Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktiv DTQWT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Har købt en XTZ Sub-amp 1 DSP

som skal bruges sammen med mine DTQWT

Disse spiller glimrende og meget dynamisk bas, men jeg vil gerne have de allerdybeste toner med samt mulighed for at
fjerne dibs og peaks med DSP.

De to stks. bagudrettede 10" eminence enheder er ikke subenheder og har en relativ kort slaglængde, 4 mm linært og er
koblet i serie med hinanden. Originalt spiller de med op til 100 hz, hvor de bliver skåret med 6db.

I morgen får jeg min Thorhauge røramp tilbage, da den manglede pre-out/buffertrin i, så jeg kan få tilsluttet Subben
ordentligt istedet for den kedelige highlevel indput jeg har benyttet med min forfærdelige Sony surroundamp.
(skraldespandsfund).

Lavede denne måling i aftes og der er ikke kælet for detaljerne, men det er nemt at se, at bunden er kommet med:)

Havde lidt betænkligheder i forhold til Monobas, men det lader ikke til at være noget problem da jeg deler forholdsvis dybt
(100 hz), lyden kommer forfra. Mono er vel også nemmere at DSP korrigere DSP korrigere, da den ikke udfaser hinanden?

Ofte er det vel også Betoningen/metallyden fra basanslaget/trommen som giver stereofornemmelsen.

Nu er jeg bare spændt på at få setuppet ordentligt sat op, og justeret ind. Håber den forrygende horndynamik og timing
bibeholdes.

Giv lyd hvis i har gode tips eller kommentarer.

Vh.

Anders
Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Målingen er lavet i Sweetspot med begge højtalere koblet ind.

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart klarer de lette membraner den kraftige equalizering, der er ingen tvivl om bryder op, hvis jeg giver dem 25 hz for
fuld udblæsning. Dette vil dog være langt over almindeligt lytte niveau.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Mono burde ikke være et problem, da du jo kører to-kanal. Det er straks værre, når man kun har én sub, og den placeres asymmetrisk - så kan lyden vælte, hvis man deler for højt. Du har ret i, at det hovedsageligt er anslag, som typisk har et kraftigere HF-indhold end den kontinuerte tone, der bestemmer vores opfattelse af retning. Det er osse en af grundene til, at surroundfabrikanter kan slippe afsted med en del mærkelige ting... .

M.h.t. belastningen af Eminenceenhederne skal du holde dig for øje, hvor dybt boksen er indrettet til at arbejde. De kan garanteret tåle en masse ned til grænsefrekvensen, men ikke herunder. Det var måske værd at overveje et subfilter, hvis du er bekymret.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Mono burde ikke være et problem,
da du jo kører to-kanal. Det er straks værre, når man kun har én sub, og den placeres asymmetrisk - så kan lyden vælte,
hvis man deler for højt. Du har ret i, at det hovedsageligt er anslag, som typisk har et kraftigere HF-indhold end den
kontinuerte tone, der bestemmer vores opfattelse af retning. Det er osse en af grundene til, at surroundfabrikanter kan
slippe afsted med en del mærkelige ting... .M.h.t. belastningen af Eminenceenhederne skal du holde dig for øje, hvor dybt
boksen er indrettet til at arbejde. De kan garanteret tåle en masse ned til grænsefrekvensen, men ikke herunder. Det var
måske værd at overveje et subfilter, hvis du er bekymret.</span>

Der er indbygget aktivt filter og jeg kan sætte cut-off med 1 db´s spring. Tror det ender med jeg sætter cut-off til 25-26 hz.
24 db/okt. Mine ører har svært ved at høre noget herunder.

Der er ingen grund til at presse citronen og det forringer formentlig lyden at presse for hårdt på.

Du har ganske ret, de kan formentlig ikke tåle det helt vilde i det dybe område, men den høje følsomhed gør at der er
rigeligt med niveau.

Mht. Asymetrisk sub: Dette ville jeg ikke kunne leve med.

vh.
Anders

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Hold da helt Olsen....Anders, er du da komplet bas fixeret eller hur?
Har sørme rigeligt med bas her i hytten med DTQWT i kombination med Thorhauge's superfede pre. Det må sq da være dine effekter der er defekte.

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

quad skrev:
Hold da helt Olsen....Anders, er du da komplet bas fixeret eller hur?
Har sørme rigeligt med bas her i hytten med DTQWT i kombination med Thorhauge's superfede pre. Det må sq da være
dine effekter der er defekte.

hehe.

Jeg har faktisk også rigeligt med bas, men jeg kunne bare ikke stå for muligheden for at forbedre og pynte lidt. Den er altså
sjov at pille med og jeg er ret sikker på det bliver rigtigt godt når jeg får min amp tilbage og koblet der rigtigt sammen.

Er lige blevet far og har i skrivende stund en lille pige liggende på brystet. Hold op en oplevelse, så kan man tale om at være
lykkelig:)

Hvis jeg konstaterer at dynamikken ryger så må ampen bare videre eller gemmes til et ondt sub-projekt engang.

Jeg syntes bare det er en oplagt højtaler at gøre det med, da den jo hænger sammen uden de to stks. 10" som jo blot er
ekstra krydderi.   Læs: nem at gå til.

Fedt du er glad for dine DTQWTS . Jeg syntes det er en fantastisk højtaler og jeg er sikker på der går lang tid før den bliver
udskiftet da jeg ikke kan komme i tanke om en konstruktion som er så dynamisk uden at fylde det dobbelte.

Hold kæft hvor Hans theessink / Terry evans pladen lyder lækkert på lp samt masser af rør:)

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Tak skal du have Jess.

Du har jo været der og kender til lykken:)

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet buffertrin i og det er noget som virker.

Grundet familieforøgelsen har jeg ikke haft så meget tid til at pille og justere, men det kommer nok .

Room analyzeren fra XTZ er ret smart. Efter måling fra eks.. 20 -100 hz finder den eventuelle room-nodes og disse kan kopieres over i subcomputeren/forstærkeren med et tryk. Herefter laver den korrigering via den parametriske eq.

De små dips og peaks kan man så selv rette ind, men der er jeg ikke nået til endnu.

Deres dybbas formåen er meget overbevisende og de spiller 30 hz klokkerent samtidig med at dynamik og slagkraft lader til at være intakt. 

Fasen skal jeg lige have målt og lyttet lidt mere til for at være 100 % sikker på at de er i fase.

vh.

Anders 

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Har haft lidt svært ved at justere dem ind og lavede nogle målinger i hornet. Her konstaterede jeg en fasefejl i den ene højtaler.   
Så tror det da pokker at der kommer ukontrollerbare dibs når jeg forsøger at udkorrigere dem.

Smider nogle målinger på fra sweetspot og hornet, når jeg er blevet 100% dus med systemet.

vh.
Anders

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Juni 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hej Anders.

Så har jeg været hos Jess, og hørt jeres højttalere, forstår godt i kan li dem, jeg har sjældent hørt  bigband på den måde, stort rum, dynamisk, og samtidig afslappet, det kniber godt nok med dybbassen, men alt det andet gode opvejer dette, en helt anden kvalitets oplevelse, end det jeg hørte i Århus for en uges tid siden, og til en meget lavere pris, super musikalsk.

Hvis du læser med Jess, så tak for sidst.

MVH Steen

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Ja, det er absolut en homogen ht Troels har konstrueret.   
Selv tak Steen det var hygsomt og tak for lyttet på dine flotte SE blokke, de burde da gå som varmt brød til den pris.
Ren vellyd.

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Steen Thorhauge skrev:

Hej Anders.

Så har jeg været hos Jess, og hørt jeres højttalere, forstår godt i kan li dem, jeg har sjældent hørt  bigband på den måde,
stort rum, dynamisk, og samtidig afslappet, det kniber godt nok med dybbassen, men alt det andet gode opvejer dette, en helt
anden kvalitets oplevelse, end det jeg hørte i Århus for en uges tid siden, og til en meget lavere pris, super musikalsk.

Hvis du læser med Jess, så tak for sidst.

MVH Steen

Det tvivler jeg ikke på

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 03:16 | IP-adresse registreret  

Går hjemme da jeg har fået fjernet mandler....For katten hvor gør det dog ondt.

Men jeg har fået justeret lidt på mine aktive DTQWT`S.

Her er en gammel måling. Hvis man kigger på spektrumet og sammenligner med det ny billede, kan man se effekten af tungere
møbler samt lidt mere på
væggene.

Uploaded with ImageShack.us]Uden EQ i sweetspot[/URL]

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 03:23 | IP-adresse registreret  

Her med DSP og EQ.

Peaket ved 37 hz har jeg ikke fået has på endnu, da det også bliver gengivet af JA8008 som ikke kører over DSP.

Delefrekvensen/highcut er 90 hz/24db.

Det lyder fremragende i mine ører.

mvh.

Anders

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 03:40 | IP-adresse registreret  

Kan sagtens booste dem yderligere i bunden, men lydmæssigt er der ikke meget at komme efter under 25 hz. Det er ikke
noget jeg kan høre.

mvh.

Anders

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2010 kl. 03:50 | IP-adresse registreret  

Så har jeg justeret lidt igen og jeg ved hjælp af målemikrofon og en 38 hz tone. (der hvor peaket var) fandt jeg ud af, at 25 cm længere fremme. Der hvor man sidder når man ikke læner hovedet op mod bagvæggen ser målingen noget bedre ud og peaket er næsten væk.

Her en måling  højeste opløsning.

Som det kan se går de meget dybt nu og det ikke på den boomy måde som basrefleks til tider kan være. Bassen er meget stram og sprød og fantastisk dyb. 2 stk. 10" og en 8 tommer lyder altså af noget de spiller i kor

Kan virkelig anbefale folk med mod på at pille lidt at forsøge sig med aktiv baskontrol. Der er rigtigt meget og hente og hvis man ser en måling uden er det helt normalt med peaks og dibs på 10-20 db. Sjovt nok kan det jo sagtens lyde godt alligevel, men når man ved hvor perfektionistisk man kan være med andre ting i setuppet.

Jeg skal gerne være behjælpelig med fif så langt min forstand rækker hvis nogen vil prøve det samme.

Hvad pokker skal jeg nu gå igang med udover at få hørt noget musik.?

Måske et ultra småt sat-sub system med tangband fuldtoner og sub. (fik inspiration andetsteds på siden).

Må hellere se at komme seng da jeg er begyndt at stille spørgsmål til mig selv:)

Godnat til mig og godmorgen til jer.

vh.

Anders

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2010 kl. 03:56 | IP-adresse registreret  

Smider en måling fra hornet på i morgen.

Lavede lidt målinger i går hvor jeg forsøgte at dæmpe et peak med en kraftig skummadras i går og det nærmest ikke målbart.

Nu er den jo ikke bygget op som en decideret basfælde, men er der nogen som har målt effekten af en rigtig basfælde/helmholtz tingest?

vh.

Anders

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes