Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nye højttalerkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 December 2014 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Er det ikke sådan, at jo højere op på "stigen" man kommer, des mindre (og måske dyrere) bliver de "kæmpemæssige" (men små) forskelle vi
hører, og bare det at få en forbedring, kan her føles som stor.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 December 2014 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg kunne nøjes med mit chord Rumour kabel til de nye højttalere, ja så kunne jeg have sparet pengene .. men så ville det være direkte tåbeligt at købe nye fronthøjttalere til 40.000 kr.

PS. Ja på et tidspunkt bliver forbedringerne små i forhold til pris inden for hifi, det er nok der HIGH END starter.
Til top Vis Arne s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arne s

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 December 2014 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Jeg ville også sige at du skulle havde brugt 13.000 på udstyr i sted for et kable, og så skulle du havde givet et
TALK3 et lyt, tro at du har fået meget meget god lyd ud af det, end du har nu

Ren og skær gætværk. Det lader til at du baserer din formodning udfra Mikkel Giges anmeldelse samt skepsis overfor kablers
indflydelse. Jeg siger ikke at dyrt altid er bedst. Omvendt er billigt heller ikke altid bedst eller dårligst for den sags skyld. For at
kunne spore forskelle på kabler kræver det først og fremmest synergi. Men det afhænger også af anlæggets evne og kvaliteter til at
kunne sporer forskellene.

Lige nogle spørgsmål:

1: Kender du Arnes setup (svaret er vist nej)
2: Har du sammenlignet TALK3 kablet med andre kabler i Arnes setup (svaret er vist nej)
3: Har du sammenlignet de listede kabler som Arne har testet. I Arnes setup vel at bemærke (svaret er vist nej)
3: Har du testet TALK3 kablet op imod andre kabler i dit eget setup (gætter på svaret er nej igen)

Jeg kan heller ikke svare ja til ovenstående spørgsmål. Derfor skal jeg ikke kloge mig på Arnes investering eller Giges anmeldelse
af TALK3 kablet. Er TALK3 hype eller faktum? Det kræver aflytning. Er Arnes investering for høj? Det er der vist kun én der kan
afgøre.

Eks. koster alle mine kabler mindre end Arnes højttalerkabler til sammen. Det fortæller jo ikke noget om Arnes valg. Det er MIT
valg. Jeg har et andet setup og dermed en anden lyd. Dertil har jeg egne præferencer som jeg vægter. Summa summarum har jeg
opnået den effekt jeg ønsker. Nøjagtig ligesom jeg fornemmer Arne er tilfreds med sine kabler og den investering han har gjort.

Formodninger og antagelser er der mange af på forum. Der er en tendens til at gøre sig til dommer over mangt og meget uden det
reelle grundlag for at kunne udtale sig.

no1Klein
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 December 2014 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Til alle jer med kabler dyre eller billige
Hvis i fjerner metallet i kablet så er der hul igennem
Så kan metallet sælges som skrot, stor bliver prisen jo nok ikke
Men er vi glade gør det jo ikke noget
Mvh Peer

Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 December 2014 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Tænk på hvor mange koncert og live optræder man ville kunne går til, for de penge man smide efter nye kable, og disse koncert og live optræder slå alle kable udsendt pris

Man ville vel kunne kalde det for 1:1 Hifi
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 01 December 2014 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Pudsig sammenligning INTET anlæg måler sig med live musik. Som at sammenligne æbler og pærer. Du taler egne
prioriteringer. Det er også fint nok. Sålænge man også kan anerkende andres valg. Dette til trods for at ens egne prioriteter er
anderledes. Det er ofte svært at få øje på herinde.

For at bruge din egen retrorik. "Hvorfor købe et anlæg til en samlet pris af eks. kr. 20000,- når man kan købe et billigt reolanlæg til
kr. 4995,- i Bilka og spare en masse penge".... "Tænk på hvor mange koncerter og live optrædener man vil kunne gå til for de
penge et billigere anlæg koster"...... Sådan kan man blive ved og ved i et væk. Igen taler vi personlige valg og prioriteringer.

