| Forfatter |
|
Rappo Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tilbringer en del tid foran computeren og det har længe været et irritationsmoment for mig at tage til takke med et sæt middelmådige computerhøjtalere fra Altec Lasing og et onboard lydkort. Jeg tog allerede sidste år en beslutning om at gøre noget ved det og købte et eksternt USB-lydkort fra Silverstone, men så blev projektet lagt på hylden for en stund grundet huskøb.  Min oprindelige plan var at jeg ville investere i en mindre stereo forstærker og et par kompakthøjtalere, men pengene fik hurtigt ben at gå på og jeg endte på et beløb, som var langt over hvad jeg ville ofre. Jeg så mig derfor om efter et alternativ og opdagede ved denne lejlighed den aktive højtaler (studie monitor) og besluttede mig faktisk for at købe M-audio's DX4, men så fik jeg nys om M-audio's kommende Studiophile AV40 som jeg besluttede mig for at vente på. Denne er stadig ikke kommet på markedet og jeg er da også igen blevet i tvivl om hvorvidt dette ville være den optimale løsning. Jeg har derfor taget min oprindelige løsning (Stereo forstærker + kompakt højtalere) op til genovervejelse og nu vil jeg gerne have jeres mening. Budget'et er MAX 4000kr - der er jo trods alt tale om anlæg til computerbrug på kontoret, så der er grænser for hvor meget jeg vil ofre. Nu kommer mine spørgsmål så: 1) Hvad får jeg mest ud af en forstærker og et sæt kompakthøjtalere end et sæt studiomonitors? 2) Hvilke setups vil i anbefale mig at kigge nærmere på og hvilke studiemonitors kan i anbefale?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at høre den danske distributør, http://www.luthman.dk/ hvem, der kunne tænkes at forhandle dem i DK? Hos http://www.music-town.de koster de €145 + €8 i forsendelse (til DK) hvis du betaler med kreditkort via PayPal. Det er da rimeligt billigt... Spørgsmålet er så om den er på lager...
|
| Til top |
|
| |
sennheiser Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 369
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis jeg var dig så ville jeg holde mig langt væk fra forstærker i den pris klasse du ligger i hvis du vil havde et godt anlæg til pcen skulle du kigge på logitech z5500 koster 2100 det kan måle sig med højtalere i 5000 kr skalaen og så køb et godt lydkort til 1000-1400 eksempel et ht omega er en high-end chip der sider på eller audiotrak produgy hifi så har du noget der spakker røv til en billig pris.
|
| Til top |
|
| |
Rappo Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
sennheiser skrev:
hvis jeg var dig så ville jeg holde mig langt væk fra forstærker i den pris klasse du ligger i hvis du vil havde et godt anlæg til pcen skulle du kigge på logitech z5500 koster 2100 det kan måle sig med højtalere i 5000 kr skalaen og så køb et godt lydkort til 1000-1400 eksempel et ht omega er en high-end chip der sider på eller audiotrak produgy hifi så har du noget der spakker røv til en billig pris. |
|
|
Har du erfaringer med det omtalte højtalersæt? Jeg har ikke selv hørt det, men har umiddelbart ikke så stor tillid til Logitech, som producent af lyd-udstyr. Jeg har heller ikke noget at bruge et 5.1 setup til, da det er en bedre musik-oplevelse foran computeren jeg stiler efter. I det her tilfælde ville jeg altså betale for 3 kanaler, som jeg ikke har behov for hvilket i mine øjne er en dårlig prioritering af mine penge...
|
| Til top |
|
| |
Rappo Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Har du prøvet at høre den danske distributør, http://www.luthman.dk/ hvem, der kunne tænkes at forhandle dem i DK?
Hos http://www.music-town.de koster de €145 + €8 i forsendelse (til DK) hvis du betaler med kreditkort via PayPal.
Det er da rimeligt billigt... Spørgsmålet er så om den er på lager...
|
|
|
Jeg mailede www.luthman.dk tidligere med spørgsmålet om hvornår M-audio Studiophile AV 40 ramte det danske marked og det kunne de ikke give mig et konkret svar på. Hvis mit valg skulle falde på dette sæt, så ville jeg klart foretrække at købe dem via en dansk forhandler og jeg kender til flere som forhandler M-audio's produkter, men jeg har endnu ikke set det omtalte sæt højtalere ved nogen af disse forhandlere...
|
| Til top |
|
| |
sennheiser Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 369
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Rappo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde lidt håber på nogle alternativer til desiderede computer-højtalere. Et sæt computer højtalere til 600kr var ikke lige det jeg havde tænkt mig. Jeg siger ikke at de er dårlige, da jeg ikke har hørt dem spille, men når nu jeg har et budget på 4000kr, så må jeg da kunne få noget lidt bedre end det. Dermed ikke sagt at en højere pris er lige med bedre kvalitet og dog...
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en god bekendt som købte et sæt D'feldt Audioengine 5 fornylig. Det er aktive højttalere som til prisen (2500 kr) lyder forbløffende godt - til PC/iPod brug er de efter min mening klasser over det meste jeg ellers kan mindes at have hørt.
Læs lidt om dem her:
http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=16392
|
| Til top |
|
| |
taz123456 Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1398&zoneid=3 ville faktisk anbefale ovenstående indtil jeg så nederst på siden at det ikke længere kan købes i dk
__________________ Mit grej: Musical Fidelity A5 integreret, DLS R55 mk2, Squeezebox(fremragende maskine), Oppo dvd, LG 42PC1R Plasma. Se mere på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75120&KW=ta z123456
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold jer væk fra Logitech!
Sidder selv og hører på model Z2300.
Kostede 1100 kr.
Jeg spiller med onboard lydkort og de lyder decideret dåligt i forhold til mine gamle Creative højtalere til 500 kr.
Logitechen kan dog spille ret højt i dens klasse, men når man gir den fuld gas forvrænger bassen så man næsten får det dåligt!
God jagt- sats på Forstærker+højtaler.
|
| Til top |
|
| |
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Rappo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Jeg har en god bekendt som købte et sæt D'feldt Audioengine 5 fornylig. Det er aktive højttalere som til prisen (2500 kr) lyder forbløffende godt - til PC/iPod brug er de efter min mening klasser over det meste jeg ellers kan mindes at have hørt.
Læs lidt om dem her:
http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=16392 |
|
|
De ser faktisk rigtigt interessante ud! Dem vil jeg bestemt tage med i mine overvejelser.
|
| Til top |
|
| |
Rappo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
taz123456 skrev:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1398&zoneid=3 ville faktisk anbefale ovenstående indtil jeg så nederst på siden at det ikke længere kan købes i dk
|
|
|
De savnomspundne Acoustic Lab Zeta 2.0 har jeg bestemt også haft inde i mine overvejelser. Desværre opdagede jeg deres eksistens en anelse for sent... 
|
| Til top |
|
| |
Rappo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Hold jer væk fra Logitech!
Sidder selv og hører på model Z2300.
Kostede 1100 kr.
Jeg spiller med onboard lydkort og de lyder decideret dåligt i forhold til mine gamle Creative højtalere til 500 kr.
Logitechen kan dog spille ret højt i dens klasse, men når man gir den fuld gas forvrænger bassen så man næsten får det dåligt!
God jagt- sats på Forstærker+højtaler. |
|
|
Det er nu også min plan at holde mig væk fra desiderede computerhøjtalere.
Det er dette setup du hentyder til ikke?  Denne kombination af NAD og B&W var noget af det som mine overvejelser endte ud i første omgang, men det endte som sagt med at blive en anelse for dyrt. Men det er nok realistisk hvis man finder det brugt i stedet.
|
| Til top |
|
| |
NADali Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep det var det setup! Men det kan da godt gøres for under 4000. F.eks. B&W DM601 koster 1500 og NAD C320BEE koster 2500 begge i nypris. Brugt kan man pludselig noget mere - der skal jo også ledninger på  Setuppet med DM601 virker bare lidt "tungt" for mine øjne... derfor ville jeg lige give de små og pæne Cambridge et lyt... Det handler vel i bund og grund om smag og behag __________________ KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
|
| Til top |
|
| |
Rappo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali skrev:
Jep det var det setup! Men det kan da godt gøres for under 4000. F.eks. B&W DM601 koster 1500 og NAD C320BEE koster 2500 begge i nypris. Brugt kan man pludselig noget mere - der skal jo også ledninger på Setuppet med DM601 virker bare lidt "tungt" for mine øjne... derfor ville jeg lige give de små og pæne Cambridge et lyt... Det handler vel i bund og grund om smag og behag |
|
|
Her tænker du vel på S30? Det gør du jo nok for mig bekendt er det Cambridge' eneste højtalere på markedet. Dem har jeg også haft kig på og jeg synes de er ret lækre (rent designmæssigt), så måske man skulle give dem et lyt. Evt sammen med Azur 340A. Denne kombination ville også kunne gøres for en del under mit budget inkl kabler og det hele.
|
| Til top |
|
| |
NADali Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep S30 som jeg linkede til tidligere. Azur 340A kender jeg ikke, men Cambridge har da et fornuftigt ry. S30 har jeg ikke hørt endnu, men rent design mæssigt kunne de bestemt godt stå ved siden af min skærm! Hifiklubben har flere interessante små højtalere, så det ville da være et godt sted at starte lidt prøvelytning. De har jo også både Azur 340A og NAD C320BEE (Der som sagt ofte kan købes til ca. 1500 brugt) - så hvad der matcher hvad??
Et helt andet alternativ er måske:
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/PC_hoejtt alere/PODSPEAKERS_Micropod_SE_+_Microsub_2_1_hoejttalersyste m_.htm __________________ KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
|
| Til top |
|
| |
NADali Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Rappo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det gjorde du da også.  Jeg lyttede til Cambridge Azur 340A da jeg var i klubben i forbindelse med min research sidste år og jeg synes den klarede sig godt. Den kunne dog slet ikke måle sig med NAD C325BEE (som jeg hørte ved samme lejlighed), men den koster selvfølgelig også en anelse mere. Reference højtaleren var ved denne lytning B&W DM601 S3, som efter min mening lyder aldeles glimrende. Med hensyn til Podspeakers, så har de også været oppe til overvejelse, men da jeg lagde øre til dem ved samme besøg blev jeg faktisk ret skuffet. Ikke at de spiller dårligt, men jeg synes bare ikke at de er gode nok til prisen...
|
| Til top |
|
| |
NADali Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må bare en tur i klubben en gang til! Podspeakers er sjove at se på, men jeg tror dig gerne mht. lyden. Cambridge S30 har en god størrelse til et skrivebord og har en kampvægt på 3,8 kg pr. klods! Spørgsmålet er om lyden er god. De store B&Wér har jeg personligt lidt svært ved at forestille mig ca. 50 cm fra mine ører. Mht forstærker vil jeg umiddelbart foretrække en brugt NAD C320BEE frem for en ny Cambridge, men det er mest baseret på fornemmelse. Men lad mig endelig høre, hvad du beslutter dig til og ikke mindst om dine begrundelser for dine valg... Jeg er som sagt selv optaget af fornuftig lyd til computeren, men budgettet lader desværre vente på sig pga. en større ombygning af min lejlighed.
__________________ KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
|
| Til top |
|
| |