Forfatter |
|
Søren C Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 100
|
Sendt: 15 September 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hifi4all
Når jeg spiller plade på min afspiller svinger basenhederne rigtig meget... Det er så lav en frekvens at man ikke kan høre det.
Er der en der ved hvorfor de gør det? Jeg skal ikke skrue særlig meget op før de begynder at svinge.
Det er lige meget hvilken plade jeg spiller.
Håber der en der ved problemet er.
Mvh. Søren
|
Til top |
|
|
Radiomanden Branchemedlem

AUDIOcompagniet
Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 15 September 2011 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan være mange problemer: pick-up der ikke passer til tonearmen - defekt tonearm - defekt pick-up - forkert placering af
pladespiller -
Lad os kigge på den, hvis du kommer i nærheden af Odense!
Søren Vittrup
audiocompagniet
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 15 September 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hedder akustisk tilbagekobling, ligesom når en mikrofon "hyler" i højttalerne, som Søren siger, nok mest forkert pla cering af pladespiller. Nem løsning: Køb en original Rega væghylde, så er det løst  , (med mindre det er en trævæg, og dine højttalere også hænger på den)    . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 15 September 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge her ... måske det kan hjælpe lidt? HVORFOR ... pladespiller
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 15 September 2011 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps ingen hokus pokus i det.Eller et subsonisk filter i forstærkeren , det kan måske også hjælpe.
madmax
|
Til top |
|
|
Søren C Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarende.
Den står på en hylde som jeg har købt i hifiklubben.
Væggen er en murestensmur. Den har hængt der længe og
det er først nu at der er opstået problemer.
Pi ck-up'en er en elyse 2 og armen er en rb301... tror jeg
den hedder.
Men det lyder jo meget sandsynligt det i skriver, for nu
højere jeg skruer op nu mere bevæger basserne sig.
Jeg prøver lige at tage den ned fra væggen i morgen for at
se om det hjælper ellers må jeg en tur til odense. Bor i
kolding, så det er jo ikke så langt
|
Til top |
|
|
Søren C Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2011 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janils: Det er en rigtig lækker hjemmeside du har og jeg har brugt den rigtig meget. :-)
Madmax: Ja det er selvfølgelig også en mulighed men håber at jeg kan løse problemet uden.
Hvordan er det man justere den. Det er ved at være langtid siden... Måske en god ide at starte med det hehe.
Er det ikke noget med at man sætter nåletrykket på nul, justere kontravægten så nålen er 1 mm over pladen og så stiller man
nåletrykket til de gram som pick-up'en forskriver. For mit vedkommende er det 1,75 gram.
Der er en drejeknap på siden af selve "vippe" Akslen. Er det anti-skating og hvad skal den stå på?
|
Til top |
|
|
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 16 September 2011 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg absolut ikke Rega-kyndig, men når jeg har skullet justere nåletryk, udbalancerer jeg med kontravægten armen, så den er vandret og stiller derefter nåletrykket. Hvis drejeknappen er anti-skating, mener jeg, at den skal stå på nogenlunde samme værdi som nåletrykket!
Du kan evt kontrollere det på "det blanke felt" ved udløbsrillerne på en lp. Der skal nålen bevæge sig svagt ind mod center. __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
Til top |
|
|
Søren C Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2011 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper: Okay. Jeg skal ikke kunne sige om jeg gør det forkert så. Fik det forklaret det af sælger, men jeg husker måske
forkert. Den dreje knap står så det passer med 1.75 ligesom nåletrykket.
Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Hvis jeg fører nålen ind til det blanke felt og sætter den ned så køre den bare lige ned og
ikke ind mod center?
Jeg har prøvet at tage pladespilleren ned fra hylden og problemet er der endnu?
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 16 September 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dit tilfælde er det ikke akustisk tilbagekobling. Ikke når du har pladespilleren hængende på en stabil væg, på en
god hylde. Regas egen hylde er bedst, da den kun består af en stålramme, og ikke er følsom for vibrationer overført
gennem luften fra højttalerne, men selv om du har en af Klubbens egne hylder med glasplade, skal du spille meget
højt, før du får tilbagekoblingsproblemer.
Desuden vil tilbagekobling normalt ikke vise sig sådan som du beskriver det. Den opstår normalt ret pludseligt, når
du overskrider en vis lydstyrke, og så melder den sig voldsomt og kraftigt, enten som en meget kraftig brummen
eller hylen. Og den holder lige så pludseligt op, når du lige skruer lidt ned.
Det, du oplever, lyder mere som et nåleophæng, som er lidt for blødt til tonearmens masse. Det gør at buler i
pladerne afspilles som lyd i stedet for at nålen glider over bulen uden at blive bevæget i selve sit ophæng. Det
burde ikke være et problem med Regas egne pick-upper, som jo er tilpasset deres arme. Men nåleophænget kan
måske være for blødt i gummiet, af en eller anden grund.
Du skulle tage og kontakte Bent hos Medlyd, som importerer Rega og kender alt til deres ting. Måske har han et
forslag.
Men det var faktisk derfor, man i en periode på 20-30 år havde subsonisk filter på forstærkerne. Det er man
desværre holdt op med, da CD-systemet jo ikke har den slags problemer. Du kan eliminere problemet ved at skifte
pick-up til en stivere type, eller spille plader, som er helt plane. Men dem er der ikke mange af!
Du kan også opsøge en forstærker med subsonisk filter, eventuelt en ældre, god forforstærker, som du så bare
bruger som RIAA, eller en integreret forstærker, hvor effektdelen ikke engang behøver at fungere, og så hente
signalet ud af Pre Out eller Tape udgangene.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
Fralle Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 16 September 2011 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
Men det var faktisk derfor, man i en periode på 20-30 år havde subsonisk filter på forstærkerne. Det er man desværre holdt op med, da CD-systemet jo ikke har den slags problemer. Du kan eliminere problemet ved at skifte pick-up til en stivere type, eller spille plader, som er helt plane. Men dem er der ikke mange af! Du kan også opsøge en forstærker med subsonisk filter, eventuelt en ældre, god forforstærker, som du så bare bruger som RIAA, eller en integreret forstærker, hvor effektdelen ikke engang behøver at fungere, og så hente signalet ud af Pre Out eller Tape udgangene. |
|
|
Nogle nyere riaa'er har nu også subsonisk filter. Min projekt II SE har da i hvert fald.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 16 September 2011 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Accuphase C27 har også sub-filter .... selv om jeg dog aldrig har benyttet det. Med en fornuftig kombination af arm og pickup bør det ikke være nødvendigt.
Er også tilbøjelig til at tro, der er noget galt med pickuppen. Rega pickup og arm burde passe perfekt sammen.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 16 September 2011 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at ha´ læst lidt mere af tråden er det nok IKKE akustisk tilbagekobling. Tror at Klogesens bud er det, du skal du skal che cke, lyder helt rigtigt som han siger, som om dit nåleophæng er blevet blødere med tiden, så complian cen (nålens eftergivelighed) ikke rigtigt mat cher armen længere  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 16 September 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først skal du finde ud af om det stammer fra pladens skæring, eller fra mekanikken/akustisk tilbagekobling.
Flyt højttalerne ind i et andet rum og skru op, der er følgende muligheder:
1) Er problemet der stadig, er det subsonisk rummel fra selve pladen. Er der en port i højttalerne, kan de dæmpes ved at putte en lille klud eller andet ind i porten - det skulle løse problemet - subsonisk filter på forstærkeren, som det Marantz 2252B har, skærer typisk for højt. Selv har jeg puttet en sok i porten på de to JBL L100A, ellers pumper de to 12" bass pga subsonisk rummel fra pladens skæring.
2) Problemet er væk - køb en anden pladespiller egnet til at afspille vinyl.
__________________ Technics SL-1200 MK2, 1978 ( købt fra ny i 2008 )
AT-120E PU, ?
Marantz 2252B, 1978
JBL L100A, 1978
Ca. 250 stk. vinyl, 1965-1985
|
Til top |
|
|
Søren C Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarende.
Ud fra jeres svar er det vist ikke noget jeg selv kan ordne, så jeg må have en til at kigge på den.
Købte den ca. for 2 ½ år siden i hifi butikken i Rødekro, som jeg troede var lukket men har fundet ud af at han er flyttet til
Tinglev. Jeg tror jeg giver ham et kald og så må jeg en smut der ned med den.
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan da lige ringe til Bent hos Medlyd før du sætter dig bag rattet. Han kører meget rundt i landet, og måske
kommer han forbi dig! Medlyd har 7025 3009.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fralle skrev:
klogesen skrev:
Men det var faktisk derfor, man i en periode på 20-30 år havde subsonisk filter
på forstærkerne. Det er man desværre holdt op med, da CD-systemet jo ikke har den slags problemer. Du kan
eliminere problemet ved at skifte pick-up til en stivere type, eller spille plader, som er helt plane. Men dem er der
ikke mange af! Du kan også opsøge en forstærker med subsonisk filter, eventuelt en ældre, god forforstærker, som
du så bare bruger som RIAA, eller en integreret forstærker, hvor effektdelen ikke engang behøver at fungere, og så
hente signalet ud af Pre Out eller Tape udgangene. |
|
|
Nogle nyere riaa'er har nu også subsonisk filter. Min projekt II SE har da i hvert fald. |
|
|
Det var godt at høre. Det var jeg ikke klar over. De fleste forstærkere og forforstærkere, jeg ser nu om dage har det
desværre ikke. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
Søren C Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2011 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klogesen.
Tak, jeg prøver at ringe til ham.
Har lige købt nye højtalere så er helt nede over at jeg ikke kan høre plade
|
Til top |
|
|
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 16 September 2011 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men har du prøvet at sætte højttalerne i et andet rum og undersøgt om problemet hermed forsvinder ?
__________________ Technics SL-1200 MK2, 1978 ( købt fra ny i 2008 )
AT-120E PU, ?
Marantz 2252B, 1978
JBL L100A, 1978
Ca. 250 stk. vinyl, 1965-1985
|
Til top |
|
|
Søren C Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2011 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 - Nej det har jeg ikke prøvet. Har ikke noget kabel der er langt nok.
Men det er heller ikke akustisk tilbagekobling der er problemet.
|
Til top |
|
|