Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 07:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Akustikplade (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu været i gang med at tegne en betalelig akustikplade.

Den er her:

Planen er at jeg skal have en på bagvæggen og en på sidevæggen.

5 cm til væggen.

Jeg har sjusset mig frem til en effektiv dæmpning fra ca. 700 Hz og opad.

Er der en Pro som kan fortælle mig om denne løsning ville være fornuftig eller helt hen i vejret?

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Pro er jeg ikke, men byder ind alligevel, for dit spørgsmål er særdeles interessant: en optimal, eller næsten optimal, absorbent, afstemt til at absorbere maksimalt ved den mest fremhævede frekvens i lytterummet vil være en kæmpe forbedring på lyttepladsen.

Jeg havde en gang et rum designet af en Pro, og der blev beregnet flere forskellige absorbenter, som havde det til fælles, at de i mellemtonen bestod af et kabinet, og indgangen til kabinettet bestod af den helt almindelige hulplade i masonit, men størrelsen af pladen og kabinettet var beregnet, og ikke tilfældig. Afstemningen består i kabinettets volumen, dæmpematerialet deri, samt alle hullerne i masonitpladen, og disse huller havde en bestemt akustisk modstand - dvs. absorbenten fungerer lidt ala det omvendte af et basreflekskabinet.

Derfor tror jeg ikke din løsning med rockwool-batsen alene, der skal en hulplade foran, og så skal den hænges helt ind til væggen. Men jeg håber en Pro vil byde ind med den rette dimensionering.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Interessant. Har du et billede af din løsning. Har lidt svært ved at forestille mig det.

Jeg har læst andre steder at en lydgennemtrængeligt materiale som fx. stof ville være ganske fint- Det der skulle betyde noget var tykkelsen af rockwool´en (Her 50 mm) og så ville det være rigtig godt hvis den hang ud fra væggen. Kan det give noget hvis rockwoolen sidder på en plade af en art i stedet for stof på begge sider?

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen billeder, men forestil dig, at du istedet for det hvide stof sætter en masonit-hulplade, og monterer hele "kassen" tæt op ad væggen. Men bemærk: det skal dimensioneres til den frekvens der er brug for. Den perfekte løsning arbejder med flere forskellige absorbenter, men det fylder jo altsammen, og i mit tilfælde blev det bestemt ikke kønt!

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Ok. Så er jeg med nu.

Ja, det er det jeg frygter. Det skulle gerne komme til at se pænt og diskret ud også.

Ideen med mit projekt er at den skal dæmpe så meget som muligt da jeg sidder helt op ad bagvæggen og kun har sidevæg på den ene side. Så det skulle gerne komme til at lyde så tæt på at de vægge ikke var der som muligt. Dog er det helt i frekvensområdet med stemmer og opefter jeg har problemer egentlig.

elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Alpha Akustik

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hej Thue

Jeg er pro, og det er helt rigtigt det du har tænkt dig. Noget ikke alt for kraftigt stof, vil lade lyden passerer lige igennem til
Rockwoolen, som er så god en absorbent man kan tænke sig. Hvis du laver rammen 10 cm. dyb, så hulrummet bag plade er
lukket vil du opnå en lidt bedre absorbtion i de lave frekvenser. Jeg vil tro at den du har skitseret vil absorbere ned til ca.
500 Hz. og så falde nedad.

Kig evt. på ecophon´s hjemmeside og kig på absorbtionskurverne. Deres 40mm plade hedder master. Når de skriver TKH
betyder det Total Konstruktions-Højde og basabsorbtionen ændres når tkh varieres.

Hele det tricks med hulmasonit foran rockwoolen, bevirker en dårligere absorbtion opadtil, men det kan være at det var
meningen i "Hifiigen´s" rum.   
Til top Vis elovelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elovelo

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

elovelo skrev:
Hej Thue

Jeg er pro, og det er helt rigtigt det du har tænkt dig. Noget ikke alt for kraftigt stof, vil lade lyden passerer lige igennem til
Rockwoolen, som er så god en absorbent man kan tænke sig. Hvis du laver rammen 10 cm. dyb, så hulrummet bag plade er
lukket vil du opnå en lidt bedre absorbtion i de lave frekvenser. Jeg vil tro at den du har skitseret vil absorbere ned til ca.
500 Hz. og så falde nedad.

Kig evt. på ecophon´s hjemmeside og kig på absorbtionskurverne. Deres 40mm plade hedder master. Når de skriver TKH
betyder det Total Konstruktions-Højde og basabsorbtionen ændres når tkh varieres.

Hele det tricks med hulmasonit foran rockwoolen, bevirker en dårligere absorbtion opadtil, men det kan være at det var
meningen i "Hifiigen´s" rum.   

Tak! Jeg er glad for at høre at jeg er på rette vej. Det er jo en billig måde at gøre det på.

Hvor meget effekt tror du et lukket hulrum bagved vil give nedaf i forhold til min oprindelige tegning?

elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Alpha Akustik

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro det giver en bedre absorbtion mellem 200 og 500 Hz, men det er endnu bedre at fylde den helt op. Som sagt kan
man blive noget klogere af at kigge på ecophon eller Rockfon´s hjemmesider og se de forskellige målinger for tkh.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

elovelo skrev:
Jeg vil tro det giver en bedre absorbtion mellem 200 og 500 Hz, men det er endnu bedre at fylde den helt op. Som sagt kan
man blive noget klogere af at kigge på ecophon eller Rockfon´s hjemmesider og se de forskellige målinger for tkh.

Okay. troede det var det bedste med rum bagved. Men kan godt se logikken i jo tykkere, jo bedre.

Var været forbi deres hjemmesider og deres bats på 40 mm gav den ønskede dæmpning jeg var ude efter(ca. 800+ hz), men prisen var lige lidt høj.

Jeg kunne også lave den 100 mm, men tror det kommer til at se lidt klodset ud. Skal også tænke på WAF Så den skal vendes.

Men det er rigtigt at det er bedre at den hænger fx. 5-10 cm ude fra væggen, end at den hænger helt op ad væggen ikke?

elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Alpha Akustik

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

WAF er jo en joker i al HIFI :-)

Når du hænger pladen ud fra væggen, vil bagsiden også begynde at blive udnyttet. Forestil dig at man hænger et spejl på
væggen bag pladen. Fra en masse vinkler, vil man kunne se ind på bagsiden af akustikpladen, og det kan lyden således
også. Det effektive absorbtionsareal bliver derved større når man hænger pladen ud fra væggen.
Gav det mening?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

elovelo skrev:
WAF er jo en joker i al HIFI :-)

Når du hænger pladen ud fra væggen, vil bagsiden også begynde at blive udnyttet. Forestil dig at man hænger et spejl på
væggen bag pladen. Fra en masse vinkler, vil man kunne se ind på bagsiden af akustikpladen, og det kan lyden således
også. Det effektive absorbtionsareal bliver derved større når man hænger pladen ud fra væggen.
Gav det mening?

Ja. Det gav mening. Det er jo egentlig ret logisk.

Tak for hjælpen. Du sku en champ

Så er et bare jeg skal se at komme igang med sav osv.

elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Alpha Akustik

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

God arbejdslyst, det plejer at give en kæmpe forbedring, især .

Er akustikforbedring i virkeligheden hifi´s hellige gral?... hmmm :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes