Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: støj forurening (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 December 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har købt en creek obh se 21 med obh 1 strømforsyning til at drive mine Grado rs 2. Den kører via tape output. Det lyder virkelig godt men problemet er at den opfanger støj fra mobilsignaler. Jeg har naturligvis slukket min mobil mens jeg hører musik, så det er ikke min mobil den opfanger. Bor i lejlighed, så det er vel de omkringboendes telefoner den fanger? Har sat to ferritkerner på obh 1 ledningen helt henne ved stikket ved ampen som jeg har læst man skal hvis det sku' virke og det har da også dæmpet det noget, men der kommer støj et par gange under en cd aflyting alligevel. Andre som har prøvet noget ligende enten med en Creek headmap el. andre modeller? Nogle løsninger el. forslag til en anden amp som med sikkerhed er støjdæmpet? Der er nemlig ingen problemer når jeg sætter hørebøfferne i forstærkerens jackstik, andent end at lyden er knap så åben og dynamisk naturligvis. Bruger King Cobra kabler både til min Creek og til CD afspilleren.

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 December 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til Svend

Hmm et underligt spørgsmål godt nok og måske ikke helt til denne del af forummet, men jeg kan da prøve og se om jeg kan hjælpe.

Hmm for det første hvordan ser setup´et ud.
Er det: CD -> forstærker - > creek?

Hvilke kabler bruger du imellem? er de skærmede alle sammen? Og er det rigtigt at støjen kun kommer når du bruger det sidste led? altså det ud til creeken?
Det tape out er det volumenstyret og har har du prøvet andre udgange, du skule jo helst bypasse den ene forstærker når du kører over i creeken. Har din cdafspiller evt 2 udgange og er der stadig støj når du kører direkte fra den?
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 17 December 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej techtrino

Mit setup er: Atoll in 50 forstærker, NAD C542 cd afspiller, B&W ASW608 aktiv subwoofer med ARGON 5084S kabel via høje line out på forstærkeren , Monitor Audio Silver RS 1 højtalere med Audioquest Type-8 Braid  højtalerkabel bi wire forbundet, creek obh SE 21. Grado rs 2 hovedtelefoner. Både CD afspiller og creek er forbundet med Audioquest King Cobra RCA signalkabler.

Creek'en er forbundet via tape out. Der er også et ekstra sæt udgange på NAD'en som de kalder "NAD Link" så der tør jeg ikke sætte Creek'en til da det vist er noget med at man kan betjene et samlet NAD anlæg med en remote, så der må vel være noget med signaler som kommer igennem der? Via tape out er der ingen volumekontrol. Har prøvet at sætte min mobil helt hen til Atoll'en uden resultat indtil jeg ringede på den, så var der samme støj som jeg oplever vilkårligt via min creek, men jeg skulle altså ringe op og holde telefonen HELT ned til forstærkeren. Prøvede det samme på Grado kablet, igen skulle jeg næsten røre ved kablet med min telefon og ringe op samtidig for at få en forstyrrelse.

Men Creek'en opfanger mobilsignaler vilkårligt selv om min egen er slukket og endda lagt i et andet rum. Har tænkt mig at prøve at koble creek'en dirkete til NAD'en næste gang og se hvad der så sker. Jeg er bange for at det bare er creek'en som er dårligt afskærmet Fandt nemlig dette i et forum: http://www.head-fi.org/forums/f21/problem-headphone-cable-ma terial-mobile-phone-interference-371343/    

Jeg håber dog der er en løsning, ellers må jeg ud og have en anden headamp, bare synd for den lyder rigtig godt og den var da heller ikke helt billig

Men nu prøver jeg som du også nævnte at koble creek'en direkte til NAD'en, så vender jeg tilbage med er svar.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 December 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever et lignende problem med mit hotelværelses setup med en Sony cd walkmann og en RudiStor XJ-03 forstærker. Dette setup kan også blive generet af hvad jeg formoder er mobiltelefoner på de omkring liggende hotelværelser. Jeg har ikke fundet nogen løsning på dette men det var værre da jeg brugte min iBasso D1 så Rudi'en i sit magnesium kabinet skærmer måske bedre.

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 December 2008 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Er det ikke bly der afskærmer sådan noget bedst? man kunne da overveje at lave en slags lille bly frakke til den og se om det virker 
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 18 December 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

At nc8000 har oplevet ligende problem på hotelværelser er trods alt rart at høre forstået på den måde at så er det ikke bare et problem jeg står med, altså er der også en løsning et sted. Nu prøver jeg at sætte headamp'en direkte til CD afspilleren først det ku' jo være at Atoll'en forstærker signalforstyrrelserne.

nc8000, kørte din sony på batterier el. via lysnettet? har også omformerens ledning mistænkt for at virke som antenne.

Mathias Bak's bemærkning om en blyfrakke er måske ikke helt ude i hampen. Her tænker jeg mere på at Grado jo laver en headamp i ét stykke træ og med mulighed for batteridrift. Det sku' man formode ku' elliminere to ledere: metal chassis og elledning?

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 December 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hej igen svend
Hmm det er meget muligt at det er støj fra netledninger osv, du kunne prøve et skærmet, de koster ikke alverden hvis du selv laver det.
Ellers er der jo en måde du kan se om det er din forstærker der opfanger støjen... du laver en lille kasse a staniol... også jorder du kassen til eks en radiator

Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
nc8000, kørte din sony på batterier el. via lysnettet? har også omformerens ledning mistænkt for at virke som antenne.

