Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 17:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Vinkling og placering af baghøjtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg er ved at rykke ind på mit nye værelse, hvor tingene kommer til at se ud som jeg har tegnet på nedenstående tegning:

http://www.brughjelmen.dk/upload/room.JPG

Mit spørgsmål er så hvor skal baghøjtalerne sidde? Så langt tilbage som jeg har placeret dem på tegningen eller skal de længere frem i rummet eller hvordan og hvorledes, samt hvor meget skal de vinkles?

Man ser jo nogle steder at baghøjtalerne faktisk peger fluks mod hinanden og ikke vinklet mod lytteren.

Hvad anbefaler i? Skal køre 5.1, som I jo nok har regnet ud

På forhånd tak.

/Update: Må lige tilføje at der står et terrarium under den ene baghøjtaler så den bliver nød til at komme mindst 75 cm ind i rummet fra endevæggen. Det ser bare lidt dumt ud hvis den anden også kommer så langt ind så den hænger sådan svævende ind over mit skrivebord.

Hvordan tackler jeg det? Og hvor højt skal højtalerne sidde?

Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Overvej evt. at købe nogle beslag til bagHT'erne, der gør det muligt at vinkle dem mod lytte-positionen. De fleste HT'ere har en "udgangsvinkel" på 40-60 grader, men det er en klar fordel, hvis alle er vinklet direkte mod lytte-positionen (gælder også fronter). På den måde undgår du, at det du lytter til, er reflektioner eller ekkoer fra væggene.

Husk også at indstille din surround-spreder så alle HT'ere har den rigtige afstand - dette er helt klart meget vigtigt :o)

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har allerede to Vogels (tror jeg nok) beslag at ligge, som sad på mine gamle højtalere, så dem kommer de op på, men sker der intet ved at bore huller til skruerne i højtalerne?

Yeps, har godt tænkt mig at huske at sætte afstand til dem, samt se om jeg kunne låne en lydtryksmåler af en herinde fra i nærheden af KBH for evt en lille sjat penge.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hvilke beslag det er, burde være totalt underordnet - bare de kan holde HT'ernes vægt. Dog kan metal-beslag anbefales frem for plastik pga. vibrationer. Det er også godt at få HT'erne lidt ud fra væggene, så de ikke hænger klods op af disse - det giver som regel en bedre lyd. Desuden ville jeg nok overveje, om ikke HT'erne skulle sættes op på den væg, som dit skrivebord er sat op ad, i stedet for at hænge dem op på side-væggene....

Hvad du vil med en lydtryksmåler, det fatter jeg ikke. Hvis bare HT'erne er sat korrekt op i receiveren's menu, så er det med decibel-meteret totalt underordnet - med mindre man gerne vil vide hvor mange DB man har i stuen, så man kan blære sig med det overfor gutterne ;o)

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Heh, man skal jo indstille receiveren til så alle højtalere siger præcis det samme jo?! Altså de to fronte osv. Man kan self lytte sig frem, men bliver vel bedst med en måler.

Hmm.. Jeg kan ikke sætte dem for enden da det er tre stks vinduer og terrariet så vil blokerer lyden fra den ene højtaler.

Hvor højt på væggen skal højtalerne hænge?

Hvor vil I placerer sub? Ligenu har jeg den under lærredet ved siden af mit VMS4.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hvis du vinkler alle ht mod sweetspot og alle ht spiller lige højt,bliver dine bag ht for dominerene
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2005 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Hehe, okay :)

Hvor vil I placerer sub? Ligenu har jeg den under lærredet ved siden af mit VMS4.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

HT'erne skal sidde i lyttehøjde/ørehøjde. Personligt at jeg mine baght'ere hængende næsten helt oppe under loftet, hvorfra de er vinklet ned mod lyttepositionen.

Hvad angåe lydstyrke, og hvor vidt baght'erne bliver for dominante, bør ikke være et tema, da man i de fleste seriøse receivere kan indstille lydstyrken for hver enkelt ht, og derved afhjælpe dette "problem".

Sub'en bør i følge stort set alle diagrammer placeres forrest til venstre...??!! Mellem TV og venstre frontht kunne være en god mulighed - men andre kan være lige så gode, da man alligevel ikke kan retnings-bestemme de dybe toner.

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

HT'erne skal sidde i lyttehøjde/ørehøjde. Personligt at jeg mine baght'ere hængende næsten helt oppe under loftet, hvorfra de er vinklet ned mod lyttepositionen.

Hvad angåe lydstyrke, og hvor vidt baght'erne bliver for dominante, bør ikke være et tema, da man i de fleste seriøse receivere kan indstille lydstyrken for hver enkelt ht, og derved afhjælpe dette "problem".

Sub'en bør i følge stort set alle diagrammer placeres forrest til venstre...??!! Mellem TV og venstre frontht kunne være en god mulighed - men andre kan være lige så gode, da man alligevel ikke kan retnings-bestemme de dybe toner.

Nej baghøjttalere skal ikke sidde i ørehøjde ved film lyd i surround. Du ønsker netop ikke helt bestemt at kunne retningsbestemme disse. Dette er feks ide'en med dipole baghøjttalere. Den bedste placering til rears kan ses på dolby's hjemmeside. I biografen har man et hav af rears, men ikke et hav af fronter. Det er det man prøver at efterligne med et diffust lydbillede i rear. Til DVD-Audio og SACD er det en anden sag, der skal de helst placeres i ørehøjde. Derfor har nogle forstærkere et sæt rear højttaler udgange til filmbrug og et andet til SACD og DVD-Audio (For den ultimative opstilling).

Lydstyrken skal indstilles så den ved måling i lyttepositionen har samme lydstyrke. Hvis rears er rettet direkte mod lyttepositionen kan de virke for dominerende. Løsningen er ikke at skrue ned, men justere sine rears pladsering.

At subwooferen er placeret forrest til venstre på næsten alle tegninger er altså ikke ensbetydende med at den står bedst der. Faktisk er det meget afhængigt af rummet. Ja dybbas kan ikke umiddelbart retningsbestemmes, men der er stor forskel på hvordan bassen lyder, alt efter hvor den er placeret. Faktisk kan man sætte subben på biografens bedste plads (Sweetspot), og så kravle rundt på gulvet indtil man finder det sted hvor bassen lyder bedst. Det er rummets bedste plads. Sandsynligheden er dog at det er et sted man ikke gider have subben stående, så man kan med ovenstående metode forsøge med mulige steder for subbens pladsering.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Heh, man skal jo indstille receiveren til så alle højtalere siger præcis det samme jo?! Altså de to fronte osv. Man kan self lytte sig frem, men bliver vel bedst med en måler.

Hmm.. Jeg kan ikke sætte dem for enden da det er tre stks vinduer og terrariet så vil blokerer lyden fra den ene højtaler.

Det bliver bedst af at lytte sig frem. Jeg har brugt EzSet funktionen i min H/K receiver, men jeg har finindstillet en del bagefter. 2-3 film hvor man leger med det og så spiller det bare max.

Subben skal helst stå forrest til højre så vidt jeg ved. Men generelt ville jeg placere den hvor det lyder bedst. Jeg kan f.eks. ikke have min stående mellem fronterne. Sæt subwooferen i sweet-spot og så lyt hvor i lokalet bassen er kraftigst. Her skal du så stille subwooferen.

Mvh.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes