery sortiment, som kunne se relevant ud ift pris:
26W/8534G00
Eller mener du denne subwooferenhed?:
26W/4558T00__________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2014 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den sidste, sorry 8 var blevet til 9!
I bunden vil man normalt have at membranen er som et stempel og ikke flexer. Opbrydning foregår godt over 1.5kHz så det er nemt afskåret med det
fine filter du bruger. Se evt omtale og målinger i voice coil: http://www.slideshare.net/jfsonus/voice-coil
Den omtalte "jan" SB enhed er også en subwoofer enhed. De kan dog begge bruges i 3 vejs systemer hvor der deles relativt lavt (200-300Hz).
Står selv og skal vælge mellem Ss eller sb og hælder pt til Scan speak efter at have læst voicecoil testen, og set omtale af magico s6 hvor specielt
bassen fremhæves som trumfkort. Sb 10" har i øvrigt fået relativt dårlig test i voice coil, har dog ikke kunne finde denne test, men har set folk omtale
test på nettet.
Anyway, indlæg var blot til oplysning om at der er andre brugbare enheder der ude
http://www.aos-lautsprecher.de/pdf/test/2012/26W4558HH.pdf
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 13 Januar 2014 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvordan er klangen på de fede speakers ?
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2014 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
dk2000 skrev:
Den sidste, sorry 8 var blevet til 9!
I bunden vil man normalt have at membranen er som et stempel og ikke flexer. Opbrydning foregår godt over 1.5kHz så det er nemt afskåret med det
fine filter du bruger. Se evt omtale og målinger i voice coil: http://www.slideshare.net/jfsonus/voice-coil
Den omtalte "jan" SB enhed er også en subwoofer enhed. De kan dog begge bruges i 3 vejs systemer hvor der deles relativt lavt (200-300Hz).
Står selv og skal vælge mellem Ss eller sb og hælder pt til Scan speak efter at have læst voicecoil testen, og set omtale af magico s6 hvor specielt
bassen fremhæves som trumfkort. Sb 10" har i øvrigt fået relativt dårlig test i voice coil, har dog ikke kunne finde denne test, men har set folk omtale
test på nettet.
Anyway, indlæg var blot til oplysning om at der er andre brugbare enheder der ude
http://www.aos-lautsprecher.de/pdf/test/2012/26W4558HH.pdf
|
|
|
Ja, tænkte nok, at den var smuttet på tastaturet, men fandt jeg så frem til den enhed, du mente.
Du har ret i, at den ser ret interessant ud - og ja, selvfølgelig ønsker man, at enheden opfører sig som et stempel ved de lave frekvenser. Men selv om man deler ved 200 Hz, så er der ingen garanti for, at resonanser højere oppe i frekvensområdet ikke kan anslås, og det er generelt min bekymring med metalmembraner. Dermed ikke sagt, at denne enhed ikke opfører sig rigtig pænt (hvilket der er noget, der tyder på, at den gør med de fine anmeldelser, som Magico S5'eren får, og de målinger, jeg kan finde  )
Og så synes jeg da, at det er super at få nogle gode input  Jeg har allerede kigget på rigtigt mange enheder, dog ikke lige disse ...
... men det ser ud til, at de kan være et rigtigt godt bud! Ville rigtigt gerne høre, hvordan det går, hvis du vælger dem __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2014 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonic skrev:
Hej
Hvordan er klangen på de fede speakers ? |
|
|
Hmmm - definer lige "klang".
Mener du "lys", "mørk"?
Hvis ja, så vil jeg beskrive "klangen" som overvejende neutral, måske hældende lidt mod det lyse __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2014 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal hente afskærmningerne til bagsiden af højttalerne hos maleren i dag - er spændt på resultatet!
Der kommer billeder, når jeg er kommet lidt videre __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2014 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg lige tid til at tage et par billeder
Maleren har gjort et absolut nydeligt stykke arbejde
Nu mangler jeg bare at få jordet afskærmningerne, så er pynte-arbejdet færdigt! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 21 Januar 2014 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|