Jeg kører udelukkende på batterier i det setup

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 22 December 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Nu fik jeg prøvet at koble min Creek direkte til CD afspillerens output. Jeg lyttede til en cd med mange rolige passager, den varede 70 min. I den tid havde jeg min mobil tændt men dog lagt den ude i gangen ingen grund til at overdrive I den tid var der INGEN  mobilsignal støj! Det KUNNE jo tyde på at problemet ligger mellem forstærkeren og headamp'en. Nu vil jeg selvfølgelig lige prøve dette setup med cd + direkte forbindelse til headamp et stykke tid for at se om der virkelig ikke er signalstøj mere. Så må jeg bare rode lidt med kablerne når jeg skal høre over forstækeren og højtalere, men det går jo nok osse.

Men det bringer nu et nyt sprøgsmål på banen: Bag på Creek'en er et output og i manualen http://www.creekaudio.co.uk/products/product_downloads/instr uctions/obh21.pdf

vises der at man kan sætte cd via headamp input og føre signalet via output til forstærker input. Men..men...men: Hvad sker der så? Vil creek'en så virke som forforstærker? Kan jeg lave skade på min forstærker? Creek'en er kun på 1 watt udgangseffekt, men alligevel. Og skal jeg så justere volumen via headamp'en eller bliver signalet bypasset ligesom via forstærkerens tape output. Vil nødig lave ged i den og brænde et eller andet af

Jeg forstiller mig i hvert fald, forudsat at det er sikkert med ovennævnte setup, at mobilsignalstøjen forstærkes af min forstærker via det oprindelige setup altså cd signal via forstærker tape output til headamp når forstærkeren er tændt og det derfor ikke vil være et problem når den er slukket, altså ikke bare på standby, men helt slukket.

Glemte lige at nævne at jeg forsøgte modellen med at jorde. Mit anlæg står på væghylder som hænger tæt ved to radiatorrør, så jeg snoede den tynde ledning fra OBH 1 omformeren et par gange om det ene rør (det kolde naturligvis), tror næppe at det er årsagen til at støjen (måske) er væk, men jeg vil da også prøve med det oprindelige setup igen et par gange bare lige for at se

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikker på at der simpelt hen er tale om et line pass through så det simeplt hen er det signal der kommer ind i Creek'en der uforandret sendes ud igen. Denne måde er den reneste men betyder også at Creek'en så kun kan bruges til den ene signal kilde hvorimod med en placering i tape loopet kan den bruges til alle signalkilder der er tilkoblet din normale forstærker.

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 23 December 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

nc8000 skrev:
Jeg er ret sikker på at der simpelt hen er tale om et line pass through så det simeplt hen er det signal der kommer ind i Creek'en der uforandret sendes ud igen. Denne måde er den reneste men betyder også at Creek'en så kun kan bruges til den ene signal kilde hvorimod med en placering i tape loopet kan den bruges til alle signalkilder der er tilkoblet din normale forstærker.

Okay,så var det da en mulighed at prøve, for de tekniske data på Creek'en er bedre end på Atoll'en, så der sku' ikke være nogen forringelse af lyden via højtalerne. Jeg har kun en harddiskoptager sat til også, det gir' lidt ekstra oplevelse når vi ser film og der bruger jeg sjældent hørebøfferne, men ellers ka' jeg sætte dem i forstærkerns jackstik. Tak for svaret

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 23 December 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Okay! der er sgu stadig støj på bæstet! I går lyttede jeg sent om aftenen Nu hørte jeg musik her til formiddag og ja, mobilstøj igen Nu har jeg dog løst problemet: jeg har pillet Creek'en ud af anlægget og må så nøjes med jackstikket i Atoll'en, for det er bedre med et mindre godt lydsignal end at blive frustreret over forstyrrelser i lydbilledet, man ender jo bare med at sidde og lytte efter det i stedet for musikken. Så har jeg smidt 2000 kr ud af vinduet, so be it. Men så ved andre i dette forum dog een ting: Køb ikke creek

Tak for jeres hjælp, jeg er sikker på at problemet er omformerens tynde ledning, det svage led om man så må sige

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Surt show

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 23 December 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

nc8000 skrev:
Surt show

Ja, sådan kan det jo gå "Man lærer så længe man lever" som manden sagde, da han modtog tyskundervisning på sit dødsleje. Men jeg har da et ekstra sæt king crobra kabler nu, så der "sparer" jeg da 1700 kr når jeg skal ud og ha' en DAB tuner, så ryger de deri Men det er slut med head amp "eventyret", måske smækker jeg den til PC'en Der bruger jeg allerede min gamle Grado sr 60 når jeg gamer, så ku' den få en ekstra tand på lydsiden

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Vil lige skrive at der faktisk kom en lykkelig slutning på hele historien: Jeg prøvede til sidst bare at sætte høretelefoner og omformer til uden anlægget. Stadig støj fra mobilen. Så jeg blev enig med mig selv om at nu havde jeg prøvet ALT og der var kun en fejl at se og det var selve heap amp'en. Det var de enige i i Tape Connection (hvor den er købt) og jeg fik den byttet. Nu er der ingen støj mere. I min frustration skrev jeg "Men så ved andre i dette forum dog een ting: Køb ikke creek"... Sorry creek 

Men jeg var nu glad for at jeg forsøgte alt først, inc. sprøge jer brave hifi elskere i dette forum, før jeg tog ind for at reklamere hos TP For så slap vi for da en længere snak, han tog mine ord for gode varer og byttede uden videre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes