Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 02:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: Stello DA220 MkII & digitalkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI4ALL
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1301
Sendt: 07 September 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Nu har man efterhånden kunne læse den ene test efter den anden, som skamroser denne Stello DA220 MkII D/A konverter. Så da den endelig kom til landet hos den nye importør, var der ingen vej udenom. Den skulle på testbænken!

Læs hele anmeldelsen her: http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1938&zoneid=3

Til top Vis HIFI4ALL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI4ALL
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 08 September 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Bemærk venligst at Stello'en også har USB-indgang. Det skulle være suverænt, hvis lydkilden er en pc.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 547
Sendt: 08 September 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
Bemærk venligst at Stello'en også har USB-indgang. Det skulle være suverænt, hvis lydkilden er en pc.

Vær dog opmærksom på at USB ikke understøtter 24/96 formatet

Til top Vis Gonz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonz
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 08 September 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Gonz har fuldstændigt ret - USB støtter max. 48 kHz, og udelukkende 16 bit.

Jeg har dog hygget mig meget med en EMU-0404, som anvender den samme DAC (men hvor prisen er en helt, helt anden )
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 08 September 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Et interessant produkt, der både appellerer til den professionelle verden og hifientusiaster. 

Når man rammer begge målgrupper, er der måske også bedre chancer for at det kan gøres til en konkurrencedygtig pris.

Dens ufølsomhed overfor jitter, er et godt argument overfor begge lejre.
Det er bestemt rart ikke at skulle investere i eksotiske digitalkabler.


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 08 September 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Har haft den på prøve - klangen var helt i top, den mest analogt-klingende lyd jeg har hørt fra en digital kilde. Til gengæld var den - på mit anlæg i hvert fald - lidt for pæn. Der manglende lidt bid. Men det er nok meget individuelt fra anlæg til anlæg, så jeg kan absolut anbefale at man prøver den.

j.

Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 08 September 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Benchmark DAC er vel en direkte konkurrent - som vist kan behandle digitale kilder over 16/48?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 547
Sendt: 08 September 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

jastrup skrev:

Har haft den på prøve - klangen var helt i top, den mest analogt-klingende lyd jeg har hørt fra en digital kilde. Til gengæld var den - på mit anlæg i hvert fald - lidt for pæn. Der manglende lidt bid. Men det er nok meget individuelt fra anlæg til anlæg, så jeg kan absolut anbefale at man prøver den.

j.

Sjovt at du nævner det med at den kan lyde lidt for pæn , det har jeg osse selv oplevet hjemme i stuen og hos en bekendt da vi testede Stello da 220 mkII og Stello DA 100. Der var faktisk mere bid i DA100 . Til gengæld skal det nævnes at på et rigtig dyrt high end anlæg som den osse blev testet på var DA220 klasser bedre end DA100 og begge er klart mere musikalske end Bencmark DAC 1.

Konklusion Stello DA220 kræver rigtig godt ( og dyrt) grej for at man kan udnytte den potientale fuldt ud. Husker faktisk en test af Stello 220 mkI som blev sammenlignet med et Meitner sæt til 180.000kr og forskellen var minimal.

Jeg har ikke selv en Stello DAC hvis der skulle være nogle der undrede sig over min ros til dette produkt. Jeg må desværre klare mig med min integrerede cd afspiller

Til top Vis Gonz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonz
 
Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1086
Sendt: 09 September 2008 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Benchmark DAC er vel en direkte konkurrent - som vist kan behandle digitale kilder over 16/48?

Mvh.


Benchmark ? Næppe

Det er USB som ikke understøtter mere end 16/48. Øvrige indgange i Stello DAC'en understøtter op til 24/96,
så vidt jeg læste i anmeldelsen.


__________________


Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk
 
Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 09 September 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Milu skrev:

Benchmark DAC er vel en direkte konkurrent - som vist kan behandle digitale kilder over 16/48?

Mvh.


Benchmark ? Næppe

Det er USB som ikke understøtter mere en 16/48. Øvrige indgange i Stello DAC'en understøtter op til 24/96,
så vidt jeg læste i anmeldelsen.

Stelloen understøtter op til 24Bit/192kHz

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye
 
FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 09 September 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Som jeg læser deres vejledning modtager Stello op til 96khz på alle indgange, men kan upsample alle digitale input signaler op til 192khz.

Faktisk vil jeg mene at den KUN kan modtage op til 48khz på USB med den modtager de bruger.

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac
 
ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 17 September 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

I har alle ret – USB understøtter op til 24/96 og sikkert højere.

Problemet ligger hos OS (Operativ Systemet) på den PC man tilslutter. Det gælder USB 2 generelt DAC og CPU. Der findes ingen drivere til USB 2 der understøtter 24/96, så alt hvad der afspilles fra CPU til DAC konverters til 16/48. Jeg kan ikke huske om det samme gælder for Vista.

Så skal man have højere opløsning via USB på sin Stello end 16/44 skal man installerer et andet OS f.eks. noget Linux baseret.

 

Jeg er meget enig i at både Stello DA220 MKII og DA100 Signature er noget af det bedre hvad angår DAC under 15.000 kr.
Jeg syntes også, at det er en flot anmeldelse – meget udførlig. Men der er altså forskel på Lyngdorf CD1 og de to Stello DAC’s. På det anlæg som vi lyttede på de to Stello DAC’s og Lyngdorf CD1 på, blev lyden mere åben/musikalsk med DA220 – om det var 15.000 kr. bedre ?? (ejeren syntes, at det var en lidt for dyr opgradering!) – faktisk lød Lyngdorf skarp/metallisk i sammenligning med DA220.

Til gengæld var DA110 markant dårligere – mindre lydbillede/mindre musikalsk.

På mit eget anlæg var det lige omvendt! (Det er det Gonz refererer til), så jeg beholdte DA110. Det var desværre før jeg fandt ud af begrænsningen i USB snitfladen (men det arbejder jeg på!).
Vi har i løbe af de sidste to år lyttet til 6-7 forskellige DAC’s inkl. Evaluerings Boards med de sidste nye AD konvertere. Alle til priser under 15.000 kr. De to Stello DAC’s er ubetinget dem som vi har, kunne få til at lyde bedst på de 3-4 anlæg vi har brugt som reference anlæg.

Eneste minus ved de to Stello DAC’s er følgende:

Standby Strøm på 18 watt er i overkanten!

Der mangler display/indikation af bitrate og Sample frekvens i input.

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted
 
Claus.petersen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 25 September 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Så fik man da indkøbt sådan en Stello. Jeg kan kun være enige i anmeldelserne. Den er fremragende. Den analoge del i min Audia Flight cd two er smidt på pension.

2 Spørgsmål.

1. Jeg connecter dac og cd (+dac og mediecenter) med billigt coax-kabel (200 kr. for et sæt). Kan det betale sig, at gi penge ud på noget dyrere?

2. Jeg har prøvet at usb-forbinde min mediapc med dac'en. Så snart stikket er ude af pc'en eller pc'en er slukket (og forforstærker og dac), brummer højttalerne (effekterne er tændt). Er der nogen, der har en logisk forklaring på det fænomen??



__________________
/Claus
May the Horse be with you...
Mit Anlæg
Til top Vis Claus.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus.petersen
 
lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 330
Sendt: 25 September 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

ANG test.
synes jeg at den der lytter tester skal ikke vide noget om pris mærke en slags blind test
efter personen har lyttet sit musik igennem og skrevet sine lytte indtryk ned må person få det testet at se og pris. Man skal klart ha at vide om det er en cd /kabel eller hva det nu kan være.
Altså andre sætter det der skal testes til  og lytter kommer ind efter.
jeg er sikker på det vil give en del overraskelser.

Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad
 
ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 25 September 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej Claus - du skriver ikke hvad det er for en Stello du har købt?
vedr. valg af COAX kabler behøver det ikke nødvendigvis være dyrere, men Stello bl.a. er lidt følsom over for hvilket kabel du forbinder den med. Kan ikke lige huske om det er ens for 220/110. De to Stello vi har lyttet til har ihvertilfælde lydt meget forskelligt afhængig af hvilket kabel der blev brugt og det selvom de formodentlig bruger lidt af samme jitter teknologi som Benchmark DAC-1. P.t. bruger jeg et australsk kable - "stift som en død hugorm", men det lyder o.k.sammen med min lille Stello men aldeles umusikalske i andre sammenhænge. Så jo - det er værd at prøve sig lidt frem, men lad være med at prøve nogle eksotiske kabler (læs: dyre) hvis du ikke har returret. LN elektronik skulle efter sigende have produceret et ret godt COAX kabel og Niels er absolut til at tale med..

Jeg oplever ikke at min Stello brummer når den er forbundet som du beskriver dvs. Forstærker, Forforstærker, DAC og så kun med et løst USB kabel. Der må være noget galt med nogle stelveje ... måske i din Stello. Prøv for en sikkerhedskyld lige et andet USB kabel og så evt. vende netspændingen på din DAC hvis ikke du er fase facist (det er jeg)  :-) men om jeg kan høre forskel - måske(?).

Vh.

Ole

Claus.petersen skrev:
Så fik man da indkøbt sådan en Stello. Jeg kan kun være enige i anmeldelserne. Den er fremragende. Den analoge del i min Audia Flight cd two er smidt på pension.

2 Spørgsmål.

1. Jeg connecter dac og cd (+dac og mediecenter) med billigt coax-kabel (200 kr. for et sæt). Kan det betale sig, at gi penge ud på noget dyrere?

2. Jeg har prøvet at usb-forbinde min mediapc med dac'en. Så snart stikket er ude af pc'en eller pc'en er slukket (og forforstærker og dac), brummer højttalerne (effekterne er tændt). Er der nogen, der har en logisk forklaring på det fænomen??

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted
 
ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 25 September 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Det burde ikke være nødvendigt med blindtest!
Vi har en meget klar målestok for om en forbedring vitterlig er en forbedring i den gruppe mennesker jeg "leger" med.
Hvis vi skal til at bruge switch box imellem de enheder som ska testes, så er "forbedringen" så lille at den formodentlig ikke er pengene/ulejligheden værd. Lyder det for ulogisk / nemt?
Vi bruger det i praksis. Det kræver helt klart at man kender sin musik og når man laver en sammenligning imellem enhederne og holder sig til maks. et musikstykke - vi husker jo forbandet dårligt 
På samme måde kan man ende i fælden at to enheder lyder fylstændig ens og det er som regel fordi et andet led i kæden er svagere end de enheder man er ved at lytte til/sammenligne og dermed sætter laveste fællesnævner (det har vi prøvet mere end én gang mht. linie kabler) og det er nok det som er sket for ham som oprindelig initierede denne her tråd med testen af Lyngdorf / Stello 220 DAC (håber ikke at han bliver sur, men får lyst til at efterprøve vores teori). Sure menneske er der sgu nok af..  

vh.

Ole

lassencad skrev:
ANG test.
synes jeg at den der lytter tester skal ikke vide noget om pris mærke en slags blind test
efter personen har lyttet sit musik igennem og skrevet sine lytte indtryk ned må person få det testet at se og pris. Man skal klart ha at vide om det er en cd /kabel eller hva det nu kan være.
Altså andre sætter det der skal testes til  og lytter kommer ind efter.
jeg er sikker på det vil give en del overraskelser.

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted
 
Claus.petersen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 25 September 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  


Hej Ole!
Thanx for input

Det er Stello DA220 MkII.

Det er ikke et problem med usb, da jeg også bruger coax til pc'en. Det var bare for at prøve det af, plus at finde ud af om Linux også fandt dac'en (det gjorde den).

Mht. kabler, tror jeg, jeg fortsætter med de her. Jeg er ikke den store kabel-freak (eller fase-ditto ), jeg har brugt omkring kr. 5000 på det ialt. Har prøvet dyrere kabler, men syntes ikke det kunne forsvare den ekstra omkostning...





__________________
/Claus
May the Horse be with you...
Mit Anlæg
Til top Vis Claus.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus.petersen
 
ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 25 September 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej Claus - jeg er lidt nysgerrig.
Hvad er det for Linux/PC system du har kørende. Er rigtig ked af at jeg p.t. ikke kan afspille mine 24/96 optagelser via USB, hvilket skulle være mulig med bl.a. Linux baserede OS.
Er det Ear Earos system du kører?
Jeg har iørigt heller ikke haft brum problemer med Coax kabler.
Jeg skal huske at skrive når vi har fået lyttet til NL's COAX kabler :-)
LIge nu skal jeg have min DOXA 73 Signature til at spille ordentligt og det kræver nok at jeg skifter min MIT højtalerkabler og finder en god rørforforstærker istedet for min NLE19 - den er dersværre en tand for umusikalsk har vi lyttet os frem til...

vh.

Ole

Claus.petersen skrev:

Hej Ole!
Thanx for input

Det er Stello DA220 MkII.

Det er ikke et problem med usb, da jeg også bruger coax til pc'en. Det var bare for at prøve det af, plus at finde ud af om Linux også fandt dac'en (det gjorde den).

Mht. kabler, tror jeg, jeg fortsætter med de her. Jeg er ikke den store kabel-freak (eller fase-ditto ), jeg har brugt omkring kr. 5000 på det ialt. Har prøvet dyrere kabler, men syntes ikke det kunne forsvare den ekstra omkostning...



Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted
 
lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 330
Sendt: 25 September 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

HMM
JEG VED at det at vide hva man sidder over for at kende navn måske data og pris har alt for stor indflydelse.
for noget tid siden havde jeg to venner på lytte besøg.
der vare tre CD afspillere.
alt blev dækket til på nær højtaler.
jeg skulle så vælge hvilken CD der skulle spilles på.
jeg gjorde meget ud af at bruge meget tid mellem hver skift.
de skrev og skrev.
da alt var spillet og de to havde også et nummer kun som blev spillet igen og igen.
måtte jeg med et smil på læben fortælle dem at der kun var spillet på EN cd afspiller hele tiden-..
det gav en del stof til eftertanke.
vi har alle haft HIfi i mere end 25år.


Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad
 
Claus.petersen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 25 September 2008 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

ZAP4EVER skrev:

Hej Claus - jeg er lidt nysgerrig.Hvad er det for Linux/PC system du har kørende. Er rigtig ked af at jeg p.t. ikke kan afspille mine 24/96 optagelser via USB, hvilket skulle være mulig med bl.a. Linux baserede OS.Er det Ear Earos system du kører?Jeg har iørigt heller ikke haft brum problemer med Coax kabler.Jeg skal huske at skrive når vi har fået lyttet til NL's COAX kabler :-)LIge nu skal jeg have min DOXA 73 Signature til at spille ordentligt og det kræver nok at jeg skifter min MIT højtalerkabler og finder en god rørforforstærker istedet for min NLE19 - den er dersværre en tand for umusikalsk har vi lyttet os frem til...


vh.


Ole




Jeg tror, der er frit slag, mht. hvilken dist. Jeg forsøgte med Ubuntu, Fedora og earOS (som bygger på Ubuntu). De fandt alle tre DAC'en via usb. Du skal blot ind i lydinstillinger og vælge USB-DAC, så kører det.

I øjeblikket kører jeg, i stuen, med ps3 (også koblet til DAC, naturligvis) som streamer fra en backend-Mythtv mythtv.org (MythDora 5.0). Jeg tog min frontend-pc ind i stuen for at afprøve DAC'en. I næste uge kommer stue-pc'en hjem, så jeg kan afspille musik i FLAC-formatet og afspille musik-dvd'er i ISO-format. Det gider pladderstationen ikke...


EDIT: Ole, hvis du ikke har erfaring med Linux, vil jeg anbefale, du prøver Ubuntu 8.04. Den nemmeste distribution, IMHO. Hvis du har planer om at smide cd'er ned på HDD, vil jeg anbefale, du anvender Rhythmbox. Genialt program, der kan hentes direkte fra programhåndteringen (gratis )

__________________
/Claus
May the Horse be with you...
Mit Anlæg
Til top Vis Claus.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus.petersen
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes