Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 10 Maj 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Sveske skrev:
bjørn skrev:
Armliften skal nok bare tvangsmotioneres eller i værste fald adskilles, renses og påfyldes ny silikoneolie - men, langtids stilstand garneret med lidt støv/nullermænd kan sagtens modstå det beskedne tryk fra armen.
NB! jeg har et originalt Stax hus liggende, godt nok afkortet en anelse (lav vægt var en dyd i gamle dage) men det er komplet med fingerbøjlen og de specielle skruer
|
|
|
Jeg har allerede prøvet af "flå" lidt i armløfteren, og det hjælper ikke særligt. Så den skal nok pilles fra hinanden. Manualen siger, det ikke burde blive nødvendigt at smøre armen nogensinde, så det kan jeg vel nok lade være med. Antiskatingen fungerer også fint, da jeg fik hevet i "knappen". Sørme om du ikke har fået en PM. |
|
|
Hej...
Kan armliften ikke gå ned, eller kan den ikke gå op?
Hvis den ikke kan gå ned - så tryk godt til med fingeren for at 'hjælpe'!
Når først liften har været nede én gang, kan du begynde at 'massere' liftfunktionen.
Som med de allerfleste arme, skal du være forsigtig med smøring. Ét dryp olie det forkerte sted - og du er lost! (Så skal alt adskilles til atomer og renses grundigt. Ikke ønsværdigt!).
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Et par små gode pensler til afstøvning i krogene kan købes i Panduro Hobby og lignende steder og ingen smøring med mindre manualen foreskriver det
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 10 Maj 2007 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige kigget igennem manualen, og den fraråder faktisk smøring, så det bliver i hvert fald ikke nødvendigt.
Mht. armløfteren: den går ikke ned, og jeg skal faktisk lægge forholdsmæssigt mange kræfter i for at tvinge den ned igen.
Jeg tror ikke, massage er nok - så skal der i hvert fald meget til! __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så spiller vidunderet!
Med en henvisning til Medlyd fra r-l-b fik jeg fat i en drivrem, og med et ægte Stax pickuphus fra Bjørn er helhedsindtrykket komplet
Og oven i det hele er armen blevet renset. Med lidt forsigtighed og henholdsvis fugtige og tørre vatpinde gik det som en leg - og hvor er den pæn nu. Det er utroligt hvor stor forskel det kan gøre.
Og nu et aktionsbillede:
En anden vinkel:
Se lige, hvor flot den er!
Et nærbillede:
Og et ekstra nært nærbillede (så ekstra nært som det bliver med mit halvdårlige kamera):
Jeg er glad for min Rega! __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh jo, Bjørn, du havde ret mht. armløfteren. Den skulle bare have en hel del mere motion end jeg regnede med. Så altt fungerer perfekt! __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
uhh... det ser da rigtig godt ud  jeg ser du har fået dig en Ortofon Pick-Up  ... jeg kører med en lignende, min hedder FF-15 XE, så jeg tror at min er en generation ældre eller et par modeller mindre end din, men hvor har du fået/købt den fra?  __________________
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan roligt fjerne nålebeskytteren fra nåleforparten (husk lige at gen-udbalancere armen bagefter). Én ting mindre der kan rasle/vibrere. Den er lige til at pille af (pas lige på nålen imens).
Hvis du ikke stoler fuldstændigt på din motorik i det daglige (eller din rengøringskone!) vil jeg dog fraråde det.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
uhh... det ser da rigtig godt ud men hvor har du fået/købt den fra? |
|
|
Den sad på en Technics jeg købte på qxl engang, så desværre kan jeg ikke henvise dig til en sælger. Jeg tror i øvrigt ikke, de laver VMS mere, men jeg er ikke sikker. De hedder vist bare OM eller OMB nu. __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ih, åh, oh ve oh skræk! Den lille plastikplade der holder armliften og antiskatingen er flækket! Jeg tror, det var der da jeg fik den, for den har ikke været spændt hårdt nok til, at det kan have været min skyld alene. Men ødelagt er den, og nu skal den altså på en eller anden måde erstattes. Er der nogen der ved, hvor der forefindes reservedele? Jeg har selv forsøgt mig på google, men jeg finder kun dele til deres hovedtelefoner. Er der i ørigt nogen, der ved, hvordan jeg kan få pillet antiskatingen af? Den vil jeg jo sjovt nok have med over på den nye plade.
Eller, kan det limes? Jeg tænker selv, det ikke vil holde, men er der ikke nogen der har lyst til at modargumentere?
Flækken kan anes på nedenstående billede, lige ved antiskatingen.
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du gav dit billede nogle "usynlige" koordinater startende ned i venstra hjørne med 20 trin hver vej - A,B,C, på i højden og 1,2,3 etc i bredden - hvor på billdet er det flækkede - så kan vi bedre følge med (den lille rød prik er fx B,6)
Hvor tykt er det flækkede materiale og hvad skal det kunne holde til ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK  - jeg troede de skulle være der Anyway -alt kan limes stort set men måske kan det bedre betale sig at lave en ny plade hvis der er tale om en udskåret plade kunsstof - Vælger du at live dem ville jeg gøre det med den afmonteret for at undgå super klæber komme i mekanikken. Kan armen og plade skilles fra hinanden uden ledninger skal loddes af og på ?? hvis d kan så kan du jo egentlig ligeså godt lave en kopi af palde mens du er i gang - så ved du den holder
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Ih, åh, oh ve oh skræk! Den lille plastikplade der holder armliften og antiskatingen er flækket! Jeg tror, det var der da jeg fik den, for den har ikke været spændt hårdt nok til, at det kan have været min skyld alene. Men ødelagt er den, og nu skal den altså på en eller anden måde erstattes. Er der nogen der ved, hvor der forefindes reservedele? Jeg har selv forsøgt mig på google, men jeg finder kun dele til deres hovedtelefoner. Er der i ørigt nogen, der ved, hvordan jeg kan få pillet antiskatingen af? Den vil jeg jo sjovt nok have med over på den nye plade. Eller, kan det limes? Jeg tænker selv, det ikke vil holde, men er der ikke nogen der har lyst til at modargumentere? Flækken kan anes på nedenstående billede, lige ved antiskatingen.
 |
|
|
Hej...
Sådan en plade kan du ikke skaffe. I øvrigt er jeg ikke helt sikker på, at den er af plastic..?
Hvis du har en god superlim, skulle det da ikke være et problem at lime emnet. Du skal bare løsne skruerne lidt og klemme emnet sammen med én eller anden spændeanordning efter du har påført limen. Det bliver på det nærmeste en usynlig reparation!
Mvh.
Niels L.
PS. Du får ingen af mine STAX-dele! ;-)
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Surt show Sveske. 
Hvis det var mig, så ville jeg afmontere armen, og derefter pille antiskatingmekanismen af, hvis det kan lade sig gøre? Derefter ville jeg så lime den flækkede/knækkede? plastikdel sammen med noget virkeligt stærkt lim (efter at have øvet mig på nogle andre ting for at være sikker på ikke at lave nogle ulykker) f.eks. noget 2-komponents Araldit lim. Det kan nærmest holde alt sammen.
Da det er en plastikplade, så kan du altid forsigtigt skære eller slibe evt. limrester af, og derefter slibe og polere pladen op igen med noget meget fint vådslibningspapir, og til sidst en gang møbelpolish for at fjerne matheden i plastoverfladen fra slibningen. Jeg har selv slebet og poleret mange forskellige ting op på denne måde, inkl. forskellige plasttyper. Og hvis du limer pladen med f.eks. Araldit, så tror jeg ikke at den knækker der igen. Men prøv helst at undgå overskydende limrester, hvis du vælger at lime den. Du skal bare være helt sikker på at kanterne mødes helt præcist imens limen tørrer, for der er ingen fortrydelsesret når den først er hærdet.
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er kun den nederste flække der er tale om her. Den øverste er den der gør, at skruerne klemmer om armen.
Tak for de mange råd. Heldigvis er det intet problem at få pladen af, men jeg kan ikke finde ud af at afmontere antiskatingen, og før jeg kan det, tør jeg sgu ikke lime på den. Jeg tænkte selv på at få fremstillet en i noget lækkert træ, mon ikke det nok kan lade sig gøre? Skruerne skal nok være en del kraftigere, men ellers kan jeg ikke tænke mig, det ellers skulle være et problem.
Pladen både ligner og føles som plastik, men jeg er ikke sikker. Det er nok ikke kulfiber som armrøret, eller hvad siger I?
Så som det ser ud nu er der følgende muligheder:
Få lavet en ny plade på en måde.
Lime pladen med noget stærk lim. (både til denne og overstående løsning skal jeg have antiskatingen af - og det kan jeg ikke finde ud af! Jeg har forsøgt at skrue en skrue ud af den, men der sidder bare en fjeder indenunder, og det lader ikke til at være dér, mekanismen er fastgjort.)
Leve uden antiskating og armlift. (som om!  )
Smide det hele ud. (som om!  ) __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
et stykke mørkt mose eg eller st stykke ibenholdt vil være flot
det kan være de har ændret på areldit opskriften siden jeg brugte men jeg mener at kunne huske at plast var noget af det det var dårligst til at lime
her er secund lim bedre
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Det er kun den nederste flække der er tale om her. Den øverste er den der gør, at skruerne klemmer om armen.
Tak for de mange råd. Heldigvis er det intet problem at få pladen af, men jeg kan ikke finde ud af at afmontere antiskatingen, og før jeg kan det, tør jeg sgu ikke lime på den. Jeg tænkte selv på at få fremstillet en i noget lækkert træ, mon ikke det nok kan lade sig gøre? Skruerne skal nok være en del kraftigere, men ellers kan jeg ikke tænke mig, det ellers skulle være et problem. Pladen både ligner og føles som plastik, men jeg er ikke sikker. Det er nok ikke kulfiber som armrøret, eller hvad siger I? Så som det ser ud nu er der følgende muligheder: Få lavet en ny plade på en måde. Lime pladen med noget stærk lim. (både til denne og overstående løsning skal jeg have antiskatingen af - og det kan jeg ikke finde ud af! Jeg har forsøgt at skrue en skrue ud af den, men der sidder bare en fjeder indenunder, og det lader ikke til at være dér, mekanismen er fastgjort.) Leve uden antiskating og armlift. (som om! ) Smide det hele ud. (som om! ) |
|
|
Et par enkelte dråber superlim påført med en spids genstand eller med en kanyle. Det er det.
Mvh.
Niels
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
et stykke mørkt mose eg eller et stykke ibenholdt vil være flot
|
|
|
Det var nemlig sådan noget jeg tænkte på. Et stykke mørkt, poleret træ med tydelige årelinjer ville nok klæde armen mere end den nuværende plade. __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
r-l-b skrev:
et stykke mørkt mose eg eller et stykke ibenholdt vil være flot
|
|
|
Det var nemlig sådan noget jeg tænkte på. Et stykke mørkt, poleret træ med tydelige årelinjer ville nok klæde armen mere end den nuværende plade. |
|
|
Sveske...det er et skørt projekt. Lim emnet med superlim/sekundlim og det er som nyt igen. Og du ville ikke kunne se, at det har været i stykker. Gør det nu mens fladerne endnu er helt rene og ikke forurenet af luften. Et par små dråber og emnet spændt sammen med en miniskruestik. Voila!
Det er endda muligt at emnet er fremstillet af kulfiber. Hvis der er kulfiber, er der en grund til at STAX har valgt netop dette materiale! (Og ikke stål eller aluminium).
Prøv i øvrigt at iagttage det emne, som er revnet, lidt nøjere... Det er faktisk rimelig komplekst udformet. Hvordan ville du få fremstillet et sådant stykke i nogetsomhelst materiale?? Hvem skulle gøre det?
Det er nok lidt dyrt at få emnet scannet i alle dimensioner og derefter få det fremstillet på en CNC-fræser eller lignende...
Limen koster vel 30 kroner!?
Hilsen
Niels
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg mener ikke emnet er hverken konkavt eller konvekste men deriomed flat på over og undersiden og med en vinkelret buet og nogen steder lige kant
I DIY tråden er der en fyr som tilbyde for billig penge at CNC fræse så måske et par hundrede kroner og prisen til at smukt stykke træ ?
Det kan godt være at kulfiber blev vlagt af en grund - men måske også fordi det var lidt hype - det skal jeg ikke turde sige men et stykke mose eg er meget hårdt uden at der hverken "ringer" eller på anden måde opfører sig uhensigtsmæssigt
Jeg har en pose liggende men det er næppe noget som vil kunne blive stort nok til sveske plade desværre
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b: det var ærgerligt, men ellers har jeg også min onkel. Han er godt nok tømrer, men han har en del værktøjer til at behandle træ med. Og jeg synes nu ikke, konstruktionen ser så forfærdeligt kompleks ud. Men den hurtige og foreløbige løsning bliver nok at lime det.
Er der nogen, der har et godt råd til en god superlim? __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|