Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Nyt grafikkort - Radeon 9200 eller 9600? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

For at afspille NTSC [HKEY_CURRENT_USER\Software\InterVideo\Common\VideoDec]
"DXVAPAL"=dword:00000000

For at komme tilbage til PAL

[HKEY_CURRENT_USER\Software\InterVideo\Common\VideoDec]
"DXVAPAL"=dword:00000001

Hvis ikke du gider rode med dette, kan du bare vælge PowerDVD Video codec i Zoomplayer.

Jeg har også ovennævnte regændring i selvekseverende fil så du bare dobbelklikker på en fil så ændrer den det. PM mig med din mail, så sender jeg det afsted.

For at afspille DVD-A SPDIF uden downsampling skal man have et lydkort der kan levere 24/192. Det billigste koster 700,-  - se evt. tråden jeg startede idag.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg havde ikke regnet med at det var så besværligt. Dvs. man skal skifte regnøgle, hver gang man skifte mellem R2 og de andre regioner? Det kunne godt være man skulle køre med powerdvd i stedet.

Har du nogen erfaring, med sonic cineplayer? Såvidt jeg husker er det den der er anvendt på indiana playercomparison...

Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Don Ræv-> ja det er besværligt. Indianaplayercomparison - ved lige hvilken post du mener lol. Ja det er det codec, som iøvrigt også er et fint codec. Kan ikke huske om der er chroma bug.

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Morten Nielsen skrev:

Citér:
Du KAN godt få DD og DTS via SPDIF på computeren, men som jeg skrev tidligere, så er det kun hvis du afspiller en DVD i et DVD program eller afspiller en AC3 fil på computeren (fortæl mig hvis der er andet jeg ikke kender til :)  )..

Erm, ja, da klart at kilden skal have det rigtige format, ellers er der jo bare tale om en konvertering, hvilket aldrig er hensigtsmæssigt. Men bortset fra det, så kan man jo altså godt have mpeg, divx eller andre filer med en AC3 stream i, i hvilke tilfælde, man så kan udnytte DD hvis AC3 streamen er DD fx.

Grunden til at jeg nævnte det, var at jeg engang havde en Sony receiver, der altid viste et lille blåt lys når der kom et DD/DTS signal til den. Jeg købte glad et Sound Blaster Live! 5.1 Digital og satte digital udgangen til forstærkeren og straks regnede jeg med at det lille blå lys ville tænde,  men næ nej, sådan skulle det ikke gå. Jeg skulle hurtigt lære, at det kun var med DVD'er og AC3 filer og sådan vedblev det indtil jeg prøvede NForce 2 med realtime DD encoding. Derudover så kender jeg en del andre der har troet det samme, altså at bare de brugte den digitale udgang, så ville forstærkeren sende surround lyd ud i alle applikationer, men det er jo ikke tilfældet (stadig med Nforce1/2 som undtagelser).

Jeg har ikke helt forstået. Hvad er det der realtime DD encoding. Der skal da ikke encodes noget med et DD signal. Det skal da bare sparkes videre i systemet i den rene tilstand så receiveren kan lege med det. Mht. andre kilder såsom stereo, så skal det da heller ikke encodes, det skal også bare videre i sin tilstand og ikke laves om til "DD".

Xvid og divx filer med ac3 lyd er meget mere udbredt end det bare var for 1 år siden. Jeg bruger selv optical udgangen fra mit terratec kort og hen til optical indgangen på min receiver. Den viser at den modtager en rent DD signal når jeg f.eks. afspiller nogle af mine film kodet i xvid med ac3 lyd.

Citér:
Meningen med HTPC, er vel overlegen billedkvalitet via DVI, FDDShow og lign., men sikkert også afspilning af deciderede PC videofiler. Det er i det præcise tilfælde jeg siger SPDIF ikke kan overføre DD/DTS. Altså, hvor lydsporet på videofilen er DD/DTS. Dette bliver kun afspillet i stereo fordi afspilleren ikke forstår at den ikke skal dekode lydformatet (det er muligt der er afspillere til pc'en der forstå at smide det ud i korrekt DD/DTS format, men jeg er ikke stødt på nogen).

Hvis lydsporet i en 'videofil' er DD/DTS og din afspiller ikke forstår at lave passthrough, så find en ordenlig afspiller. Eller med andre ord, find en ordenlig afspiller der forstår at lydsporet er AC-3 og ikke skal dekodes.

Selv om det lyder underligt, så er der LANGT fra alle afspillere, der forstår at afspille en videofil med AC3 i DD format, også selv om man vælger "Use SPDIF" både i programmet og i lydkortets setup. Sad but true. Hvilken afspiller bruger du selv?

Hmm forstår ikke rigtigt. Du skal jo huske at have software i orden inden det virker, her tænker jeg på ac3 filter, hvor man i det program sætter den til SPDIF. Selv WinAmp kan bruges til at afspille xvid og divx filer med rent DD signal. Selv bruger jeg bs player som, men kun midlertidigt da min com er vildt langsom og skal til "syn" .

Citér:
Mht. til lydkortet på NForce bundkortene, så er det kun de dyre modeller der har DD realtime encoding muligheden.
Nu ved jeg ikke lige hvad din referenceramme er mht priser, men et Asus A7n8x deluxe med Nforce2 koster 859 kr.
Anyway, så skal du jo undlade at sætte kryds i det lille 'Aktiver Dolby(r) Digital indkodning', men bare smide det direkte ud og lade din forstærker styre det sjov.

Det var også bare for oplysningens og Ronins skyld, men vil da lige påpege at det altid er dejligt at kunne overføre 5.1 lyd via ét kabel (også andet end DD/DTS) :)

Citér:
Morten Nielsen, giver du mig lige et link til det terratec kort? Jeg vil meget gerne se det :)

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23310

Forstår ikke din begejstring for KISS. Jo, det er nemt og det er en fin afspiller til DivX, men den kan aldrig nogensinde leve op til en fuldt udstyret HTPC, hverken med lyd eller billede. Dels pga hardwaren der er brugt, og dels pga manglende muligheder for tweaks, og store fejl og mangler i alle KISS modellers firmware.

Slutteligt vil jeg spørge hvad du egenligt vil med det du har sagt? Får en grum mistanke om, at du forestiller dig, at KISS kan afspille alle formater og smide lyden ud i DD/DTS uanset hvad? Og at en HTPC ikke kan det, og derfor er underlegen, eller noget i den dur? Alt skal jo ikke laves om til dolby digital (indkodning).. stereo skal jo gerne bare ud i stereo fx.

Mulig betydning for KISS = Keep It Simple Stupid.. der er ikke noget trylleri eller noget ved deres modeller. De er bare gode til Divx og nogenlunde til DVD afspilning. Dette er ikke ment som at tale ned om KISS. Det er et udemærket produkt, men kan ikke sammenlignes med en HTPC, som KISS ikke kommer i nærheden af.

Selvfølgelig kan KISS ikke afspille alle formater, men det er få den ikke kan. Selvfølgelig smider den heller ikke alt ud i Dolby Digital/DTS (f.eks. ganske normale stereokilder), men den gør det hvis det ligger i lydsporet på videofilen, hvilket jeg ikke kender nogle afspillere der gør :/   Men den leverer nu godt nok et bedre billede end std. tv-out (nu er jeg ikke klar over hvor mange herinde der bruger det frem for DVI).

Hvis videofilen indeholder DD/DTS lydspor så bruger jeg da bare et hvilket som helst program til af afspille filen som så automatisk sender det rene signal videre til min receiver så den kan lege med det.

Kan forresten godt nikke genkendende til det med firmwaren. Den firmware min blev leveret med var godt nok dårlig, men efter opdateringen kører den fint :)

Det kan jo også godt være at det bare er mig der har misforstået noget! Så nu sætter jeg det op sådan som jeg har forstået det.

• Du har købt receiver og forventer at computerens digitale signal skulle aktivere DD/DTS signal led'en. Receiveren viser jo kun det blå lys når der kommer et DD/DTS signal til den og altså ikke når den "bare" får et digitalt signal. Min egen receiver viser at den får et digitalt signal hele tiden fra min com, men DTS/DD led'en lyser jo kun når den får netop sådant et signal.
  • Du ønsker at have alle dine signaler lavet om til rent DD, hvilket er umuligt. Alligevel har du købt et eller anden nForce halløj som encoder alle signaler om til DD.

Er det rigtigt forstået eller er jeg helt hen i skoven?

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Jannik der var engang hvor jeg troede DD/DTS, eller multichannel LED'en (som den rent faktisk hed) ville lyse, bare jeg satte et surround lydkort og digital output til den, men jeg blev jo klogere...

Det med DD realtime encoding er for så vidt kun vigtigt, hvis du vil overføre analog 5.1 lyd via ét kabel (her ville jeg tidligere have sagt videofiler med AC3 lyd, fordi afspillerne ikke forstår noget, men har lært noget nyt :D ), f.eks. fra spil med snurrerundt lyd. Det analoge lyd bliver self. digitaliseret som DD først :)

Må forresten lige prøve det med videofiler og AC3 lyd, downloadede FDDShow i går, det må sq kunne finde ud af at gøre det rigtigt! Har bare et lille problem, alle mine film med AC3 bruget XviD video codec og de laver fejl af en eller anden grund :(

CK^HOL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Nu har folkene fra HardwareOnline.dk været så flinke at linke hertil en del gange, så jeg vil gøre det modsatte hehe ;-)

Ej skal du bruge et grafikkort til lidt kontor brug, tv-ud og ingen form for spil, så er det dumt at gå ud og købe hurtigere end R9200/FX5200 serierne som udgangspunkt. Men hold dig for guds skyld fra alle nVidia kort der ikke har navnet FX, deres TV-ud sux big time – uanset chip og producent (GF2/3/4 TV-ud er pinlig ringe). Og ja om kortet hedder XT, SE pro eller hvad de kalder det er ligegyldigt i den her sammenhæng. Der kan være kvalitetsforskel, men ikke fra chip til chip.

Og at et grafikkort har fået et klistermærke hvor der står ”DirectX9.0” på har intet med at være fremtidssikret. Et R9600 non-pro f.eks. som der var tale om, har i forvejen ikke kræfter nok til for alvor at lege med DX9.0 kode, så hvordan mon det klarer sig om et år?

Som udgangspunkt så tag et kort uden blæser, alt andet giver ingen mening når det skal bruges til kontor brug samt TV-ud. Finder du et kort som du vildt gerne vil have, men som ikke er passivt kølet, så kan du evt. selv bixe med noget, eller købe en Zalman passiv køler.

PCI Express er også ligegyldigt, medmindre du skal købe kort i 4. kvartal eller lignende. Som det er nu venter alle på at Intel frigiver det, hvilket først sker i juni (tidligst). Der er heller ikke de store ydelsesmæssige fordele i PCI Express på længere sigt. De store fordele ligger i at de giver mulighed for at benytte GPU’n til andre formål, aka at overtage arbejdsopgaver som CPU’n traditionelt har stået for (hvilket først sker ved DX10 i 2006). Umiddelbart er det kun den mere professionelle bruger som får udnytte af PCI Express’ muligheder for at sende data bege veje på samme tid. Fordelen ligger ikke i den ekstra båndbåndbrede, så at snakke om at AGP8 ikke bliver udnyttet har intet med at det ikke kan betale sig at skifte til PCI Express. Havde du derimod leget med rendering af grafik var sagen en anden, der er det lækkert at kunne hente data fra CPU’n og smække den op på samme tid - anyway PCI Express skal du ikke tænke på.

- Hvad angår opgradering af motherboard om et år hvor PCI Express så småt er kommet i gang, så behøver man ikke være specielt bange. Intel er pt. den eneste producent der vil lave PCI Express only motherboards, og selv her vil deres i915 serie komme i PCI Express + AGP løsninger. Du kan være 100 på at der de næste par år er AGP boards at finde på markedet, og specielt fra VIA og SiS. Det er ikke producenterne der presser på for at få et PCI Express skifte.

Hvorvidt du skal gå efter en standard løsning med almindelig grafikkort osv., eller du skal begive dig ud i løsninger som Kiss eller et AIW/VIVO kort ved du 5 gange bedre end alle os her. Det er dit behov, ikke hvad der teknisk er bedst.

PS. poul_erik, et R9200 er også DX9.0 kompatibelt, ligesom et GF3 er. Det understøtter ikke DX9.0, men det er kompatibelt med det, så længe driverne understøtter dette (hvilket de gør). Ordkløveri :)

PPS. Higtech (HIS) er ikke en ny producent, de har bare aldrig rigtig været inde på det dansk marked før.

PPPS. Man kan da ikke sammenligne NF2 SoundStorm med et Terratec kort. Det holder jo ikke :)

Hmm man kan vel aldrig komme for sent med et indlæg...?

Til top Vis CK^HOL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CK^HOL Besøg CK^HOL's Websted

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Er glad for du tar' det så pænt S.R.S. for jeg var vist ikke i mit mest diplomatiske hjørne da jeg skrev mit forrige indlæg, men klokken var ski også mange (ikke at det er en god undskyldning) 

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Morten Nielsen skrev:

Er glad for du tar' det så pænt S.R.S. for jeg var vist ikke i mit mest diplomatiske hjørne da jeg skrev mit forrige indlæg, men klokken var ski også mange (ikke at det er en god undskyldning) 

Hehe, tak du. Nu havde jeg også selv skrevet noget, der ikke lød alt for klogt, når man ikke kender historien bagved...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes