Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 14:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Støj? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RPP@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 12 December 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeg går og leger med tanken om at bygge en HTPC. Jeg har valgt de forskellige komponenter ud, og er egentlig næsten igang med at bestille dem. MEN, så var det jeg så at der er kommet kabinet, hvor man kan undgå CPU og PSU køling. Altså et helt støjsvagt kabinet.

Så går mit spørgsmål på: Kan det betale sig at ofre pengene på dette. Jeg mener, er det muligt at bygge et HTPC, som er rimeligt støjsvagt, som har CPU og PSU køling.

Hvad er jeres erfaringer?

Til top Vis RPP@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RPP@

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 December 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

RPP@ skrev:
MEN, så var det jeg så at der er kommet kabinet, hvor man kan undgå CPU og PSU køling. Altså et helt støjsvagt kabinet.

Du er vist ude i noget dårlig formulering... Du kan ikke undgå CPU og PSU køling, det foregår bare passivt i stedet..

RPP@ skrev:
Så går mit spørgsmål på: Kan det betale sig at ofre pengene på dette. Jeg mener, er det muligt at bygge et HTPC, som er rimeligt støjsvagt, som har CPU og PSU køling.

Det kan ikke lade sig gøre at bygge en computer uden køling... ? Jeg går udfra du snakker om passiv køling her.
Alt efter hvor sart du er mht. støj kan du ofre mange tusind kroner på støjdæmpning. Jeg vil dog ikke anbefale passiv CPU og PSU køling - det flytter IMHO bare problemet.

Det gælder om få en lav varmeudvikling for så kræves der mindre køling. Mindre køling betyder mindre støj da blæserne ikke behøver at køre så hurtigt.

Du er ikke den første der ønsker en lydløs pc så tag og klik ind på silentpcreview.com hvor der findes mange gode guides.

Med mindre du er villig til at ofre rigtigt mange penge på kabinettet tror jeg godt du kan glemme tanken om at køle dit system 100% passivt.

Dokt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej RPP@

Støjfrie PC'er er det hotte.

Jeg har selv en HTPC med en Pentium M der er passivt kølet med BORG HPC 479 (heatpipe) i et mCubed HFX Media kabinet.

Strømforsyningen og grafikkortet er passivt kølet.

Harddiskene er nogen af de mindst støjende på market og iøvrigt hængt op i elastikker!!

Det eneste der støjer i min maskine er en kabinet-blæser som via bundkortet kun starter ved en forudbestemt temp. og max ved 50% = stort set lydløs.

Du kan se de fleste komponenter på http://www.net-kompagniet.dk/

Og den vigtigste side om alt dette er http://www.silentpcreview.com/

God fornøjelse

Dok
Til top Vis Dokt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dokt

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Dokt skrev:
Jeg har selv en HTPC med en Pentium M der er passivt kølet med BORG HPC 479 (heatpipe) i et mCubed HFX Media kabinet.

Må vi se billeder?? -Gerne af indmaden.

Dokt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv et digitalkamera i øjeblikket men set-uppet + billeder er fra http://www.digitalhomemag.com/features/default.asp?pagetypei d=2&articleid=37033&subsectionid=1300&subsubsect ionid=1597

.... hvor der også er masser af billeder. Man kan dog ikke følge beskrivelsen fuldstændig og BORG's Heatpipe ser anderledes ud (se linket i mit tidligere indlæg)

Dok
Til top Vis Dokt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dokt

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Dokt skrev:
.... hvor der også er masser af billeder.

Jeg kan da ikke finde billeder af indmaden monteret

Er specielt interesseret i at se hvordan heatpipene er forbundet og hvordan kabinettet er indrettet med komponenterne monteret..

Tage Nallau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 December 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis du vil lave en computer som er støjsvag er det nok det forkerte sted at spørge . Men hvis du er lidt fiks på figerene og kan finde ud af at skifte blæser og køleprofiler i computeren, kan den sagtens laves støjsvag.

Prøv derfor at kigge lidt på disse 2 hjemmesider, muligvis prøv at oprette en tråd:

http://www.hardware-test.dk/oc/

Du kunne også prøve denne:

http://www.hardware-test.dk/ht/
Til top Vis Tage Nallau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tage Nallau

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Tage Nallau skrev:
Men hvis du er lidt fiks på figerene og kan finde ud af at skifte blæser og køleprofiler i computeren, kan den sagtens laves støjsvag.

Ahh.. Der er altså mere i det end blot at udskifte et par blæsere og køleprofiler. Der er stor sammenhæng imellem varmeudvikling i komponenterne/airflowet i kabinettet/kvaliteten af køleprofilerne med hensyn til hvor meget køling er påkrævet og dermed hvor hurtigt det er nødvendigt at ens blæsere kører.

Jo flere/større blæsere, jo langsommere kan de tillade sig at køre og dermed mindre støj.
Kvaliteten af blæserne er jo også meget vigtig for hvor meget de støjer. Jeg har selv et godt øje til Papst og Adda.

Airduct er også en god måde at lede airflowet i den rigtige retning inde i kabinettet.

Kabelføringen i kabinettet er også meget vigtig. Det nytter ikke noget at kablerne blokerer airflowet..de skal pakkes væk langs siderne eller under bundkortet etc..

Derudover skal man jo også finde en støjsvag harddisk og DVD drev.

Som alt andet er en kæde jo ikke stærkere end dets svageste led så det nytter jo ik noget bare at skifte et par blæsere og en køleprofil hvis man bruger spaghetti kabelføring og har et drev som lyder som en blender...

Tage Nallau skrev:
Prøv derfor at kigge lidt på disse 2 hjemmesider, muligvis prøv at oprette en tråd:
http://www.hardware-test.dk/oc/
Du kunne også prøve denne:
http://www.hardware-test.dk/ht/

Den er jeg så ikke helt enig i.. Forumet på ovenstående links er IMHO mere useriøst. Jeg vil derimod anbefale silentpcreview.com

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes