Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 17:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: hjælp til bananstik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Badsberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Halløj alle!

Jeg var et smut i hifi-klubben i dag, da jeg havde beslutte mig for at anskaffe mig nogle højttalerstik, således mit bi-wire kabel sad bedre i min forstærker....

Jeg kom hjem med 4 af disse
');">Klik her

(eller nogen som ligner i hvertfald, de har et stykke gummislange indeni, og et par små skruer til at holde slangen fast)

Mit problem er at jeg har lidt svært ved at se hvorledes jeg skulle kunne sætte disse fast i min recievers højttalerterminaler (man kan da ikke skrue de farvede "hatte" helt af højttalerterminalerne....vel??)

Kan det virkelig passe at de i hifiklubben har givet mig nogle forkerte stik som skal bruges i den anden ende af kablet (altså ved højttaleren, hvor de forresten passer fint)?

Eller er det mig som bare ikke er stik-klog nok!??

tak for hjælpen

Til top Vis Badsberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Badsberg

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

som regel kan man godt få plastik-kapperne ud af terminalerne.  Hvilken receiver har du?

Ellers en temmelig stærk overskrift du har gang i, men det er vel normalt i disse "alle hader klubben"-dage

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

ja prøv at se om du ikke kan pille proppen ud af dine skrueterminaler. der er næppe tale om vildledning fra klubbens side, aller højest en misforståelse. Dog tror jeg at det er dig der ikke er helt "stik-klog"
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

alle hader klubben dage ??? hvor i dog tuder  lad os alle tankeløst mødes og tilbede dem !!!  Hvis folk nu lod være med at tage alt personligt og indse at det er en butik der skal overleve og ik en klub.. men det værste af jo at der findes alternativer ik

Badsberg... nej de ser gode nok ud  og overskriften virker lidt overdrevet.. og generalt får man jo en god service i klubben, så ville os være overrasket hvis de havde givet dig de forkerte

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jeg havde samme opfattelse da jeg kom hjem med mine (købt i KTradio) og de blev ikke taget i anvendelse før efter et halvt år hvor jeg så at det var muligt at pille knupperne af i højtalerterminalen og så fik jeg ellers travlt med at sætte dem på

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

alle hader klubben dage ??? hvor i dog tuder  lad os alle tankeløst mødes og tilbede dem !!!  Hvis folk nu lod være med at tage alt personligt og indse at det er en butik der skal overleve og ik en klub.. men det værste af jo at der findes alternativer ik

Undskyld, tillad mig at korrigere; "alle kværulanterne hader klubben" 

og jeg tager skam intet personligt

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Det var straks bedre   selv som en af dem der forbeholder sig kritisk til deres koncept er jeg glad for de er der !!! selv kan jeg "kun" bruge dem til "småting" som kabler og lignende, fordi de har et andet udvalg end det jeg går efter, men de er jo en seriøs spiller på markedet og formår at komme ud til en bred gruppe af kunder, der normalt havde købt i merlin  

Badsberg du må lige komme med en update om hvordan det går med at få dem sat på  

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Overskriften på denne tråd er i allerhøjeste grad "vildledning". Jeg vil stærkt opfordre til at tænke sig om inden man kaster sig ind med nye tråde med overskrifter som på netop denne tråd, specielt når det slet ikke er det det handler om - der er ikke tale om vildledning, men udelukkende at du burde have tænkt dig om og tjekket hvad din receiver kan tage inden du går ud og køber. Hifi Klubben, eller enhver anden forretning kan for pokker da ikke vide på forhånd hvad du har og hvad det kan tage.

På baggrund af det, kan det sagtens passe at Hifi Klubben har givet dig stik der ikke passer, men det har ikke det fjerneste med vildledning at gøre, og ej heller er det deres skyld.

Så du må ind og bytte dem....

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Mon ikke Witzel kan svinge sit moderator-lyssværd og ændre titlen?

- altid på pletten og syg i kasketten  

EDIT 20:41

Badsberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hej alle....så er jeg tilbage med nyt!

Først ang. titlen på denne tråd, vil jeg bare sige at den på ingen måde skulle opfattes negativt.... Men når en stikspasser (og tror mig, det er jeg) som mig ikke rigtigt kan finde ud af at sætte l**tet sammen er den mest åbenlyse grund til problem jo at det er forretningen som har givet mig nogle forkerte stik!

Dette har jo så vist sig ikke at være tilfældet, og lad mig i denne sammenhæng lige sige undskyld til alle hifiklub-fans som har følt sig trådt over tæerne! Det var ikke min mening!

Som de fleste herinden også har påpeget, lå problem i at jeg ikke havde fået pillet plastik-kapperne ud af mine terminaler...Derfor har jeg udnævnt mig selv til denne uges stikspasser (en titel som jeg bærer med skam, men som jeg føler jeg har fortjent!)

Ronin skrev:

Overskriften på denne tråd er i allerhøjeste grad "vildledning". Jeg vil stærkt opfordre til at tænke sig om inden man kaster sig ind med nye tråde med overskrifter som på netop denne tråd, specielt når det slet ikke er det det handler om - der er ikke tale om vildledning, men udelukkende at du burde have tænkt dig om og tjekket hvad din receiver kan tage inden du går ud og køber. Hifi Klubben, eller enhver anden forretning kan for pokker da ikke vide på forhånd hvad du har og hvad det kan tage.

På baggrund af det, kan det sagtens passe at Hifi Klubben har givet dig stik der ikke passer, men det har ikke det fjerneste med vildledning at gøre, og ej heller er det deres skyld.

Så du må ind og bytte dem....

Til dette vil jeg bare sige, selvom det ikke er specielt vigtigt, at jeg faktisk oplyste sælgeren i hifiklubben om hvilken forstærker (avr 330), hvilke højtalere og hvilket kabel jeg havde!!....

Til Witzel ---> tak for at du ændrede titlen på denne tråd, så jeg slipper for yderligere kommentarer omkring denne pinelige episode!

tak for hjælpen

Badsberg

Badsberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Forresten har jeg lige et enkelt spørgsmål ang. de stik jeg har købt!

Jeg sidder denne gummislange fast indeni....

Er det meningen at det ene kabel (jeg skal bi-wire) skal føres igennem plastikrøret og det andet udenom??

Stikspasseren slår til igen!

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Nej. De skal begge igennem plastikrøret.

Badsberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

øhh.... så har jeg et problem!!.....igen

det plastisk rør er altså ikke ret tykt, jeg skal være dygtigt hvis bare jeg kan få en af kablerne igennem det, men to....det er umuligt!!

Kan man ikke bare tage det ud og så proppe begge (f.eks. røde) kabler fra samme højttaler op i det og slutte det til recievers +terminal på f.eks. venstre front!???

mvh.

Badsberg

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jo det kan du godt hvis jeg har forstået det korrekt. Beggge mine røde kabler følges ad op i bananstikket  - og de sorte lige så (i det andet bananstik).

Badsberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

yeps!....præcis sådan der!

Tak for hjælpen!

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

øhm...jeg fandt også først her for nylig ud af at man skal have de dersens plastknapper ud af terminalen inden bananen kan sættes ind . Men her kommer så et endnu mere dumt spørgsmål: Hvad gør jeg i den anden enden af kablet ved højttaleren ? Jeg har forsøgt at proppe en tilsvarende banan ind i HT'erens terminal - jeg havde nær aldrig fået den ud igen.. . Findes der nogle tynde bananer til den ende ved HT'erne  eller skal man bare flette kablet og jokke det ind  ?
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

Gulp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2004
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Jeg fatter slet ikke hvordan man fjerner de der plastik knapper

Det er en Yamaha RXV2400 hvis det kan hjælpe nogen

Til top Vis Gulp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gulp

Badsberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2004 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

til Acer...

Jeg kan fortælle dig at mine bananer passer i begge ender af kablet (altså både ved forstærkeren og ved højtalerne!)

Men du bliver jo nok nødt til at fortælle hvilke højtalere du har inden vi kan hjælpe!

til Gulp...

Nu har jeg ikke så meget forstand på yamaha, men jeg tror ikke at deres højttaler-terminaler adskiller sig så meget fra andre forstærkers....

Så du har altså et antal terminaler (+ og - ) bag på forstærkeren!...

ved hver indgang sidder der så en lile skrueknap....ikke?

På toppen af denne skrueknap, sidder der så de omtalte knapper (muligvis sorte, men det er sådan nogle små runde nogle)

Det skulle være muligt med en negl, eller en kniv at fjerne disse knapper, altså simplthen trække dem ud af højttaler-terminalerne!!

mvh Badsberg

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
øhm...jeg fandt også først her for nylig ud af at man skal have de dersens plastknapper ud af terminalen inden bananen kan sættes ind . Men her kommer så et endnu mere dumt spørgsmål: Hvad gør jeg i den anden enden af kablet ved højttaleren ? Jeg har forsøgt at proppe en tilsvarende banan ind i HT'erens terminal - jeg havde nær aldrig fået den ud igen.. . Findes der nogle tynde bananer til den ende ved HT'erne  eller skal man bare flette kablet og jokke det ind  ?

Du behøver ikke at anvende bananer til ht'erne. Vigtigere er det til forstærkeren, da en del af dem har terminaler som er svære at tilslutte kablet med.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes