Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Spørgsmål til småbørnsfamilierne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
puffin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hifi-budgettet er strammet ind; der er kommet en lille ny til verden og pengene går fra nu af til bleer. Dermed er det tid for farmand til at sikre anlægget mod Junior og Junior mod anlægget.

Jeg er for tiden (da jeg studerer) ved at skrive en projekt-rapport omkring beskyttelse af hifi mod småbørn og visa versa, og dermed kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad I der har små børn, gør for at sikre anlægget mod barnet og omvendt.

Hvis I skulle lyste, må I gerne fortælle hvad det er I mener der er vigtigst at beskytte og hvor der er størst chance for, at enten den ene eller anden kommer til skade.

I forbindelse med projektet skal jeg bygge en protoytpe af et produkt, som kan sikre at der ikke sker nogen ulykke. Produktet kunne fx være en slags afskærmning, et møbel eller en form for ophæng.

Del ud af jeres erfaringer og fortæl hvad I gør... al hjælp er god hjælp

Mvh. Jacob Madsen

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hvad med at prøve med et el-hegn rundt om hele molevitten

Carsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hvad med et gammeldags tv-møbel med jalusi-låge med lås - det skulle da løse din opgave .
Til top Vis Carsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg pillede beskyttelsesgitteret af mine QUAD ESL-63. Da den mindste pillede ved højttaleren var den ældste pludselig kureret. Han har aldrig rørt dem siden, men han savner lillebror....
Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

OK undskyld...

Jeg beholdt frontstoffet på. Jeg hængte pladespilleren højt op på væggen. Bankede kablerne fast i gulvet. Købte en CD afspiller...

MVH

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke selv børn, men jeg har da luret lidt på hvilke forholdsregler man skal tage i det tilfælde, og så hjælper det også at have småbørn i familien.

først og fremmest skal man jo sikre sig at der ikke er noget der kan vælte. Det er ikke alle der har højttalere på 30-40kg+ men selv en lille ht på fod, der står ustabilt i forvejen kan være farligt for junior. og skulle junior ikke komme til skade dér, så kommer der nok nogle skrammer når farmand kommer hjem og ser sine højttalere med ridser etc.

kabler skal gemmes godt af vejen, her er det ikke for at beskytte junior, men mere anlægget og kablerne. Det ville være skidt at se sine kabler enten flået i stykker, eller med skæve rca/xlr whatever-stik.

og den klassiske, HUSK ALTID at skrue ned inden du tænder for forstærkeren. børn har det med at dreje på alle de knapper de kan komme i nærheden af.

sørg for at cd-, dvd-, plade-spillere står uden for rækkevidde, hvis junior først får åbnet skuffen så er sandsynligheden for at der er en der vil hænge i skuffen ret stor.  eller hvad med din PU der gik i stykker fordi junior syntes den smagte godt.

film/pladesamlingen skal udenfor rækkevidde.

det var vel hvad jeg umiddelbart kunne komme i tanke om...

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har en søn som hedder Magnus og han bestod pillefinger-prøven hos sin oldemor, som i sikkert ved så har ældre mennesker ofte nips i en mængde som er ubeskrivelig og da Magnus var 3 år og var på besøg hos sin oldemor der blev hun så forundret over at han ikke pillede ved noget af hendes nips, hun spurgte hvordan dett kunne gå til - og dertil svarede jeg at han aldrig har været en pillefinger og at vi aldrig har ændret noget i vores boligform, møbler, hifi, nips o.lig - vi har ganske enkelt ikke gjort andet end at fortælle og forklare at der er ting som man ikke rør ved, andet er der ikke i det ;)

Det er først når man tager forholdsregler imod pillefingere at børn synes at det er interessant.

Magnus er nu 5½ år og han rør aldrig ved mit hifi, han ved godt at det er far's og det rør man ikke ved, det eneste jeg har gjort er at jeg gentagenden gange har forklaret at det rør man ikke ved, så enkelt er det ;)

PS. Mit hifi-budget har altid været det samme uanset om der er børn eller ej, det behøver ikke at være den ene valg frem for det andet, der e rogså et hifi-liv efter man bliver forældre, det bliver faktisk lidt sjovere, så sidder vi og lytter sammen, junior og jeg, han er bare ikke så meget for min musikstil, det er mere hans mor's musik som trækker ;)

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

puffin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Til dr. jeep og Carsten

Jeg har skam tænkt på det meste. Det er sådan set alt jeg skal sikre. Jeg har gode ideer til hvad man kan gøre ved det hele, men jeg er mere interesseret i, hvad folk egentlig gør.

Mine egne lyder på, at man kunne smide anlægget ind i et skab, hvor barnet ikke kan nå det. Kablerne kan man, så vidt det er muligt trække på (eller langs) loftet. Ved de kabler hvor det ikke er muligt, kunne jo fx tape dem til jorden med en rulle gaffa, så skal de jo også nok blive liggende. Standerhøjtallere er som regel så tunge, at det ikke er muligt for et barn at flytte med dem, så det er kun enhederne der på den ene eller anden måde skal beskyttes.

Som skrevet i starten, så er jeg mere interesseret i at vide, hvad I egentlig gør... mere til en slags dokumentation af selve problemet, og så kunne det jo også være, at jeg kom på et par nye, gode ideer... man kan jo aldrig vide :)

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Pladespilleren sidder højt. That's it.
Den er spændende, den kan dreje, armen kan flyttes.

Junior der snart er 3½ år har aldrig vist den store interesse for at pille ved ting. Jeg har tæt på 300 CD'ere stående i hans højde - og han har haft fat i et par af dem een gang for længe siden.

Han kurerede sig selv for at pille ved knapperne en gang i sommer: Jeg hørte noget musik. Gedigen rock af en art. Han ville skrue ned, men skruede op til kl 4 i stedet. Han løb skrigende ud af stuen og piller nu kun ved knapperne når jeg er indenfor overskuelig rækkevidde

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget problem med børn's indstilling til det øvrige inventar, problemet er forældrene som enten tro at børn selv kan klare "problemet" eller også ser forældrene barnet som en tidsindstillet bombe som bare venter på at smadre alt omkring sig.

Problemet er forældre som ikke opdrager deres børn, andet er der ikke i det.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

hvis nu bas reflex porten har en gitter inde i højtaleren så man ikke skal skille højtaleren der forsøges at proppe noget ind i højtaleren. Er bare lidt bange for at det gør ud over lydkvaliteten, da jeg kun har det det på et pat eltax i aldi. Ellers er der vel også skumgummi som en anden mulighed.

Projektoren skal selvfølgelig op i loftet.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Det er ikke helt løgn, men nogle børn piller altså bare mere end andre. Børn er heller ikke ens.
Junior har en enkelt gang udvist heftig interesse for at trykke lidt på de åbne højttalerenheder. Jeg sagde nej, og forklarede hvorfor, og siden har han ikke rørt dem, selvom han godt kan finde på at stikke øret helt op til dem.
De er også spændende - de bevæger sig og siger lyde. Det undrer ikke mig at han har lyst til at røre dem.
Jeg skal se at få sat det frontstof på, så han ikke bliver fristet over evne

Men jeg kender også børn der bare ikke vil høre, men skal føle at stearinlyset er varmt eller at katten bider når man kører racerløb på dens mave

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Men jeg kender også børn der bare ikke vil høre, men skal føle at stearinlyset er varmt eller at katten bider når man kører racerløb på dens mave

/vilmann

jeg var til en vis grænse, netop det barn .

NEJ, Morten du må ikke stikke fingeren ind i lyset! du brænder dig bare!! og mine forældre havde så ganske ret...

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

Anlægget er placeret på en hylde der sidder højt nok til at de skal have en hvis alder for at nå derop.

Jeg frygter bare den dag, hvor den ældste måske finder ud af at det bare kræver en stol der bliver stillet foran hylden, og så kan hun sagtens nå. Hun er dog heldigvis mest interesseret i det der kommer ud af kasserne, ikke kasserne som sådan. Ikke efter at jeg har sat frontstoffet på i al fald. Inden det var memebranerne udsat for en del pillere, men det var heldigvis kun bassen som sidder nede i pilehøjde, og den har hold til det.

Nr 2 kommer først i løbet af den næste måned, og det bliver en dreng, så måske pilleriet bliver værre

Kablerne har jeg ikke gjort så meget for at sikre, men det er jo også kun Højttaler kablerne der når ned i den højde. Og selve højttalerne vejer 35 Kg, så der skal mere end 12 Kg til at rokke dem.

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Min søn på et år er en frygtelig pilfinger. Han er i alting, alle steder. Men omkring anlægget, som kun står ca. 30 cm. over gulvet, har vi været i stand til at lære ham, at det rør man ikke ved.

Pladespilleren hænger dog på væggen, men det er af lydmæssige grunde.

Mvh. Becker

Til top Vis becker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af becker

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Jeg hælder lidt til det Alex siger. Vi nægter at flytte rundt på hele huset bare fordi vi har fået en bette. Det eneste der er blevet flyttet er de stearinlys som stod på gulvet. Og ja, det kan koste en potteplante, en rids i højttaleren efter nærkontakt med en scooter, en legomand som fik en frygtelig død i CDafspiller-skuffen, modellervoks i basrefleksporten osv. Hvis man griber ind hver gang så lærer barnet efterhånden at det skal lade de ting være.

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har en pode på 1½år og han har været flink til at holde fingrene for sig selv. Det kræver en del 'forklaring'og opmærksomhed i starten - men de lærer det jo hurtigt de kære små. Han er enormt nysgerrig overfor de her "Døja" som spiller "nusik" men han rører ikke ved fars ting.

På trods af det, har jeg lige smidt hele anlægget ind i et skab som han ikke kan åbne - men det var nu også af andre årsager. Alle kabler er i kabel bakker, så det eneste han nu kan komme til at pille i er mine gulv HT'ere, så det er til at overskue. Jeg venter nemlig en ny lille pilfinger om 2 mdr. så jeg kan vel ligeså godt dobbelt sikre mig.

Den med volumenknappen gælder ikke på de recievere (Sony/Denon) jeg har haft - der fungerer de kun når den er tændt, så ingen uønskede øreskader

puffin> nye billeder kommer om en uges tid på min tråd (www knappen)

markus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil give BECKER ret  DER ER NOGLE TING MAN BARE IKKE RØR de kan lige så godt lære det nu som senere så ikke noget med hegn og alt det der.

Min søn er 1½ år og ved godt man ikke piller ved FARS radio og tv og højtaler selv om FAR gør det

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd synes jeg, det er sjovt at høre hvordan folk klarer "problemet". Har godt nok ingen børn endnu, men der går jo nok ikke mange år før kærestens indre biologiske ur begynder at tikke....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Der er ikke noget problem med børn's indstilling til det øvrige inventar, problemet er forældrene som enten tro at børn selv kan klare "problemet" eller også ser forældrene barnet som en tidsindstillet bombe som bare venter på at smadre alt omkring sig.

Min egen datter på 2,5 år har lært ikke at pille. Hun kommer pænt og spørger farmand om hun må høre "Åh Abe etc." på de store højtalere. Som hun står der med CD'en i hånden og bedende øjne får hun selvfølgelig altid lov. Underligt nok spørger hun aldrig om hun må høre sin musik på vores (billige) snurre rundt anlæg?!?

Problemet opstår når man får andres umulige unger på besøg. Så er det satans svært at holde masken overfor forældrene som f.eks. ikke syntes det gør noget, at deres djævleyngel sætter fedtede fingre på min CD samling.

P.S. Børnene kan selvfølgelig ikke gøre for at deres forældre aldrig har sat grænser for dem.

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes