Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 04:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Elektrostater - The Acorn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 November 2008 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen her der kender disse, the Acorn herfra

http://www.eraudio.net.au/

Da jeg er "kommet" til at bestille et sådant sæt !!!

Jeg har ikke før beskæftiget mig med ESL overhoved, så derfor denne interesse i lidt åndelig hjælp.

Jeg er især bekymret for monteringen af "diaphragm", der medfølger en længere monteringsvejledning, så jeg er ikke bange, men dog bekymret, men hvis der er nogen her i forumet der har erfaring eller viden omkring ESL så er jeg lutter øre.....

Mvh

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 November 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

hej.james

er vi på martin logan niveau.

lydmæssigt,og prismæssigt.

mvh en gammel martin logan fan.

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 November 2008 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Nej ikke helt, lyd/kvalitets-mæssigt håber jeg at de er noget over (clx 25 undtaget) da de er fuldtone, de vil få en størrelse på ca 215cm i højden * ca 50cm i breden.

Prismæssigt håber jeg dog at jeg lander et sted mellem 22-28.000 på sættet, told-skat, kabinetter, hvis man kan kalde dem det og så andre småting har også en prismæssig indvirkning.

Mvh  Tom

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 April 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Ja, de blev lidt store !!!

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 April 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Øj-øj  De er for vilde...

Hvordan lyder de!

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 April 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Ja, fortæl. De ser spændende ud!

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 April 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Ja, de er stadigvæk kun i et prøvekabinet, et par småting skal ændres, men det betyder at de skal helt ombygges, lidt ærgeligt, men mit "ungdomssløvsind" har varet det meste af vinteren.

Hvordan lyder de ?

Jeg var bange i starten over der måske ikke skulle være bas nok, så der behøvedes en woofer, men der er rigeligt, rigeligt !!!, og den er mastodontisk, der er mere end rigeligt med dyb bas.

Men der er et minus, som du kan se på billederne står de tæt på bagvægen, og det er ikke godt for bassen, den kortslutter, med nedsat bas til følge, ved alm lytning er det ok men ved seriøs lytning skal de rykkes 1 - 1.5m ud fra bagvæg, som er perfect, men kahytten er jo også en bopæl, så til hverdag er de tæt på bagvægen, som faktisk er ok, men så jeg kan jo overveje en rokade af møblerne !!! Måske den perfekte løsning.

Tom

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Med en højde på 219 og 50cm brede er det nok ikke i alle hjem at de ville blive budt velkommen !

Men de har erstattet mine Piega'er som er sat til salg, og det siger vel nok om lydkvaliteten på disse ESL'er.

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 April 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

hej james.

Har du købt disse uden at lytte først.

Og måle deres størrelse.?

Eller er din stue større end på billedet.

Hvilket udstyr har du tilstuttet.

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 April 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

en god tommelfinger regel er ca 1/4 til 1/3 ude i rummet er det optinale for elektrostater. Det ser da spændende ud. God fornøjelse med dit DIY projekt.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Ja, rent faktisk er de købt uden et prøvelyt først, har dog læst en del byggebeskrivelser af denne model og andre modeller fra http://www.eraudio.net.au/ hvor de er bestilt og købt, jeg overvejede at tage til Manchester, England, for at få et lyt af denne model, men jeg nåede aldrig derover.

Og måle deres størrelse.?     Ikke forstået

Eller er din stue større end på billedet.   Ja, men indretningen gør at de står på tværs.

Jeg spiller på Cayin CDT-15A http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=378&zoneid=3 og Cayin 265Ai   http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=356&zoneid=3 , hvilket er et sæt jeg er glad for. Forstærkeren er kun på 2*50watt, men det er rigeligt.

Jeg har dog aldrig helt forstået de wattopgivelser !!!, jeg prøvede at sætte en ældre 200watt nad forstærker til, men den spillede ikke nær så højt, og kvaliteten af lyden var ikke noget at skrive hjem om.

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Fantastisk lyd, men kræver en del at sætte op optimalt. De må ikke stå for tæt på bagvægen, nok ca 1,5 m afstand, så jeg flytter dem en del frem og tilbage.....

Hvis jeg ikke anskaffer mig en egnet woofer, det er i bunden lydkortslutningen er, må jeg nok skille mig af med dem, sørgeligt, men måske...

Wooferen er ikke et naturligt must, der er masser af bas i højttalerne, men rummet er ikke egnet til en dipol-bas.

Har i en ide til en egnet woofer ?

Mvh  

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hej James.

Jeg har desværre ikke erfaring med woofere, men vil bare sige at det ser rigtig flot ud.
Jeg kunne godt tænke mig at høre sådan et sæt hjemmegjorte sager en dag, tror du det vil være en mulighed?

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
Hej James.

Jeg har desværre ikke erfaring med woofere, men vil bare sige at det ser rigtig flot ud.
Jeg kunne godt tænke mig at høre sådan et sæt hjemmegjorte sager en dag, tror du det vil være en mulighed?

mvh

Præsten

Har sendt dig en pb

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hvad med at montere hjul under? - det virkede for mig dengang jeg syntes elektrostater var sagen.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

Hvad med at montere hjul under? - det virkede for mig dengang jeg syntes elektrostater var sagen.

Problemet er som sådan ikke at flytte rundt på dem, men at de nærmest skal stå midt i stuen under lytning, og så tilbage igen bagefter. Jeg har ligesom ikke plads til at have dem stående midt på gulvet.

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Samme problem jeg (og kvinden..) levede med,og de lød også bedst på samme led af stuen!
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

Pusling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej James

Super spændende projekt, jeg kører selv med Martin Logan CLSII og hjemmebyggede dipolsubber, jeg har opnået ret gode resultater med billige monacor bil enheder SP-380C 15" har pt. 4 stk i hver side men har i åben baffel delt ved 90hz. Det spiller efter min mening rigtig godt.

Hvordan er dynamikken og evnen til at spille højt på dine? Det er jo akilleshælen ved mange elektrostater og et af de områder hvor der virkelig er forskel på de ældre (Som mine) og nye ML.

Mvh.

Til top Vis Pusling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pusling

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Juni 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Elektrostater og andre dipol ht skal jo stå "UDE" i lytterummet, det skal alle andre højttalere også (næsten alle) efter min mening, og så må man jo flytte dem ind hvis man ikke har plads i off-lytte tiden.

Men James kan du ikke låne en god sub, gerne med måle mikrofon og software til at justerer sub'en ind med. SÅ kan du få vished om det er vejen frem.

Jeg spiller selv med fulrange elektrostat og ind i mellem med 2x10" sub, dog uden sub equalizer endnu. Har et sæt 15" med equalizer til 9 Hz som skal prøves i nær fremtid.

Mange watt er ikke ensbetydende med højt niveau, men "kvaliteten" af strømforsyningen er meget værd, og evnen til at spille med få ohm i de høje frekvenser.
Elektrostater kan spille højt men jo ikke på samme måde som en dynamisk ht, den vil aldrig kunne give dig en mave pumper.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Ja gli-, jeg har da haft xtz's med room analyzer i tankerne, og det er måske indtil nu nok det bedste bud på det jeg selv ville kalde en lappeløsning....

Hvis du kigger på billederne og ser størelsen af membranerne kan du nok gætte på mængden af bas, der er masser af bas i dem, nok til at mærke dem fysisk, en mavepumper er nu nok ikke det rigtige udtryk med dem.

Jeg har aldrig ejet en sub da jeg kun hører stereo og endnu ikke har hørt en sådan godt integreret. Men her er det jo kun bassen der kortslutter (ved fortæt placering på bagvæg) og dermed kunne løsningen være en sub, men det ville jo være på bekostning af bassen fra esl'erne som jeg mener er klasser bedre, forudsat at de bliver plaseret korrekt......så hermed et' stk dillemma.

Men som sagt, jeg har ikke prøvet..................

Mvh

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes