| Forfatter |
|
Mighty-boy Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 316
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! min nuværende opsætning (kæde) når jeg hører musik-cd'er ser således ud: Onkyo Integra DX-6850 ; pioneer 1015 ; Dali 450... Da jeg snart begynder et diy projekt med nye (noget "bedre") højttalere, ønsker jeg også at opgradere lidt på stereo gengivelsen andet steds. Drevet i Onkyo'en har jeg ladet mig fortælle der er utrolig godt, så jeg tænkte på at købe en DAC til den. Da Onkyo'en ovenikøbet har volumenkontrol på den variable udgang, kan den vel i teorien kører helt uden om min pioneer 1015??? (som jeg beholder til surround) Altså kan cd-afspilleren kobles direkte til en effektforstærker, hvilket vel vil give noget bedre resultat end når jeg kører som nu, med en ss receiver? Jeg vil dertil høre, om man kan plugge 2 phono indgange i én, så jeg også kan bruge effektforstærkerne til front ht via pre-out på min pioneer, når jeg hører surround? Altså skal jeg have fundet en effekt med 2 phono indgange der så skal skiftes igennem? eller kan man benytte noget lignende dette:
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Diverse_kabler /BANDRIDGE_PGP3000_tilbehoer_.htm
og så bare proppe både fra pre-out på receiver og variabel fra cd i sådan en converter og så ned i effektens indgang? og hvad vil der ske hvis begge leverer signal samtidig?? kan det lade sig gøre?!
Mvh. Daniel
|
| Til top |
|
| |
Mighty-boy Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Dump" Der må da være nogle derude der sidder med svar..?
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 04 September 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej ...den går ikke, du sender signal ind i det ikke aktive apperat ..denne belastning er af ukendt størrelse ..., resultatet er et diskant tab og mulighed for at begge apperater kan tag skade
Du har brug for en simpel selektor box med det antal linie indgange du ønsker/behøver og når man nu er i gang montere man som regel også lige et rimligt godt 10KOhm potentiometer ex. Alps (den blå type eller bedre en attenuator, sidstnævnte hvis man vil have meget høj ydelse.) mellem selektor omskifteren og udgangsbøsninger
Stykliste til dit her og nu ønske:
6 stk. phonostik (chassis) 4 stk til 2x linie ind, 2 stk til udgang.
1 stk. vippe omskifter (2pol/2 stilliger)
1 stk. kasse til at huse do.
samt lidt ledning
En bedre løsning er en passiv pre-amp med 3 indgange:
1 stk. 10KOhm potentiometer
8 stk. phonostik (chassis) - 6 stk til 3x linie ind, 2 stk til 1 sæt for pre-amp ud
1 stk. dreje omskifter med min. 3 (eller flere (fremtidige)) stillinger
1 stk. kasse til at huse do. latek kasser er billige madkasser lavet i aluminium
samt lidt ledning
|
| Til top |
|
| |
Mighty-boy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest, tusind tak for noget tilbagemelding! Jeg forstår dog ikke; Det kan ikke lade sig gøre at koble cd-afspilleren via. den variable udgang direkte til en effektforstærker?! Eller, det kan måske lade sig gøre, men vil lyde dårligt?
Din første sammensætning er "bare" 2 linie indgange der samles i en kontakt hvorigennem der kan vælges hvilken der skal bypasses?! altså, laver det jo ikke nogle ændringer, forstærkninger, modstande på signalet???? - hvad skal den så gøre godt for, udover selvfølgelig at kunne vælge mellem signal?! :P undskyld jeg spørger så lige ud...
Jeg har forresten også en ekstern riaa forstæker til min pladespiller, vil jeg også kunne koble denne til "en passiv pre-amp med 3 indgange"???
Hvis det er en simpel lille kasse jeg skal have lavet, tør jeg godt hoppe ud i det. Da jeg ikke har købt elektronik stumper før, vil jeg spørge dig; hvor mange penge vil en sådan boks ca. komme til at koste??
Hvis nr. 2 løsning er bedst, er det denne jeg er interesseret i. Et potentiometer er en trinløs regulering af signal styrken, ikke?
På forhånd, tusind tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
Mighty-boy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kan et sådan alps stereo potentiometer købes henne?? Har prøvet at søge på google, men finder ikke noget... Faktisk vil jeg også godt have et link til en god (max. 100kr) omskifter.. Ja, har som sagt aldrig ledt efter elektronik sager før, så er lidt på bar bund!
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, du kan godt drive en power-amp direkte, men ex. din Denon starter altid med minus 10dB niuvue...prøv at glemme det en søndag morgen efter en "hård" aften/nat
Vi spinger ud i det med en tegning af en passiv pre-amp med 4 ingange .., det forklare sagen meget bedre
mht. værdi af volumepot i KOhm, alt over 50KOhm er ubrugligt til passiv pre-amp for meget tab over 10KHz
Der er så tre mulige værdier 10K, 22K og 50KOhm, jo højere værdi jo mere kritisk er længden af kablerne fra pre-amp ud til power-amp'en,
personligt har jeg aldrig haft problemmer med 50KOhm Attenuator til 1 meter interconects, power-amp med 100KOhm ingangsimpedans
Pris er efter kvalitet af stumperne .., aner ikke hvad et blåt Alps koster pt.
Link til den nordiske importør http://www.alps.se/
men nogle gange er der nogle til salg her i hifi4all ksb.
Et PPA projekt koster ikke en s*** i forhold til ydelsen
Billede slettet af moderator, det er alt for bredt, hold det venligst under 800pixels. Link til billede
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 04 September 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du snakker om en ekstern DAC... Hvis du gør det, er der INGEN volumenkontrol. Den variable udgang på din afspiller påvirker IKKE signalet til en ekstern DAC, så du skal altså have en volumenkontrol efter din DAC, hvis den skal videre til en effektforstærker. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Mighty-boy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man bruge ledning der er isoleret, altså Phono kabel inde i kassen, eller kan man bare nøjes med noget kobber-tråd?? Jeg vil først og fremmest bygge en omskifter kasse med 2 indgange og en udgang.. Hvis der tilfældigvis er nogen der har en omskifter liggende, må de meget gerne skrive.. Jeg har fundet et sted at købe phono bøsninger til montering op metal, så det er bare med at komme igang.. Ang. et lille kabinet, "Latek" synes jeg ikke at have hørt om, og kan ikke umiddelbart få noget resultat ved at lede på nettet.. Andre der evt. kender til et lille billigt kabinet der kan købes på nettet?!
Tusind tak for din illustration, vil jeg bruge når/hvis jeg udbygger den til en passiv forforstærker!
Jeg er klar over at den indbyggede volumenkontrol ikke har nogen virkning overhovedet på den digitale udgang i afspilleren..
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2006 kl. 05:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så længe kassen er lavet af metal, kan du internt bruge alt, undtagen sytråd
Solid core kobber tråd er godt til en start, kassen er skærm ...det fede med den slags DIY (Do It Yourself) HiFi,
er at experimenter er forholdsvis billige
En omskifteren koster under en 50,- hod Brinck Elektronik. http://www.brinck.dk/
ex. Vare nr. OMS2-6 Drejeomskifter 2 pol, 6 stillinger 28,-
er fin ved at den har forsølvet kontakter, og kan justers ved hjælp af et mekanisk "stop" til at have mellem 2 og 6 indgange (stereo)
En ægte attenuator med 24 stillinger og forsølvet kontakter kan fås fra ca. 400,- ink moms hos Aage Nielsen eft.,
det er ydelsesmæssigt klart en bedre løsning sammenlignet med et Alps potentiometer
http://www.aanielsen.dk/potmeter.htm
|
| Til top |
|
| |
Mighty-boy Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|