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 December 2014 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Tænk på hvor mange koncert og live optræder man ville kunne går til, for de penge man smide efter nye kable, og disse
koncert og live optræder slå alle kable udsendt pris

Man ville vel kunne kalde det for 1:1 Hifi

Hvorfor køber nogen en Audi? Du kan jo lige så godt købe en Up/Mii/City-Go, idet formålet med en bil jo kun er at komme fra A til B. Prøv at
tænke på alle de prøvekørsler af Ferrari o.l. du så kunne købe dig til for forskellen.

Og det der med at det er bedre at gå til koncert... Jo jo, men sidst jeg kiggede i ugeavisen lagde Joni Mitchell stadig ikke vejen forbi ANYWHERE.
Er så træt af det udsagn.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2014 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Husk på vi her taler om hobby.
Og i forbindelse med hobby dur indvindinger som "for dyr" eller "spil af tid" jo ikke.

Men at live-musik altid lyder bedre end hi-fi er jeg ikke enig i.
Har tilbage i 80érne været til mange koncerter i Brøndbyhallen, og ikke i et tilfælde lød det bedre end stereoen derhjemme.

ps. Det samme for Valbyhallen.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2014 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

HeHe, først skifte man kable ud til et dyrt, for derefter at finde ud af at højtaler ikke er godt nok til kablet, og så skifter man højtaler ud og finde ud af at anlæg ikke er god nok til højtaler, og så finde man ud af at kable nok hele ikke godt nok til det nu nye anlæg, og så starte ballade forfra

Ja vores hobby er dyrt men dejligt og til tider også sjovt

Man man skal hele ikke glemme at få lytte på musik og ikke at lytte på selve anlæg og derved at glemme at lytte på musikken, da musikken jo er formålet med anlæg og anlæg ikke er målet i sige selv
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2014 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Ja, "the never ending story". Og er det ikke en hobby som er værd ?

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2014 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Ringen er sluttet med mine nye kabler, mit anlæg - højttaler og kabler matcher sammen så lyden går op i en højere enhed.
Undervejs er Digital kabler fra Nordøst blevet skifte ud med kabler fra MIT .. Det var noget af en forbedring. For sjov lånte jeg 2 power kabler Supra lorad .. Det kunne høres så der blev bestilt 2 stk. mere så alle dele i anlæg kan få et nyt skærmet power kabel.

Jeg har været til mange koncerter, og lyden er bestemt ikke altid lige god.

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 December 2014 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er fedt, at du har draget dine egne konklusioner og sammenligninger, uden du har fulgt strømmen og "hypen" fra
diverse anmeldser. Det er selvfølgelig mange penge at bruge på kabler, men har selv oplevet kæmpemæssige forbedringer iht.
kabler.. dog afhænger anlæggets kvalitet meget af forskellen på forbedringen. Jeg har lige erhvervet mig noget gammelt
Sugden grej, og her har kablerne en stor indflydelse på lyden.. Sikke en forskel et sølle RCA (Sword) signal kabel kan gøre,
eller for den sags skyld højttalerkabler.. Hvis jeg først har opnået tilfredshed og synergi med anlæggets lydpræstation, og jeg
har "følelsen" af tilfredshed og musikglæde i helheden af anlægget, så starter min jagt på at tweake og få det til at præstere
bedre - netop for lige at få presset det sidste juice ud af rillerne Men HiFi er nu engang en hyggelig hobby, hvis man tør at
være åbensindet, og selvfølgelig have en vis portion skepsis med i posen; det nytter ikke noget at sable et HiFi produkt eller en
påstand til jorden, hvis man ikke selv har afprøvet det.. BASTA.

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2014 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Ja kabler kan gøre noget af en forskel, hvis man ellers har et anlæg af en vis kvalitet. Musik glæden bliver meget større når man har opnået det man gerne vil med musiken .. En af de ting vi lagde mærke til med det nye kabel er at bla. Mary Black og Leann rimes lyder som om de står lige foran en og synger..

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2014 kl. 05:08 | IP-adresse registreret  

Billeder af mit nye højttaler kabel.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Sendt: 29 December 2014 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et beskedent mini anlæg i forhold til så mange andre, men jeg har b.la de her 2 kabler
Audioquest og
Van den hull

Jeg klan sagtens høre forskel, selv om audioquest kablet er valgt som årets højtalerkabel i whathifi nogen år i
træk fortrækker jeg van den hull kablet da det har en meget mere behalig top,
audioquest kabel er lidt mere lyst og påtrængende i toppen, hvad forskellen ellers er ved jeg ikke
da jeg ikke kan holde ud at lytte til toppen med audioqest kablet og derfor hurtigt går tilbage til van den hull kablet
før jeg har oplevet anden lydmæssig forskel end diskanten

Prøv at bruge en billigt kabel til diskanten og et dyrt til bassen for der efter at bytte om på kablerne,
der kan man tydelig høre forskel, det vigtigt at man bruger det bedste kabel til toppen for det kan høres hvis man ikke gør det.
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 December 2014 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Arne s skrev:
Billeder af mit nye højttaler kabel.

Tillykke med dit nye kabel
Som jeg ser det har du gjort det rigtige ved at teste et antal forskellige kabler og fundet det kabel der matcher dit anlæg og smag
Som flere er inde på så er det synergi det handler om.

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2014 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

TAK ..

Jeg har ikke hørt kabler fra Audioqest, men det lyder til at de er meget lyse i toppen som det Nordost kable jeg hørte .. Det var meget lyst og skinger i top, det var bestemt ikke godt i mine øre.

Jeg er ikke enig i at man skal bruge et billigt kabel til bassen og det bedste til toppen, mange højttaler har problemer i bas området og der for er et så godt kabel som muligt da at foretrække til at holde styr på bassen. Jeg har i min test af højttaler hørt flere som havde en super lyd i top, men bunden var så dårlig (mudret) at det ødelage lyd billedet af højttaleren .. Det er ret tydeligt når en højttaler prøver på noget i bunden den ikke magter. Med mindre at power er så lille at man nærmest ikke kan høre højttaleren.

Når jeg har hørt højttalere som bliver spillet meget lavt, ja så er der noget der siger mig at der er noget der skal skjules og jeg har som regel ret. Så kommer en mudret bas frem som højttaleren ikke kan styre eller bas området er nærmest væk selv når der kommer noget mere power...Det har været højttaler med 5" eller 6" basenheder.

Hvis du har 2 højttaler kabler hvor det ene er godt til noget musik og det andet kabel er godt til noget andet musik, ja så har du ikke det rigtige kabel til dit anlæg og højttaler... På samme måde kan du lytte dig frem til de rigtige højttaler til dit anlæg.

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Januar 2015 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lige anskaffet mig nogle nye højttalerkabler - primært pga. jeg skulle have længere kabler... Læste en del på nettet
og faldt over QED SIGNATURE REVELATION... som har fået rigtig meget ros.. Jeg har så prøvet dette og til min store
overraskelse er der kommet meget mere hul igennem med et stereo perspektiv der adskiller instrumenter væsentlig bedre..
Bunden er blevet mere præcis og jeg kan i mange musiknumre høre bassen i forskellige sider hvor trommeslageren nu engang
sidder.. Før var det ikke lige så skarpt.. Dog er bunden ikke lige så kraftig - men mere præcis.. Diskanten er gået et tak op i
niveau med flere detaljer og "dybde".. Det var godt nok noget af et stykke arbejde at af-isolere de 10 enkeltstående ledere
inde i kablet til bananstik... Men resultatet er enestående... Ved ikke om der er andre som har prøvet dette kabel..

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2015 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Det er ikke et kabel jeg kender, men der er da fedt du har fundet det rigtige kabel til dit anlæg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes